Uusi paineilmaverkosto: mihin järjestykseen erottimet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 23.1.2017.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kyseessä uusi paineilmaverkosto omaan talliin. Laitanko ensin öljynerottimen vai yhdistetyn vedenerottimen/paineensäätimen?

    Ne ovat samassa telineessä ja pystyy asentamaan kummin päin vain. Myyjä ehdotti ensin vedenerotinta/paineensäädintä, jolloin öljy kuulemma erottuisi paremmin, mutta pientä epäröintiä olin kuulevinani. Onko eriäviä mielipiteitä?
     
  2. Kine

    Kine 3rd gear

    Tuskin suurta merkitystä. Jos ilmasta on tarkoitus saada mahdollisimman kuivaa vaikkapa maalausta varten, erillinen vedenerotin kauas säiliöstä ja lähelle maaliruiskua. Kaikista viksuinta, jos perse kestää, on kompuran ja säiliön väliin nakata erillinen jäähdytyskuivain, jolloin pyttyyn eikä linjaan tule vettä lillumaan. Ainakin reilusti vähemmän kuin muutoin. Käytettynä voi löytää helposti alle viidensadan. Säädin ja suodattimet sit säiliön lähtöön.
     
  3. osilpi

    osilpi Gearhead

    Erillinen jäähdytyskuivain on kyllä tulossa uuden kompuran yhteyteen jossain välissä. Se ei kuitenkaan erota öljyä. Maalata ei ole tarkoitus, mutta ei viitsi sotkea uutta verkkoa öljyllä.

    Paineilmaverkostopaketin mukana tuli kuitenkin nuo erilliset varsin laadukkaan oloiset erottimet, ja nyt siis ovat kiinni pari metriä kompuran jälkeen: ensin vedenerotin/paineensäädin ja tämän jälkeen öljynerotin.
     
  4. XR7

    XR7 1st gear

    Moi,

    teollisuuskäytössä ainakin öljynerotin on yleensä sekä kompressorissa itsessään, että myöskin kuivaimen jälkeen viimeisenä josta alkaa ns. verkosto. Erillinen vedenerotin olisi mielestäni syytä laittaa heti kompressorin jatkeeksi.
     
  5. Nash2

    Nash2 1st gear

    Ensin veden eroittimet...öljynerotin niin tiheä että toden näköisesti hajoaa jos sinne vettä pääsee..
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita veden erottimet ja laita tippa öljyä suoraan paineilmakoneeseen,harva tarvii öljytintä paineilmassa ainakaan kotioloissa. ota metrinen rosteriputki vaikka 3 " tulo kierre puioleen väliin,lähtö yläosaan ja pikku hana pohjaan.sitten sen jälkeen vielä erotin,suodin,säädin.ei ole itsellä vesi häirinnyt maalailuja.
     
  7. GBS

    GBS 3rd gear

    Tuo varmaan pelais aika monessa tallissa ihan riittävästi.
    Mulla tuli oikosulku ton lisäsäiliön kanssa.
    Siis pystymallin. Mihin päihin se tulo ja lähtö olis paras?
    Alas tulo ja ylhäältä lähtökö?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kylkeen tulo ja jos vaan mahdollista niin sivulle mutka aavistuksen alavistoon ja ylhäältä ulos

    Jos se toimii imurissa luulisi sen toimivan vedenkin erottamisessa

    Sellaista oon nähnyt et ylhäältä sisälle ja ylhäältä ulos mutta oli pikkuinen 2L säiliö ja hana pohjassa
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mulla on korkeussuunnassa puolessa välissä tulo ja ylä reunassa lähtö,oon tehnyt ihan ammatiksi auton maalauksia myös vakuutus yhtiöille ja ei oo pinnassa mitään ollut,ei edes vuoden päästä.
     
  10. GBS

    GBS 3rd gear

    Katoin tota pyttyä niin siinä on n. 30cm korkeudessa ja ylhäällä.
    Semon sellanen galvanoitu pystypurkki 150L.
     

Kerro tästä muillekin!