Kardaanin ristinivel.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Tenox, 4.10.2005.

  1. Tenox

    Tenox 1st gear

    Kardaani hieman tuossa Plymarissa jyristää ja joku veikkasi ristinivelen kaipaavan silloin vaihtoa. Auto on '76 Fury 4D Custom, mutta koneesta en tiedä mistä se on, enkä tiedä vaihteistosta, enkä perästäkään. Kone on 400cid saasteaikakaudelta ja vaihteisto 727 (myyjän mukaan), perä on ilmeisesti 8 1/4. Mitenkäs nyt tiedän millaista ristiniveltä etsiä, vai otanko keväällä ennen ajokauden alkua vaan vanhan pois ja lähden sen kanssa uutta etsimään? Saako uusia ristiniveliä ja mistä suosittelette etsimään?

    Vai voiko jyrinä johtua jostain muusta kardaaniviasta?
     
  2. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Kun Fordiini ostin ristikot, niin sanoivat että mittaa kardaani nivelten silmukoiden kohdalta. Näin tein, mutta silti toinen uusista ei ollutkaan oikean kokoinen laakerikupin halkaisijoiltaan, tämän koon siis varaosaliikkeen myyjä katsoi katalogistaan. Varminta kenties kun mittaat nivelen ristikkäismitat ja laakerikuppien koot, tai meet nivelet kourassa tiskille. Toki voi löytyä luettelon perusteellakin, jos ovat vakiokokoiset.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voihan sen mitatakin, ja ristin molempiin suuntiin. Ihan aina ne kun ei ole
    samoilla mitoilla yoke ja kardaani. Eli kupin halkaisija ja pituus kupin päästä
    päähän.

    Saa kyllä. Minä aloittaisin varaosakaupasta.

    Voi.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kantsii myös tsekata, että kardaanin etu ja takapään silmukat ovat linjassa. Noissa on muistaakseni vakiona sellanen vulkanoitu kumisauma kardaanissa, ilmeisesti värinöiden ja kolausten vähentämiseks, joka vanhuuttaan on saattanut liikkua. Noita niveliä ei kauheen montaa plaatua ole, kardaanin ja joukin silmukoiden väli ja kupin ulkohalkaisija mittaamalla pitäis löytyä uus helposti usa tarvikeliikkeistä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ristikko on joko prc315 tai prc316 ellei sitten ole ns sekaristikko joka on joku prc319 tai prc320 .mut jos seka niin mittaa kupin halkaisikat la pituus
     
  6. Tenox

    Tenox 1st gear

    Kuten esimerkiksi?

    Ja samalla kysyisin, että kun ajattelin vaihtaa laatikkoon öljyt ja pohjan tiivisteen, niin olikos 727 laatikossa jokin suodatin tai siivilä sisällä, joka on hyvä vaihtaa samalla, vai riittääkö pesu. Ja edelleen, mikä mahtaa olla saatavuus.

    Kiitos tiedoista tähän asti.
     
  7. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Jou...kyllä siellä suodatin kuuluu olla ja toki kannattaa vaihtaa...kun ostat suotimen nii saat samassa paketissa 727 ja 904 ö-p:n tiivisteet kaupanpäälle, halusit tai et :)
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aloita vaikka silmämääräisestä suoruustarkistuksesta:
    Tunkkaa perä ylös ja pistä PUKIT taka-akselin alle, molemmin puolin.
    Kone käyntiin ja vaihde päälle, sitten alle katsomaan vemppaako. Jos saat
    kaverin vähän nostamaan kierroksia, kun tsiigaat alle, niin vielä parempi.
    Älä pistä lootaa parkille perä ilmassa, jos kone käy!
    Jos mitään suurempaa heittoa ei näkynyt, niin sitten kardaanin irrotukseen.
    Samalla kun irrottelet, niin ravistele lootan päästä sitä akselia ja katso
    tuntuuko hännän helan ja yoken välissä väljää. Sitä on yleensä aika paljon
    ihan toimivissakin värkeissä, joten alle millin ei ainakaan kannata huolestua.
    Kun saat sen irti, niin ristikoiden pitää kääntyillä herkästi joka suuntaan ilman
    mitään naksumisia, eikä tietenkään saa olla väljää(näissä ei saa tuntua edes
    aavistusta väljästä käsin) Ristikot kannattaa vaihtaa yleensä vanhaan peliin
    molemmat, kun kerran alkaa(tai kolme, jos kannatin välissä)
    Yoken ulkopinnan, josta se lootan hännän hela sitä kantaa, on oltava suora
    ja sileä. Suoruus selviää, kun tarjoat siihen vaikka teräsviivottimen sivuun,
    valoa keskeltä tietää varaosan hankintaa(jos ei nyt, niin lähiaikoina ainakin).
    Muista katsoa vielä se peränkin yoke, mihin ristikko tulee kiinni, on niitäkin
    joskus saatu ajettua kiveen ja mutkalle. Jotkut ovat saanet sen ihan lekallakin
    rikottua.
    Jos se kardaani vemppasi siinä pyöritystestissä, niin voi olla parasta yrittää
    etsiä ehjä käytetty, mieluummin kuin oikasta se vanha. Kyllä se oikasukin
    tietysti onnistuu, mutta itse tehtynä vaatii osaamista. Jos on tuttuja noissa
    off-road tyypeissä, niin sieltä saattaa sitä kaivattua kokemusta löytyä.
     
  9. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Viime viikolla vaihdoin takaristikon Furyyn. Luulin homman olevan aivan helppo juttu mutta ei. Ristikko oli Kiinassa tehty. Oli muuten hyvä mutta lukkosokkia ei saanut paikoilleen millään (urat sorvattu väärän kohtaan). Monissa miehissä yritettiin ja eihän siitä mitään tullut. Soitto Racer's placeen ja seuraavana iltapäivänä oli jo American quality ristikko hyppysissä. Meni varttitunti ja kardaani oli jo autossa paikoillaan, ristikossa ei mitään sopivuusongelmia. Eli on silläkin näköjään merkitystä missä päin maailmaa noita veistetään.
     
  10. Tenox

    Tenox 1st gear

    Saakos noita kanssa ihan mistä vaan varaosaliikkeestä?

    Ja edelleen kiitosta kaikille vastanneille. Pistän ketjun annin visusti talteen ja mikäli tuo kosla ei mene kaupan, niin keväällä printtaan ohjeistusta huoltotöihin.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mitenkäs noiden risitkoiden tulee olla toisiinsa nähden, samassa kulmassa vai 90° ristissä? 1963 Oldsissa on myös kardaani tehty kahdesta sisäkkäisestä putkesta, jotka on vulkanoitu toisiinsa kumilla. Epäilen, että ko. kumi olisi heikossa hapessa, kun täristää ja nivelet ainakin on kondiksessa - tasapainotusta en tosin ole vielä tarkistanut. Pystyyköhän tuon kumituksen tekemään uusiksi?

    Ja vielä: missäs saisi kardaanin tasapainotettua keskisessä Suomessa? Pitääkö tasapainotettaessa olla ristikot kasattuna vai ei?
     
  12. Gunnar

    Gunnar 1st gear

    Miulla kun kardaani jyristi ihan helvetisti(tuntu että tulee pohjasta läpi),vaihdoin vaihelaatikkoon öljyt ja pesin suodattimen niin johan rupes taas toimimaan.
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kardaanissa olevat ''kupit'' pitaa olla samassa linjassa. Jos ne ovat eri linjassa nii ylaansa tulaa aivan saatanan kauhee tarina/jyrina.
    Soitappa Tenox Niemensivun Sepelle Ulvilaan, 02-5387 091, niin sielta loytyy varmaan hyllysta nivelia ja laatikon suodatin/tiiviste pakettia.
    Muistasin etta Mopar-tuotteissa on kaytetty vain kahta eri risti nivelta alkuperaisesti. Oliskohan toisessa ollu n.27mm kupit ja isommassa n29mm :odroll: Tai jotain :odroll:
     
  14. Potakka

    Potakka 1st gear

    Kannattaa kysyä varaosaliikkeestä "Precision" -tuotemerkillä olevia ristikoita, ne on laatutavaraa. Ei varmaan kannata noissa osissa "säästää" kiinalaisia osia ostamalla kun voi sitten aiheuttaa kalliimman laskun pettäessään.
     
  15. lemmy

    lemmy Gearhead

    Kävi eilen samat minullekin. Ei auttanut kuin sokkien ohuemmaksi hiominen että mahtuivat uraan
     

Kerro tästä muillekin!