Harrasteauton rekisteröintitiedot, onko tekniikan alkuperäisyys tärkeää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jukkis82, 28.12.2016.

  1. Jukkis82

    Jukkis82 1st gear

    Mitä muut harrastajat on mieltä kumpi on tärkeämpää tai arvokkaampaa harrasteautossa: Se että rekisteriotteen tiedot vastaavat VIN tietoja vai se että papereissa on suurin isolohko mitä mallisarjasta löytyy? Itellä on vm.1970 Cougar jonka papereissa CJ428 mutta todellisuudessa tekniikka on VIN numeroa ja ovi tarroja vastaava paketti. CJ428 ei ole konepellin alla varmaan edes piipahtanut, vaan siellä on koko auton iän makoillut alkup. 351 C 2V. Auto on muutenkin lähestulkoon alkuperäinen enkä ite ole konetta vaihtamassa. Jossain vaiheessa on käynyt mielessä muuttaa moottoritiedot vastaamaan todellisuutta, mutta onko se sitten fiksua vai ei?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jaa-a, vähän makuasioita. Periaatteessa se on arvokasta et tekniikka on auton alkuperästä, sillä minun mielestä väliä mitä otteessa lukee. Tuleehan siitäkin merkintä kun muutoskatsastat sen oikeelle koneelle, ehkä. Tiiän minäkin yhen auton mikä varmuuden vuoks tullattiin isolohkon tilavuudella, mutta siitä tuli kuitenkin viimesen päälle entisöity museoauto orkkis pikkulohkolla. Kai se iso tilavuus silläkin otteessa vielä on, pitääpi varmistaa tyypiltä...
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tässä kohdin pitää muistaa, että aikanaan ajettavaksi ostettu nyt vanha auto ei ollut museo-historia-harrastepeli alkujaan. Ja on käynyt luultavasti senkin kohdan ohi, jossa se oli lähinnä roska tai ongelmajäte. Ja kun autoa käytettiin, eikä säilötty, niin korjauksiahan väistämättä tuli eteen. Usein ne on tietty tehty aikakaudelleen sopivalla helpoimmalla tavalla, ja tänä päivänä ovat osa auton historiaa.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Anna merkinnän olla vaan, ainakin jos et tee muuten entisöintiä aivan vimpan päälle kaikkine liitumerkintöineen yms.
    Joku voi tulevaisuudessa vielä vaikka haluta tehdä siitä 428CJ-kloonin(-feikin)-kloonin(-feikin) kloo.......
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä minäkin kun rekisteröinti katsastin 1962 Impalan niin katoin wikipediasta mikä oli sen isoin kone (409 cid) ja lätkäisin sen papereihin tietäen että sieltä se katsurikin sen katsoo. Pellin alla oli kyllä 283.
     
    Saetkae ja Jaakko Susimies tykkäävät tästä.
  6. pptalo

    pptalo Gearhead

    Ton asian kanssa minäkin pähkäilin, ilmoitanko katsurille koneen olevan 383 vai 440. Aion sanoa 383 mikä se todellisuudessa on. Jos kone joskus vaihtuu niin ei sitä kukaan huomaa.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kai tossa oli vähän sellainen periaate itsellä kun kaikki on niin vaikeata täällä ja prosentteja viedään pikku asioista niin tunsi että otti kaiken irti siitä kun laittoi papereihin sen isoimman koneen.:p

    Nyt tosin 350 pellin alla.
     
  8. Jukkis82

    Jukkis82 1st gear

    Tuopa se just onkin :odwink:. Tuskin Suomessa on montaa katsastajaa joka kykenee tunnistamaan pellin alla olevan moottorin. Mutta aika monta harrastajaa tietää heti konepellin aukaistessa mitä siellä on. Aika usein kuulee puhuttavan että "laitoinpa isoimman koneen rekisteriotteeseen ni saa laittaa sit minkä koneen vaan". Mutta mitäpä sitten jos sielä ei oo se otteen kone eikä se katsastushenkilö siitä mitään ymmärrä, että siis ketä varten se sitten tehdään :odeek:. Siitä lähti omakin pohdiskelu että kumpi on tärkeempää alkuperäisyys vai tuo mystinen "mahdollisuus" laittaa isompaa konetta.
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Ajankohtainen aihe, kun mullakin on katoksessa vielä rekisteröimätön 69 Cougar originaalitekniikalla, joka ei siis ole mikään FE-isolohko. Se iso kone papereissa olisi vähän kuin varalla, jos vaikka prosentit tiukkenee ja koskaan mistään ei voi olla varma, jos Suomen touhuja seuraa. Kerran rekisteröityä autoa voi olla vaikea enää perua, mutta joku jossain voi sanoa, että autoon ei saa enää vaihtaa kuin sen koneen, jolla se on alun perin Suomeen rekisteröity, tai vähempitehoisella tai pienemmällä moottorilla. Nehän voivat vedota vaikka johonkin pienempiin päästöihin, jos ja kun haluavat vaikeuttaa harrastusta. Jos vaikka heittäisi jonkun tuoreen ruiskukoneen, jossa lukee jossain imusarjan päällä olevessa muovissa jo suoraan joku " 400 hv" tai mitä vaan, niin kyllä sellaisen tajuaisi monikin katsastusmies ja siksi se merkintä "428 - 400 hv" olisi helpompi siinä muutoskatsastuksessa noin "pohjana".
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ja sitten kun sattuu se pahin skenaario ja joutuu esim kolariin ja vakuutusyhtiön ystävällinen setä tai täti hokaa että autossa on väärää tekniikkaa niin maksa pois kaikki kulu, Maksa trafille sanktiot vääristä tiedoista jne. Ehkä on järkevää pitäytyä totuudenmukaisessa paperiasioissa.
    Yks tuttu meni vuosikatsastukseen väärällä moottorilla jolloin tekniikasta ymmärtävä inssi kysäisi että oliko tämä vuosi vai muutoskatsastus. kaveri vastas että vuosikatsastus. No lapothan siinä lähti ja auto ajokieltoon. mitä tästä opimme. Joku tietää aina jotain.
     
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Vähän vastaavasti itsekin ajattelen ja pidän kyllä tosi epätodennäköisenä sitä, etteikö saisi jatkossakin vaihtaa autoon sellaista moottoria, joka siihen on ollut jo tehtaalta saatavilla. Eipä siitä tietenkään voi olla varma, etteikö laki muuttuisi niin, että on hankalampi muuttaa eri tekniikalle, mutta jotenkin tuntuis kyllä kummalliselta jopa Suomessa tuollainen. Eikö viimeisin päivitys tuohon lakiin tuonut lähinnä helpotuksia?

    Yhdelle tutulle kävi Fiat Ritmon kanssa niin, että ajoi ylinopeutta ja poliisit pysäyttivät. Sen jälkeen he kirjoittivat rikesakon ja kun kaiken piti olla muuten valmiina, niin poliisi huikkasi jotenkin siihen tyyliin, että: "Niin, yksi juttu muuten vielä. Sulla lukee tässä rekisteriotteessa, että moottori on 1,3 -litrainen, mutta näytti toi sisustus olevan Ritmo Abarthista, ja siinä on 2,0 -litrainen kone. Niin, että onko siellä Abarthin sisustan lisäksi myös Abarthin moottori?" Ja olihan siellä; kaveri sen myönsi niin, ettei tarvinnut asiaa erikseen mennä enää katsomaan. Poliisi antoi vissiin kaksi viikkoa aikaa muutoskatsastaa auto sille tekniikalle, mikä siellä on, eikä tullut lisäsakkoja siitä.

    Tuokin vaan osoituksena siitä, että huonolla tuurilla paikalle osuu sellainen virka- tai katsastusmies, joka kyllä osaa erottaa autoista sellaisiakin yksityiskohtia, joita suunnilleen kenenkään ei luulisi tajuavan.

    Eniten itseäkin huolestuttaisi ns. väärin rekisteröidyssä autossa se, että mitä sitten, jos sattuu joku liikennevahinko ja vakuutusyhtiölle selviää, että vakuutus oli erilaiselle autolle kuin mitä se oikeasti oli. He voivat siinä tilanteessa ryhtyä hankalaksi, eikä se olisi mitenkään ihan tavatonta edes.
     
  12. Jukkis82

    Jukkis82 1st gear

    Se että kumpi on parempi myyntivaltti "isolohkon paperit" vai se että VIN tiedot-ote-todellisuus vastaavat toisiaan on varmaan ikuisuus kysymys. Kai ne isolohkon paperit on siinä tapauksessa hyvä olla että meinataan vaihtaa kone ja suorittaa muutoskatsastus kyseiselle koneelle. Muutoinhan sillä ei ole yhtään mitään merkitystä mitä otteessa lukee ja mitä pellin alla on. Kun eihän auto ole otteen mukainen eikä se kai asiasta parempaa tee että siula on esim. mopari jossa on koneena 318, mutta 440 papereissa ja vaihat siihen 383:n etkä tee muutoskatsastusta.

    Oma kottero on tuotu Suomeen joskus 1979-1980. Se on ollut 35v samalla omistajalla lämpimässä tallissa kesät ja talvet. Auto on sisältä orkkis ja täysin ehjä ja tekniikaltaan orkkis, ulkoa se on maalattu joskus 80-luvun puolivälissä sekin vain koska oli haluttu candyväri. Ajettu 89tuhatta mailia, puolet Suomessa ollessaan. Suomeen tuodessa se on saatu puljattua CJ428 papereille vaikka tekniikalle ei ole tehty mitään ikinä (kuluvia osia vaihdettu ja huollettu). Eli ainoa poikkeama alkuperäiseen on tuo otteen merkintä. Tätä taustaa vasten mietin että pitäisikö auto palauttaa myös otteeseen sellaiseksi kun se oikeasti on.
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    En lähtis tekemään mitään, ole onnellinen jos sulla on otteessa edes auton merkki oikein, sekin on aika harvinaista herkkua suomessa :D. Pahimmassa tapauksessa joudut muutoskatsastamaan auton ja saat prosenttimerkinnän koneenvaihdosta.
     
  14. TransSami

    TransSami Gearhead

    Niille joille numbers matching-on ostoperusteena on aivan sama mitä suomalaisessa otteessa lukee, sieltä autosta ne numerot kuitenkin pitää kaivaa.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos itelle toisin jonkun vehkeen niin isoin mahdollinen kone sit papruihin

    Pienempää konetta saa leimattua ison jarruilla ja tukivarsilla, mutta yritäs selittää katsurille et 440cid;issä on samat 8" rummut edessä kuin pellin alla olevassa 280 rivi 6;dessa






    J.K joo voi olla koneen koot viturallaan, mut tarkoitus varmaan selviää hölmömmällekkin



    Niijja jos jonkun maasturin/pick-upin tuo niin jo jenkkilässä nostaa
    Yhellä äijällä 2 ramia molemmat ihan samanlaiset samalta omistajalta molemmat ostettu, toisen se oli korottanut jenkeissä 20" kokonaisuudessa ja se kelpasi suomessa leimalle sellaisenaan, pienen jupinan kanssa
    Sit vuoden päästä toi sen toisen identtisen ja korotus kamat oli matkassa.
    Tullaus, kotiin ja kamat kiinni. Leimalla olivat nillittämään alkaneet, et on laittomasti korotettu, kun tullin papruissa lukee korkeutena tämmöstä ja ei auttanu kuin madaltaa suomen korkeuteen.
    Kuulemma typerintä hommassa on et oli lintassa tuodessa ja on matalempi kuin muut suomessa korotetut
     
  16. BBC

    BBC Guest

    Mulla on aina ollut "mätsin nampers" kone paikoillaan kaikissa harrasteautoissa, ne on muutenkin täysin alkuperäisiä. Tietenkin aina riippuu siitä mikä tuntuu mätsingiltä milloinkin. Kaikki menee läpi kunniamaininnalla, jos ei kerkiä höpönassut/purjehduskenkämiehet soittelemaan pitkin konttoreita ja itkemään asioita.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minulla oli -63 Cometissa rekkariotteessa auton merkkinä Ford Mercury Comet, että silleen..
     
  18. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulla on Buickin(-55:en)otteessa mallina:Buick Dynaflan Super!
    Varmaan super harvinainen:D
     
    Saetkae tykkää tästä.
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Jos ajaa päin puuta autolla, jossa on pellin alla 428 ja otteessa joku 302, onhan siinä syynsä korvauksien eväämiseen, mutta päinvastaisessa tapauksessa, mikä siinä olis riski? "Mä lähin ohittaan tiukkaan paikkaan, kun tiesin otteesta tän olevan 7-litrainen, mutta eihän se piru kiihtynytkään!!" Tai pompottaako pikkulohkoinen auto nimismiehenkiharoissa tieltä pihalle isolohkon etujousilla ja iskareilla...?
     

Kerro tästä muillekin!