Puolijohderele

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja LordMrFord, 21.1.2017.

  1. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Koodi bumpille on jo moottorinohjauksessa valmiina joten ei tarvitse ottaa muutakuin se onnistuneesti käyttöön.
    Pomppujen pituuden, määrän ja niiden välisen ajan voi määritellä itse ja lisäpainalluksilla sitten aina yksi pomppu lisää.

    Voihan sen pomputtaa pelkällä breikkinapillakin kennoihin kuten kuskimme on kerran tehnytkin mutta kun halutaan tietty etenemä, samanlainen joka kerta niin kuski on siinä suurin ongelman aiheuttaja.

    Eihän semmoisen pelkän nappipompun rakentaminen kummoinen homma olisi.
    Nappia painamalla joku komponentti päästä potikasta säädettäväksi ajaksi ohjauksen irti.
    Minä tosin en osaa semmoista suunnitella mutta uskoisin että jokainen alan ammattilainen osaa.
    Ei siihen monen euron edestä komponentteja tarvitsisi ostaa.

    Suomen kansallinen mestaruussarja on lyhyt ja lähtömäärät vähäisiä, joten ei haluaisi hukata yhtään lähtöä sen takia että kuskilla meni peukalojarrutus pitkäksi ja ET-ryhmän ajaminen turbovehkeellä on muutenkin mahdotonta.
    Pääsis edes sunnuntaisin ajamaan muutakin kuin yhden lähdön...
     
    Muokattu: 22.1.2017
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikkea sitä oppii kun lukee.

    Jos se transbraken kela hidastelee, niin silläkin on väliä, miten sen virran purkaa. Siihen auttaa että on sarjavastus kelan diodissa. Virta päättyy nopeammin hävitessään vastuksen lämmitykseen.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites nopee ratkaisu ettii sellaisen napin joka kytkee irti ja se vaikka solenoidin menevään piuhaan
    Se transbrake rele tuskin häiriintyy vaikka menevä virta katkeaiskin välillä hetkeksi

    Eli juuri mainittu NormallyClosed-nappi
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos nuo valmiit puolijohdereleetkin on liian hitaita, niin lähestyisin ongelmaa sillä omatekosella mosfetti-kytkimellä. Eikä tarvita optoerotusta, mosfetti on kuitenkin aika staattinen virran suhteen, joten diodi ja vastusta ohjauskarvaan pitäs estää pahan pääsy ohjaimelle. Ohjauskarvaa lukuunottamatta sitten pidetään impedanssit pienenä, niin nopeus ei kärsi. Isovirtainen logic-level ohjaukselle sopiva mosfet, lisäksi nopea transienttisuoja ja vaikka vielä rc-snubberi tappamaan ne kelan piikit (monissa kytkinfeteissä on jo ihan omatkin suojadiodit). Plussa sinne transbrakelle, ja fetti vetelee sitä maihin tarvittaessa (n-tyyppi helpommin löytyy). Tokihan sen voi optollakin erottaa, mutta siinä taas pitää sitten olla tarkkana, ettei se hukkaa nopeutta, eli vähän reaktiivistä osuutta ohjauspiiriin. Tämmösiä ajatuksia... edelleen tietämättä asiasta ainakaan tarpeeksi.
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei voi sanoa muuta kuin, että . . . i t t u

    kovaksi on peli menny. coiltransducerit ja mosfetit ja mustafasoftat on nykyään miestä, kun ennen laivat oli puuta

    jatkakaa..
     
  6. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Elektroniikalla saa Eisenhoverin ajan moottorit polttamaan kumia helpommin ja halvemmalla. Vai onko sekin kielletty jossain Hot Roddauksen koodeksissa?
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Elkkukeskuksesta hain releen meidän autoon muistaakseni 40e makso holleyn boksista ohjaus hienosti toimii vaatii vaan uudelleen säädön aina jos tehdään laatikkoon muutoksia öljylaadun vaihtokin vaikuttaa
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ok. Mutta sitä minä tuolla lähinnä hain takaa, että jousikuormitetun napin nopea tökkääminen tekee varmasti lyhyemmän pompun kuin se, että irroitat ja kytket uudelleen. Mut joo, ei ollut vastaus kysymykseen, sori :)
     
  9. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Peukalojarrutus valuu pitkäksi...:soosoo:!
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko se viivalle nytkyttäminen pakollista, eli eikö ole aikaa viivalla nostaa ahtoja, vai huviksiko ne nostetaan ennen viivalle siirtymistä ja sit nytkitään viivalle
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei se vieläkään tainnut pointti aueta, mutta mitäs siitä. Tarkoitin siis (edelleen), että sulla olisi kaksi nappia. Toinen NO -tyyppinen, jolla breikki lukitaan ja se pidetään pohjassa koko ajan ja kaasu tietty kans. Rinnalla NC-tyyppinen, jota tökkimällä (kuten näitä tietsikan näppäimiä) saisi "naputeltua" autoa eteenpäin, eli sillä avattaisiin breikkiä aina hetkeksi. Ei tule montaa millisekuntia pätkäisyä jos sormella namiskaa tökkäisee. Sitten kun auto on naputeltu stageen ja molemmat palaa, niin se varsinainen breikki irti ja menoksi kutsun käydessä lähtöön. En tiedä onko toteutuskelpoinen ja toimiva, mutta noin mä sitä testaisin jos olisi turbohärveli käytössä. Pelkkää breikkiä irroittelemalla varmasti karkaakin pitkäksi.
    Sori edelleen OT, mutta kunhan tässä funtsin että miten ton mun mielestä saisi helposti tehtyä budjettiratkaisulla.
     
  12. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Saattaisihan tuo toimia.
    Se säädettävä viive ei vaan maksa juuri mitään. Helppoa se ei ihan ole jos vertaa bolt-on juttuihin.
    Nämä ovat lähinnä kuskien mieltymyksistä kiinni.
     
    Muokattu: 24.1.2017
  13. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Saisi ahtojen nostotapahtuman aina suunnilleen samnmittaiseksi ja välillä tahtoo jäädä lyhkäiseksi jos naapurikaistalla on kiire.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On tuossa sormella naputtelussa epävarmuustekijänsä. Junnuna tuli soiteltua erinäisiä ilmaispuheluita näpyttelemällä. Joissakin kolikkopuhelimissa rahastin avasi valintalevyn. Luurin kannattimella saattoi onnistuessaan näpytellä koko numerosarjan. Ykköstä vastasi yksi noin 50ms näpäytys, nollaa kymmenen näpäytystä sekunnin aikana. Aika harvoin onnistuin ekalla sekä suunta että tilaajanumeron.

    Siinähän se on budjettinaputin! Vanhan puhelimen valintakoneisto. Saa kertaveivauksella 1-10 kymmenen tasapitkää hyppyä valoissa! Eikä oo liian hitekkiä!
     
    LordMrFord tykkää tästä.
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Napin näpäytys on helposti 50ms paljonko auto voi liikkua sinä aikana ehkä 10-15cm ja pystyykö kuski toistaa joka kerta saman näpäytyksen väittäisin että ei

    Kun tuon puolijohdereleen saa suomestakin vaivaiseen 30-40e hintaan ja sille ohjausmahdollisuus boksista niin ei mun mielestä oo kahta vaihtoehtoa toteuttaa systeemiä joka toimii aina täsmällisesti ja samalla tavalla
     
  16. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Sehän tuossa bump stagessa on se idea, että napin painalluksella ei ole niin väliä. Painoit sitä yhden tai 100 millisekuntia, niin auto liikkuu aina saman matkan ja näin ollen steitsaus on mahdollisimman lähelle sam joka kerta. Ja kahdella napilla se on toteutettava. Toisella pidetään auto paikoillaan ja toisella nytkäytetään eteenpäin. Liikkeen pituutta säädetään sitten elektronisesti vapautuksen aikaa säätäen.
     
  17. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  18. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, samaa touhuttu junnuna, mutta se wanhan ericssonin kolmen sentin liike, verrattuna napin tökkäisyyn on snadisti eri juttu.
    Täytyy ihan piruuttaa oskilloskoopin kanssa mittailla, että saako yli viiden millisekunnin aikoja, kun tommoista millin liikevaralla varustettua nappia sormella tökkäisee (kuten vaikkapa jos hiiren painiketta kopautat). Tuskin. En mä tarkoita, että toi nyt mikään järkevä ratkaisu noissa budjeteissa olisi, mutta meinaan kuitenkin mittaa :D 50 millisekuntia on jo aika helvetisti, täytyy jo nojata siihen namiskaan.
     

Kerro tästä muillekin!