NOS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 3.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nih! aihehan on vissiin tabu,mutta onko kukaan pähkäillyt tekevänsä itse nos järjestelmää,siis laippa mallia? Peria atteessahan vaikein toteutettava olisi laippa suuttimien koko ja muoto eli onko täysin pyöreät reiät,montako reikää, minkä kokoset.Pullon ja linjathan saa väännettyä mista vaan painetarvikkeista mitkä kestää tarvittavan määrän painetta(mikä on?) mutta minkäs laiset solenoidit joutuisi hankkimaan(paineen kesto) ja riittääkö auton vakio mekaaninen bensa pumppu lisä bensan antajaksi y-haaralla? tästä päästäänkin sitten koneen HV kestoon eli missä vaiheessa ja mikä esim moparin 318 vakio kamoilla rupee paukkumaan??
     
  2. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Hola!

    En näkisi vaivaa järjestelmän suunnittelussa, koska nos/nitrous works..ym ovat tehneet jo puolestamme (ja halvalla). Osta valmis setti.. Ainoana ongelmana on pullot. En tunne itse kuka olisi henk.koht. ostanut naurukaasua. Kaikenlaisia huhuja liikkuu, mutta faktoja ei niinkään. Esim. olen kuullut että eivät pullota jenkkiläisiin pulloihin? ym..
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Itse en pidä noita kemiallisesti ahdettuja moottoreita kovinkaan motivoivina mutta ajatus totaalisesta "stealth" järjestelmästä kyllä kiinnostaisi. Kun se nyt on jollain tasolla kiellettyä kadulla/kisassa niin keskity jemmaamaan koko järjestelmä todella teknisesti!! Efi peleihin saan mm läppärunkoja joissa valmiit kanavat ja linjan voi naamioida alipaine letkuksi helposti koska bensalinjoja ei tarvitse viedä! Jos taas kaasari peli niin suuttimet imusarjan pohjasta ja läpivienti lohkon takaosasta -vaatii duunia mutta onnistuu.

    Maineikkaimmat kautta aikojen NOS jemmaajat löytyvätkin MOPAR prostock kuvioista 10 vuoden takaa . Olivat ylivoimaisia kunnes pullo räjähti kuivasumpputankissa .. ja kärykävi. Mainetta ei parantanut myöskään prostock piireissä MOPAR kuljettajan "nautinto" ainekaupan jouduttua viranomaisten syyniin.
     
  4. prostreet

    prostreet 1st gear

    kaasua olemme ostaneet aikoinaan ihan woikosken myyntipisteestä

    sormella näytettiin myyjälle luettelosta että tota 10kg pottu (kun myyjä ei ikinä ollut kuullut typpioksiduulista eli N20)
    maksoi aikanaan 400mk/10kg ja pullovuokra muistaakseni n 1000mk/puoli vuotta
    vuokra oikeutti vaihtopullosysteemiin
    ts soitat etukäteen niin voit vaihtaa "lennossa" tyhjän täyteen ja maksat vain sisällön

    nyttemmin kuulemma kysyvät ainakin osassa myyntipisteitä jonkinlaista kilvanajolisenssiä

    jotkut drag race teamit jotka ajavat ilokaasulla täyttävät rahaa vastaan "asiakkaan" pulloon
    (heillä on iso Woikosken äiti-pullo ja hidastusasema adaptereineen, kaasua EI SAA laskea suoraan paineella pullosta pulloon!)

    ps 1 laippasarja 125-300hv on ylimääräisenä...
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ei liene mitään järkeä lähteä itse tekemään moista sydeemiä kun valmiitakin on kohtuu hintaan saatavissa.

    Noista "stealth" sydeemeistä sen verran korjausta, että se kiinni jäänyt PS kuski oli kyllä muistaakseni GM:n Jerry Eckman. Myöhemmin Billy Glidden sanoi käyttäneensä kaasua omassa porotokassaan. Moparit ei jäänyt kiinni kaasun käytöstä, mutta siinä vaiheessa kun kaasujen käyttöä alettiin tarkemmin syynätä murtauduttiin Wayne Countyn tiloihin ja rikottiin tiimin kaikki moottorit. Tuosta vandalismista tiimi ei ole oikein vieläkään toipunut. Ton kaasusession seurauksena pro stockissa kiellettiin aika paljon erilasita elektroniikkaa ym., jotta käyttö olis tullut helpommaks valvoa. Pro Stockissahan kisa on äääärimmäisen kovaa ja pari sadasosaa ratkaisee ootko kaaviossa vai pihalla. Noi siellä käytetyt ilokaasumäärät oli ilmeisesti äärimmäisen pieniä joilla tavoteltiin vaan muutaman hevosvoiman etua. Tossa Gliddenin versiossa kaasusäiliö oli kai osana runkoa mistä se johdettiin mm. moottorilevyssä olevien kanavien kautta ja suihkutettiin kaasarien imupuolelle ilman lisäbensaa.
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jep ei vääntämisen arvoinen asia mutta tallella on varmaan vieläkin se car craft/HR josta luin että olisi nimen omaan ollut MP team. Toinen hieno stealth systeemi mikä jäi mieleen oli 80 valkoinen "pimp" vette nykistä.Täysin orgis typpinen konehuone kaikilla himmeleillä ja aluperäisillä putsarikotelolla ym ym Siinä oli kaksi kaasu systeemiä toinen piiloitettu ja toinen pullo keskellä tavaratilaa josta se aina ennen vedonlyöntiä teatraalisesti irroitettiin haastajan /haastettavan motivoimiseksi. lehden mukaan kulki 10 aikoja .
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mm.Mopar tiimiä kohtaan oli "lieviä" epäilyjä ilmassa, mutta kiinni ne ei jääneet. Nehän pärjäs silloin aika mukavasti, ja kun katteli aikakorteista, niin niiden 60-jalkaset tai loppunopeudet ei olleet ihan parhaita, mutta siinä välillä ne jostain syytä meni lujempaa kuin muut.
     
  8. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Olen vissiin vähän tyhmä -> Stealth mitä tarkoittaa tässä tapauksessa. Tuskin tutkassa näkymättömyyttä pystyy autoon järjestämään?????? Ja ilokaasun käytössä ensimmäisen askeleen jälkeen tulee kysymykseen luultavasti, että mistä kaikki se ylimääräinen bensa jottein tyttö käy laihalla.
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    stealth on myöskin suomennettavissa "huomaamaton, näkymätön" jne., eli jemmatut vehkeet niin ettei kukaan niitä nää. pitäsköhän munkin jemmata turbot tulipellin läpi kabiinin puolelle ja naamioida veekutonen neloseks niin ei menis muutosprossia koneen osalta :lol:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin jenkkilästähän saa jo valmiina jos jonkin näköstä sneeky systeemiä jopa salkkuun mahtuvaa pulloa joka toimii paristolla tai imusarjan alle tulevilla suuttimilla. Mitenkäs joku korvaava kaasu kävisi ezimerkix lääkkeellinen happi tai paineilma, olikos se niin että jos on liikaa happea niin sit kyllä sulaa mannät eli jos hengitys ilmassa on 78% typpeä ja 21% happea niin mitenkäs se menee ilokaasun kohdalla(kemia -4)? happihan auttaa palamis reaktiossa mutta itse N2O ei ole palavaa, mitenkäs hitsaus kaasut toimisi?(menee vähän ehkä yli hilseen):)
     
  11. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Happiatomi painaa 15,999g/mooli ja typpiatomi painaa 14,007g/mooli. Kun on kaksi happiatomia yhdessä -> 31,998 ja vastaavasti yksi typpeä. Niin prosentteinahan luvut ovat happea noin 70% ja typpeä noin 30%. Ja jotenkin näihän se meni, että jos ilmassa hapen pitoisuus kasvaa yhden prosentin niin palamisnopeus kaksinkertaistuu. Saatan olla toki väärässä. Ja ilokaasua sellaisenaan kyllä saat huoletta sohia sytkärillä, mutta kun sylinterissä on ilokaasua ja sytytystulpan iskettyä kipinän paineen alla irtoaa typpi ja happiatomit erilleen -> palamisnopeus moninkertaistuu. Ja on tullut vissin katsottua liikaa jenkkileffoja tuon stealth asian osalta.
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead

     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noissa yleisimmissä "piilotetuissa" laitteissa tehon lisäys on niin pieni, ettei erillistä lisärikastusta tarvita, kaasari pannaan vaan valmiiks vähän "lihavalle". Hankalimmin piilotettavissahan on se pullo; kuivasumpun öljyäsiliö ei sitten ehkä ollutkaan se paras mahdollinen jemma.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Yks hieno(mutta ei täydellinen) jemmapaikka on pensatankki. Siis joku amerikanpoika ajo niitten jotain proostriit katuluokkaa mustalla pumppukoneisella -69 camarolla. Heppu tais olla joku Brice Kimmen tai jotain sinnepäin.

    Mut kuitenkin olivat laittaneet ilokaasupullon sellasen alumiinista hitsatun pensatakin sisälle. Siis tankin tekovaiheessa sen sinne livauttivat. Ja paksun pensalinjan sisällä tuli tankista ulos myös ilokaasulinja. Miten kaasu syötettiin moottoriin ei tarina kerro. Mutta kiinni jäivät nämäkin salakaasuttajat, auto lipesi kaiteeseen, rytäkässä tankki repes ja sininen pullo pilkotti tankista! Aika kovat sanktiot ja sakot saivat siitä.


    Sit hotrodissa oli yks siisti orkkiksen näköinen 66-67nova, ja siinä 400cid pikkulohko valusarjoilla, vakiovenakopilla ja orkkisputsarilla. Ja "salakaasut" sitte tietysti. Tais mennä vartilla matalan 11, ellei kympin puolelle. Mutta ulkoneäön ja "konehuonelookin" perusteella menis korkeintaan 14.5sekkaa, kunnon katukisasleeper!
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Yleensä toi salailu ja sleepper look on taiteen lajina ihailtavaa. Letukoihin saa helposti aika paljon hämääväviä palikoita.Mm Brezenki tarjoaa rataluokkiin joissa sääntönä on mm alkuperäiset pako+imusarjat täysin portattuja isoja pukinsarvi pakosarjoja ,portattuja GM imusarjoja ja todella hyvin virtaavia 2 kurkkuisia imusarjoja.Yhdistettynä 430+ kuutioiseen pikkulohkoon valurauta kansilla(world/dart) ja kaksikurkkuisella ,orgis kopilla/putsari systeemeillä yhdistettynä oikeaan välitykseen+alustaan esim 66-67 nova farmarissa voiso olla aika paha erehdys:)
     
  16. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Aihehan on suorastaan mielenkiintoinen, vaikka itselle en ole edes harkitsemassa NOS laitteita. Tälläinen heräsi mieleeni: Paljonka ilokaasulla voidaan saada lisää tehoa? Jos jollain on olemassa olevia esimerkkejä, mielellään ihan penkin kautta katsottuja niin kiinnostaisi, tai toisaalta tuollaiseen noin 150hv rivineloseen bensakoneeseen? Tarkkaa on tietysti mahdotonta sanoa, mutta jotain suuntaa?
     
  17. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Aihehan on suorastaan mielenkiintoinen, vaikka itselle en ole edes harkitsemassa NOS laitteita. Tälläinen heräsi mieleeni: Paljonka ilokaasulla voidaan saada lisää tehoa? Jos jollain on olemassa olevia esimerkkejä, mielellään ihan penkin kautta katsottuja niin kiinnostaisi, tai toisaalta tuollaiseen noin 150hv rivineloseen bensakoneeseen? Tarkkaa on tietysti mahdotonta sanoa, mutta jotain suuntaa?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilokaasu järjestelmiähän saa ilmeisesti aina +500 HV asti ainakin V8 nelosista en tiiä. kuinka paljon kaasua kestäisi suht vakio mopen 318 ja mikä kyseisestä motista hajoo ekana (runko laakerit)?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiköhän noi vakiomännät sula ekana, mä pitäisin tollasen 20%-40% teholisäystä vielä turvallisena kun puhutaan vakiomännistä, sytkä asiallisesti myöhäselle ja ei missään tapauksessa konetta laihalle
     
  20. Fastback

    Fastback Gearhead

    Hot Rod Februaru 1998 "cheap street, bottle bomb", pojat pulttasi '71 dusteriin '78 Cordoban 318ci koneen ja siihen kaasut kiinni. Stanu koneeseen vaihdettiin street dominator imusarja, 600cfm vakuumi ja peltisarjat. Ilman kaasuja 15,52/87,51mph. Säätöä, tupellusta ja ilokaasua ja dusteri kulki jo 13,85/85,15mph. Sytkäsydeemi ei oikein toiminut korkeillä kierroksilla, muistaakseni loppunopeuden surkeus johtui siitä. Seuraavassa lehdessä homma jatkui lisäkaasulla ja uudella sytkäjärjestelmällä. Lehti jäi vain hankkimatta, eli en tiedä missä vaiheessa vakio 318 sanoi sopparin irti. Jos jollakin on March 1998, niin pistäppäs lopulliset tulokset näkyviin, pliis.

    Autojen rakentelu on tervettä, mutta nämä ns. Fast and the Furios wannabe NOS-kaverit ovat uhka Suomen "vapaalle" autorakentelulle. Ei tarvita kun yksi "mälli" missä sivullisia tai matkustajia menehtyy onnettomuudessa, jossa osallisena on NOS-laitteet omaava auto on koko systeemi taas vaarassa. Loppuu kaikki rakentelu. Tiedä vaikka prosenttirajoja kiristettäisiin... Turha rutista että ei se ole sen nos-systeemin syy, jos järjestelmä on tämä nykyinen yliholhoava sydeemi. Minkäs teet naapurimaan puolella ruoho on vaan vihreämpää. Luulisi tätä kuihtuvaa valtiota kiinnostavan ihmisten tarpeet. Ellei tarpeita saa tyydytettyä täällä, mikään ei estä meitä muuttamasta pois täältä. Veronmaksajia ja äänestäjiä ovat kaikki harrastajat, joten eiköhän vähän mietitä ketä äänestellään.

    Johan tuli paatosta. Hohhoijaa. Kyllä Suomessa kelpaa asustella - myönnettäköön.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2002-12-08 22:52 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!