Sytytyspuolan toimivuus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 29.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisiko joku kertoa miten voi todeta sytytyspuolan toimivuuden?Mittaamalla?Voiko sytytyspuola toimia välillä ja välillä ei?
    Tänks you!
     
  2. ipe

    ipe Gearhead

    syttypuola voi joskus tehä piilovian ,että toimii kylmänä ja rupee pätkii jossain lämpötilassa eli varmaa tietoa ei saa mittaamalla.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No voikos tuo puola temppuilla toisin päin että kylmänä ei toimis ja lämmettyään alkas toimia?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla oli kerran Furyssä puola joka ei toiminu jos pakkasta oli 4 tai enemmän. Muuten kyl toimi moitteetta.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Mittaa se puola! Yleismittari kiinni ja katso arvot, niin tiedät onko puola kunnossa vai ei. Simppeliä ja ei tarvii arpoa onko kunnossa vai eikö! :wink:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kerroppas vielä miten se mitataan!
     
  7. supercharger

    supercharger 1st gear

    rautalangasta...

    Ensiö : kytke yleismittari puolan + ja - napoihin, vastusalue 0-2Mohm.
    - lukema about 1 ohmin luokkaa => OK

    Toisio: toinen mittapää puolan + napaan (tai miinusnapaan, ei väliä) ja toinen mittapää suurjännitenapaan (keskellä) vastusalue 2-20Mohm.
    -lukeman oltava reilusti suurempi kuin ensiöpuolen... luokkaa 10Mohm.

    Jos arvot epäilyttää niin kannattaa verrata niitä valmistajan ilmottamiin ennen ku menee ostaa uutta puolaa...

    Mut tossaki voi olla just piilovikaa... harmittavan yleisiä noissa puolissa että lämmetessään rupeevat ittuilee...

    AI NIIN.... ennen mittaamista kannattaa tietysti ottaa ne puolan johdot irti :eek:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu, ei anna oikeita arvoja piuhat kiiinni... :odroll:
     
  9. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    No...

    - tsekkaa, löytyykö kipinää tulpalla asti, eli siis tulppa pois, piuha kiinni ja HYVIN varovaista pyöritystä...
    - Mittaapa resistanssi BAT ja TACH napojen (Fordissa nämä nimitykset, muissa vaihtelenevat sitten eri merkkien välillä), pitäisi olla siellä noin 1 ohmin kieppeillä ja toleranssikin saa olla siellä jopa about 40 %, jos menee selkeästi ohi alueen => vaihda. Irroita piuhat puolasta ennen mittausta.
    - mittaa seuraavaksi resistanssi BATin (tai vast.) ja korkeajännitepiuhan (eli siis se keskeltä tuleva letku :)) väliltä, pitäis olla malliin 1 kohm, mielellään karvan verran alle (edelleen Ford). Supercharger, onko meillä nyt useamman kertaluokan virhe resistansseissa, puhuit itse Mohm -luokasta ?

    Tuota... kysyjä, et maininnut, miksi epäilet puolaa ? Eikö lähde käyntiin ? Mahtaisko kuitenkin tulpanjohdot olla kunnossa ? Itellä sattui vanhassa wolkkarissa iskemään tulpanjohto läpi, ei käyntiin millään, mutta vaihdon jälkeen taas OK. Vaikutti selkeästi bensansaantivialta, vaan ei sitten ollut.
     
  10. supercharger

    supercharger 1st gear

    MuscTor :
    "Supercharger, onko meillä nyt useamman kertaluokan virhe resistansseissa, puhuit itse Mohm -luokasta ? "

    On.... (sählätessä sattuu, sorge!) Nimenomaan arvot ovat tota luokkaa mitä kerroit... noin niinku useampien automerkkien kohalla...


    Mittarin alue taasen oli apinoitu tuolta :

    Lähde:

    http://autorepair.about.com/cs/troubles ... 62902b.htm
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ottakaa huomioon sellainen pieni asia, että ohnimittarilla mitattaessa puola nayttää oikeita arvoja ja on silti sökö. Syy tähän johtuu siitä, että autossa on ollut sytytysvikoja ja jännite ei ole päässyt kunnolla purkautumaan, joka on aiheuttanut puolassa rajun jännitteen nousun, ( jopa kaksin tai kolmin kertainen ) mikä taas aiheuttaa läpilyönnin käämissä ja sen seurauksena yksi tai useampi käämikierros on oikosulussa aiheuttaen kuparivaipan mikä hidastaa puolan toimintaa ja sen johdosta toimii ja ei toimi. Kuumenee vielä oikosulun johdosta. Tässä syy miksi ei aina toimi tai toimii epämääräisesti.
     
  12. camaroo

    camaroo 1st gear

    ei kipinää aina kylmänä

    niin välillä kun onpi ilman lämpö pakkasen puolella niin kipinä hukassa kun otan jakajan kannen irti ja lämmitän jakajaa/kantta ni kipinä taas löytyy,niin jakaja on accel hei jakaja ja puola on jakajan kannessa.eli puolani ei luultavasti tykkää pakkasesta tai joku muu osa jakajassa.
     

Kerro tästä muillekin!