Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead

    Takavuosina autolehtien toimittajat moittivat USA-autoja koska eivät osanneet ajaa automaattivaihteisella autolla.

    Mutta eihän siinä voi paljon antaa kehuja kun liikkeelle lähtö on pomppimista ja meno pysähtyy kuin seinään tehostettujen jarrujen takia.
     
  2. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    tosta tulee mieleen yks (ei-jenkki)tarina, kun monella rahtarilla on tapana pitää työautosta verhoja kiinni öisin, vaikka ei itse nukkuiskaan siellä, lähinnä ettei kukaan voro katsele mitä siellä sisällä on.

    no oli kanssa hieman savuttava webasto ollut, tuli aamulla autonsa luokse niin siinä oli jo palokunta, ja ne oli menossa kirveen kanssa sisään "se kuski nukkuu siellä, ei avaa ovea ja tää auto palaa!"
     
    chevytb02, T. ja Skoll tykkäävät tästä.
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Millä saa automaattilaatikollisen auton "pomppimaan"? Manuaalin saa kyllä pomppimaan. Taitaa nyt kaarnella olla esson baarin/omaa jutskaa jaossa. Jos ei automaatin edessä ole piristettyä konetta niin auto EI pompi...... Eikä se silloinkaan pompi kun lähtee tasaisesti valkoisen savun saattelemana liikkeelle aika liukkaasti ja kyllä niiden jarrujen pitää pysäyttää auton eteenpäin viemä liike. Toi on esson baarin jutskaa täysin.
     
  4. kaarne

    kaarne Gearhead


    Kun henkilö joka on tottunut ajamaan manuaalivaihteisella autolla menee automaattivaihteisen auton rattiin ensimmäistä kertaa on seurauksena useimiten pomppiva liikkelle lähtö ja tehostetut jarrut aiheuttavat hyvin äkkinäisen pysähtymisen tottumattomalle.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin kaasun tahaton pumppaus ja naamat tuulilasiin -jarrutus.

    Oon samaa huomannut.
     
  6. lojo80

    lojo80 Gearhead

    niiih se Pomppiminen on varmaan tullut myöskin siitä..Vasemman jalan jarrusta..vaisotmaisesti hakenut "kytkintä" jotta meno rauhoittuisi..
    itse kerran kai erehtynyt tomaatilla Vasemman jalan jarruun..
     
  7. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Tosta tuli mieleen kun muija ekaa kertaa ajeli automaattia paineli se vuoroin jarrua ja sitten kaasua kun vanhasta tottumuksesta kuvitteli jarrupoljinta kytkimeksi, kyllä muuten vaimo sai automaatin pomppimaan ja minut nauramaan.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllähän se pomppii jo kaasua pumppaamalla mikä tuntuu jostain syystä monella tulevan.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jaruista on varmasti tullut moittimista liiasta tehosta kun on polkastu powerpedal lattiaan molemmin jaloin

    Tuttu ajo ensimmäistä kertaa automaatilla ja nyt tulin ajatelleeksi se muuten sai sen loikkimaan lähdössä (en kykene ymmärtämään miten)
    Ja stoppaukset oli tehokkaat, kun molemmin jaloin jarrulle ja kytkimelle(jarrulle) polkaisi
     
  10. kaarne

    kaarne Gearhead

    Aivan ja voidaan varmaan sanoa, että tämä pomppimis / pysähtyy kuin seinään-ilmiö koskee kaikkia kuskeja paitsi niitä jotka ovat aloittaneet autoilun automaattivaihteisella autolla.

    Tosin harjoitteluvaiheessa heikäläisetkin ovat niihin tutustuneet.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kai minä sitten olen ollut erilainen nuori....... Kortti on ajettu -70 luvun puolessa välissä ja olin rekkakuskina vajaa kymmenen vuotta ennen ensimmäistä Jenkkiautoa ja automaattilaatikkoa. Heti ekalla ajolla aloin ajaa "kahdella jalalla" eikä ollut mitään nykimisiä eikä pomppimisia.
    Vieläkin ajan oikea jalka kaasulla ja vasen jalka jarrulla. Jos kerran ihmisellä on kaksi jalkaa niin miksi pitäisi stepata polkimien väliä?????? Huomattavasti nopeammat reaktiot tarvittaessa. Niin ja töissä joudun ajamaan manuaalia eikä koskaan ole menneet polkimet sekaisin ja onhan noita manuaaleja ihan omassa pihassakin (liikaa) :eek: .
     
    jaketin tykkää tästä.
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Raskaasti menee offtopicin puolelle, mut itse aikanaan ajoin ekaa kertaa automaatilla (ainakin muistaakseni) kaverin perheessä olleella korotetulla ja vissiin pisimmällä mahdollisella Ford Econoline E-350:llä. Tais olla vanha koulubussi Kanadasta, suunnilleen vuosimallia -92 ja muokattu Suomessa kuorma-autoksi, jossa kova takapenkki ja sen takana tavaratila, jonka päällä makuutila. Oli komeaa kyytiä ja 7,3 dieselin soundit kohdallaan.

    Niin siis joo, silloin kaverin ensimmäinen opetus oli se, että "Laita vasen jalka jonnekin sinne istuimen ja oven väliin niin, ettet vahingossakaan saa sitä otettua sieltä nopeasti esille, kun lihasmuisti haluais painaa kytkintä." Oli hyvä menetelmä. En muistele sen kanssa saaneeni mitään nykimisiä aikaiseksi, eikä se toki noin painavalla autolla pelkän kaasun kanssa niin helposti onnistuisikaan.

    Kyllä se olikin hieno auto. Omat kommenttini kyseisestä jenkkiautosta siihenkin aikaan olivat kyllä varauksettoman ihailevia (niin päästiin nyt vähän tähän topicin aiheeseenkin...)
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Älkää puhuko automaatista alkaa tehdä mieli. Käyttöauto ei ole kahteen vuoteen ollut automaatti vaikka kortin saatua ekat 2v meni tomaatilla.
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Automaattia on käyttiksenä ja jenkkinä. Käyttikseen en manuaalia huolis ikänä, jenkkiinkin se automaatti jotenkin kuuluu, mutta silti ajatus isosta lossista 4v manuaalilla on pervolla tavalla kutkuttava..

    Ja joo, aina ajanu kahella jalalla tomaattia. Onnistuu yhelläki mut luontevampaa itelle noin.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Sidottiin kuskin vasen jalka Yorkkerin penkkiin kiinni niin luppui äkkipysähdykset.
     
    Mäöräkoera tykkää tästä.
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ite aina ajanu automaattia yhdellä jalalla, eli kaasu ja jarru oikealla kintulla, vasen huilii silloin. Se vaan on omalla kohdalla niin, että jos vasurilla painaa jarrua, saa poskilihaksia keräillä tuulilasista.

    Eniten ihmetyttää just nää "kaks jalkaa-kaks poljinta" kommentit. Painaako nää sankarit manuaalilla ajaessa jarrua kyrvällä? No, ei onnistu näin pienimunaiselta.
     
    Nikuzai, Raider Japa, Skoll ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tarkotuksella hankittiin käyttis manuaalilla, että säilyisi taito ajaa kaikenlaisilla autoilla. Manuaalilla ajaessa unohtuu välillä rullaillessa painaa kytkintä, nolo nykiminen ja köhiminen paljastaa kytkinjalan jäätymisen.
     
  18. spinout

    spinout Gearhead

    Mun vanhimman automaattivaihteisen leveästä jarrupolkimen kumista näkyy kyllä millä jalalla on aikojen saatossa painettu jarrua... Oikea alakulma on ihan sileä, vasen puoli vain vähän.

    Tämä asia, mistä tämä juttu lähti liikkeelle, että suomalaisten autolehtien (mukaanlukien TM) toimittajien negatiivisuus amerikkalaisia autoja kohtaan olisi muka johtunut siitä, että eivät olisi osanneet ajaa automaattivaihteista autoa, on kyllä ihan bullshittiä..
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Vittu jos ei osaa ajaa automaattivaihteista autoa nii kannattanee pysyä kokonaan poissa ratista, ja varsinkin jonkun olevinaan autolehden toimituksesta. :rotfl:
     
    jaketin tykkää tästä.
  20. kaarne

    kaarne Gearhead

    Ennenvanhaan ei ollut automaattivaihteisia autoja kuin harvoilla ja valituilla ja sitä kautta autolehtien toimittajatkaan eivät olleet tottuneet sellaisilla ajamaan.

    Lue Tuulilasi 7/1988 missä toimittaja Ronald Weckström valitteli ylikireitä jarruja.

    Koeajossa ollut auto oli Chevrolet Caprice Classic vm. 1988.[​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!