Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kuopion kuljetus kalusto/Närhi oy ainakin myy noita.
     
  2. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Scanian liikkeestä löyty hyllystä tommonen 3 sarjalaisen scanian hyttijousi. Liikerata 100mm ja pituudet min 320 ja max 420. Muuten olis ollu justiinsa sopiva mutta pituutta liikaa.

    Pitää lähtee uus kierros liikkeeseen kyseleen löytyiskö lyhyempänä mistään mallista. Hankala vaan kun ei mitään tietoja itellä oo ja kun ei tuossa liikkeessäkään oikeen hyllyssä oo kaikkia malleja jne. Niin koittaa löytää sopivaa jos lyhyempää siis on edes olemassa..

    Kuvia kattellu ja nettiä selaillu nii volvon ohjaamolla saattaa olla lyhyempi jousi/vaimennin paketti mutta on lenkki-lenkki kiinnityksellä ja tarvis olla tappi-lenkki tai sitte vois saada soviteltua tappi-tappi kiinnityksen

    Edit: näyttää olevan volvollakin yhtä mallia ainakin tappi-lenkki kiinnityksellä niin täytyy myös wetterille mennä vaikka kävin sielläkin jo eilen ja myivät ei oota kun kaikissa volvoissa lenkkipäillä kiinnitykset..
     
    Muokattu: 21.2.2017
  3. B 49

    B 49 Gearhead


    Mihin näitä suunnittelet?
     
  4. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Opel admiral B:n

    Muutama sivu taakkepäin on juttua asiasta.
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

    No enpä jaksa selata. Edessä tuskin kantavuus noilla riittää...
     
  6. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Meinaatko? Etuakselin maksimi 900kg ja scanian hytin paino kuulemma 2500-3000kg?

    Ainakin volvon ja scanian tiskillä olivat sitä mieltä että ei mitään ongelmaa ettei kantais.
     
  7. B 49

    B 49 Gearhead

    Ne jouset on siellä puolivälissä tukivartta mikä tuplaa tarvittavan kantavuuden. Scanian hytissä nämä ainakin ennen oli siellä hytin takareunassa, eli ei kanna lähellekkään koko painoa. Isommissa autoissa vaaditaan 6" halkasijaltaan oleva pussukka toimiakseen etuakselilla.
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Niitä on molemmissa päissä
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    Se ei kai oleellisesti muuta mitään. Minkä kokoisia ne on?
     
  10. 401

    401 2nd gear

    Tämä näkkyy vähä olevan semmonen tyhjän vehnästely topikki.täältä ku jotain koittaa utsia miten näitä ilmajousi hommia on rakenneltu niin vastaukset on mielenkiintoa herättäviä,mutta käytännössä vaan tyhjän paskan vähnimistä ja tärkeilyä.kuorma autoissa on toimivia järjestelmiä vaan tätä nykyä kovin usein sähköjensä osalta 24v.ja mulla on noissa henkilöpirsseissä ainakii 12v.mutta oon varmaan sen verran tyhmä idiootti etten ole vielä muuttanu omiani kyseistä jännitettä nauttivaks ja ostanu vanhaa kuorma autoa purettavaks ilmajousien logiikkaa varten.
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitähän tuo mahtais olla?
    En kulje töissä mitta mukana.

    Mut tommoset löytyy noin 3 vuotta vanhasta Scaniasta keulilta.

    [​IMG]
     
  12. coupe

    coupe Gearhead

    Itse lueskellut ilmajousijutuista esim näistä paikoista:
    http://www.airbagit.com/v/vspfiles/online_ad/abi_frontpage.html
    http://www.ridetech.com/tech/

    Ridetechiltä löytyy paljon hyviä artikkeleita ja asennustarinoita/ohjeita kuvien kanssa. Niiden pohjalta saa hyviä ideoita omaan rakenteluun. Airbagitin tarinat on ehkä vähän kotikutoisempia mutta vastaavasti tarjoavat vähän lompakkoystävällisempiä vaihtoehtoja. Omaan projektiini luin kummankin tarinat läpi ja poimin komponentteja vähän molemmilta.

    Ohjaukseen fiksuinta ratkaisua tarjoaa Accuair:
    https://accuair.com/classic/products/air-management

    On vähän suolaisen hintainen mutta on siinä sitten ominaisuuksia/laatuakin. Sähkön laadun suhteen taitaa olla vähän herkkä joten joku suojaus eteen.
    Itsekin tuli osteltua Arduino ja aloiteltua omat koodailut mutta nopeasti tajusin että vaikka tasonsäädön saisikin kotikonstein koodailtua pitäisi mukana olla turvalukituksia vikatilanteita varten jne.. Kyseessä kuitenkin liikkuvan auton korkeuden säätö joten en viitsinyt enempää leikkiä aiheella.

    Ne mankkuventtiilit olivat vähän hankala aihe. Monet vaikuttivat aika leluilta ja ei innostanut rakennella kahdeksan irtoventtiilin joulukuusta. Ascolta sitten löytyi aika kivan venttiili manifold missä kaikki tarvittava siistissä paketissa:
    http://www.streetbeatcustoms.com/3diacvamapob.html

    Tuo värkki on teollisuuslaatua ja kestää. Näyttää tosin että nykyään vähän huonosti saatavilla. Ehkä se Ridetechin vastaava "big red" voisi olla jonkinmoinen korvike.

    Toki Ascolla on muutakin tarvittavaa nippeliä:


    http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...re.pdf&usg=AFQjCNEVJ4PK2xImghtn1XBroJ_rIeSvNg

    Putkitukset tehdään kai lähes aina muovista ja liitokset ovat niillä pikaliittimillä. Kun ei noissa vanhoissa jenkeissä sitä muovia muutenkaan liiemmin ole tuntui happonen putki Swagelokin liittimillä paremmin soveltuvalta vaihtoehdolta.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    painavissa rangeroovereissa ja esim. mersun/audin/bmw ym. ökymaastureissa on ollut noita ilmajousituksia jo vuosia. täytyy verrata pussikokoja niihin.
    lisäksi käytettävissä oleva paine asettaa omat haasteet noihin sovelluksiin.
    noissa kuormureissa paineet aina 8bar yläpuolella jopa 12bar.
    siinä on tosiaan iso ero onko ilmapalje macphersson tyyppisesti alatukivarressa "lähellä" pyörää vai tukivarren "sisällä "pyörän ja tukivarren sarana pisteen puolivälissä.
     
    Muokattu: 23.2.2017
  14. 401

    401 2nd gear

    Liekkö kellään kokemuksia näiden ökymaastureiden sähkökompuroista onko minkälaisia.tuottavatko ilmaakin pelkän äänen sijaan?
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Monet käyttää ml mesen kompuraa
    Tuotoltaan onneton
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Olisko mahdottoman hankala paikka muuttaa kiinnityspisteitä niin, että pituus kävis?
     
  17. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    No mää en ny sitte enää taas tiiä toimiiko nää vai eikö nää toimi. Scanialla meinasivat että kovastikkin toimis mun rakennelmissa kun kertoilin mihin oon sörkkimässä noita mutta täällä ollaan erimieltä asiasta ja taas sitten kun mistään ei saa juur mitään "faktatietoo"

    Pyöräytän kierrejouset takasin paikolleen ja oon hiljaa.
     
  18. El C

    El C 3rd gear

    Älä luovuta, ei kai uusien ideoiden hyödyntäminen aina oo helppoo ;), eihän se olis enää edes kivaa. Ja sitä faktaa tulee sitä mukaa kun kokeilee.
     
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tänään näin 3-sarjan scanian hytin pussit. Näytti olevan pienemmällä halkaisijalla kun 4-sarjan.


    Voin maanantaina ottaa mittoja 4-sarjalaisen pussukoista jos tarvetta?
     
  20. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onhan olemassa ilmajousituksen välimuoto. Lyhentäisi hieman kierrejousia ja laittaisi ilmaiskunvaimentimen. Siis sellaisen iskarin johon voi kompressorilla painaa ilmaa.
    Mahdollistaisi pienen korkeuden muutoksen alustassa.
     

Kerro tästä muillekin!