Katsastukseen suunnitellaan merkittäviä tiukennuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.2.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikilla on nosturit ja hyvät vehkeet.


    Käsi ylös keneltä katsuri löytänyt vaikka huonon jarruletkun/putken ennen sinua?


    Joo ei ehkä liity valohylkyyn mutta täällä tuntuu yleisesti koko katsastus olevan ikävä ja tarpeeton toimenpide...
     
  2. Se Ville

    Se Ville 1st gear

    Käsi ylös! Katsuri löysi pahasti halkeilleen Buickin etujarruletkun.
    Kotona sitten aloitin letkun vaihdon, niin totesin, että se olikin letkuun töhritty alustamassa, joka oli halkeillut, eli ei apua katsastuksesta.

    Eräs ystäväni tuli töistä kotiin, noin kolme vuotta sitten, kääntyi pihakadulleen, niin VW golfin etupää rojahti asfatille. Alapallo oli niin kulunut, että muljahti pois pesästään. Auto oli pari päivää aikaisemmin ollut katsastuksessa, siis aivan tavanomaisessa, ilman mitään ystävyys- tai sukulaisuussuhteita.
    Eli olisi ollut parempi tulos, jos omistaja olisi itse katsastanut autonsa, eikä luottanut bisnekseen.
    Minulle kasastus on lähinnä hyväntekeväisyyttä paikalliselle yrittäjälle.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Toki kyllä konttorilla paljon tulee huomaamatta ja välillä vähä liikaakin.

    Mutta silti hyvä että yrittävät edes On minulla jääny monesti huomaamatta jotain. Ja toisinaan en ees katso ku vien sinne näytille.
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Sitä ihmettelen kans et voi olla museo auto. Ja lasikuidulla. Rakennettu alusta?

    Pyörän koteloita lattiaa helmaa. Runko palkkia....

    Ja Suomessa kelpaa museoitavaksi? Ni kertoohan tuo jotain osasta harrastajistakin.

    Olis vielä kelvannut katsastettavaks edelleen sellaisenaan. Museo vehkeeksi. Kun ois korjannu muut viat....
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla on sellanen paha tapa mennä mukaan kattomaan katsastusta ja kyselemään ja tutkimaan samalla. Aina on inssi näyttänyt ja kertonut syyn vialle.

    Jos jotain massaa ollut ehjässä letkussa niin luettu menaisia kera teen siinä odotusaulassa vai? :p
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo katsureilla oleva renkutuslaite on ihan hyvä vehje. Tein varavolvoon remonttia niin paljon, kun vikoja löysin. Etupyöristä nosturilla käsin väännellessä joka suuntaan, en välyksiä havainnut. Sitten katsastuksessa löyty toisesta raidepäästä pieni välys, joka olis mun kilometreillä vuodessa menny aika pahaksi.
    Kahden volvon katsastukseen on nyt mennyt noin 450 euroa katsastusmaksuineen, mutta kohta ne on taas vaan ajoo vailla.
    kaikki muut valot tarkistin, muutta rekkarivalo unohtu. Katsuri huomas, että toinen ei palanu. Oli vaan lampun pidike löysä, ja luukkua paiskoessa se satunnaisesti palo, tai sitten ei. Purjin sen oven, irroitin kahvan, ja korjasin pidikkeen, ja takasin kiinni.
    Katsuri ihmetteli, kun etuparkki oli toisellapuolella erilainen. Sanoin, että katos vaan, se poltimo on paennu vähän kauemmaksi, kuten se volvoissa usein menee vanhemmiten. Eilaittanut korjauskehotusta siitä,muttalaitoinsenkin kuntoon.
    Ihan teki katsuri töitä rahan eteen. En olis sitä raidepäätä itse huomannut yksin väännellessä. Välys tuntu vain auton ollessa maassa. Nivelen suojakumin pannasta jäi pätkä ohutta nauhaa, ja sillä tilkitsin. Jäähtyykin nyt paremmin.
    Toiselle katsurille heitin, että maalasin volvoni! (Toinen on sininen, ja toinen punainen. Kuukausi ikäeroa.)
    Kuulus oikeestaan toiseen otsikkoon, mutta osoittaa katsastuksen tarpeellisuuden. Korjauskehotus on edullisempi sellaselle, joka korjaa autonsa viat heti, kun tulee, tai huomaa, verrrattuna hylkyyn, joka maksaa .esim rekisterivalon kohdalla ihan liikaa. Omistajat alkaa oleen jo liiana hneita.
    En huomannu katsurilta kysyä, mitä se on mieltä siittä turvavyöpakosta? Pitää uusinnassa kysäistä.
     
    Muokattu: 22.2.2017
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mä kysyin, sanoi että ihan varmaan joo laittaa vyön kiinni ja haluais nähdä kun poliisit tulis heidän pihalle ratsaamaan vyön käyttöä :rotfl::rotfl::rotfl:
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Eikös tuommosen säännön tyrkyttäminen osoita jo melkosta tietämättömyyttä, ja ymmartämättömyyttä käytännön tekemisestä.
    Tuommosen ehdotuksen laatijalla on vissiin aina uus ajopeli alla, jota ei tarvi katsastaa, tai sitten ei ole autoa ollenkaan. Epäilen, että tuo viimemainittu?
     
  9. multsi

    multsi 2nd gear

    Katsoin noita yllä mainittuja Trafin ruostevaurion korjausohjeita, niin eipä niissä mitään yllättävää ollut. Ihan asialliset ja hyvät ohjeet.

    Siellä lukee, että "museoajoneuvojen tukivarsiin voidaan sallia asiallinen hitsaus, mikäli tukivartta ei ole valmistajan todistuksen mukaan saatavissa". Musta olisi kiva jos tätä laajennettaisiin muihinkin harrasteajoneuvoihin.

    Jos polttimoista vielä miettii, niin sinällään noista voisi olla perusteltua antaa hylkäys samantien. Jos ei edes autoa viitsi ympäri kiertää ja katsoa, että valot palavat, niin suhtautuminen muihinkin vikoihin ja huoltoon on yleensä niin ja näin. Itse en ymmärrä miten jotkut edes kehtaavat viedä autonsa etuvalot pimeänä konttorille. Suora hylkäys toimisi ihan hyvänä näpäytyksenä tyhmyydestä.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestä polttomoista korjauskehotus ja merkintä järjestelmään ja jos poliisi näkee että korjauskehotuksesta huolimatta on valo pimeenä, ei muuta kun kilvet irti ja sakkoa päälle.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täysin asiaa! Onneks monesti katsastusmiehet mahdollistaneet hitsauksen myös ei museoautoon jos tukivarsi tms on sellainen ettei sitä ihan kohtuudella saa. Edellyttäen tietysti työn hyvää laatua.
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    näinhän poliisi jo toimii esim. tuulilasin kanssa, toi poltin homma on vähän sellanen et se voi poltin palaa hyvinkin nopeasti vaikka olisi uusittukin kehotuksen jälkeen? MUTTA jos on niin talipää että yrittää kahtena vuotena peräkkäin samoilla vioilla niin suoraan hylky ja punanen lappu lasiin prkl:mad: siirto sallitaan vain hinuri kyydillä osaavaan korjaamoon tai paaliin:D
     
    eilhik tykkää tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Keneltä tahansa (paitsi yli-ihmiseltä), voi kiireessä jäädä esim. Rekisterikilven valo, tai ajovaloumpioissa olevat parkit tarkastamatta, vaikka kaikki muut valot katsoisikin.
    Vanhempiin valaisimiin tulee helposti kosketushäiriöitä, jotka ei aina näy, vaan on pimeenä satunnaisesti.
    Nyt on ihan lain voimalla sallittu ajaa perä pimeenä. Tänäkin aamuna pimeessä, ja lumipöllyssä kaikilla ei toimineet kavalot, rekisterikilven valosta puhumattakaan. Yhdenkin takana ajoin hetken ilman valoja, ja sitten valot päälle, ja pari vilausta pitkiä. Ei tehonnut. Oli tahallinen teko, tai osaamattomuutta.
    Uusien autojen kuljettajille pitäisi määrätä pakollinan valojenkäyttö koulutus 200 euroa!
     
  14. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tuo on kouluesimerkki virkamieslogiikasta. Täytyypä soittaa trafiin ja kysyä vaikkapa 1930-lukuisen Adlerin, Horchin tai Auburnin valmistajien yhteystiedot, jotta heiltä voi Trafin mukaan saada jonkun todistuksen, ettei tukivartta ole saatavissa. Ja siis muut kuin museoajoneuvoiksi hyväksyttyjen Adler ym. omistajat voivat viedä autonsa Kuusakoski Oy:lle, josta saa kahvilipun tms.... Niitä kun ei siis saa korjata?

    On niitä paljon uudemmissakin autoissa joutunut tukivarsia hitsaamaan, kun uusia ei saa mistään. Työ on vaan tehtävä niin huolella, että tukivarrella on riitävä lujuus ja korjaustyötä ei katsastusmies huomaa. Nimimerkillä: Ammattirikollinen.
     
    Muokattu: 23.2.2017
    1purehell ja eilhik tykkäävät tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mahdollista se on muihinkin kun hitsaa hyvin.
     
  16. multsi

    multsi 2nd gear

    Hitsaminen voidaan sallia käsittääkseni jos näin merkataan lapulle. Aika surutta kuitenkin tulee vain merkintä "korjattava vaihtamalla". Kannattaa varmaan itse olla aktiivisesti selittämässä, että osaa ei saa jos näin on. Sama osapuute on monen kasariautonkin kanssa jo.

    Tosin kyllähän sen varmaan läpi saa kun ottaa osan irti ja entisöi hitsaamalla, hiomalla ja maalaamalla uudenveroiseksi. Inssille se on sitten vaihdettu "purkuosa".
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Läpi olen saanut menemään kaikki kun osa irti, hitsaa kuntoon, hio nätiksi, hitsaa lisää.....lopulta päälle paksu maali ja massa. Ei sitä näe juuri vaihdettuna koska massa ja parin vuoden päästä ei näe koska paska.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yhessä vaiheessa oli sallittua tukivarsia hitsata

    Kaverilla oli volvo josta petti tukivarresta jotain jonka korjaaminen ei vahvuuteen olisi vaikuttanut, kun tehtaalla jo hitsaamalla se irronnut osa oli asennettu

    Noh tukivarsi hitsari tutulle. Putsaus, hitsaus ja kuistille suojaamattomana v-lopuksi. Sit parin viikon päästä leimalle, et löyty korjattu tukivarsi ja hyvin oli kelvannut


    Suomessa sais olla mahdollisuus tukivarsien korjaajille, eli jos osaa homman niin hyvin että kykenee allekirjoitetun lapun korjauksesta antamaan, niin saisi kelvata

    Mutta sen verran utopistisia haluja muutoksille ja korjauksille on tullut vastaan, että ehkä kuitenkin on turvallisempaa olla kiellettyä
    Yks hurja suunnitteli tekevänsä etutukivarret harjateräksestä, siis siitä betoniraudasta jota vääntelee v*tutuksessa solmuun
    Ja kuulemma hän voi tehdä kun on luokka hitsari ja osaa laskea kovuuksia
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varsin utopistista tukivarsien korjaamishitsarit maassa, jossa autoasentajakoulutuksessa ei ole hitsausta opetussuunnitelmassa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Yleensä ne tukivarret sisältää jo uutena hitsauksia. Kyllä ne on laskettu ruosteettomana kestämään rasitukset hitsattuina, kunhan hitsit ovat samoilla kohdilla kuin alkuperäisissä.
    Parempihan se on kunnolla hitsaamalla korjattu, kuin ruosteeen ohentama.
    Naapurissa on 250 tonnin prässi, johon vois tehdä muotin, ja valmistaa vastaavia uusia? Pirutakos sen tietää, mistä ne on kotosin, jos ovat identtisiä alkuperäisen kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!