quadrajet vivut ja putket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 12.3.2008.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos nyt oikein muistan, se ported vacuum saattaa olla kummalla puolella tahansa, joka tapauksessa alempi etureunan liitin. Sen pystyy helposti paikantamaan kun kaasutin on pöydällä. Puhalla letkulla liittimestä ja kuuntele suhiseeko kaasuläpän alapuolelta vai yläpuoleltaja ja että miten kaasun kääntäminen vaikuttaa suhinaan. Kaasuläpän yläpuolelta tulee ported vacuum (kaasuläpän yläpinnasta), alapuolelta manifold vacuum.

    Jos kone on kiinni moottorissa, niin sormella voi tunnustella kummasta tulee jatkuva alipaine ja kummasta vain kaasutettaessa.

    Outo versio jos ei ole ollenkaan Kick down tai Throttle valve -vaijeria. Kaasarissa vipu on samanmittainen molemmissa versioissa. Kannattaa vaikka riistää jostain tietokonemallin purkukaasuttimesta vipuosa ja hitsata se tarkasti oikeanpituisena vivustoon jos vaan mahdollista. Kaasuvivuston vaihtaminen vaatiii koko läppäakselin vaihtamisen ja se on aika iso homma. Läppien ruuvit on lyöty läjään ettei ne putoa ja usein katkeavat irrottaessa (ainakin kannattaa esim. vingulla hioa pois se lytätty kierreosa) lisäksi toisessa päässä on rikastinvivusto. Multa löytyy noita tietokonekaasuttimia josta Oldsimallin läppäakselin saat jo tarvitset.

    Polttoainelinja on metallia aina tehtaalta tullessa, kierrettä ne muista.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itse laitoin chevyyn oldsin kaasarin,vivut erilaiset.joten helppo irroittaa alkup.läppärunko ja vaihtaa siihen tulevaan kaasariin,näin saat orkkisvivut.
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitos vinkeistä!

    Eihän ported vacuumin löytäminen olisikaan ongelma, jos kaasutin olisi moottorissa kiinni. Pitääkin kokeilla tuota paineilmalla puhaltelua. Ensin kuitenkin täytyy istuttaa uusi metalliliitin kaasuttimen kylkeen. Niitä piti jo kaksi liimata paikoilleen, koska olivat lähteneet irti alipaineletkujen mukana.

    Vai onkin kyseessä harvinaisempi vipu... Tuo kaasuvipuhan on kahdella ruuvilla kiinni läppäakselin osassa, jossa on toisiokurkkuja avaavat vivut ja jouset. Mutta tiedä näistä jos läppäakselit ja vivun kiinnityksetkin eroavat toisistaan. Tuota omatekoisen vivun hitsaamiskikkaa ajattelin itsekin aluksi. Täytyypä hommata varaosakaasuttimia, niin voi rakentaa yhden jotenkin toimivan.

    Vähän aikaa piti ihmetellä kahvikupin ääressä, kuinka saa kasattua air hornin runkoon kiinni, kun samaan aikaan pitää sihdata kiihdytyspumppua ja metering rodeja tiivisteen läpi, samalla kertaa kiihdytyspumpun vipu kiinni ja vielä toisiokurkkujen metering rodit. Jälkimmäiset näemmä pystyy hangerin kanssa asentamaan pakettina jälkeenpäinkin, mutta neulojen sihtaaminen suuttimiin vaatii melkein laboratorio-olosuhteet. Korjaussarjojen mukana varmaankin tulee asennusohjeet, mutta kaikenlaisia vinkkejäkin otetaan vastaan.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannen asentamista helpottaa kun pitää kiihdytyspumpun mäntää toisella kädellä alhaalla vaikka ruuvarilla tai puukon terällä. Vetää sen sitten pois kun kansi on lähes paikoillaan.
     
  5. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Jos Quadrajetissä ei ole paikkaa lootan vaijerille, niin se on ollut tod.näk. th400 askin kanssa alunperin. Siihen kaasuvipuun voi myös porata oikeaan kohtaan reiän ja laittaa siihen tapin lootan ohjausta varten.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tiivistesarjat laitettu kaasuttimeen ja polttoainelinjat tehty.

    Polttoaineputki on juurikin tuo 5/8" UNF - 5/8" UNF Inverted Flare liittimillä, Putken halkaisija 3/8", pituus noin 20".

    www.nippelit.net -> Jarruosat -> Jarruputket. Sieltä putkea ja motonetin putkentaivutin. Näillä syntyy helposti uudet linjat.

    Seuraavaksi kaasutinta asentamaan, kunhan tuo hurrikaani Katrina ulkona vähän laantuu.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Noniin, Rochester on nyt asennettuna 307:aan. Tärähti käyntiin avainta kääntämällä. Hyvin tuntui pelavan muutamaa pikkuvikaa lukuunottamatta:

    - Ryyppy ei toimi. Hot leadiin tulee 12 V. Kaasuttimen runko on maadoitettu. Ryyppymötikän vastus ääretön -> vaihtoon. Maadoittuuko musta ryypyn kansi suoraan kaasuttimen runkoon vai kuuluisiko siitä lähteä maadoitusjohtoa (Kuten esimerkiksi Edelbrockissa)?

    - Choke Pull-off on omituinen. Taaempi dashpotti oli täysin mykkä, joten otin pois. Etummainen pienempi alipainemötikkä on uusi ja pelaakin, mutta kuitenkin on pohjassa myös lämpimällä koneella, joten toisiokurkkujen ilmaläpät eivät pääse aukeamaan. Alipaine kellolle tulee bensaliittimen yläpuolelta vinossa olevasta liittimestä. Välissä noin 4 cm pitkä letku, joka oli paikallaan jo kun ostin kaasuttimen, joten epäilin letkun olevan oikeassa paikassa.

    Tästä samasta aiheesta taisi olla löpinää jo tässäkin topicissa. Luin läpi ja jäi minulle epäselväksi.

    Kuvasta selviää, mihin alipaineletku menee.

    [​IMG]
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ilo silmälle.

    Rikastin maadoittuu suoraan kaasarin runkoon.

    "mötikkä" on itse asiassa Front Vacuum Break ja se ohjaa toisioilmaläppien aukeamista (rikastimen avaamisen lisäksi). Ne eivät saa aueta liian nopeasti, muutoin kone sanoo "booo" kun kaasuttaa reilusti.

    Paljastan suuren salaisuuden, hevosvoimia ei tule samassa suhteessa lisää jos koneen imemällä saamaa ilmamäärää lisää (ilman turboa tai ahdinta). Parasta on, että kone saa sopivan polttoaine/ilmaseoksen virtaus pysyy poltoaineen sumuuntumisen kannalta sopivana koneen ottamaan ilmamäärään suhteutettuna. Tuo Front Vacuum Break -systeemi on nerokas, parasta mitä kaasuttumissa on. Jos konetta virittää tuota Front Vacuum Break -kelloa saa Corvettemallisena joka aukeaa nopeammin.

    Samoin sillä ilmaläppien akselilla on säädettävä vastajousi.
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ahaa, kuuluuko siis front vacuum breakin olla vedolla lämpimänäkin tyhjäkäynnillä? Sitten kun alipaine hieman laskee esim. kuormituksessa, sallii se ilmaläppien aukeamisen? Tehoa tuossa ainakin on kuin pienessä kylässä, eikä misään vaiheessa kuulu BOOO. Olisiko kuitenkin niin, että front vacuum break toimii kuten pitääkin?

    Ilmaläpät on säädetty ohjeen mukaisesti. Ymmärsinkö ohjeen oikein: Löysemmälle niin kauan ennenkuin alkaa aueta, sitten hieman takaisinpäin, jotta pysyy jousen voimalla täysin kiinni. Vähän samaan suuntaan kuin sähköryypynkin säätö.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ilmaläppien vastajousen säätöä voi kokeilla ihan ajamalla. Eli siitä kun se juuri ja juuri jaksaa nousta kone sammuksissa kiinni lähtee vaikka vähän kerrallaan tiukentamaan. Kun se on liian tiukka, alkaa kiihdyttäessä jossain vaiheessa tuntumaan nykimistä, silloin on liian tiukka. Jos aukeaa liian aikaisin, tule tuo booo... ja voima loppuu.

    Ja se mokkula toimii kuumana myös.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tarvii laittaa tähän samaa kysymys: Mistäpäin mahtaa se Choke pull offin alipaine saada lähtönsä? Caprice Classic 1987, siis...kaasari ei-sähköllä lämpiävä ryyppyjousi, ja tietsikka ohjuinen solikka yms. eli niitä loppupään vehkeitä.

    Mulla oli se tuossa kesäaikaan kytketty siihen alipainesolenoidihärdelliin, alariviin ja taakke, mutta tuossa kun kelit viileni, auton lähti kyllä käyntiin mutta kuulosti että seokset ei aivan oo kohillaan ryypyllä. Sammahteli. Tutkailin ja huomasin että choke pull offille ei mene alipainetta, joten tuuppasinkin kokeeksi pidemmän letkun (olin kaikki vaihtanut uusiin) kaasarin etuosasta apparin puolelta siittä ryypyn alipainekellon alta alta jotta se rupee toimimaan ja ainakin tuossa kokeillessa toimi - eri asia sitten kun on aivan kylmäksi kone jäähtynyt...

    Oon nimittäin saattannu laittaa sen jotenkin väärin, kaasari oli viime talvena pitkään atomeina ja jotain ylimääräistä osaa unohtui asentaa, ilmapumppeli ja EGR-tsytteemit... Ja hiukan huolimattoman tuntuinen oli se niitten alipaineletkujen merkkauskin, ei saanu omista kirjoituksista mitää selkoa - olin kyl kirjoittanu joka letkuun että mistä se oli kotoisin...

    Pitäskö sen choke pull offin saada alipainetta vain tietyssä tilanteessa vai siten kuin Dodgen Carter 2bbl:ssä, että ryypyläpyskä on kiinni vain startissa ja kun kone vähän hörähtää, alipaine raottaa läpyskää niin että jaksaa ottaa kierroksia? Aattelin että oikeastaanhan se on hyvä että siinä on vetoa aukipäin kaiken aikaa, kyllä se itte ryyppykello vetää kiinni läpän. Ja sallii aueta kun kone on lämpöinen.

    Joo, äsken kokeilin, se hörähtää, mutta sammahtaa kohta, kaasupainallus pitää käynnissä mutta se ei oo oikein. Saattaa joutua nostaan tota ryypynaikaista kierroslukua ja kattella muutenkin niitä juttuja aamulla...

    Se kaasari ei aivan ollut säädöissä mulle tullessaan, tyhjäkäynnin seosruuvit oli 5 ja puol kierrosta auki, aattelin että hiukan liikaa. Nyt on muistaakseni 4 ja puoli, seosmittarin kanssa koetan katella sitä likimain, joskin aika laihaa tietty haetaankin. Sähkösolikan plungerin liikkeeksi laitoin noin 2,5 milliä, se oli 3,9mm tuossa mutta kulutus oli 13-14 litraa satasella lähinurkissa ja aattelin että noinko se ei yhtään putoo... Sitäpä en tiedä mikä se oli ennen kaasarin purkua, kun kieputin säädön auki ennenkuin hoksasin että säätöhän oli siinä.

    Hyvän terveentuntuisen väännön se antoi koneesta rikkaammalla, mutta kun tuo loora ei ehkä tykkää semmoisesta, tai ainakin se tuntuu melko hentoiselta vaihdoissa. Pietään sitte pikkusen paastolla moottoria. Kunhan ei liikaa. (TV-kaapelin säädöt ei tautia juuri paranna, TPS:n säädin ensoin 0,48 ja nyt 0,58 volttia, kun en sitäkään muista mitä piti olla. Ohje hukkunnu johonkin...) :pinup:
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ahh... Tuli nyt mieleen että ehkäpä sen tarkoitus on alipaineen välityksellä raottaa umpikiinni olevaa ryyppyläppää juuri vain sen verran että se masiina käypi, lämpöjousi huolehtii loppuavaamisesta.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Näin juuri. Noin 3,5-4,5mm rikastinläpän yläreunan ja seinämän välistä pystysuoraan mitattuna. Ja hienosäätö kylmäkännisyksen yhteydessä riippuen öljyjen jäykkyydestä yms. seikoista, eli millä seoksella jaksaa käydä kunnolla vaihdepäällä tyhjää.

    Ja se toisiolmaläppin tanko kuuluu säätää (vääntämällä) siten että kun alipanekello on kiinni, ilmaläpät on lukkiutuneena.
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Joo, hyvä! Ehkä tää tästä ryhtyy toimiskelemaan...

    Se onkin oikein säädöiltään se toisioläppien tsyteemi, kun tuota tutkailin.

    Se koukkurauta tosiaan tuli väännettyä (kaikki rikotaan..!) liian koukulle ja kylmäkäynnistyksessä kello veti ryyppiläpän auki liikaa ja se sammahti kone hetken aikaa käytyään.

    Se näyttäs olevan vailla toimintaa se Idle-Stoppi-alipainekello, letkut kai siinä ois oikein.... mutta sitä vissiin on tarkoitus ohjatakin kai vaihteiston isommilla vaihteilla moottorijarrutuksessa, jos ny ymmärsin sen toiminnasta jotain? Koetin sitä pumpun kanssa liikutella mutta taitaa olla ryydyksissä...

    Kiitti neuvosta taasen.
     
  15. 0132

    0132 Gearhead

    Nostetaampas vanhaa.

    Buickin 350:n päällä olevan Q-jetin (ilmeisesti m4mc?) ryypyn ilmaputket hämmästyttää?
    Elikkäs tuossa kuvassa ympyröidyssä kohdassa käsittääkseni on ainakin joissain q-jeteissä alipaineliitäntä josta putki menis siihen imusarjassa olevalle lätkälle. Kuten näkyy (huonosti) niin tässä sellaista liitäntää ei olekkaan. Siinä imusarjan lätkällä on yksi putken pätkä joka tekee mutkan taaksepäin. Ja sitten yksi reikä jonka joku on ilmeisesti tukkinut ruuvilla. Mitenkäs sen ilman tässä nyt kuuluisi kiertää?
    [​IMG]
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossa on ilmeisesti silloin sähkölämmitteinen rikastimen vapautus?
    Silloin sitä putkea ei tarvi, se on ainoastaan imusarjan lämmönvaihtimella lämpenevän rikastimen bimetallijousikotelon "puhdasilmaliitäntä". Eli sen kautta tulee puhdas ilma imusarjan lämmönvaihtimelle josta kaasari imee alipaineella ilmaa kaasarin bimetallijousikotelon läpi.
    Tuossa on todennäköisesti sähköllä lämpenevä rikastimen avaava bimetallijousi. Se menee noissa vanhemmiten usein rikki ja rikastin jää päälle - uusia on saatavissa eikä maksa edes paljoa.

    Mutta hieno moottori tuo Buickin 350, kun on säädöissään niin hyvä vääntö ja pieni kulutus. Öljypummpu siinä on vähän arka kun on etupäässä öljypinnan yläpuolella.
     
    Muokattu: 29.1.2017
  17. 0132

    0132 Gearhead

    Ei tule tuossa mitään johtoja ryypyn jousen kotelolle. Eikä ole edes liittimiä. Käyn tänään nappaamassa kuvan tuosta kaasarin apparin puolen kyljestä. Voiskohan tuossa sitten joku olla vaihtanu sähköisen ryyppykotelon hot air malliseen? Siinä jousen kotelossa on myös putken pätkä kyljessä.
     
  18. 0132

    0132 Gearhead

    [​IMG]
    Tuollain kokeilin yhdistää noi putket. Ei lähteny ryyppyläpät avautumaan sen enempää mitä alipaineella front vacuum break? niitä avaa. Nyt muistin että sen jousen toimintakin tuli testattua pari viikkoa sitten kuumailmapuhaltimella ja tuntui toimivan. Tuossa imusarjan lätkässä ei tosiaan ole kuin tuo yksi putki ja sitten tuo sen vieressä oleva ruuvi pystyssä.
     
  19. 0132

    0132 Gearhead

    Offtopicina vielä, tuossa ensimmäisessä laittamassani kuvassa mikä on tuo vasemmassa reunassa oleva iso alipainekello? Josta lähtee jonkinlainen palloketju kohti kaasuvivustoa. Ketjun toinen pää ei ole missään kiinni nyt.
     
  20. ktech

    ktech 3rd gear

    Iso pömpeli ekassa kuvassa varmaankin cruisea varten. Ryypyn lämmitysilman kuuluis kiertää siten että kaasarin air hornista tulee putkea pitkin ilma tuohon imusarjassa olevaan kierukkaan (josta nyt toinen lähtö tukittu), sieltä lämmitetty ilma menee jousikoteloon ja kotelossa olevan reiän kautta kaasarin läpi palotilaan..

    Tuolleen se ei toimi kuten kuvassa laitettu, kun nyt jousikotelossa on vaan jatkuva alipaine koska letkun toinen pää on tukossa. Sähkölämmitteinen jousi käy kuulemma suoraan tuon hot air-version tilalle jos ei jaksa tuota alkuperäistä systeemiä korjata.
     

Kerro tästä muillekin!