Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin kyllä huutelu kannattaa. Kaupat lyöty lukkoon ja sunnuntaina hakemaan autoa.

    Lievä projekti ja kuviakaan ei saa, mutta sitten nähdään pystyykö ihmisten sanaan luottamaan.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  2. Ugly_hj

    Ugly_hj 1st gear

    Tämäkin taisi korjautua, eikä ollutkaan kardaanissa vika. Vaihdoin uudet renkaat, niin kävi ilmi että yhdessä takarenkaassa kulutuspinnassa oli noin 3mm paksulla ja 20mm leveällä kannalla oleva ruuvi uponneena, liekkö tollainen sitten voisi aiheuttaa tasaisesti jurraavan äänen tietyissä nopeuksissa, noh ainakin jurnutus hävisi.
    Toinenkin erikoinen juttu paljastui samalla, autossa on foxin korottava alusta, kuudella lisäsäiliöllisellä iskarilla. Ei se mitään auto on mukavan korkea ja alustan osat ovat hienoja, mutta alusta oli ihan helvetin jäykkä ja rymähteli aina töyssyissä. Aloin sitten tutkimaan iskareiden anatomiaa, niin kävi ilmi että edessä molemmilla puolilla oli toisen iskarin alakiinnikkeestä väännetty iskarin tapin rungonpuoleinen kiristysmutteri väärille jengoille ja kiinnikketappi oli löysällä sallien n. 20 mm ylösalaisen vapaan liikkeen, lisäksi takaiskareiden puslat oli myös niin väljät, että iskareita pystyi käsin heiluttelemaan. Iskareita irrotellessa panin merkille että oli ihan helvetin jäykät, mulla on toisessa lähes samanpainoisessa autossa trail masterin uudet jytkyt iskarit, jotka eivät ole lähellekään noin jäykät. Mittasin iskareista paineet ja kaikissa oli 8-9 baria, korjasin nuo kiinnikkeet ja uusin puslat sekä vähensin iskareista paineet kolmeen baariin , nii on kyllä nytten aivan eri auto ajella, sopivan pehmyt muttei mikään lulla.

    Auto on ollut mulla nyt n. 2 kuukautta, toinen jenkkiauto mitä olen omistanut, eka oli joskus kun olin just kortin saanut ja vaikka tossa olikin jäykkä alusta, niin en silti miettinyt kahta kertaa kun otin tuosta tyypit vaan paperit tehtiin saman tien :) on kyllä edelleenkin mahtavat fiilikset aina lähteä tolla ajaan aikaisempiin kosliin on ehtiny jo kyllästyä tuossa ajassa.
     
    Cumminski ja Saetkae tykkäävät tästä.
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Voi se jyrrääminen tulla renkaistakin.

    Mulla on ollu oma 2gen kohta 7v eikä päivääkään ole kaduttanu, ainaku vähä liipasee kaasua niin hymy korvissa ja jos ajojen välissä vaikka viikko tai pari niin ompa aina mukava palata Dodgen rattiin 8)
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nyt on rami pihassa. 1997 vuoden pitkällä hytillä ja lavalla sekä tietenkin 4x4 12v cumminssilla. Todella siisti koriltaan, ei ruostetta ja ajolleen hyvä kunhan pitkän seisonnan jälkeinen kankeus häipyi.

    Vähän kolisee edestä kuskin puolelta ja renkaat vähällä pinnalla. Maalipinta huippu.

    Laatikko kuulemma rempattu joskus ja laitettu sift kitti. Aika miehekkäästi tömähtää vaihteet tupaan, onkohan normaalia näissä vehkeissä ja tuntuu vaan omassa kermaperseessä?

    Voimaakin löytyy mutta ei tietoa mitä tehty. Hemmetisti tuntuu vetävän kovasta vauhdista. Ei reissussa ollut wj jeep mersun 2.7 pannulla pysynyt rinnalla :eek:

    Valot ei toimi, mutta voi johtua pitkästä seisomisesta. Pitää huomenna tutkia mitä ostin. Oli niin hyvä hinta ja hienossa kunnossa että ei kehdannut syynätä kauan.

    Katsotaan sitten mitä konttorilla löydetään.
     
    Cumminski, Saetkae ja Ugly_hj tykkäävät tästä.
  5. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Nyt on vähän tutkittu. Valoja löytyy jo vähän, mutta pitää tutkia mitä patentteja löytyy.

    Avainta näyttämällä lähtee käyntiin, mutta kylmänä sammuu kun laittaa pakkia tai muuta vaihdetta sisään. Vähän ajan päästä liikkuu mutta tyhjäkäynti menee tosi alas kun on vaihdetta päällä ja jarru pohjassa. o_O

    Eilisellä reissulla ei tehnyt tollasta eli onko normaalia kylmänä?

    On tämä jännittävää.
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Tyhjäkäynti varmaan liian alhaalla.
    Se kuuluu säätää vaihde päällä ja jarrua vasten. Eli sitten taas vapaalla tuntuu että kone huutaa... mutta niin se ohjeiden mukaan menee :)
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Onko tyhjäkäynti liian pienellä. D päällä saa olla 800rpm ac kytkettynä.
     
  8. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tsekataan. Miten säädetään tyhjäkäyntiä? :)
     
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Saetkae ja simu_l tykkäävät tästä.
  10. Rx500

    Rx500 1st gear

    Tulee myös kolmosella. Nelosella toki äänen taajuus muuttuu kun heittää just 60vauhissa nelosen pesään ja jää jyskyttää sitä reilua tuhatta kierrosta. Nelikolla ääni miltei kokonaan poikessa..
     
  11. 66monaco

    66monaco Gearhead

    oisko kellää mitää viri pakosarjaa, t4 laipal myydä? halval tietty :D
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Nyt on rotkessa valot korjattuna ja ennen mainitsemani ongelma korjaantui säätämällä tyhjäkäyntiä korkeammalle. Kiitos neuvoista.

    Vielä pitäisi metsästää hakureissun jälkeen ilmestynyt kitinä, joka tulee jostakin apulaitteesta tai kiristinrullasta. Tosi voimakas ääni ja melkein veikkaan hihnan kiristinrullaa. o_O

    Moottoriöljyä tiputtelee myöskin kohtuudella. Vaikea paikantaa mistä tulee, mutta etuakselin alla kuskin puolelta se tekee lätäkköä.
     
  13. Newbie93Ram

    Newbie93Ram 1st gear

    Voisko huohottimen letkusta.. mulla tulee muutama tippa sieltä joskus alle. Lienee normaalia.

    Sitten omaan aiheeseen, MIHIN RAMiin käy etujarrusatula 76mm männällä??? P****e tuli tilattua ilmeisesti väärät. Omassa vanhat on n.84mm ja on muutenkin hiukat isompikokoiset. Pakko oli kokeilla mutta ei ois sopinu jarrupalojen kanssa levylle, sekin väli hieman pienempi. Että ossaa ketuttaa.
    Jos jollain siis tarvetta niin lähtee edullisesti...
     
  14. JanneB

    JanneB Gearhead

    Mulla 1996 vuotinen ja öljyä tiputteli kans. Öljyn täyttöputkessa on jatkos tukiraudan kohdalla ja oli löysällä kierteet.
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Hihnan kiristin yleinen vika, toinen mahdollinen myöskin yleinen kitisijä on vesipumppu.
    Jos öljyhikeä jostain valuu hihnalle niin hihna itsessäänkin voi kitistä.
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tuota öljyä mietein itsekin kun ajomatkan jälkeen alkoi elämöimään.

    Minkä mallinen vesipumppu kannattaa hommata kun sen ajattelin varmuudeksi laittaa?

    Entäs hihnankiristäjä + rulla jos niissä vikaa?
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on gatesin hihnankiristäjä toiminut ok mutta vesipumppu ei kestäny kuin 40tkm. Joillakin ne kestää joillakin ei, taitaa olla tuurin kauppaa.
     
  18. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on ollu bosch vesipumppu jo monta vuotta, suosittelen sijoittamaan sen muuan kympin lisää tarvikkeeseen ja ostaan bosch.
     
  19. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Jakopään kotelo halki jonka johdosta öljyä vuotaa, voipi olla pultitkin sormikireydellä. sitten kampuran stefa huono ja nostajaluukun tiiviste kovettunut, mutta nuo on kaikki nätti laittaa samalla kun sen jakopään kotelon vaihtaa.
     
  20. Ugly_hj

    Ugly_hj 1st gear

    Jos hihna kitisee niin ääni yleensä poistuu kun suihkauttaa muutaman sekunnin silikonisprayta hihnan kylkeen auton käydessä, ja jos ei häviä niin ainakaan hihnasta se kitinä ei todennäköisesti tule
     

Kerro tästä muillekin!