Olds 307/350 ecm sytytysennakoista ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fennia, 14.4.2017.

  1. fennia

    fennia Gearhead

    Vaihdoin Buickiini alkuperäisen 307:n tilalle 350:n säilyttäen kaikki alkuperäiset tietokonehärvelit (-83) lukuunottamatta egr:ää ja ilmapumppua. Sain sekasikiön pelaamaan hienosti ihan sillä normaali 20 asteen perusennakolla. Ainut brobleema on että ei kuumana jaksa pyörähtää tulille. Ennakkoa kun pudottaa niin että kuumana lähtee käyntiin, niin häviää kyllä puhtikin koneesta. Mitään ideoita millä sais kuumakäynnistyksenkin pelaamaan tietokone romppeiden kanssa?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko akku hyvä entä startti?
     
  3. fennia

    fennia Gearhead

    Startti on 455sta lainattu melko uusi tehostartti. Eiköhän toi akkukin pelitä kun jaksaa -20 vielä sahata käyntiin.
     
  4. Achti

    Achti Gearhead

    Mites johtojen liitokset?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Maa jos kusee niin ei taho kirveelläkään jaksaa startata.
     
  6. Martin460

    Martin460 Gearhead

    Start retard!
     
  7. fennia

    fennia Gearhead

    Maa ei pissaa ja liittimet ok. Kyllä tota starttihetken ennakkoa pitäisi saada laskettua. Onnistuuko ihan ecm n kanssa? En haluaisi laittaa mitään ylimääräisiä härveleitä.
     
  8. fennia

    fennia Gearhead

    Ecm käyttää ennakon säätöön mm. Alipaine- ja lämpötietoa. Löytyykö mitään ohjetta miten saan tarkastettua 3-napaisen alipaineanturin ja lämpöanturin toiminnan?
     
  9. jusssi

    jusssi Gearhead

    Onko se 350 tarkotettu toimimaan 0° perusennakolla ja ecm sit ennakoi sen kohilleen? Jostakin sellasen ecm tilalle?
     
  10. fennia

    fennia Gearhead

    Mä en ihan ymmärrä mitä tarkoitat, mut 0 ennakolla kyllä puhti katoo täysin. Se 20 astetta on tehtaan arvo tolle 307 lle, eikä ton 350:n vaatima ennakko nyt hirveesti poikkea tosta. Edelin performeri nokka ja imari on, vakio saaste puristukset., et pari astetta sinne tänne saattaa heittää tosta 307:n optimi ennakosta.
     
  11. fennia

    fennia Gearhead

    Se tossa nyt tuli mieleen et jos toi lämpö- ja tai alipaine anturi antas väärää tietoo ja ecm ei älyä pudottaa kuumana startatessa ennakkoa. Tai sit noi -70 luvun lopun saastekannet vaan lämpee enempi kuin 307:n.
     
  12. jusssi

    jusssi Gearhead

    Niinku sitä, että jakaja laitetaan nollaan, ja ecm tekee sen ennakon.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    307 kuuluu mun mielestä olla joku 20 perusennakkoa mitattuna se testipistokkeen pinnit yhdistettynä. Oletko muuten yhdistänyt ne mitatessasi ennakkoa? Johonkin päin tolla heitti jos ei yhdistänyt.

    0 ennakko on kai chevyssä mut sama periaate kuitenkin, perusennakko on jotain ja tietsikka tekee sitten kaiken muun.
     
  14. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo, ei taida letukoissakaan nolla olla ku ruiskupeleissä, mutta näyttäis kaasarikoneille olevan 6-10 asteen vlillä.
     
  15. fennia

    fennia Gearhead

    4 napainen töpseli irti mitattu, ajaa saman asian kuin toi hyppypiuha homma. Oikeestaan tolla itse perus ennakon määrällä ei nyt niin suurta merkitystä tässä kohtaa ole koska nykyisellä ennakolla kone kuitenkin tykkää vetää kivasti. Toi kuumakäynnistys on nyt se mikä mättää.
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Ja toi 20 astetta on tosiaan se tehtaan arvo oldsin 307 ecm:lle
     
  17. saresks

    saresks Gearhead

    Ei se aivo saa noissa CCC kaasariohjatuissa tietää mihin asentoon jakaja on väännetty kun cam- ja crank position -anturit puuttuu. Kaikki ennakot eri ajotilanteissa määräytyy jakajasta ruuvatun perusennakon mukaan.

    Mut kumma jos ei 350 jaksa startata jos ei varsinkaan kovat staattiset puristukset ole. Uudemman ecämmän lastussa on asetuksena: jos yli 350 rpm, niin luetaan ennakot kartasta, muuten perusennakko, luulis et tossa kans sama. Tai sit, oliko tuon vuosimallin 307:ssa jo pieni startti ja sille pienet kaapelit? Ne voi ahdistaa varsinkin jos sen tehostartin teho syntyy ilman välityksiä.

    Jos ei sun ecm:mmän binniä ole jossain joskus murrettu (en ole itte interwebistä löytänyt), ei voi asetuksia tuohon polttaa uudelleen.

    Kokeile suoraan startille jytkyillä starttikaapeleilla ja takuuhyvällä akulla. Pitääkö startti kuumana ääntä tai pääseekö kuumenemaan pakolämmöistä?
     
  18. fennia

    fennia Gearhead

    Toi on välitetty startti. Alunpeperin pikkustartilla. Epäilin kanssa tota startin lämpeemistä ja sillä lainasin ton isolohkon viristartin tohon kun saa käännettyä enempi irti pakoputkesta. Uskoisin että ongelma ei ole startissa eikä kaapeleissa koska jaksaa kovilla pakkasillakin pyörittää.
    Toi alipaine anturi on jo aika veneerisen näköinen, jos siihen sais jotain mittausohjeita niin lähtisin ensin sitä tarkistamaan.
    Mitäs tollanen mahdollisesti ison päittäisvälyksen omaava jakaja aiheuttaa. En nyt muista miten oldsissa oli, että jos jakajan akseli pääsee nousemaan paljon niin mihin suuntaan ennakko kääntyy? Siinähän on kuitenkin synkronoitu ratastus niin johonkin se sitä vääntää. Sammuessaan kone nitkahtaa taas yleensä hiukan vastapalloon, niin saattaa vetää sen jakajan akselin taas alas.?
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Referenssinä; 11:1 puristeinen 403 24 ast perusennakolla ja 12,5 bar lämpimän koneen starttauksenaikaisilla sylinteripaineilla pyöri sekä denson että robbmc:n tehostarteilla ja akkukin oli takakontissa. Oli kylläkin kuumana välillä rajoilla että olisiko tarvinnut sytkän tappokytkimen tai jonkun retardin, mutta kuitenkin..
     
  20. fennia

    fennia Gearhead

    Joo on tossa 455cid 10.5 puristeinen referenssi omissa nurkissakin. Tästä lainasin sen Denson.
     

Kerro tästä muillekin!