Piilofarmarin muutos henkilöautoksi ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja oasep, 26.1.2010.

  1. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    niin jos tämä auto rekisteröidään ensimmäistä kertaa suomeen niin siinä tapauksessa.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Sori, menee ihan hupiukon puheeksi. :D

    Meniköhän se nyt niin että ensin katsastus, sitten verojen maksu ja sitten uusi ote konttorilta.

    Vastahan tätä tuli käytyä konttorilla utelemassa, meinasin vanin muuttaa henkilöautoksi mutta ostinkin uuden joka oli alunperinkin jo henkilöauto.

    Tästä höpinästä oli varmaan iso apu.
     
  3. vahvis

    vahvis 1st gear

    Onko pakko vaihtaa takapenkit pehmeiksi jos meinaa henkilöautoksi muutoskatsastaa? Jos vain nopeusrajoituksen noston takia muuttaa ja "sitten joskus" vaihtaa pehmoiset penkit jos sattuu jostain löytämään..
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Katsastusmiehen mukaan ei ole pakko vaihtaa. Mutta mietin itse, että olikos takapenkillä turvavyöpakko 80-luvulla, eli vaikuttaako se hlö-määrään? minulla on ne vyöt ja mietin ehkä ens vuonna samaa asiaa.
     
  5. vahvis

    vahvis 1st gear

    Ok. Jos siellä lankkupenkeillä on turvavyöt niin eipä se varmaan katsuria haittaa miten epämukavalla penkillä henkilöautossa tykkää istua. Mutta jos ei ole vöitä, niin pitää varmaan repiä penkki pois ja merkata otteeseenkin vaan etupenkin istumapaikat (vuosimallista riippuen toki)

    Turvavyöpakosta:
    01.01.1981
    tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilöautossa tulee olla turvavyöt myös takaistuimella, ei sivulle eikä taakse suunnatulla istuimella, ei maastoauton takaistuimella eikä tilapäiskäyttöön tarkoitetulla istuimella.
    01.01.1984
    tai sen jälkeen käyttöön otetussa - paketti- ja erikoisautossa, jonka kokonaismassa enintään 3500 kg turvavyöt pakolliset kullakin varsinaisella istumapaikalla

    Lisäys: Tai jos saa jollain ilveellä -81 tai uudemman otteeseen jäämään merkinnän tilapäisistuimista muutoskatsastuksen jälkeen, niin sitten ei taida vaatia vöitä. En tiedä tosin hävitetäänkö merkintä tilapäispaikoista "väkisin" muutoskatsastuksen yhteydessä vai saako jäädä..
     
    Muokattu: 10.12.2016
  6. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Kuopion katsastusmiehen mukaan vaaditaan alkuperäinen penkki, tiedustelin tätä kun alkuperäiset penkit on kiven alla (tai meren takana)
     
  7. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    ^
    Perusteliko mitenkään ?
    Esim. pykälä, johon perustuu tms ?
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei kait sen penkin tarvi olla alkuperäinen, ei millään logiikalla! Mä laitoin auton alkuperäispenkin ja otteessa on muutosprosentti 1, kun on "vaihdettu" takapenkki. Mut penkin pitää varmaan olla hyvin istuva ja perseenleveydeltä sopiva/vyöt asialliset, että saa ne henkilöpaikat.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    En kyllä nää mitä tekemistä sillä takapenkin pehmeydellä tai muodolla on ton muutoksen kanssa, hyvin siihen "lankullekin" mahtuu 3...

    Täysin ääliö inssi asialla, vaiha konttoria.
     
  10. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Kyllä mukava-Jussi on Kuopion parhaita katsastusmiehiä, kysäsin vain asiaa kun kävin käyttistä näyttämässä. Asia selviää varmasti kun siihen tosissaan paneutuu
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulle sano inssi ihan samaa kun kyselin vanin leimaamista henkilöautoksi.
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    missään ei ole määritelty 90-luvun autoihin penkin valmistajaa, uusissa autoissa voi toki joku moinen pykälä olla keksittykin. oleellista on se, että siihen mahtuu rekisteriotteeseen merkittävä määrä ihmisiä. eli leveys on tärkein. olikos se 60cm/hlö tms.
     
  13. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Istumapaikat
    1. Jos M- ja N-luokan ajoneuvon istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuus sekä turvavöiden kiinnityspisteet on tyyppihyväksytty liitteessä 1 olevan I osan 15 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen sisustusta (istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuutta) koskevan direktiivin 74/408/ETY ja 19 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen turvavöiden kiinnityspisteitä koskevan direktiivin 76/115/ETY mukaisesti tai jos istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuus sekä turvavöiden kiinnityspisteet vastaavat sanottujen direktiivien vaatimuksia, istuinten ei tarvitse täyttää tämän pykälän vaatimuksia.

    2. Istuimet ja niiden kiinnitys- ja säätölaitteet on kiinnitettävä tukevasti ajoneuvon ohjaamon lattiaan tai sivu- tai takaseiniin.

    3. Istumapaikkojen määrää laskettaessa on sekä kuljettajaa että kutakin matkustajaa varten varattava vähintään 400 mm x 400 mm istuinpinta-ala ja selkänojan suunnassa 500 mm korkeudella istuinpinnasta vähintään 400 mm levyinen hartiatila. Istuimen leveys mitataan 100 mm etäisyydellä istuinpinnasta ja hartiatilan leveys 50 mm etäisyydellä selkänojan vastaavasta kohdasta.

    4. Takaistuimella katsotaan olevan 3 momentin vaatimuksista poiketen tilaa kolmelle henkilölle, jos sen istuinpinnan leveys 3 momentin mukaisesti mitattuna on vähintään 1100 mm hartiatilan ollessa vähintään 1200 mm.

    5. Vapaan korkeuden kuormitetun istuimen pinnasta, mitattuna selkänojan suunnassa 100 mm etäisyydellä tästä, tulee olla vähintään 850 mm. Istuimen selkänojan korkeuden tulee olla vähintään 500 mm.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Selkänojan korkeus ainut varmaan mistä tuo voi jäädä kiinni, jos siitäkään...

    Tyhmä inssi ollu.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jos inssi alkaa moista väittämään, niin pyydä inssiä näyttämään ko. laki tai asetus joka asian kieltää. Tämä pätee kaikissa muutoksissa.
     
  16. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Onko viime aikoina kukaan katsastanut pakettiautoksi muutettua uudelleen henkilöautoksi. Esim Blazer tai Bronco jostain 80-luvun puolenvälin ikäluokkaa. Paljonko on veroa tullut vielä maksuun ?
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos pitää olla alkuperäinen penkki, niin monessako linja-autossa tai henkilö pakussa jotka katsastetaan tänäpäivänä taksiksi on esim. toyotan valmistamat linja-auto penkit?

    Tai tekeekö mersu sprintereihin penkit tehtaalla?

    Niissä taitaa lukea korittamon nimi melkeen kaikissa



    Vai oisko, et sen penkin pitää olla alkuperäinen penkki, eli pari kuormalavaa ja pätkiä koolinkia ei käy penkiksi
    Tai mummi vainaan vanha rottinkinen sohva
     
  18. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Onkohan kukaan tehnyt tällaista muutosta, olen kyllä kuullut joidenkin tehneen, olis mielenkiintoista oikeasti kuulla kuinka helposti ja minkälaisella summalla eurosto ruplia se onnistuu ???
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jos laittas vaikka kiukaan koppiin ja tekis lauteet. Inttäis virkamiehelle, et kyä pitää saunalla kiireisen liikemiehen saaha motarilla 120 tunnissa päästä.
     
  20. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Tarviiko henkilöauton takapenkki olla pehmeä? Voiko piilofarkun muuttaa henkilöautoksi kovalla takapenkillä?
     

Kerro tästä muillekin!