Chevy V8 5.0 1983 Jakopää kysymys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja melendir, 8.11.2004.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ootko ite ajanut sen, vai näyttääkö se vaan 400000 kilsaa ajetulta? Systerillä meinaan on kaks tollasta capricea, 82 ja 89, molemmat hommattu muutama vuos vanhoina, joten historia on aika tarkkaan tiedossa. Ja niistä noi kokemukset, niiden lisäks oon kyllä muutaman muunkin pikkulohkoletukan tehnyt joilla ajettu 40000-?. Ehkä ne sitten vaan on kaikki sattuneet mulle. Eikä ne muut merkit sen kummosempia ole. Kyllä ne varmaan käy pidemmällkin, mutta kun auki otat niin ei tosiaankaan ole kuin uusia.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks Mopeman alkanu trolliks ?

    Mä en todellakaan puhu muista merkeistä mut kyllä sb lienee melkosen murheeton kone ja just matalatehoinen 305 varsin kestävä. Eikä ole vielä ketjujakaan katkennu. Eikä todennäkösesti katkeekaan. Jos jollain muulla katkeilee niin mä olen yhä sitä mieltä että peilistä löytyy vastaus.
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei ne katkee vaan ne venyy niin, että tulee kopasta läpi.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, eihän tollanen ketju katkee kun ihan ääritapauksissa. Mutta venyy ja kuluu kyllä, lisäksi ne alkuperäiset nylon päällysteiset nokkarattaat tahtoo ruveta halkeilemaan ja hajoaa sitten jossain vaiheessa minkä seurauksena toi jako voi hypätä. Ei noita asioita mun mielestä tarvi mitenkään vääristellä, ei ne jenkitkään oo mitään ikiliikkujia eikä ole sellasiks alunperin tarkoitettukaan. Tosta ehkä tarvi sen enempää, jokainen tietysti omaa asiasta oman mielipiteensä. Joka tapauksessa, pidän ihan viisaana sitä, että jos/kun tollasen ketjun vaihtaa, nin korvaa sen vaikkapa halvalla tuplarullaketjulla ennemmin kuin alkuperäistyyppisellä morseketjulla. Yleensä noissa korvausjakopäissä tosin morseketjullisetkin on varustettu kokometallisella nokkarattaalla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo. veynyy ja vanuu mutta ei vakiokoneessa niin paljoa että justiinsa haittais koneen käyttöiän aikana. Ja toi käyttöikä sb:ssä on kyllä moninkertaisesti hihnan vaihtovälin verran. Jos se jonkun harrastevehkeessä toimii toisin niin vika on yhä nähtävissä peilistä.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks tääl taas jotain toyotamiehiä kehuus nokkahihnoja kun V8 on perseestä ? Mulla on ollut monta amerikanrautaa ja kilometrejäkin on kertynyt ihan kivasti eikä ykskään autoista oo ollut uusi. Ei yhteenkään ole vielä tarvinnut vaihtaa ketjua tai rattaita eikä oo mekaanisesti muutenkaan ollut murheita. Kyllä noi normaalit apulaitehuollot on joutunut tekeen ja 700 000 km ajettu farkku alkoi olla aika puhki muualtakin kuin pelleistä mutta aiks luotettavia koneita on ollut. aika harvasta jenkista taitaa oll akone auki 200 000 km jälkeen että kyllä uskoisin noitten pikkujapskien sitä huoltoa kaipaavan. Jos joku nyt viitsii sellasella ajella enemmän kuin 2 hihnaa...
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En edes muista kuinka monesta -80 luvun GM tuotteesta olen joskus joutunut jakopään vaihtamaan kun ketku on hypänny yli! Se ei tarvii kuin pikku sytkä/kaasarivian ja kun kone "ampuu takaisin" niin homma on selvä ja alkuperäinen muovipaska on entinen. Joissain vehkeissä joissa oli Buickin oma kone niin koko kone oli lauennut ton jakopään takia kun muovinpalaset oli tukkinut imusihvilän ö-pohjassa. Ja Buickin koneen helvetin paksun runkokaulan takia öljyä ei riittänyt veiveille asti!!

    Yhtään katkennutta ketkua en ole löytänyt ja tehdaskin taitaa suositella vaihtoa oliko se peräti 60000 mailin kohilla. Vai oliko sillä ton verran takuuta ei muista taas kerran.

    Tässäkin taas huomaan kun munattomat riisihihna-asiantuntijatröllit joilla on yli 500Kmileä ajettu geeämmä heittää paskaa nimettömänä vaikka osalla on varmaan oikein nimim.kin :rotfl: .
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja kaikki jenkkijätkät ajaa ketjulla sen takia, koska hihna on niin huono. Ainakin siitä säälistä päätellen millä ne munki Jeseliä aina kattelee.
     
  9. melendir

    melendir 1st gear

    No tulipa aiheesta keskustelua :D

    Kiitoksia kaikille kommenteista, tuli tietoa ja mielipiteitä monelta kantilta.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Saakos sinne ratasjakopäätä laitettua? Ei sitten tarvitse ketjua vaihtaa.

    Nuo hihnat on kyllä vähän semmoisia, transitin hihnan vaihtoväli on 70 tkm ja tammikuussa sellainen katkesi alta 60 tkm kohdalla. 4 työntötankoa ja 2 keinuvipua hajalle. Onneksi niin vähällä.

    Toyotassa on vaihtoväli 100 tkm ja se on 15tkm päässä siitä. Saa nähdä miten käy. Kestääkö lähemmäs.
     
  11. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Aivan. Kaverin 305:ssa nokan vaihdossa tuli huomattua, että oli alkuperäisestä muovi (tai tiesmikä) päällysteisestä rattaasta lennellyt jo urakalla piikkejä. Hyvään saumaan tuli vaihto.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mullakin oli 83 mallisesta koneesta se pakelliitti kärsinyt mutta hyvin se siellä silti kulki. Vaihdettiiin sit uuteen kun tuli kansipahvien vaihto. 305 efissä on nyt 450 tkm ja siinä ei kyllä ole konetta vielä korjattu lauria ja starttia enempää...liekö tasaisemopi käynti vai onko siinä enää bakelliitiä rattaissa ? nokat ainakin on jo rullat ?
     

Kerro tästä muillekin!