Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Riippuu jonkin verran, että onko käyttökustannuksissa merkitystä rahalla?
    Mikä lämmitysjärjestelmä? Ilmalämpöpumppu on hyvä, mutta ei kuivata lämmitysasennossa.
    Ilmankuivain (varsinkin sellanen, joka käynnistyy sähkökatkon jälkeenkin) on hyvä (ellei jopa paras), ja sen vuotoletkun voi laittaa mieluusti läpinäkyvään astiaan.
    Ekana vuonna sisällä on kosteampaa, kuin sitten jatkossa.
    Itse en laittaisi mitään pelkkää ilmanvaihtoaukkoa seiniin, tai oviin. Kerää huurretta, ja kosteutta siihen tuntumaan pakkasella.
    Seinän läpi menevä ilman tuloputki kerää aina kosteutta myös eristeiden puolelle (eli putken ulkopintaan), ellei sitä ole eristetty jollain kosteutta läpäisemättömällä.
    Ilman vaihtoa varten ristikenno LTO-Kone, se kuivattaa hivenen sisäilmaa. Vain tulo, ja poistoputki tarvii eristää. Sillä saa lämmöstä 50% talteen alle 15 asteen pakkasilla.
    Jonkunlainen ropelli kattoon, kun se lämmin tahtoo muuten pysyä siellä katossa.
    Tämän otsikon alla on asioista paljon juttua, jos jaksaa jyvät noukkia akanoista.
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Itellä ilpo 160 huippuimuri tyristorisäätimellä,
    Puhtia riiittää ,että vetää nosto-ovet lonkolle jos korvausilmaventtiilit on kiinni
     
  3. qaw

    qaw 2nd gear

    Tuolla jo sanoinkin että lattialämmitys. Sähkölaskuissa näkynyt muutaman kympin eroa viime vuoteen ja mielestäni tänä vuonna ollut kylmempää, joten ei tuo konkurssiin vie. ILP on tulossa jossain vaiheessa, mutta koneellinen ilmanvaihto LTO:lla on jo vähän yliampumista tuon kokoiseen talliin. Talossa kyllä hyvä. Ja tämä topicci on luettu moneen kertaan, tuo oman tallini korkeus vaan hämmentää omia ajatuksia vielä kun rakennustarkastajakin mietti ääneen ilmanvaihtoa eikä äkkiä keksinyt miten tekisi että vaihtuu kunnolla joka puolelta.

    Jos vedän poiston (tai useamman) kanavalla lähemmäs tallin keskikohtaa ja laitan kaveriksi kattotuulettimen keskelle niin ei kai se voi mitenkään toimia? Vai olisko poistot harjalla mutta lähellä sivuseiniä ja tuuletin sitten keskellä?

    Tai ehkä mä vaan mietin yksinkertaista asiaa liikaa :D
     
  4. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

  5. valpas

    valpas Gearhead

    Ei tuo LTO-kone mitään yliampumista Hallissakaan ole. Käytetty ristikenno MUH toimii hyvin, ja 150 eurolla semmosen saa. Minullakin semmonen ylimääräisenä, kun sain pyöriväkennosen, joka käy hitsauspölyssä paremmin minulle, eikä kuivata. Ei niistä tuhansia tarvi maksaa.
    Maksaa itsensä takaisin miltei ekana vuonna, ainakin se minun laitteeni.
    Mutta toki kukin saa tehdä niin, kuin oma ajatus pyytää.
    Kas, kun ei ole ilmanvaihtokuvia tarvittu rakennusluvassa? Yleensä kannattaa ainakin suunnitella hyvin, ennen kuin tekee mitään.
    Ilmalämpöpumppu kannattaa laittaa sisällä aika ylös, ja katsoa, että suuttimet saa käännettyä alaspäin, niin sekin kierrättää ilmaa katosta alaspäin. Tosin aina se lämmin on siellä ylhäällä.
    Itsellä on Hitsauspaikassakanavapuhallin, joka kierrättäävaanilmaaylhäältäalas, muttaseei oletehokas Ropelli kierrättää ilmaate hokkaasti.
    Minulla LTO-koneen vuoksi voi huoletta pitää päällä tehokkaan ilmanvaihdon pakkasellakin. Pyöriväkenno ei kuivata, joten Ilmankuivain on kans käytössä. Varsinkin silloin sitä tarvitaan, kun laskenhallin lämpötilaa.
     
  6. jenkula

    jenkula Gearhead

    Lopputarkastuksessa kyllä tsekkaa ilmanvaihtovermeet vaikka kuvia ei oliskaan
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko siinä joku määräys minkä neliöisessä tallissa tarvii ilmanvaihto koneen. Luulis et alle 100m2 tallissa ei tarvii mut jos on joku 500m2 halli niin jo tarviis.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

  9. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Joo onhan ne aika lähekkäin, mutta kai sen on joku inssi laskenut, että riittää. Ja on toi sellanen kompromissi-ratkaisu muutenkin. Minä en kyllä pistänyt mitään muita räppäniä talliin, kun kuulin tosta Mitsun laitteesta. Kovilla pakkasilla (yli -10) otan sen yleensä pois päältä, mutta muuten se on koko ajan päällä.
     
  10. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mullo tommonen lossnay kans 49m2 tallissa
    pyöritän ajastinellolla 8h/24h ja lämpö tulee ilmaläpöpumpula
    tippu kokokämpän sähkölasku tänvuoden 1.2.3. kuussa viimevuoteen vastaavaan 3300kwh
    eli pumppu ja lossnay vaan talliin
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Huurtuuko kylmemmässä, kuin -10 astetta? Onneks nykyisin on aika vähän kovia pakkasia.
    Mulla on kahdeksan IV-putken reikää hallini seinissä, ja vähemmällä en pärjäis....... On hitsausta, hiekkapuhallusta, pakokaasun poistoa, korvausilman tuloa, viileen ilman ottoa kesällä, ja LTO:lle kolme, jne. Riippuu aina siittä mihin tarkoitukseen halliaan käyttää.
    1400kwh/4kk (Joulukuun alusta tähän päivään). Sis. kaiken sähkön. Kesällä menee vähemmän.
     
    Muokattu: 7.4.2017
  12. qaw

    qaw 2nd gear

    Rupesi kyllä tuollainen mitsu houkuttelemaan, täytyy myöntää. En vaan ota kuvista selvää mihin suuntaan se nyt tuloilman puhaltaa, eli voisiko hyödyntää myös lämpimän ilman puhaltamisessa alas korkeuksista jos asentaisi esim. kurkihirren alapuolelle päätyyn?
     
  13. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Ei se Mitsu huurru, mutta ihan sen takia vaan suljen sen, ettei mene lämpöä harakoille. Hoidan hitsaukset muualla, niin riittää hyvin tuohon talliin, kun se on oikeastaan vaan kuivaa autojen ja pyörien säilytystilaa. Joskus mulla oli siellä lumista autoa jonkinverran, minkä takia sen oikeastaan hankin. Ja kyllä auto kuivui nopeammin kuin ilman tuota konetta.

    Tuo Lossnay puhaltaa kyllä aikalailla suoraan sivulle ilman, ettei se varmaankaan tuohon lämmön yläilmoista alassiirtämiseen auta. Tai sitten se saa kumminkin pyörrettä aikaan talliin, niin voihan se jonkun verran auttaa. En osaa sanoa, kun mulla on niin matala tuo talli.
     
  14. 42olds

    42olds 2nd gear

    Tällä hetkellä tallin suunniteltu pohja olisi 8m x 10m ja korkeus 3,65m. Riittääkö tuo korkeus 2-pilarinosturin kanssa. Mites tuo pinta-ala. Riittääkö kahdelle autolle nosturin kanssa?
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Siis kaksi autoa joista toinen nosturilla? Riittää ja jää vielä tilaa puuhastella. Mulla on 40 neliön yhden auton talli ja on minusta ihan hyvän kokoinen.

    Nosturilla olevan auton alle olisi varmaan hyvä sopia seisomaan, joten tarvittava korkeus = asentajan korkeus + auton korkeus. Vähemmälläkin varmaan toimeen tulee, mutta jos kerran asiaan voi vielä vaikuttaa...
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Varmasti riittää korkeus, paitsi jos olet yli 200cm ja rassattavat autot on pakettiautoja jne. korkeita.
     
  17. Toi korkeus riittää just mutta älä asenna lamppua kattoon siihen nosturin (auton) kohdalle
     
  18. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mulla on 12x 9 talli josta on lämmintä osaa 8,2x9. Loppu on yhdenauton katos ja varasto katoksen etupuolella. Talli on sivusta ajettava eli syvyyttä on se 9m. Eli siinä on kaksi 3x2,8 nosto-ovia ja katokses 3,5x2,8 jossa on pelkkä luukku. Luulis emännänki osuvan ilman peilien irrootusta. Sisäkorkeutta on 3.95. se on tehty nousevalla kattotuolilla. Nyt on tallis täysprojekti jota teköö tosi väljästi ja kahtaki autoa pystyy tehdä jos on jotain sellaasta, et ei ny runkoa tarvi erottaa toisistaan. Helposti pysyy jopa ovetki aukausemaan täysin auki vaikka olis coupe malli, Pelkäämättä että osuu seinään.
    peräseinältä löytyy 4m työtasoa joka on täynnä mutta olis se vaikka sitä olis 10m. Sitte hyllyä ja kaappia nii kyl sopu sijaa antaa. Valot mulla sijaitsee seinän ja kattorajan reunas jotka on käännetty vähä alakulmaan. Ja ehdottomasti lediputket. Ei kerkiä kissaa sanomaa, ku on jo valot täydes kirkkaudes Ja vie puolta vähemmän sähköä mutta taas puolta kalliimat.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nosturin kanssa pitäisin miniminä 4m kattokorkeutta mikäli meinaa jotain muutakin kuin gt opelia rassata o_O

    Itellä just se 4m ja ei oo kyllä capricenkaan kanssa yhtään liikaa vaikka oon tämmönen 167cm hukkapätkä :poff:
     
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    Pitäis talliin lisätä valaistusta ja noita loisteputkivalaisimia on ylimääräisinä.Antaiskohan hyvin valoa jos asentais katon ja seinän kulmaan 45asteen kulmaan?
     

Kerro tästä muillekin!