volvo 850&v70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja klasu, 28.12.2012.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mitä noita on vastaan tullu ni aika hyvin rajautuu siten, että 850ssä ei ole ja v70mk1 on. Toki poikkeuksiakin varmasti löytyy mutta noin niinku karkeasti
     
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla oli -00 mk1 malli niin muistaakseni siinä ei töpseliä ollut:odeek:.Toki voin muistaa väärinkin,näitä satanan volvoja ollut useita.Mutta ei yhtään jäykillä tulpanjohdoilla.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Varavolvoa taas kunnostelin. Molemmat pyöränlaakerit on entiset (tiesin, että toinen oli viallinen, mutta että molemmat). Sen verran helpot vaihtaa, että taas Biltemalaiset. Nykyisin ne kestää ainakin 50tkm (saattaa just saada takuuseen uudet?). Ennen 20tkm.
    ABS-anturin, ja yks Jarrukilven pultti katkes. ABS:n pulttia ei voinut kuumentaa. Kilven pultin vetäsin punaseks nopeesti, mutta katkes silti. Sain molempiin porattua keskelle 5mm reiän, ja ABS-anturille sain kierteen hyvin, mutta jarrukilven ylimmässä katkes vanha kierretappi lukkopihdeillä pyöreestä kiertäen (eli aika helposti). Ihan tasalta katkes. Yritin naputtelemalla, jos lähtis aukeamaan. Ei onnistunut. Onneks oli jemmassa toinen napa. Saatan sen varalle vielä tehdäkkin, kun otan sen irralleen, ja laakerin siittä pois. Pääsee migillä hitsaan mutterin, tai prikan siihen kiinni.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Kuskinpuolen etunapa on nyt kunnossa, mutta repsikanpuolen vetoakseli oli tiukassa napaan.
    10mm:n levy tahto mennä kupille, kun pyöränpultinreiistä kiersin, ja painoin 17mm:n hylsyllä akselia pois reiästään. Kun vasaralla löi , niin pinteessä olevalla levyllä akseli liikkui aina 0,5mm kerrallaan. Aikaa meni, mutta lähti. Oli pultti ollut päästä irti, ja oli siirtynyt ainetta akselista napaan, ja päinvastoin. Siksi se oli niin tiukassa.
    Uloimassa nivelessä on välystä. Pitää miettiä, vaihdanko vain sen ulomman, vai koko vetoakselin?
    Kyllä kannattaa noita halvempia osia käyttää, että saa vaihdeltua useemmin, että paikat aukee helposti. Maalailin, ja rasvasin nyt osat mitä pitelin, mutta aikaisempi ei ollut rasvoja paljo käyttänyt. Joutu muutamaan paikkaan antamaan lämpöä, että yleensä sai purettua.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kauanko volvossa vetari keskimäärin kestää?
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Orkkis nivelet on kestäneet meillä ilman vaihtotarvetta noin 300tkm. Kylmänä käännän ratista vain vähän, niin vanhat kumit kestää paremmin. Vekslaan tarvittaessa.
    Varavolvossa on tarvike vaihdettu toiselle puolelle, tuo väljä näyttää orkkikselta. 450tkm on ajettu.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkari, ei ole kukaan kertonut aikaisemmin, enkä itsekkään hokannut heti. Kyllä on volvon (V70 2,5TDi -99) vetonivelen irroitus akselista helppoa! Toki tekee sen, että tiivisteliimaa kannattaa laittaa kokoonpanossa laakerin booreihin (kuten ohjeissa neuvotaankin), ja siihen päässä olevan pultin kierteeseen myös, ettei mene vettä nivelen sisään. Mulla oli se päässä oleva pultti löysässä, ja nivel on varmaan mennyt sen vuoksi?
    Volvon nivelen pystyy rasvaamaankin siittä pultinreiästä, se on läpireikä rasvatilaan, ja vetoakselin päähän! Varmaan hoksaattekin tuosta, miten se irtoo helposti?
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Noita mallejahan on ollu jo valovuoden eikä nuo muutkaan mallit oo ollu vaikeita irroittaa.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Ei ole vaan näkynyt minun silmiinni missään tuommosta nivelen irroitus systeemiä, että nivelen päästä vaan ruuvilla kiertämällä. Jos niveliä olet irroitellut, niin joskus varmaan olet joutunut katkasulaikallakin purkamaan, kun ei ole mitenkään kovaakaan nyppimällä, ja hakkaamalla lähtenyt. Tai sitten on tarve vain pätee jälkeenpäin?
    Jos jotain jippoja on, niin itse koitan niitä jakaa heti, enkä rupee ilkkumaan jälkeenpäin, että kyllä minä tiesin, etkö sinä tommosta tienny. :cool: Pidän tuota ilkkumista vähän sairaalloisena toimintana.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Harvemmin joutuu pilkkomaan mutta 626 ja 323 mazdoista on melkein poikkeuksetta joutunut... syystä tai toisesta ne ei suostu purkumaan vapaaehtoisesti... ja monesti on tullu vastaan ysäri/2000-l alkupuolen voorteja joissa vetari ei suostu ilman kohtuutonta väkivaltaa irtoamaan navan booreista :confused:
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    No enpä nyt tienny et oot vaihtamassa murrosta Volvoon mutta jos oisit kysyny niin olisin voinu neuvoa. Olisit kertonut itse suoraan miten sen irroitit niin olisi ollut jollekkin apua.
     
  12. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    C4 koppasesta Audista läks kanssa nätisti napapultilla ampumalla.
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tossa joku vuosi sitten korjasin mk2 vulvasta kuskinpuolen vetarin,mutta en mä saanut tota kuppia,johon vetari tulee irti koneen kyljestä millään vaikka väänsin ja kiilasin miten tahansa,miten se muuten on kiinni?

    [​IMG]
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ostakaa volkkari niin ei oo kun pultit avata :poff:
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Osta suburbani ja sama homma,ja saat ajella autolla:D
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mun ego mahtuu vielä vaniin :D
     
  17. kepuri

    kepuri Gearhead

    ihtesä saatanan keksintöjä tuommoset vetoakselit.joka paikka tuhriintuu vaseliiniin ku nuita rämpii,ainut lohtu asiassa on se että saa rahaa kun nuita vaihtaa.
     
    palontie tykkää tästä.
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    On niissä yksi hyvä puoli,auto liikkuu ja ei tarvii työntää.
     
  19. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vetarin päässä on lukkosokka (lukkorengas). Ite laitoin sorkkaraudan mutkapäällä pänniä ja sitten voimakas nykäsy.
     
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    Samalla tavalla itsekkin yritin muttei millään,mutta sai sen noinkin tehtyä.
     

Kerro tästä muillekin!