"Ihan kuin 80 v. auto", omatekeleille kisat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja debner, 8.1.2017.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kannatusta Junkpunk;ille

    Madmax touhua ilman hulluja klaaneja ja ydintuhoa kuolleeksi verotetussa maassa, josta kaikki on paennut ja kansa liikkuu sillä mitä suuresta paalauksesta jäi jäljelle
     
  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Hmmm... jos homma ei kaadu järjestämisen mahdottomuuteen niin viimeistään siihen kun joku teloo ihmislihaa diy-viritelmällä tai palaa soihtuna ilman nomex-kalsareita.
    Sitten jos homma pyöriikin niin menee max kolme vuotta kun joku leikkii liian pienessä ryhmässä liian suurella budjetilla kun haluaa voittaa ja muilta loppuu mielenkiinto kuten aika monessa muussakin moottoriurheilusarjassa.

    Anteeksi olen humalassa negatiivinen mutta olen ajanut turboahdetulla diy-rodilla sateella rataa ja se oli tyhmää se.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei lainkaan huonompi pointti, mutta mitä se haittaa jos toiseksi tulee 100e;n panostuksella ja voittaja on laittanu 10k siihen austin10;ltä näyttävään autoonsa

    Voi vaan miettiä kumpi voittaa, mutta katsojat ainakin


    Enkä oikeen tiedä jotain autosuunnistusta metikössä, voittaako siinä rahalla, saahan toki parempaa konetta ja vaihteistoa peristä puhumattakaan, mutta jos vaikka renkaan pinta rajoitetaan 3mm;iin ei siinä oikeen isolla rahalla etua saa, vaikka ois 3000e sarja maksavat boggerit
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Sääntöehdotus:
    - vain jäykät akselit sallittu
    - vain lehtijouset sallittu
    - neliveto kielletty
    - sivuventtiilimoottori tai jos ilmajäähdytteinen niin kansiventtiilit mutta silloin vain max 2 sylinteriä
    - max paino tyhjänä 700 kg (?)
    - rumpujarrut pakolliset min yhdellä akselilla
    - max rengaskoko leveys 195, vanne max 18"
    - automaatti tai variaattorivoimansiirto (vast) kielletty
    - min 2 paikkaa
    - lokasuojat pakolliset
    - iskunvaimentimet sallittu vain 1/pyörä eivät saa olla säädettäviä tai varustettuna ulkopuolisella säiliöllä.....

    Eli auto pitää siis oikeasti itse tehdä ja ei saa käyttää mitään nykyaikaisia säädettävä alustakomponentteja jne...:oops::)
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Eiku tekemään
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Meidän pellolla on pidetty neljänä vuonna syksyllä horse shit and dirt kisat just tälläselle kalustolle , tulkaapa ens alkusyksystä ajelemaan isommalla joukolla?
    Tilaa on vain puoli hehtaaria siinä pellolla eli rata on lyhyehkö mutta muta pöllyää siinäkin.
     
    cellu tykkää tästä.
  7. debner

    debner Gearhead

    Heh, tuostahan tulisikin pelottavan realistinen taustatarina:

    -Eletään Suuren Liikenneuudistuksen jälkeistä aikaa, jokaiseen autoon joka jossakin rekisterissä joskus ollut, oli auto sitten viimeksi äsken sammutettu tai vaikka 30 vuotta sitten, on pakotettu ostamaan ja asentamaan katolle Valvova Silmä joka kerää ympärivuorokautisesti tiedot auton liikkeistä sekä kaikesta ympärillä näkyvästä ja kuuluvasta.

    Trumpin ja Putinin yhteismääräyksestä tiedot on mentävä välittömiä toimenpiteitä varten myös heidän palvelimille jotta reaaliaikaisesti näkevät jos joku arvostelee heidän toimiaan. Ja Googlelle mainostajille levitettäviksi.

    Kansainvälisen sijoittajaryhmän haistettua äkkirikastumisen paikan Suomen laitettua kaikki tiet myyntiin pilkkahinnalla nousivat tienkäyttömaksut tavallisen kansan ulottumattomiin.
    Teillä liikkukin enää vain poliitikkojen virka-autoja joilla he sekä heidän tuttavapiirinsä saa ajella maksutta sillä valtio maksaa heidän tienkäyttömaksut.

    Alati kasvava joukko kapinallisia alkoikin rakentaa ilman tunnistustietoja olevia ajoneuvoja ja ajamaan tieverkoston ulkopuolella... :-D
     
    rane58 ja Holley tykkäävät tästä.
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Bluestonen sääntöjutut muuten, mutta eikös noissa lentokonemoottoriessa ollut jo kansiventtiilejä aika varhain ja niitä sylintereitä ei missään nimessä pidä liikaa rajoittaa? Ei sillä, etteikö tule vähän epätasa-arvoisia ajokkeja, mutta öh, eiköhän nuo 0,01 s päässä oleva ajoneuvot ole jo omat sarjansa löytäneet? Ehkä harmittavasti nyt haavemoottorini Rolls Royce Meteor jää kuitenkin pois... vaikka..hetkinen... Sehän ON 80-vuotias nyt jo!! Siinähän on yläpuoliset nokatkin sentään ja 4v/sylinteri ja silleen, ihan 2000-luvun tyyliin!
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei missään nimessä saa kansiventtiiliä poistaa, kun 2-30 luvulla oli paljon ylimääräistä konetta markkinoilla kansiventtiileillä ja 10litran tilavuudella
    Tai sitten suurempiakin litroja


    Käynnistys on jotain mikä pitää kokea joskus läheltä

    Oishan se villiä päästä ajamaan moista laitosta
     
    rane58 tykkää tästä.
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    :):) minun sääntöehdotus oli noille ns trial autoille. Tottakai nopeus kisoihin käy sitten lentokonemoottorit jne :p:p .... eri laji sentään. Nuo ekat olis vaan ehkä edullisempia tehdä: pieniä lättäpää koneita löytyy helpommin kuin lentokonemoottoreita. ..:rolleyes:
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kun kattoo maailmaa USA-ikkunan ulkopuolelta, alkaa lättäpäät olla harvinaisuuksia jo 30-luvulla. Omallakin tontilla ollut useampia 30-lukuisia mutta ainoo auton sivuventtiilikone oli Kaiserin ja sekin on myyty.
    No onneks tästä ei oo pakko edes tehdä kilpailua, itelle riittäis ihan kun pääsis ajelee jonnekin missä on muitakin, vaikka sitten 60-luvun litrasella neloskoneella kun ei muuta oo saatavilla mun budjeteilla.
    Tai no onhan mulla 2-pyttysiä 500:sen 13hv koneita, niillä siis. Sinänsä mitään tarvetta saada yli 40 heppaa autoon, mutta karkaa budjetit ja idea heti alkumetreillä jos pitää alkaa ostelemaan aitoa 20-lukuista moottoria että saa sivuventtiilit.
    Toistan etten ennen tätä sivua osannut edes ajatella tätä minään kilpailuna vaan hauskanpitona, käynyt edes mielessä että joku haluais kellottaa aikoja tms. Mutta ei se sinänsä ole multa pois jos joku haluaa päästä pätemään, kunhan mäkin pääsen jotenkin ajamaan voin olla ihan hyvin viimeinen.
     
  12. Joo tässä meidän pellolla ainakin on pääasia laitteiden liikuttelu ja turha tiukkapipoisuus jää tohon portille. Kunhan saadaan kalustoa valmiiksi ja nähdään millasta se on niin sitten voi miettiä tarvitaanko jotain luokkia yleensäkkään vai ei. Hauskanpidon näkökohdasta kannattaa lähteä. Koitin ladata videoo photobuckettiin että sais linkin tänne mut kolmannen epäonnistumisen jälkeen lannistuin.
     
  13. auburn

    auburn Gearhead

    Myöhäissyksy - talviaikaan noita harrasteauto tapahtumia ei ole kovin paljon, niin tuollainen sänkipelto / jäärata cuppi vähän Tuusulassa aiemmin olleen Galsa Racen tapaan :) :





    Säännöt ? :cool:
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mietiskelin tossa, tota wintage kone hommaa ja tulin siihen loppu tulokseen, ettei ole mitään järkeä pyrkiä autenttisuuteen, vaan ulkoiseen olemukseen

    Aivan sama vaikka se austin 10;ltä (just niin vanha kuin sen kuvittelee olevan) näyttävä laite kulkee ladon nurkasta löydetyllä popedan koneella, kentti fordin kaasarilla ja mersun 90 lukusella automaatilla

    Kunhan se vaan sopii olemukseen, eli pitää näyttää siltä, et ois voitu keksiä ennen ww kakkosta

    Porukalla pyörii nurkissa hurumykke vanhoja hilux;in raatoja joista ottaa rungon, vaikka se onkin erillistuettu etupäästä, niin olihan 30? luvulla jo keksitty De Dion tuenta jonka keksijä värkkäili autoja jo 1800 luvun puolella
    Ei jaksa muistaa missä vehkeessä oli kokeilullinen erillisripustus vääntösauva jousilla, mutta moniko esim. suoriltaan lähti hurmiossa ostamaan astron jossa oli hiilarijouset, vai pitikö se perustella, että kyllä ne kestää kun kestää formuloissakin
    Sama kait kävi vääntösauva jousituksellekkin, kun porukka ei ymmärtänyt koivun oksan ja jousiteräksen eroa
     
  15. debner

    debner Gearhead

  16. debner

    debner Gearhead

    Nyt oli esillä jo ihan suoraan tähän lajiin sopivia :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tähän täytyy kommentoida; Kyllä 30-luku oli kappalemäärässä mitaten täysin sivuventtiilikoneiden aikaa loppuun asti, sekä euroopassa että USAssa.

    Vielä 50-luvulla L-head piti tiukasti myyntitilastoja ainakin edullisemmassa kansamalleissa;
    Mopari kuutonen oli sivuventtiilein 60-luvun alkuun asti, samoin AMC (Rambler, Nash, Jeep).
    USAssa lättäpäät alkoivat hävitä vasta 54-55, kun ensin Ford ja sitten Letukka pukkasivat halvat OHV V8 koneet markkinoille. Samoihin aikoihin ekat Moparin kansiventtiilikoneet tulivat, vaikka sillä puolen kuutoset tekivät vielä pitkään kauppaansa. Moparin lättäpääkuutonen eli trukeissa, veneissä ja teollisuusmoottorina 80-luvun alkuun saakka!
    Euroopassa Ford Vedette ja Simca Beauliau käyttivät sivuventtiilikoneita ainakin 1961 asti.
    Pobeda oli lättäpää nelkku, Morris ja Austin käyttivät 50-luvun puoleen väliin lättäpää nelosta...
    Tuossa vain äkkiseltään mieleen tulleita, enemmänkin varmaan löytyisi kaivelemalla.

    Sitten itse asiaan;
    Näitä "räkä poskella" maastokisoja on toki ajettu ympäri maailmaa niin kauan kuin moottorilla liikkuvia pelejä on ollut olemassa.
    Nykyään tämmöiset retrokisat vanhalla ja vanhan oloisella kalustolla ovat niitä kaikkein mielenkiintoisimpia ja näyttävimpiä tapahtumia kuin kuvitella saattaa.
    Silti niitäkin voidaan ehkä jakaa karkeasti kolmeen kastiin;
    1) Eritoten Englannissa ja USAssa järjestetään kisoja, joissa auton tai mp:n "kantakirja" on se tärkein todistuskappale. Kilpapelin täytyy siis olla historiallinen ja täysin autenttinen. Sanomattakin selvää on että sellaisiin kilpureihin on nykyään varaa lähinnä miljonääreillä, joten kisatkin ovat pienen piirin hifistelyherkkua.

    2) Kisat, joihin saa rakentaa kilpurin periaatteella "Osat ja tekn.ratkaisut on oltava ennen vuotta xxxx valmistettuja/valmistetuista malleista". Varsin yleinen rajapyykki on esim. v.1950 tai WW2.
    Näistä kisoista tunnetuimpia ovat esim. Race of Gentlemen USAssa, Pendine Sands Englannissa ja Rømø MF Tanskassa. Esim. USAn tRoG on kutsukilpailu, johon järjestävä Oilers CC ja sen presidentti Mel Stultz varaa oikeuden hyväksyä tai hylätä kilpakalustoa.

    3) Täysin avoin säännöstö, jossa mainittu "hurskas toive", että kalusto edes muistuttaisi jotain vanhempaa esikuvaa.

    Luokan 1) kisat ovat Suomessa miltei mahdottomuus. Ei ole riittävästi kalustoa joka täyttäisi vaatimukset ja sekin vähä museoissa ja sellaisten henkilöiden hallussa, joita ei tositoimissa riskeeraaminen innosta.

    Luokka 2) olisi mielestäni tavoittelemisen arvoinen asia, vaikka alkuun väljemmillä säännöillä. Kun makuun päästäisiin, uskon että yhä useampi tekijämies innostuisi rakentamaan autenttisen näköisiä ja aikakauden ratkaisuja soveltavia laitteita.

    Luokka 3) menee helposti överiksi; Jonkun mielestä Toyota Landcruiser ilman koria on ihan 30-lukuisen oloinen, varsinkin, jos kuskilla on lentäjänlasit ja hassut pussihousut pilkkihaalareiden päällä.

    ...that's my 2 cents...
     
    Muokattu: 18.4.2017
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mistä saa vuonna 2017 sivuventtiilimoottoreita tai kansiventtiilisiä ilmajäähy 2 pyttysiä?

    Taitaa budjetti kusta jo tohon kohtaan, flatheadit alkaa olemaan jo harvinaisia ja kalliita viritettäviä, harrikan koneita nyt löytyy mutta onko siinäkään mitään järkeä?

    Kun kuitenkin jotain kenttejä ja V4 koneita saa roskiksista ilmaseksi kuten muitakin pieniä uudempoia koneita. Olds 307 saa satasella, ford cologneita samalla hintaa kuten myös volvon b20, vino kone, kuplan kone yms. Vähän tyhmän tuntusta olis lähteä jotain muinaista konetta hakemaan ja seuraavaks miettimään että mistä osia.
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Erittäin hyviä pointteja mr sdfsd..... ehdotukseni olikin alkuperäiseen otsikkoon... oliko 80v sitten kenttiläisiä, oldsin v8 jne. Ja kuka puhui virittämisestä? Veikkaan että engelsmanneilla noissa trial autossaan on joku 40 hv jo todella kova sana .... :):rolleyes:
     
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Juu ja joo jenkkiperäisissä ranskalaisissa ja yleisesti briteissä taisi olla melko pitkään sivuventtiilejä. Muttei enää italialaisissa eikä monissa ranskalaisissakaan 30-luvun loppupuolella. Keskimäärin siinä -37 siirryttiin kansanmalleissakin melko joukolla kansiventtiileihin. Ja 2-pyttysiä ilmakoneita vaikka Fiat 126 tai rättäri ja onhan noita moottoripyöriä..

    Noh, itse asiassa nostelin aihetta sen takia, että voisi olla yksi vaihtoehto lisää paikaksi tällaiselle touhulle. Ostettiin kesällä Kanta-Hämeestä 30-luvun maatila joka on ihan keskellä mettää, lähimpään naapuriin yli kilometri ja sekin autoharrastaja. Tonttia 5,5ha, reilu pari hehtaaria peltoa ja mettää loput, siellä vähän rinnettäkin ja pitäisi joka tapauksessa raivata auton mentävä väylä tontin ympäri.

    Menee vaan pari vuotta että saa kaiken rakennettua muuttokuntoon ja hallitilatkin olisi tarkoitus tehdä. Harkitaan sitten jos jotain ehtisi järjestämään. Tällainenhan voisi olla kiertävä tapahtuma pitkin Suomea.

    Jos siis mennään harrastepohjalta. Varsinaiset kilpailut vaatii sitten jo toimitsijat, ensiapuhenkilökunnan vakuutukset ja ties mitä, varmaan liikaa yhdelle ihmiselle pitäis olla jo järjestävä seura hoitamassa.

    Muuten en olisi niin huolissani, onhan noita ajotapahtumia, koskenpäässäkin käydään ihan siviiliautoilla ajamassa talvisin ja sprinttirata menee puitten välissä, toisinaan siellä kaahotetaan ihan yksinään ei ole ketään vahtimassa ja ambulanssia soittelemassa. Joskus kellotetaan aikojakin silloin sentään joku älyää mennä kahtomaan jos ei ala kuulumaan että minne se jäi.
     

Kerro tästä muillekin!