Kompuran säiliön korjausten kestävyys/uusi säiliö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 8.8.2016.

  1. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Valmistin omaan pajaan säiliön muistaakseni 12 mm seinämävahvuisesta putkesta ja päädyt 16 mm levystä.Ei ole kuulunut vielä suhinoita saumoistakaan.Säiliö on 2,00metriä korkea ja painaa lähes 200 kiloa.Täyttöpaine 10 käyttöpaine 6 kg neliösentille.Ikää 30 vuotta .
     
  2. signet

    signet Gearhead

    Ei ole koskaan ilmasäiliö poksahtanut, kuorma-auton ilmasäiliöitä on vuotanut kun on lahonnut puhki.Mutta betoniauton 600litranen vesisäiliö on kerran räjähtänyt ja voin sanoa että oli tuuria ettei kukaan päässyt hengestään.
    Se oli kiinnityspantojen alta vähän tihkunut,ei ollut kukaan huomannut,ei ollut eka päältä siisti mutta sisältäpäin puhki mädäntynyt joka alkaa vuotamaan.Ei siinä ollut kuin 6bar ylipaineventtiili säiliön päällä ja auton järjestelmästä tulee jotain 8-9 bar.Se oli siihen aikaan ihan normi kytkentä.Säiliössä oli ehkä 100-200l vettä jäljellä kun kuski oli päästänyt sinne painetta pyttyä huuhtoessaan.Säiliö kun poksahti niin se hajotti hytin takalasin ja hytti sai kunnosn pesun sekä sekuritlasi annoksen,aalto särki myös tuulilasin,niin paskaksi että sillä juuri ja juuri pystyi ajamaan korjaamolle.Sivulasit säilyivät ehjinä koska ne sattuivat olemaan auki.Takaseinään joutui vaihtamaan peltiä reilun palasen ikkunan alle.Säiliö otti lentoa ylöspäin, ja löytyi n.15metrin päästä hytin etupuolelta,ja kiinnityspannan (50mm leveää 4mm lattarautaa)palasia löytyi pitkin pihaa.
    Syyksi paljastui jumittunut ylipaineventtiili, ja tietysti puuttunut paineensäätöventtiili.Sekä lahonnut säiliö,eli monen jutun summa.
    Tästä opittiin paljon,eli jos säiliö vuotaa vähänkin niin heti vaihtoon, ylipaineventtiileitä on alettu seuraamaan säännöllisesti,sekä kaikkiin autoihin on laitettu paineensäätöventtiilit,ettei olla enää pelkän ylipaineventtiilin varassa.
     
  3. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Mekaaninen räjähdys.
     

Kerro tästä muillekin!