Onko kukaan tehnyt itse kiertokankia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja bbford, 1.12.2002.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Kuulostaa toki vaikealta mutta raudanpaloja ne vaan on.Olis menossa sellainen projekti tossa,käytössä on CNC-työstökeskukset ja moniakseliset digitaalimittalaitteet yms.
    Kysynkin vain et jos joku on sellaiset tehnyt,niin mihin moottoriin ja millaiseen käyttöön?
    Suunnitelmis olis tehdä H-profiili teräskanget,ARP tai Crower pultit,pronssihela
    uivalle tapille.
    Materiaali vastaa arvoiltaan jenkkien 4340 crmo terästä,ei taottu kuitenkaan.
    Entä olisko kiinnostusta ostaa sellaiset jos protot käytössä kestää ja jos niin mikä sais olla hinta?
    Esim. Eagle,Summit H-profiilit 500usd
    Sb Chevyyn.
     
  2. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Eikös se Eloranta(tai joku sen suuntaan oleva nimi)ole tehnyt siihen celica supra kiihdytysautoon lähestulkoon kaikki koneenosat itse.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei niitten tekeminen varmaankaan mikään mahdottomuus ole, kunhan ensiksi tietää mitä tekee..

    Mieleen tulee kaksi vaihtoehtoa: Kopioi jonkun suuren puljun kankia tai tekee itse FEM-analyysit, värähtelysimulaatiot sun muut.

    Ja tekeehän niitä esim. PO-metal.
     
  4. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    niin ja kyllä minua (kun kaikki muukin täytyy olla vähän valtavirrasta poikkeavaa)voisi kiinnostaa semmoiset kanget sb mopariin.hinta on aika vaikea minun sanoa niihin joko minulla on varaa tai ei.
     
  5. Olen nähnyt titaanista valmistettuja kankia venäjältä saa materiaalia, pitää vain olla radioaktiivisuuden mittauslaitteet kun ostelee titaania. Vesileikkurilla aihiot ja nc koneilla loput tarkkuustyöt. Mutta aivan vasta-alkajalle ei nämä koneistustyöt oikein sovellu.
     
  6. wolfman

    wolfman Gearhead

    vois titaanista tehdyt kestää vähäsen kovempaakin rääkkiä mites vain ton materiaalin hinta vois tulla hintoihin kiertokanget :grin:
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Niinhän nuo mainostavat että suomessa tehdään maailman parhaat kanget..

    Puljun nimeä en muista, mutta kävi tuttuni luona tarjoamassa töitä juuri noiden titaani kankien koneistukseen.
    Homma meni puihin kun kone oli hieman liian pieni titaanin työstämiseen.
    Terän materiaali tiedot yms on kuulemma ostettu jostain lentokone firmasta kun titaania ei ihan pikateräksellä työstetä =)

    Rosteri tms kankiahan nyt pystyy kohtuullisen pienellä cnc jyrsimellä työstämään kunhan löytää sellaisen jyrsijän joka jaksaa paneutua hommaan eikä veloita kangista kuukauden liksaa..
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Tähän menessä ovat kertoneet että heidän kangilla ajettu 2-3 kautta sprinttiä usassa menestyksellisesti. teamin nimeä tms ei kerrota eli mitään ns mustaa netissä tietoa ei ole.
    Itse piti laittaa sarja yhteen mosaan pari vuotta sitten mutta kaatui siihen että olivat vielä ns protoasteella ,päissä venäläisten tekemät pultit ja ei alapään pinnoitusta . Siis kankien alapäiden kiinnileikkautumista varten. Tänäpäivänä löytyy jonkinlaista pinnoitetta jostain järvempääläisestä firmasta.
    Toinen projekti mihin kanget olivat menossa oli porvoossa tehty ahdettu SB mutta kahdesta eri sarjasta ei saatu yhtään sarjaa jossa ala ja yläpää olisivat olleet suorassa tasossa toisiinsa nähden eli veivi itsessään oli suora ja mittatarkka mutta "silmien" koneistus "propellina" toisiinsa nähden. kavereille tuli kiire ja mosaan työnnettiin eaglet.

    Ei varmasti kestä kovinkaan kauan kun tylite saa menetelmät kuntoon .Uskon että tulevat tuottamaan superlaadukkaita kiertokankia usealla mitalla .myös venttiilit ja retainerit ovat tulossa tuotantoon.
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    pitääneekö paikansa että titanista jos ois tehty vaikka kiertokanget niin ne ei antas yhtään periksi ja siitä johtuen runkolaakerit joutus suuremmalle rasitukselle ?
    kun top fuel:leissa on teräs kietarit just tuon takii ett antaa vähän periks vai olenko hakoteillä
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Top Fuelereissa on alumiiniset rodit...
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Titaani varmasti vähiten venyvää kaikista materiaaleista.Tuskin tulee ogngelmia laakereiden kanssa ,koska mm massat pienempiä kun teräskangisssa .
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Massa ei olekaan se joka niitä laakereita ja kampuroita / lohkoja tuhoaa, vaan sytytyksen aiheuttama isku. Siinä ei titaani anna yhtään anteeksi, ja sen takia noissa rallimoteissa käytetään alsaveivejä. Kovilla veiveillä muut paikat ratkee helpommin vaikka ite veivi kestäis. Lisäks noi titaanin oivalliset laakeriominaisuudet ovat aiheuttaneet jonninverran komplikaatioita titaaniosia koettaneille, oppirahoja ovat maksaneet mm. männäntappien suhteen jotkut Pro Stock tiimit isostikin.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Varmasti totta ,olisiko samalla jotenkin sylinteri paineeseen / tehoon verrattavissa koska vakiona titaaniveivit löytyy mm ferrari 355/360/F50 ja Honda NSX.
     
  14. Cuda

    Cuda 1st gear

    Italian ja Nousevan aurin maan ihmeissä saattaa olla titaaniveivejä käyttävien porotokka prätkien mukaisesti jotkut muut kuin liukulaakerit. Neulaa tai rullaa. Ei pääse teräväkään shokki-isku iskemään ohutta öljyfilmiä poikki kuten amerikan V8:seissa.

    Turboahtamalla liian kapeilla veivinliuskoilla olevan V8:sin saa myös filmin katki, jollei sitten ole tosi (anti)killeri-öljykamat. Tosi korkea vaparin ruttu ja huono ralli-bensa tekee joskus samaa. Detonoidessaan iskee sen verran pahasti vastapalloon että liuskat on lyhytikäiset filmin pätkittyä vähän väliä. Ja kaikki tämä vielä ilman alkoholia :smile:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    vaparin ruttu? filmi pätkii?
    Voisko joku hieman valaista tätä mystistä Vaasalaisslangia!
     
  16. fisu

    fisu Gearhead

    noinhan se pitääkin selostaa, ja kurkot on ihan kuutamolla :grin:
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Pitääkin kaivaa selville millaiset lakrut noissa oem titaani kanki mosissa on.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vapari= vapaastihönkäävä moottori eli epäahdettu!
    Filmi = öljykalvo laakerien ja akselin välissä.
     
  19. prostreet

    prostreet 1st gear

    levystä leikattujahan nuo Suomessa tehdyt veivit ovat

    joten kopioimalla tehdastekoisia voit samanlailla itsekkin onnistua jos vain käytettävissäsi on kunnon laitteet ja mallit kuten veivinikkareillakin

    pultit käytä ARP

    jonnekkin 8000rpm asti teräs on ok isossakin moottorissa

    ----------

    mikä sitten ei onnistu "kotona":

    AISI 4340 on laaja käsite jonka sisään mahtuu erilaista kamaa

    venäläinen kama täytyy tarkistaa

    tehdastekoiset veivit on ensin taottu veivin muotoon ja vasta sitten koneistettu
    näin syyt eivät katkea koneistettaessa
    joten ne siis ovat vahvemmat kuin levystä leikatut ja sitten koneistetut
    alaosa voi myös olla taottu syyt poikittain eli on vielä vahvempi

    -----

    yleistä:

    alukanki sopii lähinnä vain kiihdytysautoon, kevyt, iskunvaimennus ym etuna
    vanhenee nopeasti kun kierrättää = katkeaa
    ralli ja rata-autossa katkeaa, katuautossa saattaa katketa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: prostreet 2002-12-04 11:44 ]</font>
     
  20. bbford

    bbford Gearhead

    Joo,ehtii taas vastailemaan.Eli mitä ite olen kuullu,niin elorannan supran veivet tehty 315moc umpitavarasta.Otettiin eri värkkiä kun sitä ei saa levynä,pelkästään pyörönä. Eli lastuiksi noin 80% värkistä.Mutta täysin vastaavaa tavaraa on.
    Kiinnostais vain tietää jos joku niitä olis koittanu vääntää et mitä ongelmia vastaan tuli? Jos tuli? En sitä meinaa etteikö se osa vaativa ole,tehtävissä kuitenkin.Eniten itseä jännittää kuinka se mahdollisesti vetelee pois mitoista.Teräksen myyjä sanoi että aine on valmiiksi nuorrutetussa tilassa joten siinä ei pitäisi olla sisäisiä jännityksiä mikä aiheuttais just sen vetelyn.
    Tuumailtiin sitä kans että vaikka niitä ei tehdä taottuna,niin kuitenkin alkuperäiseen aineeseen ja ylipäätään muotoon verrattuna ne olis paljon jytymmät.Eli lujat pultit,paljon korkeampi murtolujuus ja sitkeys ainessa ja ylipäätään H-veivin muoto,siinä ei ole teräviä särmiä.
    Joopa joo,katellaan taas.
     

Kerro tästä muillekin!