Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Onko kukaan vielä tehny strokeria tuolla sorsan ultra light weight kampuralla?
    Hieman alkaa taas syyhyttää jos laittelis pikku hiljaa roposia säästöön ja tekis 400-512 stroukin. :poff:
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tollanen stroukkisarja ei yksinään tuo kovinkaan paljon lisää voimaa, mutta vetoalue tulee ehkä tuhat kierrosta alaspäin. Vakion isolohkon tapauksessa se tarkottais, että huipputeho tulis 3000 kierroksen kohdilla :D. Toisin sanoen kannattaa tehdä kone kerrasta kokonaan uusiks, niin ei joudu ostaan kahteen kertaan uusia osia.
    440 source ilmoittaa noi stroukkisarjojen kuutiotilavuudet .060" ylikoon mukaan, eli .030" ylikoossa todellinen tilavuus on vaan 489.
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Selvä homma;)

    0.60 ei varmaankaan ole järkevä laittaa jos 0.30 poraus riittää? Turhaan heikentää lohkoa vaikka de 0.60 varmaan hyvin kestää kun sellaisia myydäänkin?
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ei kannata porata enempää kun on pakko, mutta lohko kannattaa mittauttaa ennen kun stroukkisarjan pistää tilaukseen. Jokainen lohko on oma yksilönsä, niin koskaan ei tiedä paljonko sylinteriputki on syöpynyt vesikanavan puolelta ja kuinka hyvin valu on tehtaalla onnistunut. Huonolla säkällä putki voi mennä ohueks jo .030" ylikoossakin.
    Taitaa tällä menolla vakioiskuinen isolohko olla 10 vuoden päästä Suomessa harvinaisuus :cool:
     
    Saetkae tykkää tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pelkällä stroukkaamisella tulee ala- ja keskikierrosvoimaa lisää ihan helvetisti, ja tosiaankin niin paljon että sitä on vaikea uskoa samaksi moottoriksi!

    Se on totta että huipputeho ei nouse radikaalisti, ja se tulee alemmilla kierroksilla.

    Siinä myös olen kerpon kanssa samaa mieltä että kannattaa sinne laittaa vähän muutakin palikkaa, niin saat täyden hyödyn siitä stroukkaamisestakin.
    Ja osavalinnat käyttötarkoituksen, auton specsien ja oman mieltymyksen mukaan.
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Puhtia etenkin katuajelua ajatellen tulee tietysti lisää, ja vääntölukemakin tietenkin kasvaa jos sama tehomäärä tulee alemmalle kierrosluvulle.
    Stroukkikoneeseen saa laittaa selvästi rajummat osat ilman että ajettavuus kärsii, josta se suurin ilo stroukkaamisesta tulee ;).
    Jälkiviisautta, kun itselle tuli valittua liian mieto nokka...
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Ens kesä ajetaan vielä vakio koneella, syksyllä tarkoitus ottaa kone käsittelyyn ja tässä nyt 9kk aikaa selvitellä/hankkia mitä sinne laittaisi. Vanhaan +700hv/ 1500kg tuntuu "laiskalta" mut maalaus vie tämän talven.
    Reseptiä sellaiselle +500hv koneelle saa vinkata jolla olisi vielä mukava cruisailla, mut paikaltaan lähdettäessä piirtäisi kahta mustaa rantua enemmän kuin sen nykyisen metrin;)
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mäki haluun tollasen dynon!
     
  11. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Muscle Motors on ihan hyvä lafka - parasta silti tosiaan taitaa olla niiden dyno, tarjoo todella miedoilla osilla erittäin mukavia lukemia...
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Reippaalta kyllä hieman kuulostaa, mutta eikös sitä täällä ole aina julistettu että ei noiden mittausten tulokset ole muuten vertailukelpoisia paitsi samassa laitteessa mitatut arvot. Eiköhän se American Joe lähes poikkeuksetta korjaa noita lukuja tollasessa kaupallisessa meiningissä hieman yläkanttiin. Varmaan silti aikalailla löytyy seinien sisältä ammattitaitoa vaikka mulla ei kokemusta noiden jutuista olekaan.
     
  13. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Muscle Motorsia sen kummemmin mollaamatta muutaman viikon takainen kokemus:
    Luin lehdestä Musclen tekemästä koneesta, josta saatiin ulos x heppaa. Itse kun olen tilaamassa mm. nokkaa itselleni kysyin toimittajaltani, että mitenkäs onnistuis tuolla Muscle resptillä ja vastaus oli, että luvut ovat total bs. "Tuolla Muscle resseptillä olet 100-150hp alle tavoitteen, mutta jos haluat, niin...."

    Jos ois rahkeita, niin tilaisin kummatkin paketit ja menisin niiden kanssa vaikka Santalalle kattomaan, että kuinkas lähellä mitäkin lupauksia ollaan.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitens toi, jos tuohon lyötäisiin 100cid lisää tilavuuttaa ja sorsan halvimmat alsa kannet, mutta muuten sama? Jollain dyno ohjelmalla varmaan näkisi?
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vähänsama homma ton Westechin kanssa. Jostain syystä se on kovasti lehtimaakareiden ja muiden mediapersoonien suosiossa. Silloin Engine Mastersin alkuvuosina alkuerät käytiin eri puolilla kolmessa eri dynossa. Valtaosa kisaan hyväksytyistä tuli Westechistä, vain ennalta päätetyt "kiintiöpakolaiset" tyyliin vähintään neljä per fasiliteetti, tulivat mjuista dynoista. Ja kas, ite finaalissa Westechillä ne olivatkin kärkipäässä kovasti kasvanein tehoin vaikkeivät olis alkuerien numeroiden perusteella päässeet edes kisaan.

    Vanha amerikkalainen sanonta on "Don't Race Dynos". Se on työkalu, voit verrata siinä tehtyjen muutosten vaikutuksia, ja muita samassa dynossa ajettuja moottoreita, mut that's it. Mul on ollu pidempään ajatuksen käyttää yks motti kaikissa maan kaupallisissa mottidynoissa jotka ameriikanmotteja tekee, mut krooninen rahapula ja täl hetkel aikatauluongelmat on estänyt sitä tekemästä. Motteikin olis pari kandidaattia ja vois siit tehä sit vaikka jonkinlaisen artikkelin kokemuksista. Ite oon käyttänyt vain Santala Racingin dynossa. Periaatteessa toi on silkkaa matematiikkaa, mut riippuen mittatarkkuuksista jne. luvuissa voi olla eroja, ja sit jos on tahtoa on lukuja helppo manipuloida.
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^kannatan C-bargen Suomen dynovertailua ihan kympillä. Aivan loistava idea.

    Sinänsä en aikuistenoikeasti epäile dynojen omistajien dynojensa tuloksia enkä oikeellisuutta. Meinaan, että samoilla korjauskertoimilla ja mittaustarkkuuksilla (imuilman lämpö, apulaitehäviöt eli vaikka mekaaniset bensapumppu ja vesipumppu vastaan sähköset jne.) mun mielestä kaupalliset dynot antanee muutaman prosentin sisään samat tulokset. Mutta matikalla kaikkea voidaan säätää, eli jos maksavan asiakkaan leuka alkaa väpättää, kun oma isolohkomiehuus työnsikin dynossa vaan 388 heppaa, niin pelimies dynottaja vähän näpelöi tietokoneellaan noita testiparametrejä ja hopp ja hei se äsken mitattu 388hp mosa saa ihan saman lafkan ihan samasta printteristä nyt myös dyno-paperin, jossa lukee nyt yli 470 hevosta. Heh. Kumman tuloksen Jenkki-Joonaamme julkistaa essonbaarissa hängöraundeilleen?

    No, molemmat tuloksethan ovat totta, ja sekä ostaja että myyjä ovat tyytyväisiä. Kyse on mm. vaan matematiikasta.
     
    Muokattu: 6.1.2017
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    kerätään dynorundille kolehti, oon mukana
     
  18. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    montako näitä on suomessa?
    mulla lähtee mopsin 607ka Santalalle kun saa tönärit
    ja vois kai sitä käyttää Eagleracingillakin kun mun Camaron 548si on jarrutettu seillä niin näkis kumpi on riskimpi
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite ajattelin tollasta neljän dynon turneeta, eli Kivinummi, Eagle, RP ja Santala. Mottimahollisuuksia olis kaks, wheelie valiantin 340 ja sit mustakaapuvaliantin 383 stroker jos se Karille sopii.alustavasti siit juteltiinkin ja silloin oli ok.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Tossa vertailussakin on omat ongelmansa, jos toisessa dynotuksessa on "lentokeli" ja toiselle keikalle sattuu karmee matalapaine, että millä korjauskertoimilla kenenkin dyno sitä keliä korjaa..

    Juu.......... tehtyjen muutosten vaikutukseen dyno on korvaamaton peli, mut kilpailuja sillä tehokkaimmalla dynolapulla ei vielä välttämäti voiteta....
     
    Bukero tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!