Paljonko tarvii voimaa kampiakselin pyörittämiseen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 30.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, otsikossa onkin kysymys.
    Moottori Ford V6 3.0.
    Männät ei ole paikallaan.

    Moottori on laakeroitu, hoonattu ja siihen tulee uudet männät.
    Akselin päästä se pyorii sillain tasasen tahmeasti.
    Hankalahan sitä on siitä sileästä tuuman paksuisesta akselin päästä sormin pyorittää.

    Akseli kuitenkin pyörii molempiin suuntiin tasaisen "tahmeasti" yhdellä kädellä.

    Kuin liukkaasti moisen täytyy pyöriä?

    Kun entisestä turbo_volvon koneremontista on 15 vuotta... :p
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Jos sä saat sitä siitä tuuman paksuisesta akselin pätkästä käsin pyöritettyä ja kitka on koko ajan tasainen, niin se on hyvä.

    Ohuilla asennus öljyillä pyörii paremmin, paksuilla huonommin.
     
  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Mitä öljyä ootte asennuksessa käyttäneet ?
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Mää oon käyttäny moottorin kasauksessa sitä stp:n siirappia. Se pysyy liukupinnoilla pitkään. On nahkea kyllä pyöritellä jos tallisa kylmä.
     
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Teboilin 5-40 öljyä laitoin, pensselillä vaan reilusti.
    Tossa vois tietty käyttää mineraaliöljyä ensimmäisen tunnin, kun on nokka akselit uudet ja männät ja oikeastaan täysi overhaul, mulla on onneksi 112-sivuinen Pdf -tiedosto ton kasaamisessa.
    Kun tossa tuli runkolaakerikehikko 22 pultilla kii, 5 pulttia per runkolaakeri.

    Sit on loiskelevykin ja nestetoiminen öljynlauhdutin.
    Taas meni off-topiciksi... :p
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Lauhdutin....:confused::confused:
     
    Geeämmäläinen, Saetkae, ido59 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kampuran pitää pyöriä herkästi.
    Aloitustahmeutta ei saisi juurikaan olla.
    Eli samalla voimalla saattaa liikkeeseen kuin pyörittäessä.

    Toisaalta jos sitä öljynlauhdutinta tarttee, niin laakereita saattaa mennä aika paljon kesässä.
     
    pas2, Saetkae, kotr ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mitä jos pultit löysää ja sit pyörii herkemmin, ni sithän saattaa jotai kieroutta kampurassa tai pukit vääntää lohkoa? Vai tä?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos siinä kampurassa on kiila paikallaan niin sitä pystyy hylsyllä pyörittämään. Paa hylsy paikalle ja pyöritä muutamankymmentä kertaa ympäri. Sitten pukit auki ja kattoot onko joku laakeri kiillottunu jostain kohtaa. Sen pitäis vastapainosta vauhtia antamalla pyöriä pari kierrosta. Riippuu tietenkin siitä että millanen takatiiviste siinä on.
     
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Pystyy ihan yhderllä kädellä pyörittämään, toki siinä on pieni alkutahmeus, mutta sitten se kyllä pyörii herkän tahmeasti.
    Siis siitä akselin päästä vaan, että ei siihen kyllä hylsyä tartte laittaa.

    Perkele, kun siihen tulee siihen kehikkoon 22 pulttia ja väliin tiivistetahnat.

    Se on semmonen yhtenäinen laakeripukisto, tavallaan osa lohkoa, siihen tulee sit kiinni loiskelevy ja öljypohja.

    Tuo on niin ahdas rakenne (kuten koko kinneri, kun moottorikin otetaan pois auto nostamalla pois etuapurungon päältä) ettei siihen saa oikein annettua vauhtia, jos laittas paikoilleen vauhtipyörän ja siitä pyöräyttäs, ei se kyllä 720 astetta varmaankaan pyöri.

    Mut voishan sitä kattoa, olisko joku laakeri kiillottunut.

    Tallia ei raaski lämmittääkään kovin paljon, jos lämmittäs sen vaikka 15 asteeseen ja käyttäs auki sitten. Kun öljy on tälläkin kelillä aika jankkia...

    Siinä on venyvät pultit, saas nähä kestääkö kovin monta kertaa kiristää momenttiin. 45 Nm ja siitä 90 astetta, aika tiukkaan ne tulee.

    Muoks: eikös niitä sanota lauhduttimiksi, mitkä nesteellä toimii ja nestettä jäähdyttää.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Lämmönvaihtimia
     
  12. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mä kasasin joskus motin 10-15 asteisessa tallissa ja laitoin stp:tä tai jotain vastaavaa laakereille. Kyllä oli pirun tiukka pyörittää 30cm räikälläkin. Niin jumissa oli että purkasin, tarkistin että kaikki on oikein, laitoin stp-mönjän sekaan moottoriöljyä ja kasasin. Sitten se pyöri normaalisti. On se aika liimaa se stp, en käytä enää.

    Jos se käsin pyörii akselin päästä, niin ei se liian nahkea oo.

    Ja joo lauhdutin jäähdyttää höyryä nestemäiseksi. Kulkee vaan edelleen vahvasti autoharrastuksessa se öljynlauhdutin.
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Okei, eli se on nestetoiminen öljynjäähdytin.

    Hyvä kuulla, eli männät vaan sisään, kahden ylemmän renkaiden katkokset tulee painepuolen vastakkaiselle puolelle 60-90 asteen välein ja öljyrengas voidaan kai laittaa painepuolelle, kun tossa on öljyrengas semmonen kolmesta osasta kasattava.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kuulostais normaalisti pyörivän.
    Jos pyörii oikein tahmeasti, silloin alkaa jättämään jälkeä laakereihin.

    Laita katkokset eripuolille ja vältä laittamasta tapin kohdalle.

    Öljyrenkaissa sama juttu. Se kiristyshaitarin katkos voi tulla tapin kohdalle.
     
  15. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    STP (hernekeittopurkissa oleva) itsessään on aika jähmeetä. Itse muutaman koneen kasannu 50/50 seoksella STPtä ja öljyä. On vähän notkeampaa.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Nyt on kupit paikallaan ja pyörii hyvin, toki sitä joutuu nyt pultin nokasta pyörittämään.

    Saapas nähdä joutuuko nokka-akselit ja jakopään kasauttamaan tutun autohuoltowirmassa. Kun tuossa on Dohc-rakenne ja keinuvivut+hydr,nostimet.

    Luultavasti siis kasaan vaan alakerran, kun siinä nokkien asennuksessa voi mogata vaikka reiän mäntään jne jne.

    Kun tuossa asennetaan jakopää lohkon yksi "bank" kerrallaan. ja asennuksen yhteydessä joutuu pyörittelemään nokkia ja konetta ees taas.

    Muoks: edelliset runkolaakerit oli suht hyvässä kunnossa, joten luulisin kampiraudan olevan suora. kyse oli siis apulaitemoottorista, josta napsin apulaitteet tuohon uuteen kolmilitraiseen, edellinen oli duratec25, nyt tulee duratec 30st. (mondeo st220), toki eri kansilla (usan acca-sarjalaisen Contourin kannet) ja custom nenät, pellisarjat 3"-2,5" putki, 70mm TB jne jne.
     
    Muokattu: 4.12.2016
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Nokkien ajoitus ei ole mitään raketti tiedettä, mutta jos olet epävarma itsestäsi, niin pyydä vaikka joku kokeneempi kaveriksi, että välttyy vääntyneiltä venttiilin varsilta.

    Siinä sivussa kun seuraat, niin seuraavalla kerralla voit pärjätä jo omillasi.
     
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Voin juu vaikka viedä yhden tutun tallille, jossa yhdessä laitettas nuo nokat ja ketjut.

    Nyt on alakerta kasassa, loiskelevyt paikoillaan ja kaikki on momentissa. Ei vaan oo venat vielä tullut.

    Noh, pikkuhiljaa.

    Taidan suojata ylimääräiseltä pölyltä tuon.
    Jätesäkki vaan yli asti reilusti.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ja netistä löytyy kyllä niin hyvät ohjeet tänäpäivänä kaikkeen että kumma jos ei niillä pärjää jos ei ammattikäsiä oo neuvomassa tai näyttämässä vaikka.
     

Kerro tästä muillekin!