Heikot lyhyet valot...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cheyenne, 4.11.2004.

  1. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Olisikohan jotain helppoa konstia parantaa (Chevy Van:in) lähi-valoja?
    Nykyisellään näyttää heikommin kuin "kinerien" parkit...
    Umpiot on H4, joten ilmeisesti ei alkuperäiset... Siis olisikohan syytä/aihetta lisätä joku rele johonkin?
    Mistäköhän päin pitäisi etsiä onko Vanissa jonkunlainen valo-rele? Eli mittariston alla vai siellä jossain koneen vieressä ahtaudessa...
     
  2. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Kannattaa ensiksi mitata jännite lampun kannasta moottori käynnissä. Jos heikko jännite niin sitten kannattaa vetää uudet johdot ja releet lampuille paksummilla piuhoilla. Pari viikkoo sitten tuli tehtyä tuo temppu hiaseen. Siinä tuli 10 volttia lampunkantoihin. Piuhojen vaihto ja tuplareleiden
    laiton jälkeen tuli melkein 14volttia. Ero oli ku yöllä ja päivällä!
     
  3. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mäennäemitää!

    Ihan aiheellinen kysymys. Chevyllä ainakin joissain malleissa sähkö kiertää katkaisijan kautta jossa on myös automaattilämpösulake. jos lanka palaa ja tekee oikosulun niin valot pimenevät vain muutamaksi sekunniksi! Lisäyksien jälkeen menetätä ominaisuuden mutta se voi muuten olla OK
     
  4. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Eikait siinä muuta ku ettii sen lämpösulakkeen ja siirtää sen uusiin piuhoihin. Mutt kyllä se toimii tavan sulakkeillakin. Yleensähän siinä on joku vika jos sulakkeet palaa... Kannattaa kayttää kutiste sukkaa ja läpivientikumeja etc... Ei tuu oikosia.
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Biltema myy sellaista "valonvahvistaja" sarjaa, joka on itse asiassa aika hyvä ja halpa setti. Kun siitä raksii sen typerän keltaisen johtimien suojuksen pois, ja päällystää sen jollakin hieman maltillisemmalla värillä, saa tuosta sarjasta mainion lähtökohdan esimerkiksi vanhan amerikkalaisen ajovalojohtosarjaremppaan, H4-konversioon ja tietysti releistykseen.

    Kun on tässä muutaman vuoden asunut ns. maalla, on tullut tavaksi ottaa ja vaihtaa vähänkin kyseenalaiset umpiot uusiin. KERTAAKAAN ei ole tullut tehtyä sitä turhaan. Eli ehjät umpiot ja mielellään releistetty uusi johtosarja, niin johan kelpaa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja sitten kun on saanut johdot kuntoon, niin pienellä kokastelulla saa vaniin paremmin valoa kun vaihtaa ne siriuksen kirkaslasiset umpiot ja sinne jotkut 50-60% "kirkkaammat" polttimot... ja taas tulee yöstä paivä vanhoihin nähden...
     
  7. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Biltemasta erikseen ostetut osat tuli halvemmaksi kuin valonvahvistus sarja.
    :eek:
     
  8. thomaso

    thomaso Gearhead

    Yleensä rele(et) on laitettu jonnekin akun läheisyyteen, suunnilleen ajovalojen yläpuolelle. Valon vaihtaja, pitkät/lyhyet, on rattiputken päällä jalkatilassa.
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Meikä hankki joskus biltemasta semmoisen kissan kokoisen releen minkä kautta saapi volyymiä valoille. Ja halpa oli.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oon miettinyt että mistä saa noita kirkaslasisia umpioita?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    aika moni tarvikepulju niitä myy, ihan siis noi tavallisetkin liikkeet ja Southwestin tiskin kupeessa ainakin oli niitä siriuksia...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Just norkoilin tänään siinä. Ois pitäny vähän katsella ympärillensä. Onko toi sirius samanlainen laatumerkki kun esim hella? Hellahan tekee sitä yleisumpioo mikä menee hiaceen ym vehkeisiin. Hellalla vaan ei taida olla sitä kirkasta versiota siitä umpiosta?
     
  13. hansa

    hansa 1st gear

    Sit vielä johtojen muuttaminen paksummiksi rereistyksen ohella lisää tehoa, koska jännitehäviöt on pienemmät. Siriuksen silee lasiset on hyvät, koska valoteho suuntautuu enemmän tiehen ja vähemmän puiden latvoihin
     
  14. Myllys

    Myllys 1st gear

    Kun tehdään muutos, eli laitetaan rele väliin.Ei tartte ohjausvirtaa paksntaa, riittää että paksuntaa bat-sulake-lamppu johdon. Koska reletapauksessa ei "vahvasähkö" kierrä enää katkasijan kautta.
     
  15. hansa

    hansa 1st gear

    Näin on PISTE
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kiitos hyvistä ohjeista!
    Sain myös Rautakummun Matilta (samat) hyvät ohjeet johtojen uusimisen& paksuntamiseen ja releiden lisäämiseen.
    Tosin ilmeisesti alkuperäinen valojen himmeys johtui huonosta maadoituksesta (en edes arvannut ajatella sitä koska pitkät valaisi kohtuullisesti). Mutta nyt taas valot vaihtuu siitä "viiksestä" (jonka aion vaihtaa "oikeaan" eli jalalla käytettäväksi) ja parkitkin palaa kuten normaalisti eikä ajovalot syty heti kun virran kiertää päälle.

    Tosin ehkä vielä lisään "työvalot" (laittomat ajovaloina asennuksen puolesta) katolle niin näkyy peurat vähän pitemmältä...
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Jos haluat halvalla lisää valoa H4-lamppuihin, kytke pitkille valoille rele ja oma kytkin, mutta ota heräte parkilta. Tuolloin saat lyhyen ja pitkän palamaan samanaikaisesti :D :D Voit myös "säästää" sitä kallista valonvaihtajaa.

    Saattaa hoonelkulle ja umpiolle tulla kuuma, mutta valonlisäys on taattu!

    Tuon maalaisidean sain näistä "nykyautoista", joissa pitkät ja lyhyet palaa samanaikaisesti (siis H7 ja H1).
     
  18. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Sen verran puuttuisin tähän keskusteluun, että kun niitä lisävaloreleitä kytkette, niin mitatkaa ensin akun jännite ja sit valon navasta jännite ja verratkaa. Yhden voltin jännitteen pudotus lampun kannalla on 40% valotehosta pois. Sit kun relekytkentä on valmis ( on muuten tosi hyvä asia ja ohjaukset vanhoilta valojohdoilta ) niin mitatkaa taas jännite akulta ja valoilta, jännite-ero ei saa olla kuin noin 100-300 mV:tia, silloin kytkentä on hyvä ja sen kyllä huomaa jo silmakin.
    PS. Terve vaan "muki ja KajS". :lol:, täällä sitä taas ollaan vaikka Chevy meni.
     

Kerro tästä muillekin!