Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. Toope

    Toope 2nd gear

    Oiskohan se sit parempi että pysyy ihan vaan kotona ne jotka ei autolla kykene ohjastamaan. Kanssa autoilijat selviäis hengissä,ja mielipaha omista klommoista ei olis ympäripääsemätön. Ja jälleen kerran,ei ketään mainita nimellä,ettei tule mulkkun leimaa otsaan.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pakko niittenkin on päästä liikkumaan. Täytyy olla itte niin proo että pystyy selviytymään tuolla villin pohjolan liikenteessä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. Toope

    Toope 2nd gear

    Kaikista kun ei tuu kitaristeja,tai rumpaleita. miks kaikista pitäs tehdä autoilijoita?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ysikymppinen.


    30kpl jenkeistä se tiukin ohjaus ja myös alusta "jäykin". Dodgevanit oli silti samanolosia tosin viimisestä kolme vuotta aikaa.


    G-bodyissa ollu mulla hurlumlei ohjaukset kaikissa ja vakioalustakin on ollut tosi letkeä. Tosin jo pelkkä ratti teki paljon. Grantin pienihalkaisijainen vinyyliratti jäykisti yllättävän paljon, orggisratin kun laitoin tilalle mikä oli reilusti isompi niin kaikki oli taas hyvin.



    Jousituskin tuntuu vaikuttavan kun oli yks leppä hd jousilla ja vaihdoin sedanin jouset, rupes ohjauskin olemaan tunnottomampi.


    Ja jos perinteisessä amerikkalaisessa olis tosi tiukka ja hyvä ohjaus niin ei se tuntus musta samalta.



    Uskon että caminossa voi olla hyvä ohjaus kun amerikkalaisethan tekee mitä vaan jos ne haluaa.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Gm 80-luvun ohjaukset saivat kehuja jopa tm-lehdeltä, Camino 1983 ja jenkkifarmari 1990 Karpo ne varmaan valehteli.. ajelen sentään vuosittain uusilla vuokra-autoillakin ja sanoisin, että joitain Fordeja ja vag-tuotteita lukuunottamatta ohjaukset ovat olleet tahmeita; etuveto ja yli 60% keulapaino, onhan siinä haastetta. suosikki itsellä ehkä bmw2002:n simpukkaohjaus, tuntoa ja herkkyyttä just oikein - auton paino tasan 1000 kg tietty mahdollisti tuon.
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi ohjauskin on niinkuin naisen perse. Toiset tykkäät vähän erilaisesta.


    Tykkään amerikkalaisesta ohjauksest mutta "hyvä" ohjaus tuo mulle mieleen ajajan auton. Tunnokas ja napakka.


    Monesti etuveto hakkaa ajettavuudessa nykyään takavedon varsinkin kesällä. Tosin se on taas mistä tykkää.


    Mulla ei oo kun sadan auton ajokokemus ja omia vaan ollut 50 niin ei kaikkea ole voinut vielä nähdä ja kokeilla.


    Sen tiedän että monella ikänsä hdalustaisia amerikkalaisia harrastaneella ei ole ihan terävintä tuntumaa siitä kuinka jouhean alustan ja kevyen ohjauksen ne saa tehtyä.
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ja onhan sellainen lievästi yliohjaavaksi ja urheilulliseksi viritetty etuveto varmaan vaarallisen tuntuinen yltiöturvalliseen passiivisen aliohjaavaan verrattuna. Ajajan autoja, ihan kuin ne takavedotkin joita tässä kovasti kehutaan ;)
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Osahan sanoo et jos valo välähtää silloin on jo virhe tehtynä

    Pikku paha vaan ajella jos ensimmäinen havainto tiestä on se valon syttyminen


    Niijjoo faijan volvolla kiskoin vinkkaa eilispäivänä
    Onse makiaa kun on luiston estot ja absit

    Tosin kummatkaan ei mitään tehnyt kun ei ollut tarvetta, asr valoa vilkutteli pöppyrälumessa ja nopeuden hidastuminen saavutettiin ilman abseja ihan vaan jarrua painamalla
     
    Holley tykkää tästä.
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Jouhea alusta ja kevyt ohjaus, olisiko ilmeisesti joku esimerkki? cadillac cts-v ja kaikenlaisia muita autoja on ajamatta. Mutta terävä ja tunnokas alusta ei sekään ole oma haaveeni. mukavuus on nimenomaan isoilla maanteillä ajellessa yksi melko tärkeä seikka, makuasia siis mitä kaipaa.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    ylivoimaisesti hauskin ja nopein laite mitä olen ajanut ikinä jääradalla piikkirenkailla,
    oli 33 Ti Alfa, siinä oli kyllä niin samperin erinomaisesti onnistuttu yhdistämään etu- ja takavedon hyvät puolet ja perstuntuma oli erinomainen,
    ei mitään mahiksia sitä vastaan millään 325 bemareilla tai is sierroilla, ei edes gti pösöllä.

    mut italialaiset onkin perinteisesti ollu tossa lajissa omassa luokassaan kun ovat tehneet ns. jokapojan jumppa-autoja.

    Sääli että lopulta siitä kopan lisäksi alkoi jo lahota ripustuksetkin, eikä kenelläkään ollut intoa sitä alkaa harsimaan.

    no ehkä cutlasi on jäällä nopeampi, mutta se perustuu ihan vaan raakaan voimaan kun suorille saa vauhtia 50km/h enemmän, aika vinkee laite paimentaa kun liki kaks hunttia jo lasissa ja täys veto päällä alusta kiemurtelee ku kissa koittais pois sylistä ja sit se vielä pitäis saada hillittyä ja paimennettua oikeeseen asentoon päätykurviin tultaessa.

    mut lähtökohtasesti ajattelen, et hyvin suunniteltu etuvetoalusta on useimpiin tilanteisiin parempi ku takatuuppari, radalla en ole päässyt testaamaan miten keskimääräinen espialusta käyttäytyy ilman espiä, mut veikkaan et ei niissä passiiviseen ajettavuuteen ole ihan hirveesti panostettu kun espi edellä mennessä ne prioriteetit on jossain ihan muualla.
     
    Muokattu: 4.12.2016
  11. DX

    DX Double Gearhead

    g-bodyn karvalakkialusta orkkista vastaavilla renkailla tosiaan on aivan löllö joka suuntaan, uusillakin vakioiskareilla, saatika sitten kulahtaneilla, ite en tykkää yhtään,

    mutta hd-alusta nopealla simpukalla maustettuna ja jämäkämmillä eurorenkailla on ihan eri maata, ja on jopa "eurooppalaisempi" kuin silloiset eurooppalaiset,
    omassa -83 camalassa noi herkut on tehtaan jäljiltä,

    hetken omistin myös tollasen -90 estate farkun, ostin ploota- ja sähkövikaisena, tein täyden lootarempan ja sähköt kuntoon ja myin veke, pelastin tolla kaverin jonka mutsi oli menettämässä hermonsa pihassaan lojuvaan farkun"raatoon",

    oli ajettukin vasta pari satkua joten alusta ei ollut mitenkään loppu, iskarit oli hiljan uusittu,
    se oli myös melko tunnokas ohjaukseltaan, toki esmes perä pystysuunnassa pikkasen heijasi, mut paljon vähemmän mitä etukäteen kuvittelin,
    mut sen estäminen ko. korirakenteella olis lähes fyysinen mahdottomuus.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Jääradoista tuli hauska muisto mieleen. Vähän vuosituhannen vaihteen jälkeen kun ostin hätäisesti sillä hetkellä halvimman kats. auton, kun silloinen käyttöritsa hajosi. Tämä halvin auto minkä löysin sattui olemaan skoda favorit. Alla siinä oli uudet pinnatut 145 nastakumit. Muistan kun kaverit vittuili siitä ja sanoi minkä helvetin mopoauton olin oikein ostanut. Sitten puhe kääntyi uusiin autoihin. Pahin parranpärisyttäjä oli sitten ostanut uuden 5-sarjan bemmin ja kehui sen talviajo ominaisuuksia, yms. Sanoi sitten ihan vittuilakseni hänelle, ettei sillä ole mitään jakoa minun skodalle. No haaste oli heitetty ja upposi täysillä. No siitä sitten vaan läheiselle jääradalle. Sovittiin että otetaan kunnolla rakoa ettei tämä uusi bemmi vaan saa mitään kolhuja. Vielä ennen "kisan" alkaessa bemmi kuski huuteli, että muistaisin antaa tietä hänelle pari kierroksen jälkeen......no arvannette miten kävi? Kaveri ei puhunut minulle mitään puoleen vuoteen. Tuo sokota on ihan uskomaton etenijä pikkuautoksi pitkällä akselivälillä ja takapainoisilla jarruilla. Totteli vasenta todella hienosti.
     
    Bukero, DX, Holley ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. sectoid

    sectoid Gearhead


    Ei tulisi mieleenkään soittaa huoltohenkilöä avaamaan lattiakaivo, tai vaihtamaan lamppua. Autoihini pyrin tekemään pienet huoltotyöt itse.


    Olen melko samaa mieltä. Mitään hienoa autoa en oikein raaski tuolla suolapaskassa liottaa. Käyttiksenkin liottaminen vituttaa.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    ymmärrän, itteekin vituttaa, mutta vielä enemmän vituttaisi ajaa suurin osa vuodesta epämieluisalla autolla.
     
    |Lake| ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    Heitin eilen semmoisen 14 tunnin ajolenkin, reilut 1000km tuolla mun 99 mallin Ford Excursionilla. Kärry perässä, pimeetä ja liukastakin kai paikoin oli kun jotkut siellä noilla uusilla autoillaan hiljakseen ajeli, ehkä niitä pelotti kun se luistoneston valo vilkkui...
    Mulla tuossa alla tuliterät nastalliset hakkapeliitat, lukkoperä ja tarvittaessa nelivetokin niin ei pelota eikä tarvii murehtia pääsekö ja pysähtyykö.
    Jollain muulla kotterolla tuo matka olis voinu tuntua pitkältä mutta Foordissa meni mukavasti.
    Passiivinen turvallisuuskin lienee jotenkin kunnossa kun ajopaino 4 tonnin luokkaa ja onhan tässä jo ABS ja AIRBAGIT. Ajo-omituisuudet on tietysti mitä on mutta niihin on jo yli kymmenen yhteisen vuoden aikana tottunut ja jos leikittää niin tälläkin halutessaan pääsee kylki edellä, pitää vaan muistaa että massa tekee liuuista helposti pikiä.
    Tämä on ehdottomasti paras käyttö- ja paras talviauto joka mulla on ollut vaikka muutamia tuoreempia taka- ja nelivetoja perheessä on ollut.
    Ainoa pieni huoli on se tosiasia että vuosikausien suolakylvyt alkaa näkyä pinnassa ja pohjassa, tätä menoa tuota joutuu joku päivä vielä korjaamaan.
     
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Soitappa ens kerralla lampunvaihtaja paikalle ja sano ettet ylettynyt..:)
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ne tulee sit varmaan nostamaan.:)
     
  18. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Bensaa liekkeihin, tuli väkisinkin tehtyä talviauto vertailua kun viimeaikoina mulla on ollut lainassa ns. nykyauto eli vm. -97 Audi A6 (C5) V6 bensa, etuveto, abs, asr jouluvalot vilkkuu jne. Uudet nokian nastat alla ja saa olla aika varovainen kaasupolkimen kanssa kun ruopii tyhjää ja pyrkii sivulle helposti. Ei ole kuskilla muuta vaihtoehtoa kuin ajaa rauhallisesti ettei aliohjaa johonkin lyhtypylvääseen. Liukkaaseen ylämäkeen pitää ottaa kunnolla vauhtia kun alkaa muuten sutia paikallaan. Ajovalot on muuten ihan vitun himmeät, lyhyillä ei tee mitään.

    Verrataan audia vanhaan Ruotsin ihmeeseen eli -66 Duetti Volvoon jossa -93 vuoden nastakumit alla. Takatuupparina lähtee sutimatta liikkeelle paljon nopeammin kuin audi ja liikkuu melko vaivattomasti vaikka olis lunta satanu polveen asti. Köyhän miehen ABS jarrut eli vaihdettu levyt joka nurkkaan(takana paineenrajoitin) ja ei ole tehostinta. Pystyy helposti säätelemään jarrutustehoa lukittumisen rajalle ja säilyttää ohjattavuuden. Ei mitään turhia varoitusvaloja ja ääniä eikä muuten jarrupoljin rutise silleen ärsyttävästi niinkuin uusissa autoissa missä on hirveesti laitettu aikaa ja rahaa ABS systeemeihin...:D Turvallisuus on ratin ja penkin välissä.

    Johtopäätös? Ite lähtisin pidemmälle matkalle mieluummin Audilla.
     
    Muokattu: 4.12.2016
  19. DX

    DX Double Gearhead

    jaa, eiks pytyllä saakaan seistä?
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu, siksi en itse ole talviajoa niin suosinut ja täälläkin melkein haukkunut kun se on tosiaan ihan eri peli ajaa vakiolla/kulahtaneella.

    Kyllä se seppokin kiros tovin kun väkisin halusin sedan capricen jouset electrafarkkuun. Kiitos kuitenkin sepolle mittatiedoista ja löysyysinfosta.



    Ja siksi ja vain siksi ohjaus ja alusta noin että muuten tunnelmasta puuttuu 50%.



    Yhellä madallettulla cutlassilla missä oli ohjauskin napakka pysty helposti mustalla jäälläkin ajelemaan ja pidon menetyksenkin aisti. Kespan rampinkin pystyii hyvin ajamaan nopsaan ylös vaikka se nyt ei mikään kaarre-esimerkki olekaan...




    Toisaalta jos talveksi tekis tollasen tanakamman niin... Hmm...
     

Kerro tästä muillekin!