Liikennevakuutuslaki muuttuu 1.1.2017

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tinareki, 5.12.2016.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    En löytänyt aiempaa keskustelua tästä aiheesta, vaikka lakimuutos vaikuttaa periaatteessa merkittävästi juuri meihin autoharrastajiin.

    Ymmärtääkseni 1.1. astuu voimaan uusittu laki, jonka eräs käytännön vaikutus on että myös liikennevakuutuksen bonukset tulevat henkilö(omistaja)kohtaisiksi kun ne tähän asti ovat Suomessa olleet ajoneuvokohtaisia.

    Sitähän tässä on tullut kirottua, kun käyttökotteron bonukset ovat 70%, mutta uutta rekisteröitäessä aloitetaan aina pohjalta. Toki ne pisimpään kasvaneet bonukset on voinut siirtää sille isoimmalle ja kalleimmalle vakuutukselle, mutta silti joku vakuutus jää aina olemattomille bonuksille laivastoa laajennettaessa.

    Useimmissa läntisissä sivistysvaltioissa vakuutusbonukset ovat kuljettajakohtaisia, mikä onkin järkeenkäypä järjestely...

    Nähtäväksi jää, miten ja milloin vakuutusyhtiöt muuttavat hinnoitteluaan lain sallimaan suuntaan.
    Laki ymmärtääkseni "antaa vakuutusyhtiölle mahdollisuuden" "palkita" kuljettajia/omistajia joiden vahinkohistoria on tahraton, mutta laki ei sinänsä vaadi yhtiöitä tätä etua antamaan.
    Siksipä kuluttajien olisi syytä ilmaista tahtonsa (esim. siirtämällä vakuutuksiaan kuluttajaystävälliseen yhtiöön), mikäli mieli hyötyä lakimuutoksesta.

    http://yle.fi/uutiset/3-9234174
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Periaatteessa olisi mahdollista lätkäistä moitteettomalle kuskille vaikka 70 prosentin lähtöbonus. Mahdollista, sanoo Timo Holopainen Fenniasta: "Riippuu henkilön vahinkohistoriasta."

    Tätä mä toivon, koska vahinkohistoriani on lähes moitteeton.
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulle tuli laput lähi-tapiolasta että saan kaikkiin mun autoihin täydet bonukset.
     
    Muokattu: 6.12.2016
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mullekin tuli ifistä uudet vakuutuskirjat ja muita papereita, pitäisköhän ne lukeakin...;)
    Yhdessä on 75 bonarit, saiskohan muihinkin.
     
    Muokattu: 6.12.2016
  5. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jotenkin vain epäilyttää että autojen vakuutusmaksun hinta tulee nousemaan nykyisestä tasosta. jos ei heti 1.1. niin hyvin nopealla aikavälillä kuitenkin.

    epäilen ettei tulevaisuudessa ole enää sitä halpaa vaihtoehtoa (esim valitse autosi oikein saat halvemman vakuutuksen.) nyt vakuutuksieni hinnat ovat kaikissa autoissani noin 400e tasolla kukin (ilman bonuksia). saa nähdä riittääkö enää 2018 edes 800e vuodessa siihen yhteen/yhdistettyyn vakuutuksen ostoon. koska.. vakuutusyhtiöt huijaa aina omaan pussiinsa.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ensi vuonna kun poistuu bonuksien siirto esim. puolisoiden välillä niin miten sen voisi vielä tänä vuonna tehdä ja pitääkö olla naimisissa vai avopuoliso riittää?

    Lähinnä siksi kun ne tulee henkilökohtaisiksi niin voisin yhdet bonukset muijalle luovuttaa. Kaikki kotterot kun on ollut mun nimissä ja vakuutuksetkin. Ei tarvii sen sitten nollasta aloittaa jos laittaa sen nimille jonkun auton.
     
  7. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Luulishan tuohon riittävän että on vaan sama osoite
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Lähitapiolasta sanoivat että ite pitää käydä vanhat vakuutukset muuttamassa jos haluaa uuden tyyppisiksi, muuten jatkuvat toistaiseksi ennallaan. Uudet vakuutukset tehdään jatkossa uuden lain mukaan.

    Ja tämä ei luonnollisesti koske yritysten nimissä olevia autoja.

    Ja pitäis maksujen jopa laskea koska yhtiön tulos on hyvä. Jää nähtäväksi.

    Ihan turhaan olen siis maksanut itselleni kolmet täydet bonukset?

    Mutta tämänkin vaikutus koko ajan pienenee, kun alkaa verot olemaan kalliimmat kuin vakuutukset. Tai täysillä bonuksilla verot taitaa olla jo nelinkertaiset vrt. vuoden liikennevakuutus!
     
    pptalo tykkää tästä.
  9. pptalo

    pptalo Gearhead

    Sama tuli mullekkin mieleen, olisi saanut tulla tämä laki 20v. aikaisemmin.
    Vaimolla 75%
    Mulla 75% , 70% , 35% ja prätkässä 65% jota ei pystynyt enää muutamaan vuoteen liikuttelee autoihin.

    Eli jos nyt pidän 3 tai vähemmän autoja liikenteessä yhtäaikaa tästä lakiuudistuksesta ei ole mulle hyötyä. Jos taas yhtiöt nostaa tämän takia perusmaksuja menee meillä miinukselle.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Maksimi bonus nousee 80% tasolle ja sen saa kaikkiin omistamiinsa, näin minulle kerrottiin.

    Tämä on oikein hyvä uudistus minulle, meillä kun on kymmenen autoa... Tällä kertaa kiitos lähtee hallituksen suuntaan kun on kuunneltu tässä asiassa harrastajia. Perus vihervassurilla kun harvemmin on montaa autoa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  11. moottori-hannu

    moottori-hannu 3rd gear

    Taitaa olla vakuutusyhtiöt muutoksesta sekasin kun eilen tuli postilaatikkoon op pohjolasta lasku autosta joka ei ole ollut reiluun vuoteen olemassa=romutustodistus.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Kertyykö ne bonukset jatkossakaan jos auto ei ole 'ajossa' vähitään 8kk vuodessa? Itsellä ei kesäauto tuota määrää ole joten ei ne bonukset mihinkään kerry. Sitten tietysti joku voi laskea kaukanko kannattaa pitää auto 8kk ajossa että saa bonukset tappiin ja sillä bonus määrällä säästetty ne rahat mitä bonuksien kerryttämiseen on mennyt.

    Harvalla taitaa olla kymmenen autoa yhtäaikaa ajossa?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun bonukset ei ole ajoneuvokohtaisia, vaan henkilökohtaisia, niin eiköhän bonuskertymään riitä että olet itse "ajossa" vähintään 8kk/vuosi millä tahansa vakuuttamillasi autoilla.

    Eri asia tietysti jos ei ole muuta kuin se yksi kesäauto.
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tervetulleen vakuutusuudistuksen kääntöpuolena, kuinkas vahingon sattuessa?
    Bonukset laskee kai koko kalustolta... Ilmaisia lounaita ei ole. Toinen käsi antaa ja toinen ottaa... onhan näitä vertauskuvia. Vakuutusyhtiöt varmasti pitää huolen, että tavalla tai toisella maksut kattaa kulut ja "vähän" jää ylikin. (vaikka ei periaattessa saisi)
    Hienoa uudistuksessa on kyllä se, että täysillä bonuksilla saattaisi tulla säästöä koko kalustoa ajatellen ainakin jollain aikavälillä...:confused:
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olen lukenut että kolari tapauksessa vähenee bonukset "auto kohtaisesti" kun taas kolarittomien vakuutukset pysyvät entisellä tasolla...... Ota nyt tuostakin selvää. Vaihdoin just viime viikolla bonuksia autosta toiseen kun yks meni seisontaa ja tuli ostettua yks "uus" auto. laitoin asian hoitoon netin kautta ja kas kummaa vakuutusyhtiöstä IF oikein soittivat että homma hoidossa. Tyttö kysyi vielä että onko muuten kaikki ok tai kiinnostaako joku asia. Kysäisin (IF:in) tulevaa käytäntöä näistä kakkos,kolmos...... autojen bonuksista 2017. Ei osnnut sanoa mitään asiasta mutta lupas lähettää tietoa mun E-maili osoitteeseen vielä samana päivänä. ARVAKKAAS onko tullut mitään postia ifiltä? Aivan oikein ei mitään..........
     
  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Pitääpi huomenissa alkaa kanssa pommittamaan IF:iä s-postilla.
    Jospa kertoisivat tai alkaisivat edes miettimään uuden pykälän mukaista toimintaa.
    (kaipa ovat jo sitä jossakin pähkäilleet) Saisi vaikka lisää kinnereitä liikenteeseen, ettei tarvitse samalla Ramblerilla ajella joka päivä ens kesänä... :p
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eiköhän se kumminkin mene niin, että sen vakuutushistoria tärvääntyy kolaritilanteessa jonka nimissä vakuutus on. Paitsi joillain yhtiöillä on käytäntö että yksi korvattava vahinko ei vielä vaikuta bonuksiin ja tämä käytäntö säilyy. Jotain tuollaista kerrottiin loka-tapiolasta.

    Onhan nytkin otettu huomioon ikää ja paikkakuntaa vakuutusmaksuissa, jatkossa tuo vaan laajenee kolarihistorian puolelle ja korvaa tönköt nykybonukset. Helpottaa samalla vakuutusten kilpailuttamista?

    Tämähän ei sinänsä haittaa ketään meitä mestarikuskeja jotka ajaa miljoona kilometriä naarmuitta, mutta jos penska on koheltavaa sorttia niin kannattaa harkita kenen nimille sen eka auto tulee. Eikä varsinkaan kannata ottaa säälistä luottokelvottoman lankomiehen juoppokärryä omiin nimiin vaikkei se enää ite vakuutusta saisikaan....
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Jahs, enpä tiennytkään että puolisolle voi bonuksia siirrellä! Pitääpä soitella IFlle tänään, näytti lukevan tuolla että rekisteröity parisuhde tai yhteinen lapsi riittää, ei tartte välttämättä naimisissa olla..
    Saa nähdä sit miten jatkuu ensvuonna.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No siitä minäkin sen huomasin kun luki että poistuu uuden lain myötä. Kerro miten käy ja miten toi bonuksien siirto pitää tehdä niin voin tehdä saman.
     
  20. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Voi tehdä helposti vaikka vapaamuotoisella valtakirjalla.
     

Kerro tästä muillekin!