Dodge Challenger 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 440Mag, 9.12.2016.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Laitetaas tännekkin pieni kooste vaikka tää on tuolla somen puolella ollutkin hyvin esillä.

    Viimekesänä hankittu auto on alunperin 70 vuosimallin deputy 198cid+3man.

    Kuvat ostokunnosta:


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kuvat hämäävät aikalailla parempaan suuntaan, vaikka autossa jonkinverran hyvää olikin.

    Tekniikka oli ostohetkellä 408sb+5spd tko500+ 8 3/4 4.10 lukko.

    Ensimmäiset murheet auton kanssa alkoi kotimatkalla, kun ilmastoinnin kenno tukki jäähdyttimen ilmansaannin joka ei sen lisäksi väärään suuntaan pyörineen yhden sähköflektin voimalla tietenkään tuollaista konetta jäähdyttänyt.
    Lisäksi moottoria vaivasi öljyvuoto sekä ihmeellinen ääni venttiilikoneistosta. Kotimatka saatiin ajettua hädintuskin, ja tallilla tarkemman ihmettelyn tuloksena huomasin että kaikki venttiilinsäätöjen lukitusmutterit olivat auki, ja öljyvuoto johtui öljypohjan pulteista jotka olivat auki. Onneksi ei käynyt täystuhoa tai ollut huolimattomuutta isompaa vikaa.

    Edellämainittujen asioiden korjaamisen jälkeen auto oli jo jollain lailla ajokuntoinen.

    Ei mennyt kuitenkaan kuin muutama päivä, ja auto näyttikin jo tältä:

    [​IMG]

    Raskaankaluston kuljettaja päätti kääntää lavettinsa etukulman mun etukulmaa päin. Ei siinä, auto talliin ja ihmettelemään että mitäs tälle nyt tehtäis.

    Pahimman *itutuksen laannuttua dokumentoin vahingot vakuutusyhtiötä varten, sekä aloitin hajoneniden osien purkamisen. Videolla auto käy pikkulohkolla viimeistä kertaa itselläni osittain purettuna



    Lisää kuvia purettuna:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä vaiheessa lähti idea käyntiin auton täydellisestä läpikäynnistä. Tiedossa oli että se ei aikaisemmin tehdyiltään peltitöiltään ollut kovin häävi.

    Soodapuhallukseen: [​IMG]

    Puhalluksen jälkeen alkoi paljastua mitä autoon todella oli tehty. Kuvasta poiketen koko takapää ja katto oli lopulta pellillä. Karu totuus oli, että isoin vahinko ja pilaaminen autoon oli tehty noita ruosteita "korjaamalla" sekä uusia korjauspeltejä laittamalla.

    [​IMG]

    Ei siinä, kyljet aukaistiin ja kohdistettiin uudestaan. Katto tehtiin osittain uusiksi.

    [​IMG]

    Uuden lokasuojan sovittelua

    [​IMG]

    Ja konepelti..

    [​IMG]

    Tässävaiheessa olin jo päättänyt että pikkulohkoa autoon ei enää tule, ja rinnakkaisprojektina alkoi stroukatun 440:en rakentelu

    [​IMG]

    Imusarjana Edelbrockin TorkerII Johon hitsattu 4500 laippa ja muutenkin portattu ja muokattu

    [​IMG]

    Maalatun korin näkeminen alkoi jo tuoda hieman toivoa tähän projektiin..

    Autosta ei ole missään vaiheessa minun omistuksen aikana pitänyt tulla mitään R/T tai T/A replicaa. Edellinen omistaja oli näitä tyylejä sekoittanut ihan onnistuneesti keskenään, mutta itse silti päätin suunnitteluvaiheessa että rakennan autosta omien mieltymysten mukaisen Challengerin joka olisi siisti, mutta ajettavaksi ja ajoon tehty. Alunperin kutoskoneinen karvalakkimalli oli siis mitä parhain aihio toteuttaa auto mitä ei tarvitsisi museorekisteröidä eikä rakentaa millään lailla alkuperäiseksi.

    [​IMG]

    Kasausta

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kone asettuu paikalleen

    Moottori on tehty -67 440 lohkoon. 4.375 poraus, 4.15 isku. Eaglen kampi ja H-profiiliveivit. Mahlen männät. 11.2:1 laskettu rutistus.

    Mekaaninen rullanokka 259/263 ja .640 nostoa. Edelbrockin RPM kannet portattu, mitattu virtaus 312cfm .620 nostolla

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.12.2016
    Herje tykkää tästä.
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Rally Wheelssien sovittelua

    [​IMG]

    [​IMG]

    Katto sai vinyylin päällensä ja takalasikin istuu ihan kohtalaisesti

    [​IMG]

    Samoin tuulilasi

    [​IMG]

    Samalla perään kietaistiin musta bumblebee straippi

    [​IMG]

    Konehuoneessakin jo enemmän paikallaan

    [​IMG]

    Muistuttaa jo autoa

    [​IMG]

    Repromaski istui yllättävän vähällä sovituksella, samoin lampunkehykset

    [​IMG]

    Konepelti paikallaan

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ekat ajelut



    Etupuskurin sovittelua

    [​IMG]

    Alustaa.

    Jarrut ovat 4x SSBC levyt. Lisäksi putkiylätukivarret, säädettävät strut rodit, vakaaja, fast ratio kääntövarret ja uusi ohjaussimpukka. Iskarit ovat säädettävät Konit joka nurkassa, ja takajouset uudelleen taotut moparin XHD:t.

    [​IMG]

    Konepelti teipattu ja siirtokilvilläkin käyty ihan maantiellä hurjastelemassa. Hyvin toimii!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vuosikatsastuksesta auto meni luonnollisesti kerrasta läpi, ja samalla muutoskatsastettiin isolohkotekniikka sekä muut muutokset.



    Biilteemalla paistoi aurinko



    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Projektin lopuksi vaihdoin vielä Tremecin manuaalin piristettyyn 727:aan, koska se ei vaan tuon isolohkon kanssa toiminut toivotusti. 727:lla auto ja moottori vasta heräsi henkiin kunnolla.

    Kaikkea pikkunäpertelyä autossa on vielä jonkinverran. Sisusta ei ole täydellinen ja vaatisi vähän huomiota varsinkin penkkien ja kojelaudan osalta.
     
    Muokattu: 10.12.2016
    Naumasto, 4d sedan, palontie ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Meni vähän noi kuvat ketuiks kun oli tollanen 20kpl limitti/postaus. Mutta tässä vielä lisää projektin varrelta:

    [​IMG]
    [​IMG]


    Lähtö vinyylin asennukseen (Eugen)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuore vinyylikatto ja kunnostetut takavalot

    [​IMG]

    Maalattu konehuone

    [​IMG]













    Auto kelpasi myös American pojan lehden kanteen!

    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.12.2016
    artz1 tykkää tästä.
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mää oisin laittanu orkkis tekniikan.....
     
    jariha tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taitaa S6 E-bodyt olla harvinaisempia kuin avo Hemit :)
    Itse oisin piilottanut ton MSD boksin akkutelineen alle piiloon.
    Tosin jokuhan sano, että Suomessa ei ole kohta kuin oransseja Mopareita. :)
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Voi olla että se boksi tulee vielä sinne askarreltuakin. Tässä sillä nyt ei niin väliä ole kun ei ole millään tavalla tarkoituskaan edes yrittää näyttää alkuperäiseltä (niinkuin varmaan joku jo huomaakin). Nekin autot on sitten erikseen.
     
  7. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    Hienohan toi on ku mikä ,, !
    Sopii täydelllisesti gomango avo r/t:n kaveriks..
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Makuasioitahan nuo värit ovat, mutta harvinaisen hyvin toimii oranssit muskelimoparit vaikka ei harvinaisia olisikaan :)
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tosi hieno! makuasiahan se on mutta mitä meinasit ettei tremeckki sopinut auton / koneen luonteeseen? oliks se 5 vaihteinen tremec?
     
    440Mag tykkää tästä.
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kiitos!

    Se oli tko500. Ensinnäkin pelkäsin hajoittavani sen tuolla suht voimakkaalla isolohkolla, koska tarkoitus ei ole hyssytellä, vaan käyttää sitä voimaa mitä on hankittu. Siinä taitaa olla se 500 ilmoitettu väännönkesto jalkapaunoina. Onhan hyvä automaatti nopeampi. Eriasia olis huudattaa jotain kierroskonetta manuaalilla, mut tällasiin se ei sovi.
     
    Muokattu: 10.12.2016
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sopii se, ja nimenomaan siihen. Manuaalis on Meisselii tähtitieteellisesti enemmän kun automaatissa.Aivan upeeta se kiinteen vedon tunne kun on vääntöä ja voimaa, siit tulee oikeen "koneauto".
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Challenger kun alkaa olla valmis, seuraava projekti on jo hankittuna; 1968 Dart GT isolohko+727+834
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ollut suomessa viimeksi ajossa 451bb+727. Tätä kirjoittaessa rullaavana, tulossa stroker bb+727. Tästä lisää myöhemmin oman projektitopicin myötä!
     
    superbird, Satellite70, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. faffeli

    faffeli Gearhead

    Tätä ketjua on hieno seurata....kiitos...
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    On ihan kivan näköstä harrastelua :)
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Itselleni ihan eri autoon tulee manuaali. (omaa projektia ei oikein tähän voi verrata!)

    Mutta mun mielestä tämmöseen autoon automaatti.

    Toisaalta manuaalissa on se hyvä puoli, että voi käyttää vääntöä, esmes ajelee 5 vaihteella 2500rpm ja siitä kaasu pohjaan, automaatti käyttää kick-downia, manuaali hyödyntää vääntöä.

    Mutta tämä on autokohtainen juttu.

    Esmes M5 Bemu olis automaatilla sama ku 59 Cadillac hayabusan koneella. (just moisessa bemarissa on hyvä käyttää sitä vääntöä, se on sillä 4,8l v8lla ja ihan kivasti kulkee vakionakin) Kaverilla on moinen, siinä on ihan hyvä vertailukohde mulle kun mutkatieautoa teen.

    Mutta tähän autoon ehdottomasti automaatti!
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ideana tässä autossa oli tehdä sellainen auto kuin itselle halusin. Ja mikään alkuperäisyyden tavoittelu tai vaaliminen ei onneksi tässä autossa sitä estänyt. Vaihteisto, väri, tai moottori on niitä asioita joita (ainakin toivottavasti) jokainen muukin harrastaja saa omiin Challengereihinsa itse päättää ja valita. Jos tää kyseinen automaattiswapattu yksilö ahdistaa liikaa, saa sen toki mullekkin kertoa, mutta ennemmin suosittelisin katselemaan sitten jotain muuta omaan makuun sopivaa kuin että tällä pilata päiväänsä =)


    Hieno ja erikoinen projekti sullakin!
     
    Herje tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Komea Sallenkeri ja vielä lempivärissä, mikä ei ehkä ihan kaikkiin autoihin sovi, mutta tähän kyllä. Pääasia jos ite tykkää (minä myös), tuohan on vielä seuraavan omistajan mahdollista entisöidä niin halutessaan.

    Ei taida M5:sta edes manuaalilla saada. Ei tosin Caddyakaan Hajabusalla.
     
    440Mag tykkää tästä.
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kommeeta ja tyylikästä on rakentelu jälki.

    Odotan innolla mitä dartin kanssa tapahtuu.

    Tommonen dartti ollu jonku vuoden jo haaveissa.:cool:
     
    palontie ja 440Mag tykkäävät tästä.
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kiitos! Tuo väriyhdistelmä on itselle pinttynyt jotenkin takaraivoon ja tykkään kovasti myös. Ja ei noita go mangoja näiden parin auton lisäksi ainakaan täälläpäin kyllä juuri ole. Muun värisiä sitten löytyykin.
     

Kerro tästä muillekin!