Ford perät, F- ja E-sarja erot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja moscowiz, 5.4.2017.

  1. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Onko Fordin vaneissa ja pickupeissa samanlaiset voimansiirrot? Mulla on -89 E-250 diesel ja aivan liian tiuha perä siinä. C6 vaihtaa kolmosen jo 40:ssä ja 80:ssä meteliä kabiinissa on riittävästi ja rohjo syökin kierrosten takia liikaa, noin 16 litraa sataselle maantieajossa. Pikkareita kun on suomessa huomattavasti enemmän kuin econolinejä niin voisi olla helpompi metsästää uusi perä sellaisesta jos ovat samanlaisia. Mitä sanoo raati?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Otoksella 1 pick-upin perässä on samanmoiset rattaat. Kutoskoneisen F-150 perä on 4,10 rattailla ja satasta ei tuu juuri yliteltyä. Rattaathan tämmöseen ei o hirveän kalliita jos sitä ajoa on tarpeeksi säästön tavoitteluun.
     
  3. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Mun on pakko myöntää että tasauspyörästön sielunelämä on täysin hepreaa. Mitkä kaikki roippeet perään pitää vaihtaa jos välityksiä haluaa muuttaa? Mistä osia saa? Sen verran olen tietoinen että pitää olla väriaineet ja tietotaito asennukseen, onko iso homma (kallis)?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Välitys on rataspari jotka myydään yhdessä. Sen lisäksi tarvitaan asennusarja jossa on laakerit, stefat, tiivisteet, shimmit. Ja kolmas komponentti on työ.

    Mulla on avattaren auto just tämmösessä huollossa. Välitykset kustansi noin 250. Asennussarja 170. Irtoperän työt muutaman satasen. Lisäksi asennutan tasauspyörästön lukon ja kirsikkana kakussa on vaihdelaatikkoon mittarin vaijerin pyöritysrattaan vaihto jotta mittari näyttää rempan jälkeenkin oikein. Jos löydät sopivilla välityksillä olevan purkuperän tulee se halvemmaksi jos vaan sattuu muokkaamatta paikalleen ja on ehjä.

    Tonnilla selvinnee ratastuksesta mut välitys, paljonko sitä sitten muuttaa? Lopulta kun harventaa välityksiä tarpeeksi automaatti alkaa vaihdella maantien mäissä pientä ja sille pitäis tehdä jotakin. Ripeys liikkeelle lähdöissä hävisi jonnekin.
     
  5. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Tämä selvensi jo paljon, tänks. Siksi perästä kyselinkin kun sen saan itse vaihdettua. Mulle olisi tärkeintä saada meteli kabiinista siedettävämmäksi, harrasteauton kulutuksella ei ole niin isoa merkitystä. Ajotyylikin on kuin mummolla, joten kiihtyvyydellä ei ole juurikaan merkitystä. Kun saisi 80km/h samat kierrokset kuin nyt on 50:ssä, olisi matkustaminen juhlaa. Radiokin kuuluisi.
     
  6. pjtk

    pjtk Gearhead

    Semmosen eron kuvittelisin perissä olevan, että pickupissa on jouset akselin päällä ja vanissa akseliputken alla. Tosin mitenkähän lienee takapotku pickupissa. Itellä ei ole kokemusta kuin nelivetosen akseleista. Mulla olis joutilaana yks nelivetosen taka-akseli, muistaakseni 3.7 välityksellä.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Siellä on luultavasti dana 60. Saman ikäsissä ähväsissä on 10.25 ford. Sinänsä sillä ei liene väliä. Akseli on molemmissa jousen alapuolella ellen ole ihan kuutamolla.. Mulla on tuossa yksi -89 ähvä, johon on tehty toisinpäin, eli 10.25 tilalle on joskus vaihdettu dana 70 joko vanhemmasta äffästä tai samanikäisestä ökonosta. Kaikki roippeet on osuneet aika lailla kohdalleen sellaisenaan, käsijarrun vaijerit plusmiinus sopii, jarruputket sopii, u-pultit on hieman vinksallaan mut mitäs pienistä, ja ilmeisestikin kardaani/ristikko on vanhat mutten mene vannomaan.

    10.25 on helvetin paljon helpompi huoltaa jarrujen osalta kuin dana, ellei se dana satu olemaan semi-floater. Välityksistä 3.55 on ainakin yleinen.

    Paha sanoa mitä tekisin itse. Vanha 10.25 on äkkiä sekin rempan tarpeessa, kallistuisin melkeen välitysten vaihtoon/vaihdattamiseen, vaikka luonto sotii ehjän aukomista vastaan?
    4.10 välitys, diiseli ja ei ylivaihdetoosaa on aika karu yhdistelmä, se on tosi kuin vesi.
     
    Muokattu: 7.4.2017
  8. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Vielä en ole viitsinyt ryömiä auton alle katsomaan löytyykö tägi-peltiä perän pultin alta, mutta ovitarra sanoo välityksen (netissä löytyneissä koodiavaimissa oli kyllä tulkinnan varaa) olevan 4.10. Eli yhdistelmä on 7.3 non-turbo IDI + C6 (ei od:ta) + kyseessä oleva perä. Renkaatkin on 265/75R16, paljon korkeammat ei mahdu. Laitatko pjtk lisää tietoa joutilaasta nelivetoisen perästä vaikka yyveenä?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No mikä akselikoodi siinä oli?

    Mulla on tuon vuoden tehtaan korjausopas missä kaikki koodit, ei jätä tulkinnanvaraa.
     
    Muokattu: 7.4.2017
  10. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Akselikoodi on 33. Vaihteistokoodi g=c6?
    Mikä tuo tape on? Siinä koodi 2.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    33= 6340 lbs kantavuus, 3.54 välitys, ei lukkoa.
    Tape on kyljen teippiraita, 2= väri light chestnut tan / light desert tan eli beessi raita.
    G = c6
     
    Muokattu: 7.4.2017
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hetkinen, tuo raidan koodi tuli katsottua broncon taulukosta, voi olla eri väri.

    Edit. Luultavasti oikein. Tämä on sitä fordiumia.
     
    Muokattu: 7.4.2017
  13. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Heh. Auto on sininen harmaalla raidalla. Pitänee möyriä viikonloppuna auton alle niin ei tarvi tarrasta arvailla.....
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Perähän voi olla jo vaihtunutkin.
     
  15. pjtk

    pjtk Gearhead

    Sain YVen aikaseki
     

Kerro tästä muillekin!