Pääsulake tms vanhaan kiuluun varmuuden vuoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BRC1, 19.1.2017.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Konvertoin vm 60 servolettiä uudemmalle laturille. Koska latausvirtaa riittää hieman enemmän kun vanhassa tasavirta laturissa lienee syytä laittaa jonkinlainen päävirta sulake varmuuden vuoksi.

    Ajattelin laittaa poistettavan ammpeerimittarin tilalle, sehän on poistettava pelistä joka tapauksessa kun ei riitä kuin 30 amppeeriin asti.
     
  2. juku_h

    juku_h Gearhead

    Eikö päävirtakytkin olisi järkevämpi laittaa miinus kaapeliin järkevälle hollille jos sattuu rueta joku paikka savuamaan? Kun eikös ampeerimittarin tilalle laitettava ohjaa vain laturia?

    Jukka
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos laittaa laturin ja akun väliin uutta lataustehoa kestävän kaapelin niin sen pitäisi riittää. Jos se ampeerimittari on tahtotilassa saada toimimaan, niin kytkee sille shunttivastuksen rinnalle tai vastaava kytkentä. Näyttää, mitä näyttää, mutta on joku indikaattori lataukselle.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    ei lataus järjestelmä siis se tehopuoli mitään sulakkeita tarvii.
    samoin starttipuolella kaikenmaailman sulakkeet/virranrajoittimet aiheuttaa ongelmia.
    syy: starttimoottori tarvii virtaa ja laturista sen virran on päästävä pois.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laturin päävirta johto on suoraan akusta,aivan sama kumpaan suuntaan sähkö menee ,jos laturi oikoseen hehkuu se paksujohto laakista,näyttää tuo tehdas johonkin laittaneen siihen johtoonkin fusible linkin,ainakin jeepissä,startti johdossa aika monella ottanut joskus pakosarjaan tai hankautunut muuhun,aika hyin hehkuu sekin johto,sulakkeet on turhia,jokainen rakentaa miten haluaa.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    esim startin johdossa jos olisi sulake niin sen pitäis olla luokkaa 600 amp tai enemmän
    jotta kone pakkasessa edes pyörähtäis.
    semmonen sulake on turha. ei se paljon mahdollisissa johdon hankaumissa suojaisi.
    sulakkeella suojataan yleensä ohuita johtimia.
     
    Mikkis ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kierrätä kaikki otot akun kautta
     
  8. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    mei te fors pii vit juu
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muokkaat vaan sen vanhan B+ sieltä tasavirtalaturin säätimeltä uudelle laturille, ja laitat amppeerimittarin napojen väliin vaikka pätkän "paukkulankaa" suntiksi. Eihän se enää sit ihan oikein näytä, mutta indikaattori kyllä, kuten edellä sanottiinki. Alkuperäisen latausvalon kytkentä on syytä tarkistaa, voiko sitä käyttää ilman muutoksia. Sekin tuli jo mainittua, et noi paikat on vähän ongelmallisia sulakkeen käytölle.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En tajunnu, tosin en väitä vastaan Bukerolle sen enempää kuin Jussillekaan, ovat sen verran kokeneita miehiä. Luulin kumminkin että pääsääntö olis se että sulake mitoitetaan niin että se palaa just ennen kuin johto. Sulakkeen koko riippuis siis täysin johdon kaliiperista. Toinen harhaluuloni oli että tolleen oikein mitoitettu sulake ei toimisi vastuksena, sillähän se just kuumenee ja palaa?

    Tolla periaatteella tehtynä mulla on hehkujen virtakaapelina starttimoottorille tarkoitettu kaapeli, ja siinä 200A sulake suoraan akun kengässä kiinni. 200A riittää hehkuille, ja suojaa johdon, koska jos johto ottais maihin niin sulake palais paljon ennen johtoa.

    Eiks näillä periaatteilla vois starttikaapelinkin ihan hyvin suojata sulakkeella? Vaikka sitten 600A, kunhan on sen kokoinen että palaa just ennen johtoa jos se ottaa maihin?
     
    Muokattu: 25.1.2017
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    Starttimoottorissa se sulake nyt vaan on mahdoton esim. tlanteessa että vahingossa starttaa vaihdepäällä ja poks oisko sulla uutta proppua...se johto sais olla aika vankasti maissa että sulaketta tarvittais.
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Maailmassa on miljoonia sähköllä startattavia ja insinöörien rakentamia vekottimia. Niissä ei ole starttilinjassa sulaketta jostakin syystä. Varmaan jo valmiiksi mietitty juttu.
    Mutta jos lisäsuojaa haluaa sähköpuolelle, niin päävirtakytkin on aina paikallaan.
    Jos jossainpäin sähköjä pössähtää, niin hyvässä lykyssä kerkee käydä kääntämässä virrat pois. Toinen vaihtoehto on että lähtee ettimään 13mm avainta jostain ... ja rassaamaan akunkenkää irti...
    Saa nukkua yönsä rauhassa kun kääntää virrat veke.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    1. Akun paksuun johtoon sulake ei vaan oikein sovi, jos akkua käytetään starttiin.
    2. Laturin B+ johtoonkaan en sitä laittaisi, koska vahinkopalaminen (aiheeton) polttaa tod.näk. laturin.
    3. Startin solkun akkunavasta tai vastaavasta paikasta, joka yhdistää akun ja laturin johdot, lähtevästä pisteestä eteenpäin alkava kuormien plussajohto voisi sen sijaan olla pääsulakkeen paikka. Ja sellainenhan siinä usein jenkkien tapauksessa onkin. Fusible link.

    Sulakkeiden asemasta nuo kriittiset isovirtaiset johdot kannattaa tehdä niin hyvin, että se sulakkeen tarve minimoituu. 100% varmaahan ei saa aikaan, mutta aika vähän noissa vahinkoja on ollut, kun ei niissä tehtaalta lähteissäkään juuri koskaan mitään sulakkeen tapaistakaan ole.
     
    Mikkis ja Bukero tykkäävät tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No se olis tietenkin semmonen katkaisija-mallin sulake minkä saa resetoitua napista/vivusta. Mainitsemani 200A on tosiaan tommonen kertakäyttömalli.
    [​IMG]
    Reijät sopii just akunkengän pulttiin.

    Onnettomuustilanteessa nyt ainakin saa isonkin kaapelin niitattua runkoon kiinni oikeen kunnolla jos ei muuten.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Maailmassa on miljoonia insinöörien rakentamia vekottimia. Niissä ei ole päävirtakytkintä jostain syystä. Varmaan jo valmiiksi mietitty juttu?

    Sarkasmi sikseen, päävirtakytkin on äärimmäisen kätevä keksintö, mutta en käyttäis jonkin varusteen puuttumista tehdasasennuksena sen tarpeellisuuden arviointiin.

    Edit. En ole itsekään lähtemässä tällä puheella asentamaan sulaketta joka vehkeen starttipiiriin. Halusin ymmärtää miksi ajatus olisi pöljä.
     
    Muokattu: 25.1.2017
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No kun siihen joutus monessa tapauksessa laittaan 600A sulakkeen. Ja sillon on melko sama, onko sitä ollenkaan.
     
    Bukero tykkää tästä.
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Uudessa autossa (sanotaan nyt vaikka alle 20v eli normaali käyttöikä) ei ole tarvetta pääkytkimelle. Vanhat ritsoissa vahingon riski kasvaa kun eristeet alkavat hapertua ja kontaktit hapettua.

    Akun ja startin välinen piuha yleensä kulkee sellaista reittiä, että tulipalon riski on pienehkö jos sillä välillä kipunoi. 600 A:n sulakkeella hitsaa myös melko näyttävästi, eli ei siitä juuri olisi hyötyä.
     
  18. T.

    T. 3rd gear

    En ole kyllä nähnyt koskaan itsekään että startin johtoa olisi suojattu sulakkeella. Laturin johdossa on ollut korkeintaan fusible link. Tuo startin johto jos vaikka irtoaisi startista ja alkaisi räpsytellä ympäriinsä, niin en usko että joku 600A sulake tekee mitään. Kontaktin runkoon pitää noilla virroilla olla tosi hyvä että nalli palaa. Joku millin-parin pelti palaa varmaan läpi ja räpse jatkuu. Paras suojaus startin kaapelille mitä itse keksin, on sen kiinnitys niin että se pääsee joustamaan moottorin liikkeen mukaan, mutta on kuitenkin kiinnitetty niin ettei pääse koskemaan kuumiin paikkoihin tai liittimestä irrotessaan roikkumaan minne sattuu. Ruttuputkea tai silikonisukkaa on noissa myös päällä näkynyt. Joku 10A sulake pienemmissä johdoissa on taas ihan jees, kun ei se tarvitse kummoista piuhaa tai oikosulun kohtaan pinta-alaa, että virta liikkuu ja sulake palaa.
     
    Bukero tykkää tästä.
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvää infoa tässä topikissa.
    Onko tuo 200A sulake nyt miten pöljä sitten? Jättäiskö pois?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä hehkuilla saa sulake olla. Varmaan menis pienemmälläkin, vai paljon niillä on virta pahimmillaan?
     

Kerro tästä muillekin!