SET/PET CUP arvolla 2017

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 120ZZZ, 31.1.2017.

  1. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Kilpailukutsussa 2016 oli CUP-arvoseksi merkattu,mutta ajettu kuitenkin SM-arvoisena.
    2017 SM-arvoisena kuten kilpailukutsussa mainittu.
    -Kausimaksu nousee viime vuodesta aika huomattavasti.Tarkka tieto hukassa tällä hetkellä,mutta n.1700- 1800e.Tarkennetaan kun tiedetään.

    -lisenssimuutos -16 D1 JR/S, JR/M, Pro ET, Sportsman ET-> -17 A/B/C-4 ET 7,50-9,99 DR-C ET 10,00-

    -7.3.1 KYTKIN, VAUHTIPYÖRÄ, VAUHTIPYÖRÄNSUOJUS Vauhtipyörän ja kytkimen on täytettävä SFI 1.1 tai 1.2 (max. 2-levyinen). Pakollinen autoissa, jos aika on 11.49 tai nopeampi. Vauhtipyöränsuojus oltava SFI 6.1, 6.2, tai 6.3
    20.2.7 VAUHTIPYÖRÄ Alkuperäistyyppisten valurautaisten vauhtipyörien ja paineasetelmien käyttö kielletty. SFI 1.1, 1.2, 1.3 tai 1.4 vaatimusten mukaisten osien käyttö pakollista, kuten mainittu ryhmäsäännöissä

    Miten tuon oikein ymmärtää?0-402.33m 19.5sekuntia menevä fwd Corollalla ei saa ajaa jos vakio vauhtipyörä?

    -Painepuolella vain puristus- tai kierreliitokset sallittu, letkuklemmarit kielletty. Huomioithan ne klemmarit myös mitkä on monessa alkuperäisessä ruiskuautossa tankin päällä.

    Luethan tarkkaan uudet pa-säännöt ja ajopukusäännöt.

    SET/PET ryhmäedustajan paikka vapaana
     
  2. josu

    josu Gearhead

    Hienosti koittaavat karkoittaa kilpailijat paikanpäältä pois,eikös idea olisi parempi hoitaa toisinpäin,eli saada niitä kilpailijoita lisää radalle,tällä tyylillä ei kovin monella ole intressejä lähteä tuohon touhuun mukaan,ja mites sitten semmoinen moottori/laatikko yhdistelmä johonka on jouduttu tekemään kotiverstaalla vauhtipyörä/vetolevy,voiko sille saada SFI hyväksynnän jostain?
    Tuskin on tunkua tuohon sun paikalle:)
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miksi tällainen suosittu nopeimpiin SM-titteleistä kisaaviin sysäävä luokka pitää "tappaa"? Vai onko syy se 19.5sekan Corolla. Tää on kuitenkin ollut kohtalaisen halpa jokamiehen mahis päästä ajamaan liimaradalla kilpaa.
     
    supo ja bandit_1 tykkäävät tästä.
  4. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ja kohta joku viisas tulee sanomaan et jos se noihin kuluihin kaatuu niin ei oo varaa ajaa kuitenkaan. No, satanen sinne toinen tänne, turvakamppeet tonni , osallistumisesta toinen tonni fyyralle niin siitä vaan aloittelijalle kertyy summaa ja jossain kohtaa se kamelin selkä katkeaa.

    2020 vaaditaan varmaan min. 3 mekaanikkoa, tiimivaatteet ja tiimiteltta ja katsurin hyväksyntä edustuskelpoisesta kalustosta. Että näyttää kisat sponsoreille ja telkkarissa hyvältä.

    Ja turvallisuudesta: väitän et noissa alkuperäisissä pa- tai öljylinjoissa on esiintynyt vähemmän vuotoja/irtoamisia kuin näissä ite väännetyissä an- tjmsp. kierreliitoksissa.
     
    supo tykkää tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itse rakensin vuosi sitten auton pilkulleen sääntöjen mukaiseksi. Siis vauhtipyörä, kytkinkoppa ja nuo klemmaritkin huomioiden, monen muun asian lisäksi... Eikä se ihan niin paha rasti ollut että projektini siihen kaatunut. Oikeastaan pienempiä murheita/kuluja koko projektissa.

    Aika marginaalissa on nuo kilpailijat ketkä ajaa vakio corollalla ja ihan yleisöäkin ajatellen kadunmiehen kiiharit niille ehkä se parempi paikka.
    Miestäni on kuitenkin parempi että kirjoitettuja sääntöjä noudatettaisiin, jopa tiukemmin kuin nyt. Se tekisi kuitenkin kaikille tasapuolisemmat lähtökohdat ja jäisi epävarmuus pois mitä saa tehdä, missä kohden joustetaan säännöistä ja missä ei.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    "-Kausimaksu nousee viime vuodesta aika huomattavasti.Tarkka tieto hukassa tällä hetkellä,mutta n.1700- 1800e.Tarkennetaan kun tiedetään."

    Pelkästään tämä estää osallistumiseni ko sarjaan....pitäkää tunkkinne.
    No jos totta puhutaan, niin autokaan ei ole vielä valmis....toisaalta se on niin hidas ettei sitä kukaan radalle haluakaan.
     
  7. et1133

    et1133 1st gear

    onhan noi kisa kohtaiset hinnat jo tullut julki! ovat uudessa kilpailukutsussa, fhraan sivuilla, taitaa jäädä itseltäkin ajamiset väliin tuon hinnan noston takia.
     
  8. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Joo on kyllä hinnat kohdallaan "sisäänheitto" luokaksi. Kalajoki 240e, Motopark 290e/kpl(3 kisaa), EM Alastaro 390e, finaalit Alastaro 340e. Jos maksaa koko kauden ennen 5.5 niin saa -15% mutta on se silti melkoinen hinnan nosto kun viime vuonna maksoi 190e/kisa ja EM 290e. Yksittäisiä kisoja ajavia toi uudistus karsii varmasti.
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    On jo karsinut!
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Hyvä paikka käydä neppaamassa kalustoa Pudasjärvellä kumitetulla/liimatulla radalla muutamalla kympillä eli 2017 päivät ovat 27.5,10.6,15.7,12.8,9.9 ja kaikki lauantaina ja varapäivä aina sunnuntaina ja sitten Radalle.com 23.7 Motoparkissa loistavalla pidolla kun 2 sm-kisaa käyty ennen tätä ja tämäkin herkku vain kymppejä.Sitten tietysti jos oikeata kisaa vailla niin WestCoast Cup missä kanssa vain kymppejä osallistuminen ja olosuhteet hyvät.
     
    cutlass cruiser, bandit_1 ja 120ZZZ tykkäävät tästä.
  11. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Supo, tosi on. Ja kummallakin omilla kiihyttimillä (ei Datsunilla) myös tarkoitus mennä rataa ympäri esim. Affella ja toisella saksaan Nyrrelle.
     
  12. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Pudasjärjellä en ole käynyt mutta WCSC Pori on ainakin ihan kuraa(200m liimattu). Oma auto sutii siellä ihan hillittömästi vielä yli 200kmh vauhdeissakin vaikka kilpasliksi alla. Tehoa täytys tiputtaa puolella mutta eihän siinä ole mitään järkeä.

    Toi etuveto on hankala pidon kannalta ja siksi tykkään ajaa FHRA kisoissa, etenkin Alastarossa. Mutta nykyinen hinnoittelu laittaa kyllä miettimään asioita uudelta kantilta.
     
    supo tykkää tästä.
  13. supo

    supo Double Gearhead

    West Coast Street Cupissa voi kaksi kisaa vetää kertalisenssillä n.30e kerta eli kisamaksu päälle niin alta satasella kisaan!Pudasjärvellä voi vetää pelkällä osallistumismaksulla(muutama kymppi) koko päivä!
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei nämä mielestäni nyt aivan vertailukelpoisia asioita ole. Jos tuolle linjalle lähdetään niin vuokrataan Immolan lentokenttä 200,-/pv niin saan vaikka grillata radalla koko päivän jos en jaksa ajaa. Turvavarusteetkin voin valita itse, samoin säännöt.

    Ei sillä, kovilta nuo uudet kilpailumaksut tuntuu ja varmaan karsin omasta kalenterista pari kisaa pois, ehkä kolmannenkin. Mutta en silti alkaisi Pudasjärven ajoja vertaamaan SM-kisan kinkereihin enkä halua Pudasjärveä tällä mollata. Ovat vain aika erillaiset tapahtumat...
     
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä kun ajettu Pudasjärvellä niin turvavarusteet ollut samat mitä FHRA:aan kisoissa tarvittu eli vedetty täysin vauhdin määräämillä turvavehkeillä.Tässä verrattu vain mitä se maksaa muualla jos käy ajamassa "oikeella" radalla kisan tai kaksi ihan testimielessä niin raju on ero ja tuolla Pudasjärvellähän ollut SM-kisoja aikoinaan ja on edelleenkin levein ja tasaisin rata Suomessa!Esim.Kaveri aloitti ajamisen/kisaamisen Pudasjärvellä pari vuotta sitten ja ns.suojasäädöillä 9.75. ja 223km/h viimeinen satametriä rajoitinta vasten ja nyt vedetty 9.43s eli 228km/h.Väitän että pääsee saman nyt jos olisi ajokelejä kuin Alastarolla eli tuollaisella 800hp lähes vakiovermeellä slickseillä ei mitään ongelmia.Tunnelmasta vielä että Pudiksella aina loistava tunnelma eli suosittelen kaikille ja niin myös tuolla WestCoast Street Cupin puolella!Eli jos haluaa käydä finaalikisan ajamassa testimielessä niin tarvitsee lisenssin 100e,FHRA:aan jäsenmaksu 25e,osallistumismaksu 340e+30e sähkö eli ennen kuin lähdön lähtöä homma on maksanut 495e eli jos Pudasjärvi maksaan.30-40e tai WCSC kisamaksut n.80-100e niin pelkät pakolliset maksut yli 400e enemmän!En ota muihin maksuihin kantaa kun se riippuu esim.miten nopeen vermeen on hankkinut itselleen ja kuljetus/muut päälle.Savossa on 400e paljon rahaa!
     
    Muokattu: 2.2.2017
  16. et1133

    et1133 1st gear

    kävin aamulla kujalan Jarin juttusilla,lähinnä noista voimansiirto hommista kyselemässä,ja se 19,5 sekunnin corolla saa jatkossakin ajella vakio vermein voimansiirron osalta!ja tämä pukukoodikin tulee voimaan vasta 2018, alle 11,50 aikoja ajelleet sitten joutuu asioita muuttelemaan voimansiirron puolelta, letkuklemmari hommathan on ollu jo vuosia kielletyt painepuolella!.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei taida olla jos on alkuperäiset pumput ja kaasarit. Ja hyvä että corollaan tarvitaan "tulivehkeet" vasta ensi vuonna niin pääsee pikkasen halvemmalla tänä vuonna.

    Edelleen ihmettelen että kuka muutti settipetin SM kisaksi ja miksi?
     
  18. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Tällä maalaisjärjellä ymmärretty sääntökirjasta yhteenveto.
    -manuaalivaihteissa autoissa alkuperäistyyppisten valurautaisten vauhtipyörien ja paineasetelmien käyttö kielletty aikaikkunassa 9.00-19.99
    -pakollinen 9.00-11.49. SFI 1.1, 1.2, 1.3 tai 1.4 vaatimusten mukaisten osien käyttö pakollista, kuten mainittu ryhmäsäännöissä.

    Muutama SET/PET luokkafanin tämän hetkisen käytännön selvitystyön tulos:
    -11.50-19.99 alkuperäinen vaulurautanen vauhtipyörä ja kytkin käy täysin kisaan.
    -9.00-11.49 SFI sertin mukanen tai niissä autoissa mihin ei noita esim. vauhtipyöriä ole saatavissa,niin kunnon teräsvauhtipyörä ja HQ-asetelma esim. Sachs SRE tai vastaava.
    Itse allekirjoitan ettei Exedyn race asetelma ole sellainen.Off topic.
    Teräsvauhtipyöriä tekee Suomessa esim. PO-metal tai Blingfactory.
    En kirjoita sääntökirjoja tai ota vastuuta sääntöjen/tulkintojen oikeellisuudesta missään tapauksessa.
    Muistettava kuitenkin,ongelmatapauksissa force majoure sääntö eli se mikä on sääntökirjassa,se on oikein.
    Toivottavasti sääntökirjaan tulee täsmennys joskus.
     
    Muokattu: 3.2.2017
  19. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    "letkuklemmari hommathan on ollu jo vuosia kielletyt painepuolella!"
    Kaudella -13 oli viellä sääntökirjan mukaan mahdollista ajaa letkuklemmareilla jos oli alkuperäinen pa-systeemi.Datsunissa oli mekaaninen pa-pumppukin ja se alkuperäinen rautaputki pumpulta kaasariin myös.Letkuklemmarit paikalla.
    https://star.kuvat.fi/kuvat/Thö+Grönster/TUKI.2.jpg
     
    Muokattu: 3.2.2017
  20. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Supomanin mainitsema kertalisenssin. Mikä on FHRA:n suhtautuminen siihen tänä päivänä?
    Kaudella -10 jälkimmäisessä v8/GTI päivillä Alastarossa oli houkuttimena :aja D1-lisenssi ja saat osallistumisen finaalikisaan ja siihen kertalisenssin yht.150e. 2 tai 3 ajoikin sen.
    Yksi tais olla todella nopee kupla.
    En muista kuulleeni sen jälkeen kenenkään ajaneen FHRAn kisassa kertalisenssillä.

    Tässä yks kertalisenssillä ajanut.
    https://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+2010/FHRA/Defa+Finals+2010/Saturday/MOP_4086.jpg
     

Kerro tästä muillekin!