Relevärkki toiselle akulle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pahis, 10.11.2004.

  1. Pahis

    Pahis 1st gear

    Tilanne tämä:

    Autosa kaks akkua, työvalot, vepasto ja startti. (+ muuta epäolennausta)

    Tilanne on se, että työvalot ja vebasto syö akut tyhjäksi, eikä startti jaksa pyörittää. Akut pitäs erottaa niin että lataa kumpaakin, mutta vebastoon ja työvalohin tulee virta vain toisesta akusta. Miten toteuttaa, diodeja kokeiltu, kärvähti yllättäen startatessa :lol:

    Miten sais toteutettua näppärästi ohjeuksen releelle, joka kytkee akut rinnan vasta auton käydessä?
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ota releen ohjaus D+:sta laturista.
     
  3. Pahis

    Pahis 1st gear

    Mutta sehän on suoraan yhteydessä akkuun, eli rele on aina vetäneenä.

    Herätejohtoon taas tulee virta heti kun avaimesta vääntää, rele suhahtaa startatessa...
     
  4. etna

    etna 1st gear

    Tarviiko starttiin kaks akkua? Jos ei niin erottaa starttipiirin omakseen yhelle akulle ja latauspiirin molemmille akuille koneen käydessä joten akut eivät ole rinnan. molemmat akut latautuvat yhtä käytetään starttiin toista muihin himmeleihin, sillon voi diodit kestää ja vain yksi akku purkautuu käytettäessä muita himmeleitä onko järkee? :eek:
     
  5. Pahis

    Pahis 1st gear

    Ei tarvi, ideanahan on erottaa akut virran ollessa pois päältä niin, että toisen voi käyttää vaikka tyhjäksi ja toisesta otetaan virta startille.

    Mutta koska laturin +napa on suoraan yhteydessä akkuun, niin startti repii virtaa sen kautta kummaltakin akulta. Taas palaa diodit tai piuhat.
     
  6. Tee se releen ohjaus erillisellä kytkimellä.Meinaan että heittäis siitä ihan manuaalisesti ne akut rinnan kun auto on käynnissä.Tai öljynpaineanturista vois ottaa ohjauksen.
     
  7. Pahis

    Pahis 1st gear

    Tuotakin on mietitty, mutta muistaisko sitä sitte herätellä kun lähtee ajelulle?

    Semmoista mietittiin että otettas releen käämin toiseen napaan virtalukosta ja toiseen hehkuilta, rele maadottus hehkujen kautta niitten sammuttua... Toisaalta lämmintä autua ei tarvi hehkuttaakkaan.

    Yhtenä vaihtoehtona on ollu rakentaa piiri, joka tarkkailee akkujen jännitettä. Jännitteen noustessa yli 13v (=auto käynnissä, lataa) rele vetäis. Ei vaan keksi miten sen rakentais...
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    D+ on maissa silloin kun auto ei käy ja sitten kun käy tulee D+:saan plus jännite. D+:han on latauksen merkkivalon kytkentä, johon plussan tullessa lamppu sammuu. :lol:
     
  9. etna

    etna 1st gear

    mmm miten olis aukeeva rele startatessa eli toine akku pois piiristä ja kun avaimesta päästää rele johtaa ja siihen diodi ja akut latautuu auton käydessä mutta vain yksi purkautuu ja starttiakulle ne paksut johdot 35 - 50 neliöö. Työakulle 6 ja maadoitukset eri paikkaan sähkö kun kulkee siitä mistä on helpoin mennä
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ohjaus releelle virtalukolta (tai ehkä juuri mainittu öljynpaineanturi),eli virtapäällä molemmat akut yhdessä.
    Ehkä startin heräte johdolta (50) ohjaus releelle,joka katkaisee yhteyden käynnistyksen ajaksi ja kun starttaus lopetetaan(auto käynnistyy),niin rele yhdistää akut taas...
    Lisäksi ehkä manuualinen päävirtakatkaisija akkujen väliin,jolla saa haluttaessa liitettyä akut kiinteästi yhteen jos tarvitsee esimerkiksi lisävirtaa pakkasella käynnistykseen.
    Tietenkin riittävän paksut kaapelit akkujen väliin.

    Onhan tietysti saatavana elektroninen isolaattori akkujen väliin joka huolehtii molempien akkujen varauksesta auton käydessä ja tarvittaessa toinen akku voidaan käyttää tyhjäksi ja silti toinen täynnä...makssa vain melkoisesti.

    Silloin latausvirta laturilta tulee isolaattorille ja siitä sitten kaapelit molemmille akuilla.

    Isolaattoria kannatta tiedustella jostakin autohifi tarvikkeita myyvästä liikkeestä esim Autostudio Helsingissä.
     
  11. etna

    etna 1st gear

    Muistaessani kaverin asuntoautoon tehtiin hakusessa oleva kytkentä jottei jääkaappi ja webasto tyhjäis molempia akkuja täytyypä kysyä työmaalta sälliltä joka sen teki eli miten.
     
  12. Pahis

    Pahis 1st gear

    Tuossa on järkeä, pidetään mielessä!


    Ahaa, anteeksi tietämättömyyteni, tuo on justiin se "juttu" mitä alunperin hain.

    Mihinkään kovin isoihin investointeihin ei vihtisi rueta, eikä toisaalta sellaisiin jotka vaatii suuria muutostöitä. Unihin mainita että auto on isännän työpaku, ducato mallia -00, akut on siis jo maahantuonnin jäleltä, antovat pikkuriikkisen diodinkin mukaan, mutta sitä ei ees yritetty laittaa, järeämpiä kyllä polteltiin. Nuin uuteen autoon ei vihtis mitään kovin radikaalia alkaa patebtoimaan, ja loputki halut menee, kun kurkistaa konehuoneeseen :eek:

    Mutta kiitoksia paljon neuvoneille, vieläkin saa toki ehotuksia laittaa, tuota kun ei ihan heti olla rakentamassa!
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ex-työkaveri teki citikkaan valoautomatiikan tuosta laturin navasta ohjatulla releellä, valot syttyi vasta kun laturi alkoi tuupata sähköä eikä kuormittanut akkua starttauksen aikana.
    Jotain tuollaista tupla-akkusysteemiä ajattelin myös tuohon reissuastroon, sais pitää jääkaappia ja sisävaloja yms. systeemejä päällä ihan mielen mukaan ilman pelkoa käyntiinlähdöstä. Saapas nähdä saako aikaiseksi.
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tarpeeksi käynnistysvirtaa kestävää 12V yleismallista relettä et mistään tule löytämään.

    Starttimoottorin käämityksen vastus on nin pieni että startti on käytännössä oikosulussa, ja käynnistysvirtaa kaapelissa menee akkujen oikosulkuvirtaa vastaava määrä.
    Eli käytännössä vähintään 500 ampeeria ja paljon ylikin jos pattereissa potkua riittää.

    Tietääkseni ainoa kohtuuhintainen solenoidi em tapaukseen olisi jostain puretusta startista otettu käynnistyssolenoidi.
    On helposti saatavilla, mitoitus riittää, ja helppo kytkeä kun ohjaus pelaa suoraan 12V:lla.


    Solenoidin ohjauskäämikin on vaan aikas jykevää tekoa, ja sen vuoksi en ottaisi ohjausta herätepiuhasta laturin päästä (aika hengetön johto ja pieni hehkulamppu välissä), vaan heti virtalukon jälkeen. Ja väliin vielä diodi ihan varmistuksena ettei virta varmasti pääse kulkeutumaan merkillisiä reittejä solenoidin kelan maadoituksen kautta missään tilanteessa.
    Eli toinen akku olisi pelissä aina kun autossa on virta päällä, ei muulloin.


    Itse kyllä toteuttaisin koko homman ennemminkin niin että kun akuston voltit tippuvat tiettyyn pisteeseen, niin webasto ei lähde käyntiin ja työvalot (rele) ei saa ohjausta.
    Tähänkin käyttöön on olemassa valmiita pieniä purkkeja joilla voi ohjata suoraan vaikka webastoa.
    Kokeilemalla vaan purat akkuja esim valot päällä ja miittaamalla selvität volttimäärän jolla autosi vielä starttaa riittävästi pakkaskeleilläkin.
    Olisi kyllä paljon helpompi toteuttaa ja saisi saman lopputuloksen aikaiseksi ilman "ison sähkön" katkomisia.
    Silti kummankaan "apulaitteen" käyttöaika ei varmaankaan käytännössä lyhentyisi, onhan käytännössä sama imaisetko yhden akun tyhjäksi vai kaksi puolilleen.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja se startin solenoidiko kestää olla vetäneenä tuntitolkulla? Epäilen. Tuossa tuplavirityksessä ei tartte kuin latausvirta koko ajan, erikoistilanteessa vois kytkeä vaikka päävirtakytkimellä molemmat akut rinnan.
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Epäile vaan, hyvä vieras, epäile vaan...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Releen onkin tarkoitus erottaa akut toisistaan startin aikana, ettei sen läpi tuommosia virtoja menis. Starttivirta ottetaisiin vain toisesta akusta.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    on se vaan kumma jos ei latausdiodi kestä autossa. Kaverin muskeliveneessä on juuri tuo diodisysteemi ja on ajellut siilä vuosia.
    Siinä on kaksi akkua ja toinen on vain startille ja toisesta tulee sitten muut
    laitteen. Laturilta tulevaan johtoon on laitettu latausdiodi josta haraudutaan
    kahdelle akulle. Kone on 454 eli virratkin ovat suht suuren kun käynnistetään.

    YE:n 1A diodithan ei siellä tietenkään kestä
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikös noita systeemejä ole ihan yleisessä käytössä asuntoautoissa ja juuri veneissä.
     
  20. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Aivan. Näinhän se tietenkin menee, kirjoittelin vähän hätäisesti. Sorry.

    Anyväy miksi et laittaisi tuota volttien perusteella tapahtuvaa apulaitteiden poiskytkentää? Lopputulos olisi ainakin sama, eli sähköä jäisi starttaukseen riittävästi.
     

Kerro tästä muillekin!