Fitech EFI 440 Mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Saetkae, 6.12.2016.

  1. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Hommasin tuollaisen, kaasuttimen tilalle. Fitech 600 Power Adder ja siihen se sumpputankki konehuoneeseen johon vakio bensan lutkutinpumppu tuo tavaraa. Sumpputankissa on korkeapainepumppu (58psi) joka syöttää ruiskuja. Ensiksi oli hieman ongelmia koska O2 sensori mikä tuli mukana oli joko valmiiksi paskana tai sitten minä rikoin sen kylvettämällä bensassa. Aluksi oli vakio virranjakaja jossa Pertronix syttymoduuli ja Fitech ei ymmärtänyt signaalia. Kun käynnisteli se ei tajunnut että moottori pyörii, vaan näytti 0 rmp mutta truuttasi prime fuelit (jotka oli aivan liian suuriksi säädetty tehtaalta...) sarjaan.
    Laitoin MSDn Pro Billet jakajan, uuden 02 anturin Aditasta, säädin Prime Fuelit lähes nollaan ja sehän heräsi eloon!! :) Nyt olen pörrännyt sillä vasta noin 50km (paskat renkaat ja aaaivan liian kylmää), mutta se toimii huomattavan paljon paremmin kuin kaasari koskaan. Säätö on helppoa, härveli on itseoppiva joten aloitussäädöt vaan tarvii saada oikein ja niistä on helpot ohjeet jotka Ameriikan Joekin ymmärtää ;) Jos jostain syystä se ei onnistu, niin kosketusnäytöstä uudet parametrit peliin. Tuo osaa ohjata sytytyksen myös ilman ylimääräisiä boxeja joten mulle passeli kun ei juuri ole alipainetta sarjassa. Koko homma rahteineen tuli maksamaan noin 2300,- Ei minusta kauhean kallis kun vertaa siihen että maksoin "säätögurulle" 600,- kun tuo säädettiin dynossa aivan vitulleen enkä edes saanut dynotuloksia paperille.

    [​IMG] [​IMG]

    Tilasin tuon Jegs:ilta, mutta sen saa nopeammin (tai miten sen nyt ottaa...) jos käy hakemassa Tukholmasta ja tuo muovikassissa maahan. https://www.facebook.com/Holleyefi/
     
    12345678910, valtsu67, Holley ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. pptalo

    pptalo Gearhead

    Mukava kuulla että toimii, eikä toi hintakaan pahalta kuulosta jos nyt mennään monta vuotta ilman ongelmia. Asia mikä kiinnostaa niin tippuiko kulutus matka-ajossa? Itse meinasin tilata vastaavan sarjan, mutta ei rohkeus riittänyt vaan kaasari tulossa.
     
  3. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Paljon siistimmin käy eikä enää haise palamaton bensa. Kapulan mukaan 80 vauhdissa tasakaasulla 11-13 litraa tunnissa. Laitan päivitystä kunhan tulee enemmän ajoa. Nyt on jäähdytysjärjestelmä kesäsäädöissä joten tuo käy hieman liian kylmänä. Pitää hommata lämpimämpi termari.
     
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla on 548cid Camarossa 800hp meanstreet versio nyt sillä pystyy ajamaan toisin kuin 1050 dominatorilla
     
    Saetkae tykkää tästä.
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    kime2 ja 440Mag tykkäävät tästä.
  6. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Tän on varmaan kaikki nähnyt mutta linkitän tähän:
     
    iikka- tykkää tästä.
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jokaiselle tietty sen mukaan mitä arvostaa ja kattoo tarvitsevansa, mut jos tota kaasaria ajattelee, niin sehän on "universal" mallinen HP 750. Se on ikäänku tyhmä otus, ja toimii sellaseks käsittämättömän hyvin. Tuskin kukaan edes kuvittelis heittävänsä kiinni ruiskua joita olis tarjolla vaikka viittä eri kokoista jollain basic calibroinnilla mitä sit muutat joko rikkaammaks tai laihemmaks. Eli vähän samaan tyyliin kun vaikkapa ensimmäisissä holleyn pro jectioneissa.

    Toki siinäkin toi lisää ja vähempi säätö kävi potentiometria kääntämällä, et ei tarvinu bensan kanssa pulaa. Mut siin kaasarissa on muitakin asioita kun pääsuuttimet joilla toimintaan vaikutetaan, sisäisillä kanavakooilla ja ilmasuuttimilla sitä osaava pystyy säätämään ja rakentamaan aikalailla mielensä mukaan.

    Noi kaasarit mitä pääasiassa käytetään on "universal" mallisia, käy vähän kaikkeen ja monesti aika hyvinkin. Ei ne tehtaalta tullu millään universal kaasreilla, et olis ollut jotain viittä eri kaasaria tarjolla motista riippumatta, vaan ne oli suunniteltu ja säädetty jonkinlaisena kompromissina jokainen just siihen kombinaatioon. Se tilanne muuttuu ihan oleellisesti kun se kaasari hankitaan motin speksien mukaaan sellasen ihmisen rakentamana joka ymmärtää sekä moottoreita että kaasuttimia.

    Muutamia piirteitä ruiskussa on joissa ei tollanen normi pajakaasarikaan pärjää, lähinnä kylmäkäyntiominaisuudet. Mut onks ne sitten kuinka oleellisia harrastekikkareessa joka on kesäkäytössä ja oikeuttaako ne sen hintaeron? Sen jokainen omalta osaltaan ratkaiskoon. Mä siirryin aikoinaan ruiskusta takas kaasariin ja olin tyytyväinen. Ja kaasarin mielellään valitsen edelleen vapaastihengittävissä tai kaasarin läpi imevissä ahdetuissa.
     
    iikka- tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta toi Kaasari vs EFI testi on vajaa. Pitäisi olla vielä joka kanavaan ruikkiva ruisku. Niin sit olisi hyvä vertailu.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitähän se mahdollisesti muuttais? Aika useiin sellaset multiport imusarjat on sit ihan oma juttunsa, et se suora vertailu sitäkin kautta on hankalaa.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei välttämättä, vaan hitsaa siihen perus dual/single/ramsarjaan suuttimille paikat.
    Ja onhan kaasari ja TBI jo muinaishistoriaa. Eikös jopa kiihrytyskisoissa ole sallittu ruiskut?
     
  11. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Eihän toi liity tohon dynotestiin enää millään tavalla?

    Tossa on ideana verrata helposti kaasarin tilalle asennettavaa läppärunkoruiskua perinteiseen kaasariin. Asennuksen, säädön ja hankintahinnan kannalta. Noita on alkanu viimeaikoina saamaan useilta valmistajilta ja suht suosittuja helpon asennuksen takia. Mutta kuten tosta ilmenee niin ei ne aina siltikään ole niin plug n play.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei se kaasarikaan ole mikään pulg and play vaikka moni niin väittää. Ihan samalla tavalla niissä on tyhjäkäynti, osakaasu, täyskaasu yms päin persetä vaikka moni väittää että et on bolt-on. Ei ole, se on vain laiskan miehen tekosyy.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kiihdytyskisoissa on aina sallittu ruiskut, joissain ryhmäsäännöissöä ne tosin ovat kiellettyjä. Aikoinaan ne olivat jopa jonkinlaisessa suosiossa, mut kaasarit syrjäytti ne sitä mukaa kuin vauhti kasvoi. Nyt vasta tällä kaudella Pro Stockissa sallittiin ruiskut, tai oikeammin määrättiin ne samalla pakollisiksi. Vauhdeissa ollaan n. 5 mph jäljessä ja ajallisesti kympin verran edelliskaudesta, toki tuli pari muutakin muutosta.

    Muinaishistoriaa ovat myös lehtijouset, työntötangot, kaks venttiiliä per sylinteri jne jne. silti jotkut ajavat niilläkin ihan suht koht menestyksellä ja joap paremmalla kuin erilaisilla hilavitkuttimilla.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    2 venttili ongelman pystyy ratkaisemaan laittamalla 4 bar ahtoja. Muistaakseni tää yksi hemmo joka ajaa 1600 toyota moottorilla, totes, että mitä sitä turhaan laittaa 4 venttiliä laittaa 4bar ahtoja.... korvaa kummasti ne kaksi puuttuvaa venttiiliä. Tuosta 1600 moottorista tais lähteä 4 bar ahdoilla jotain 800-1000 heppaa...

    Sporttiauto ainakin mainostaa, että kun muuttaa kaasarin ruiskuksi niin teho ja vääntö nousee.
    http://sporttiauto.com/index.php?p=kaasari-ruiskuksi---miten-se-tehdaeaen
    Itsellä ei ole kokemusta, mutta ainakin mekaanisesta ruiskusta (K-Jet => EFI) virityskäytössä säädettävä ruisku on paljon parempi.... tulee vähemmän harmaita hiuksia.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ruiskua harkitsin viime kesänä mutta vielä päädyin hyvään kaasariin.
    Ruiskun mahdollisesti tuomat hevoset on niin kalliita ja niitä on niin vähän etten sitä sen vuoksi puntaroinut. Samoin harrasteauton vähät ajokilsat ei tuo säästönä takaisin minulla mahdollisesti hitusen pienempää kulutustakaan.

    Kaasarissa pysyin lähinnä kustannustekijliden vuoksi että asennusajan vuoksi. Ruisku olisi vaatinut paljon työtä, huomattavasti enemmän rahaa kiinni (ruiskun lisäksi iso ja laadukas pumppu/paineensäädin) kun monet tarpeelliset komponentit autossa jo oli mitkä tulee kaasaria. Auto piti saada myös 11kk rakentamisen jälkeen liikenteeseen ja radalle jotta ehti testata ennen kauden loppua edes vähän seuraavaa kautta varten.

    QuickFuel Q-sarjan annular antoi hyvän ajettavuuden vs vanha db. Toimi melko hyvin suoraan paketista mutta vielä paremmin kun sitä hitusen sääti.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja sit ku laittaa siihen neliventtiiliin neljä baarii ahtoja? Tai kolme, ni pysyyks se nipussa paremmin ja menee saman? Priuskalla ja Kulmalalla on saman kokoset neliventtiilimotit, en kyl yhtään tiedä et tmien niiden paineet ja tehot jne suhtautuu toisiinsa.

    Moni mainostaja mainostaa asioitaan, sporttiautokaan ei vissiin oo profiloitunut kaasaripajana. Ja voi siinä olla jotain perääkin, tavallaanhan se näkyi tuossa videossakin. Toki se spruutta ei toiminut sillä toisella imusarjalla vaikka kaasari toimi. Et silläkin asialla vois sepkuloida kumpi imusarja sit oli kumaapkin ratkaisua suosiva? Mut vaikka se ero nyt olis tehollisesti tollasta universal kaasari vastaan esimerkiks toi reilu kaks prosenttia, niin se 1500+ hintaeroa, oiskohan se tehoetu saatavissa sillä rahalla muualtakin korkojen kera?

    Mut kukin harrastaa itelleen oikealla tavalla, harvoin ne perustuu ensisijaisesti järkeen tai kustannustehokkuuteen nää harrastehommat.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ai tästä tulikin ruisku vastaan kaasari keskustelu, no sehän sopii.

    Kuvitellaan tilanne, että aina olisi ollut vain ruiskuja, ja ne olisivat silti edelleen suhteettoman kalliita, vian etsintä hankalaa ja useimpien pitää turvautua kalliiden säätögurujen apuun jotka nekään ei aina onnistu tehtävässään.

    No sitten markkinoille tupsahtaisi polttoainejärjestelmä joka maksaa vain murto-osan "vanhanaikaisen" ruiskusysteemin hinnasta, siinä olisi polttoainepumpun lisäksi vain yksi komponentti, se olisi itseoppiva, kunhan koko olisi suunnilleen oikea ja perussäädön pystyisi helposti suorittamaan jokainen ruuvimeisselin omistaja.
    Tällaisen uuden ja aivan uskomattoman hienon polttoainesysteemin haluaisivat tietenkin kaikki aikaansa seuraavat, ja sen nimihän on kaasutin.;)
     
    mukko ja rb tykkäävät tästä.
  18. josu

    josu Gearhead

    Sen verran aiaan perehtyneenä priuskalla ja kulmalalla on ns samat perusmoottorit,eli 1.6litranen,kimmolla paremmat sisukalut.
    kimmolla 2.5bar ja kulmalalla 3.5bar(ainakin näin mainostaa) ja ajaa ns samoja aikoja samassa ryhmässä,eli jotain on toinen tehnyt paremmin kun kulkee 10 tai 2 kovempaa kun toinen noin 1 bar pienemmällä ahtopaineella.kulmalan alakerta on siis ihan toyotan vakio osistata tehty:) no oksentihan alakerta tuossa jokunen aika sitten aikas pahasti.
    Kimmo on penkittänyt reilut 700hv kulmalan tehoista ei tietoo,pakkohan ne on olla suunnilleen samoissa kun ajat ja lopparit on hyvin lähellä toisiaan
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja muistaakseni kumpikin parempia kun ton kasiventtiilisen 4 baria, siis lopparit. Ja taitaa ajatkin olla muutaman kympin parempia. Carina tosin taitaa olla kokoluokkaa isompi autokin, mut eiköhän noi kaikki suunnilleen minimipainoissa ole. Eikä siin mitään, on hurja suoritus 2T:ltä veljeksiltä!
     
  20. josu

    josu Gearhead

    Eipä Raitakarilla nyt sen enempää oo painetta kun kulmalallakaan,muistaakseni vähemmäkin saattaa olla.kovia lukuja on 60 luvun pohjasella japsimoottrilla ajaneet.esim venakoneisto on ns vakioosaa...
     

Kerro tästä muillekin!