Tehtaalta -31 V8 A Ford!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja A Tudor, 10.11.2004.

  1. A Tudor

    A Tudor Gearhead

    Joskus kuulin että A Fordeihin olisi 31 vuoden loppupuolella ruvettu jo tehtaalla laittamaan V8 koneita. Virallista faktaa en ole löytänyt, mutta tässä ehkä yksi!
    http://www.go-kat-go.com/skje19mobfo.html
    Onko muilla tietoa asiasta?
    T:Warre
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Odotan innolla jos jollain olisi tietoa, vois nimittäin "hiukan" auttaa tuota muutoskatsastusta... On kyllä paljon mahdollista kun nuo Fordien mallista toiseen siirtymävuodet on tuohon aikaan olleet aika satunnaisia, vrt. esim. T-->A -siirtymä vuonna -27-28 kun cowleja ja koreja yhdisteltiin ristiin noista malleista sekä -39 mekaanisista jarruista nesteisiin jne.
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Siis minä edellä.

    Pistin kyselyä ameriikan pojille.
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Takavuosien Kuopion mobiilinäyttelyssä on ollut (Saastamoisen???) Ford AA paloauto lättäpäällä! En valitettavasti tiedä oliko moottori swapattu joskus takavuosina vai oliko yhditelmä tehtaalta lähtöisin, jokatapauksessa kombinaatio oli vanha.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaikkihan tietää että V8 tuli Hoppaan vuoden 32 malleihin. Mutta nimenomaan V8 tuotti ongelmia tuotantoonsaamisessa. Yleensä uudet mallit esitellään edellisen vuoden syksyllä, mutta ensimmäinen V8 Fordi ilmestyi diilereille vasta (muistaakseni) Maaliskuun aikoihin. Tästä voi päätellä että yhtään "virallista" tehtaan tekemää A-V8:ia ei ole ollut, sorry.
    Olen tosin itsekin lukenut että Fordin tehdas käytti A-mallia testipenkkinä uudelle V8:lle ja sitä edeltäneille kyhäelmille.
    Yksi versio kasikoneesta (ei siis kuitenkaan ilmeisesti testattu A:ssa) oli mm. X8 eli vähän niinkuin nelipyttyinen tähtimoottori kaksirivisenä.

    AB
     
  6. A Tudor

    A Tudor Gearhead

  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    AA-V8

    Se AA oli Saastamoisen paloauto ja koneeen vaihto on tehty jo vuonna nolla, vanhempien ukkojen mukaan Saastamoisen konepajalla. Auto on nykyjään Kuopion paloaseman museossa, käytiin sitä poikien kaa kattomassa. Tulee ikävän ahdasta A:n ohjaussimpukan kanssa, olivat joutuneet siirtämään vasemmalle aikas paljon. Syyläri oli tehty omasta, tai paremmikin yhen Mr E:n lahjoittamasta...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    AA:sta vielä!

    Palolaitos oli saanu tuon PIIPAA hopan (mistälie?) ja entisöineet aika kivax.
     
  10. A-V8

    A-V8 1st gear

    Tuossa kuvan autossa näyttäisi olevan 24-pulttinen lohko ja näyttäisi vielä kansista päätellen olevan 8BA eli ei ole alkuperäinen B:n moottori.
     
  11. A Tudor

    A Tudor Gearhead

    Came from the factory with a 32b V-8 motor !
    Jutussa!! siis ei kuvassa!
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuli luettua kyseinen artikkeli ekalla kerralla hieman huolimattomasti eli siinähän puhuttiin 32B moottorista eli että autossa on ollut A:n nelosmoottorista kehitelty vuosina 32-34 käytetty B-mallin 50 hp nelonen. Tämän minä jo saattaisin uskoakin koska Fordilla on ollut tapana tehdä muutoksia kesken mallivuotta.
    Hieman sama asia kuin se että milloin 24 pulttinen V8 tuli: Kirjasta riippuen puhutaan vuodesta 38 tai 39. Koska Ford teki muutoksen ilmeisimmin kesken mallivuotta, 38ja löytyy molemmilla koneilla. Se että useimmiten puhutaan vuodesta 39 lienee loogista koska silloin kaikki linjalta tulleet autot pitivät sisällään 24 pulttisilla kansilla varustetun moottorin.

    AB
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eikä tietenkään "sääntöä" ilman poikkeusta. 59 konetta ( 95 hv 24 stud ) on tehty noin tuhannen kappaletta 21 pulttisena....
     
  14. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    a-v8

    Oikein suomennettuna jutun auto on harvinainen myöhäinen 31 jossa on 32 B-kone, eli nelonen isommilla lakruilla. Nyt koppa istuu 32 rungolla ja on viritetyllä v8:lla.
     

Kerro tästä muillekin!