Vastaako 2kpl 26mm venttiiliä yhtä 52mm venttiiliä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 16.11.2016.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja nämä on hiukan teoreettisiä laskelmia, kun kaksi venttiiliä myös jarruttaa virtauksia enemmän kuin yksi, varsineen päivineen, eli kuten aiemmin mainittu; venttiili ei aukea suoraan auki.
     
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    siksi on nää pentproof, palotilat.

    Venttiili aukeaa poispäin sylinterin seinästä.

    Niin, ja väitän että auto toimii 270 heppasena 1500-7000 ihan hyvin.

    Toki paremmin 250heppasena 1000-6500, siis tietysti piikkitehona, ei tietenkään 250hv:ta 1000rpm:llä ole.

    Kone on hybridi, taurus alakerta, ford svt-25 moottorin kansilla ja nokilla. Ajavat americassa jotain ncca tms. sarjaa, kannet ja nokat on specsattu siihen. 2.5 litraisilla contourilla sitä on 2000-luvun alussa ajettu.

    Svt on Fordin amg tjsp.

    Säännöt vaati vakionokat, jolloin kansien virtauksista piti tehdä mahd. hyvät. Kanavat onkin erittäin smoothit, monikulmaseetit sun muut löytyy noista kansista vakiona...

    Kun mietin vaan, että vaihtaisin hieman loivemmat nokat st220 Mondeosta.

    Kone on duratec25/30, eli ford,lincoln,jaguar,mazda etc.
    kaikki pannaan uusiksi.

    Kinnerin virkaa saa toimittaa jäykistetty ja kevennetty mk1 Mondeo.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ai niin, kone menisi kytkinkopan puolesta myös pallotaunukseen, eli Sierraan. :D
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos palataan otsikon kysymykseen ja suhteutetaan venttiilin nosto venttiilin kokoon, niin 2X26mm venttiilit eivät yhdessä omaa puoliakaan yhden 52mm venttiilin virtausalasta.
    Käytännön virtauskyky on sitten vähän riippuvainen muustakin.

    Aloittajan laskelmat että samalla nostolla molemmissa tapauksissa olisi saman verran virtausalaa, pitää tietysti teoriassa paikkansa, mutta käytännössä sillä 10mm nostolla 52:nen virtaa paremmin kuin ne kaksi 26:sta.
    Näin sen takia että kun venttiiliä avataan enemmän suhteessa sen kokoon, ei virtaus nouse yläpäässä enää läheskään samassa suhteessa.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Hyvä jos provosoinneillani sain houkuteltua Artsin keskusteluun mukaan.

    Mulla ei tähän asiaan ole muuta esittää kun mutuja, mutta toivotaan että muutkin aiheeseen enempi perehtyneet avaavat sanaisen arkkunsa....
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos pelkkää pyöreää pintaalaa lasketaan niin 4*26mm on sama kun 52mm sama kaava pätee oli halkaisija mikä tahansa
     
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo o, mutta tiukalla nokalla, alkaa jo seeti ahdistaa.
    Eli piiR^2 on pienempi kuin venttiilin virtauspinta-ala.

    Käytännössä kaksi venturiseetiä riittää 100hv/litra, se tulee jo 10mm nostolla.
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kiitti muuten hyvästä vinkistä! Jos kasais joskus Volvon 2.1 turbomoottorini, 8.5 puristus, siinä kannessa on kyllä huonot kanavat. Onneksi on olemassa 234-kansia .:D

    Niin ja venttilin varsi ahdistaa, omassa Ford Duratec30/SVT-hybridikoneessa on 5.95mm vakiona.
    Että uskaltaako ohentaa???

    Sitä hain.
     
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Perkele, luin aluksi että aloittelijan, vaikka siinä luki aloittajan...:)
     
  10. XJR

    XJR 3rd gear

    Omassa britti V8:ssa on tasan 5mm:n venttiilinvarret.
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hetkinen, kun tuota omaa 3.0 alakertaa on muuten käytetty s ja x-typessä. Nyt on paremminvirtaavat kannet kylläkin.
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    Autokorjaamomessuilla oli fordin turatorqdiiddeli vai mikä se nyt on palasina, niin siinä oli 2 venttiiliä vaan per pytty. Ja pieniä olivatkin, jotain 30mm max imu ja pako vielä pienempi. Et kai ne nykyään osataan tehdä taloudellisiks ja riittävästi virtaaviks noi 2v kannetkin. Kylhän esim noi nykyvetet aika rivakoita on..
     
  13. mirage

    mirage 3rd gear

    Mä oon ohentanu sitä venttiilitaskuun jäävää osiota, ja on kestäny. Alunperin siinä kohden on paksunnos!, niin nyt on yhtä paljon paksuutta, kun varsinaisessa varressa. Mut mistä sitä tietää paljon se kestää ohentaa mikäkin, ennenku kokeilee. Valmiina saa ohennettuja ainakin siis näihin jenkkipeleihin, niiden luulis kestävän, kun kerran niitä myydään.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Nimenomaan 2 pienempää vastustaa vähemmän koska pii r^2, ja virtaus taas on piiri kertaa nosto,
    Muuten kaksi pienempää ei vastaisi yhtä isompaa, mutta koska vastaa, niin ylläoleva on ihan todistus de facto.

    Kaiken lisäksi noissa esim. mulla on kanavat lähes suorat ja aika isossa koossa, kun taas kaksiventtiilitekniikka yleistettynä pitää sisällään virtausopillisesti huonompia kansia jne jne.
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Imuvenat:
    - periaatteessa voi ohentaa joo, onhan noita vanhojen 2V-koneiden imuvenoja ohennettu (maltillisesti...) maailman sivu
    - hyvin lauloi 2002:n kiulu, eivät katkenneet venat
    --> sähköpora ruuvipenkkiin kiinni, vena poranterän paikalle, kaasunappi teipattiin pohjaan ja rohkein julli lähestymään kepulan kanssa, jonka ympärillä hiekkapaperia
    --> "päästä irti siitä kepulasta, jos eli kun se tarraa", huikkasi yks ykspeukaloinen tuosta...
    --> ...no kun pylväsporakone pyöritti niin hitaasti, eikä meillä peräkylän teineillä mitään metallisorveja...
    - mutta jos ne venat on jotain "kaksosasia", eli jollain tiesmillä kitkakuumennussulatushitsauksella kiinnitetty se lautanen siihen varteen siellä venatehtaalla, niin en todellakaan koskisi sen naittamissauman haminoille ohentamistarkoituksissa.

    Pakovenat:
    - pakovenat kuumenee niin kovasti, etten haluaisi sen kuumuuden joutuvan johtumaan kanteen entistä ohuemman ohennetun varren kautta
    - sitten voi nykykoneissa vielä olla vaikka mitä ihme "onttovartisia" pakoventtiileitä, siis jollain lämmönjohtumisaineella täytettyjä pakoventtiilinvarsia, että niitä ei ainakaan kannata heikentää eli ohentaa
    --> en lähtisi ohentelemaan pakovenojen varsia.
     
  16. XJR

    XJR 3rd gear

    Lievä OT. Siinä nuo 5mm:n venavarsilla olevat kannet. Kanavia ja palotiloja hierottu brittipajalla pitkän kaavan mukaan tehtaan tukemaan Euro Gt3-ratasarjan koneeseen. Pinnoitukset Laitilassa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vanha sananlasku sanoo: Ahtopaine korvaa pienet venttiilit.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Kyllä! Eräs 1600 Toyota mies sanoi, että 2 venttiilikone on about yhtä hyvä hengittävyydeltää kuin 4 ventiilikone kun on vaan 4 bar ahtoja! (taisi käyttää tällöin 3.6 bar ahtoja noin 800-1000 heppaa)
     
    Bukero tykkää tästä.
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei vastaa
    vastasin otsikkoon
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kyllä vastaa, ja kaiken lisäksi kanavat on yleensä paljon paremmin virtaavat. Jos vaikka 350 sbc koneeseen laittaisi vaikka vastaavat 4v kannet kun on vaikkapa mulla, tottakai kokoon suhteutettuna, niin siitä saisi ns. vakiona 500 heppaa.

    Mulla ei oo mitään vanhoja hyviä koneita vastaan, mutta totuus on yksinkertaisesti että piiri kertaa nosto kun on kaava niin kaksi 32mm venttiiliä vastaa yhtä 64mm. Ja 2 kpl 26mm venttiiliä vastaa yhtä 52mm venttiiliä.
     

Kerro tästä muillekin!