Quadrajet kaasuttimesta löytyykö tyhjäkäynti seos ruuvi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sutinen, 14.3.2007.

  1. sutinen

    sutinen Gearhead

    Onko Quadrajet kaasarissa seos säätöä tyhjäkäynnille ?
    Kaverilla caprice olisko vm 86 ja 302 bensa kone.

    Pyörii kuulemma liian puhtaasti eli laihalla katsastus konttorin mukaan.
    Voi särkeä koneen jos ei saa annettua lisää bensaa koneelle.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei kai sentään 302 ?? On näet aika kallis Trans Am -kisoja varten värkätty kombo. Luultavimmin kone on 305. Onko autossa CCC-järjestelmää? vai onko kyseessä vanha uutena Suomeen tuotu E-malli ilman ECM:ää?
     
  3. sutinen

    sutinen Gearhead

    Kyllä se varmaan on sitten 305 , tavan kärellinen jakaja uskoisin.
    Pitää huomenna selvitellä lisää...
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä tuolla tyhjäkäyntiseoksella vielä konetta rikota...
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ihan ekana kannattaa selvitellä että onko siinä alkuperäiset tietokoneohjautut kaasutin ja virranjakaja. Jos systeemit toimii niillä oikein, käy se aika laihalla tyhjäkäyntiä ihan normaalistikin.

    Jos kaasuttimen runkoon menee sähköjohtoja ja jos virranjakajaan ei mene alipaineletkua, on se tietokoneohjattu systeemi. Export mallin kaasuttimen kanteen voi mennä kylmäkäynnin power venttiilin johto vaikka olisi mekaaninenkin kaasutin, mutta silloin jakajaan menee alipaine.

    Jos se on suomimallinen Caprice (export) niin voi olla alunperin mekaaninen ohjaus vaikka on noinkin uusi. Senkin tyhjäkäynti on säädetty laihalle tehtaalla (power -rikastus kylmänä).
     
  6. sutinen

    sutinen Gearhead

    Mikähän ruuvi se ennen imu läppää on joka

    Mikähän ruuvi se ennen imu läppää on joka näyttää pääsuuttimelta.
    Ylhäällä kaasarissa, kun katsotaan imuläppiä, niin sen edessä.
    Sen ruuvin jos laittaa kiinni, niin auto sammuu kokonaan.

    Kaasarista löytyy kyseisiä numeroita 17086008 ja 1086 JNB
    Viivakoodi 8009
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    On tietokoneohjattu kaasutin. Se rikastinläpän etupuolelle keskellä oleva säätöruuvi (alunperin peltilätkällä piilotettu) on juuri se ruuvi jolla tyhjäkäyntipiirin ilma/polttoainemäärää säädetään. Säädön tekee mielenkiintoiseksi se, että se ruuvi on itseasiassa tietokoneohjatun ensiöpiirin seossolenoidin kanssa yhdessä toimiva ilma/polttoaineseos säädin.

    Joskus niissä on sellainen ongelma, että kun joku on niitä tarpeeksi ruuvaillut, sieltä hajoaa o-rengastiiviste ja sitten kone saa liikaa ilmaa tyhjäkännissä. Tai sitten se voi olla säädetty pieleen.

    Jos tuota on ruuvailtu, se katsastusinsionööri saattoi olla ihan oikeassa.

    Sen kuuluisi vastata säätöön tyhjäkäynnissä siten että jollain kohtaa tyhjäkäynti on paras. Säädettäessä ylös tai alas, tyhjäkäynti heikkenee molempiin suuntiin. Jos ei vastaa säätöihin, kierrä irti ja tarkasta että siinä on kaksi ehjää o-rengasta (pehmeää, ei kivikovia).
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa kaasarissa on ihan tyhjäkäyntiseosruuvitkin samassa paikassa kuin vanhoissakin perinteisissä kaasareissa mutta ne on tulpattu. Ne tulpat saa kolisteltua irti kun kaasari on pöydällä. Tota yläruuvia ei kannata säätää korvakuulolta koska se vaikuttaa ajoseoksiin samalla. Tota yläruuvia on varmaan joku vääntänyt sen takia että joku alipaineletku on vuotanut ja tolla koitettu saada käynti takaisin hyväksi mutta huonolla menestyksellä?? Eli vika korjattu tekemällä isompi vika :odroll: .
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekin viikko sitten tuollaiseen (sama numero) korjaus-sarjan vaihdoin....
    Sitä ennen tulvi yli, ja ei käynnyt kuin kaasu pohjassa. Jos ja kun sammui, niin oli vaikeaa käynnistää.
    Nyt muuten toimii, mutta (varsinkin lämpöisenä) tyhjäkäynti epätasainen ja saattaa välillä sammua jos (esim. risteykseen tullessa ) pitää nopeammin jarruttaa ja nostaa jalka kaasulta...
    Eli voisiko säätää jostain vai olisiko joku letku huono/ väärässä kohdassa?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja oleellinen juttu on että polttoainepumpun paluulinja ei saa olla tukittu/poistettu. Jos on, niin kaasutin voi tulvia juuri tuolleen kun tulee ristykseen ja tyhjäkäynti sekoilee. Tästä on kokemusta useamman auton osalta.

    Se tyhjäkäynnin ilmasäätöventiili ei käsittääkseni vaikuta ensiöseoksiin. Se kyllä ottaa kiinni seossäätösolenoidin sisäkaraan, mutta se sisäkara liikuttaa tuota säädintä auki/kiinni tyhjäkäynnissä. Se kyllä voi vaikuttaa Off iddle kapasiteettiin silleen että jos tuon säädön virheellisyydestä johtuen kaasuläpät on tyhjäkäynnissä purkuaukkojen yläosassa, niin Off iddle kanavat tyhjenee koko ajan jo tyhjäkäynnissä. Samoin noissa tietokonemalleissa perinteisten säätöruuvien purkuaukot on niin pienet, että niiden ruuvailu ei juurikaan vaikuta, etenkin kun tietokone säätää seoksia juuri tuolla em. säätimellä.

    Tuossa perusjuttuja Quadrajetistä:

    http://www.oldsmobile.fi/techdata/6rockester.htm
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Varastampa tämän omaa Qadrajet -ongelmaani varten. Alkuperäinen on kohta 10v. vanha, joten tuskin kukaan kovasti suuttuu näpistyksestäni. ;)
    Pontiac 400, johon minulla on Q-jetti, rupeaa olemaan autoon laittamista vaille valmis.
    Käytettiin sitä eilen kaverin testipenkissä kolmella eri kaasarilla. Kaveri oli koittanut sitä jo käyttää sillä Q-jetillä, joka sitä varten on. Moottori ei millään suostunut käymään alle 1500. Eli heti kun laski kierrokset tyhjäkäynnille sammui lähes "laakista". Otin nykyisen koneeni (SBC 305) päältä Edelin 1405 -numeroisen 600cfm kaasarin ja Square-> Spread -laipan, jolla autoni on ollut yli 10 kesää ajossa. Sekin meinasi muka takuta, jolloin otimme kaverin oman Holley DP:n joka oli viime kesänä hänen oman SBC 350 koneensa päällä. Holleyllä saimme sitten tyhjäkäynnin löydettyä, virranjakajan säätöihin yms. Kun olimme löytäneet epäsopivan tiivisteen imusarjan ja laipan välistä. Meinasi käydä ristiin 4 pytyllä... Sitten saimme jo Edelilläkin tyhjäkäynnin löytymään ja säätöihin.
    Ongelmani on siis tuo Quadrajetin tyhjäkäynnin puuttuminen, mistähän se voisi johtua?
    Kaveri on käynyt QJ:n läpi, korjaussarjan kanssa, krassannut ja ruiskutellut kliinerillä kaikki löytämänsä kanavat. Hän on ruuvannut näitä vehkeitä liki 20 vuotta, ajanut kiihdytystä C-streetistä SPS:n saakka. Mutta QJ ei ole hänelle kovin tuttu, kun kilpureissa on aina ollut Holley tai ruisku. Tuo mun QJ on numeroltaan 7043250 RA ja valmistus aika-numero on 2283, varustettu sähkölämmitteisellä ryypyllä. Jos ymmärsin tuossa yllä PauliP:n linkkaamassa jutussa olevat koodaukset oikein, mun QJ on 1973-mallinen ja peräisin Oldsista. Osaisikohan joku neuvoa tuohon oikean laiset säädöt 406CID Ponua varten?
     
  12. Väne

    Väne Gearhead

    Todennäköisesti tyhjäkäyntiputket eli tyhjäkäyntipiirin suuttimet ainakin osittain tukossa.
    Tai sitten kaasarin kansi(ja runko) niin mutkalla että tyhjäkäyntipiiriin vuotaa ilmaa.
    Tai sitten kone vain tarvii niin reilusti bensaa verrattuna oldsiin?

    Laita tarkempia tietoja koneesta ja minkälaiset suuttimet ja neulat kaasarissa on.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos 600 edelillä löytyy tyhjäkäynti niin pitäs löytyä quadrallakin. Bensan tarpeen vuoksi siis.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Quadrajetin tyhjäkäyntikanavat ainakin jossain saastemalleissa on ihan naurettavat. Hyvä kun jonkun 307 saa käymään tyhjää nytkyttämättä normaaleilla sytkäennakoilla.

    Luulen että toi kanava on tukossa tai vaan yksinkertasesti liian pieni. Niitä on joskus joku kirjailija porannut isommaksi mutta mulla ei kokemusta.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Moottori on 406CID, eli .030 yli porattu 400 Pontiac, ei SBC.
    Kannet on -69 Ramair III ja muutamassa muussa suht tehokkaassa koneessa käytetyt D-port kannet. Venttiilit on 2.11"/1.77" Ferreat. Nokka on CompCamsin hydraulirulla, XR276HR. Imusarja on Pontiacin valurautainen, jota on käytetty kaikissa tehokkaimmissakin tehtaan vehkeissä, osassa alumiinisena painon vuoksi. Mulla on myös Edelin RPM, mutta kun se ei sovi FB:n pellin alle kaasarin kanssa. Paitsi jos hommaa jenkeistä erikoismallisen putsarin shakerin alle. Alakerta on huolella kasattu vakio, männät suorat tako-versiot. Peltisarjat on FlowTech:in 1.3/4"- 3" täyspitkät.
    Se Quadra ei ole mikään saasteversio vaan käytetty Oldsin 350CID koneissa vuosina 1970 - 1975. Googlasin tuolla numerolla 7043250. Joku oli käyttänyt tuollaista suoraan 455 Oldsin koneessa, ilman muutoksia siis. Ilmeisesti tuossa on alunperin .069 suuttimet ja .077-tangot. 455 QJ:ssa (7043251) on .070 jetit ja .057 rodit. Siinä ilmeisesti ainoat erot. Eli kai tuo on vaan edelleen tukossa, tai sitten rungossa ja kannessa on jotain vikaa.
     

Kerro tästä muillekin!