Kimppaharraste, Dodge Fargo d500 paloauto, -71

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 21.9.2015.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Noniin, nyt toimii fargossa se perkeleen kytkinki. Käytettiin uudestaan auki se pääsylkky, putsattiin uusiksi ja nippuun. Käytiin läpi sitte se työsylkkykin, ja siitä vaihettiin ilmausruuvi parempaan ku oli se kartio levinny aivan paskaks.

    Ilmausta tehtiin ekana alipaineella ja saatiin jonku verran se haarukka liikahtaa, mut ei tarpeeksi. Lopulta kun painettiin uudemman kerran tippakannulla vastakarvaan nestettä (oltiin kokeilti tätä ennenki onnistumatta), ni ilmeisesti planeetat sattu viimein kohilleen ku tuli aivan täydellinen siitä turkasen kytkimestä. :cool:

    Muutaman minuutin voitontanssin ja kurkkusuorana huudon jälkeen uskaltauduin jopa kokeilla fargoa liikkeelle. Ja koeajohan (100m) onnistui ku elokuvissa! :D

    Vappuna kovaa ajoa saatana!! Voip olla että bensa-asemien pitäjät saavat hieroa karvasia käsiä yhteen ku näkevät piipaan taas liikkeellä. :)
     
    Latvis, palontie ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Seurueelle wanhan ajan palomieskamppeet ja soittopelejä retuperän wbk:n tapaan ja pikkuisen ulautatte sireeniä aikas ajoin. Sit on hyvä.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Kemissä oli Intikka, joka entinen Lapuan patruunatehtaan räjähdyksessä ollut yksilö.
     
  4. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

    Loistavaa stooria ja asenne kohdillaan!
    Samanlaista proggista olisi täälläkin tiedossa.
    71vm. Fargo d500 tupsahti eilen pihaan ihmeteltäväksi.
    Virunut ulkona vuosia ja patinakin sen mukainen, mutta juuri sitä mitä haettiinkin.
    Liikuteltu ja käynnistelty ties koska milloin. Akku kiinni, kulaus bensaa kaasariin ja käyntiin. Laakista hörähti. Uudet bensat tankkiin ja kone käy kuin unelma. Meni kuin elokuvissa.

    Kytkimen vuoro olisi seuraavaksi. Katselin että rock autosta olit kilkkeet tilannut. Laitatko osanumeroa niin tietäis että tulee oikeita palikoita.
     
  5. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Asiaa!! Onneksi olkoon hankinnasta! Tuo on aivan loistava kampe kyllä ja herättää kanssa ihmisissä kaikennäköisiä reaktioita, pääasiassa positiivisia kuitenki.. :D

    Osanumeroita:
    Kytkimen työsylinterin korjaussarja, EIS C664 (tästä kävi kaikki osat, hieman piti haarukasta säätää että sai välystä ku männän tappi asettu hieman eri kohtaan. 3-4mm tais olla ohjearvo ja siellä pitäs olla jousi paikallaan joka vetää tuosta välyksestä tyhjät pois)
    "" pääsylinterin korjaussarja, NAPA/UNITED 326 (tästä kävi kaikki muut osat paitti itse mäntä, se oli senttiä liian pitkä ja tapin kolo aivan eri syvyinen. Varovasti tiiviste vaihtaa vanhaan mäntään. Muista se prikka sinne männän ja kumitiivisteen väliin.)
    Etujarruletkut, DORMAN H8116
    Etujarrusylinteri, DORMANW37033 (left) W37034 (right)
    Etujarrusylinterin korjaussarja, DORMAN 11304
    Öljynsuodatin patruuna, FRAM CH8PL
    Jarrusylinterin ilmausruuvi, DORMAN24493
    Ilmausruuvit eteen muistaakseni, kierre 7/16th x 20tpi
    (tämännäkösiä http://www.ebay.co.uk/itm/like/201093747365 , käy myös kytkimen ilmausruuviksi)
    Takajarrusylinterien korjaussarjat, 19349 tai 19381 (tarkista halkaisija)

    Sitä en tiedä miten nuo sulle sitten käy, kannatta mittailla ja katella netistä kuvia aina ennen tilausta että on samannäköiset ja kokoiset osat. Mulla meni varmaan kuukausi ettiessä noita jarruosia ku kukaan ei tuntunu tietävän.. Eikä täällä suomessa kauppiailla edes kiinnostanu selvittää.

    Jarru ja kytkinsylintereille vetäsin kevyen hoonauksen että lähti vaan paskat ja ruosteet pois ja mäntä liikku kevyesti. Hoonauksen jälkeen jollain tonnisella santapaperilla kevyt pyöräytys että lähtee karheat kohdat pois.

    Edit. Kaasarinsohlo meillä on Strombergin model ww. Ja korjaussarjan siihen tilasin täältä http://www.carbkitsource.com/carbs/kits/CK017.htm
     
    Muokattu: 24.4.2017
  6. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

    Tuhannet kiitokset näistä tiedoista.
    Täytyy alkaa tutkimaan mistä osista on tämä yksilö kasattu. Säästyi kyllä tällä datamäärällä monta tuntia koneen äärellä istumista ja netissä pyörimistä.
    Tarjoan kiitokseksi oluet jos joskus tänne etelään Fargolla eksyt. Bensoja en kylläkään maksa :)
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Olkaapa hyvä vaan! Sitä menee aikaa hirveesti ku alkaa ettii että mikä passaa mihinki, sitte ku siellä voi olla vaihtunu osiaki vuosien varrella, ja kaikennäkösten kyläseppien viritelmiä voi löytyä kans. Mä purin aina palikat irti ja mittailin ja kuvia vertailin sitte netissä. Kaikki on sattunu tähän mennessä kerralla oikein.. Kopkop! :D

    Kyllä se on tarkotus eteläsuomessa tuolla fargolla tänä kesänä pyörähtää..

    Olikos tämä se fargo joka oli tori.fi:ssä myynnissä joskus viime syksynä? Tais olla täys palovarustuskin siinä vielä mukana. Poltteli kovasti hakea sekin, vaan on jo tämänki kans tekemistä ja säilytyspaikan puutetta välillä että tultiin järkiimme.. :rolleyes:
     
  8. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

    Sastamalasta tämän kävin hakemassa. Ollut torissa myynnissä viimekesästä lähtien. Kumma kun ei kelvannut kenellekkään. :D

    Pumput ja säiliöt tuossa on paikallaan ja jotain roippeita katolla. Säiliöt heivaan kuuseen ja valjastan tuon tilan johonkin käyttöön.
    Tämä tuli hommattua "lapsille" leikkimökiksi joten ihan mitään priimaa museokuntoista ei tullut mieleen edes hankkia.

    Takapakkia hommaan tuli sen verran että lavettikuljetuksessa oli tuulilasit lentänyt jonnekkin maatakiertävälle. Kuljetus hoitui myyjän toimesta joten hyvitti kyllä hinnassa tuota.
    Saattaa olla aika hankalat löydettävät nuo lasit joten vinkkejä mahdollisista fargolasin jemmaajista otetaan vastaan. Vääntelen lasit ensihätään polykarbonaatista kunnes jostain löytyy oikeat ruudut.

    Tuli nuo kytkimen sylinterit irroiteltua tänään. Aika mähnässä ja jumissa oli kumpainenkin mutta pienellä putsauksella ja hoonauksella siitä selvittiin. Oli kumit ja kaikki sen verran hyvässä hapessa että päätin lyödä noi samoilla kilkkeillä läjään.
    Nesteet alakautta sisälle ja nippa kiinni. Ei perkeles sehän toimii ja pitää nesteetkin sisällään.
    Auto käyntiin ja ensimetrit pihassa tuli pyöriteltyä. Ilman jarruja tuo on kyllä aika pelottavaa hommaa.
    Seuraavaksi siis jarrujen kimppuun. Niissä onkin sitten vähän enemmän tekemistä.
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ok, kyllä sitä monta kertaa tuli ihailtua torista. :D
    Eläpä laita vielä kiertoon niitä säiliöitä yms palovarusteita. Jos viittit ni semmosia kamoja mitä katsot ylimääräisiksi, voit laittaa niistä listaa mulle yksityisviestinä. Kattoo sitte oisko meille niissä mitään tarpeellista.

    Harmi että lasit on lentäny mäkeen. Noita vois löytyä vanhoista busseista, ku luultavasti samalla muotilla niitä on aikanaan tehty.

    Hyvä että kytkin alko pelittää. Meillä se pääsylkky vuoti kuskin jalkatilaan lopulta mehunsa.

    Ilman jarruja on kieltämättä pelottavaa ajella. Kokemusta siitäkin..
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Tänään tuli huristeltua fargolla reilu 20km kylillä. On se vaan hauskaa touhua, autoilijoiden ilmeet on kyllä hupaisaa kateltavaa.. :D
     
  11. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

    Juu enpä tuosta poista kuin nuo säiliöt takatilasta. Säiliöitä on kolme kappaletta. 2x 1000L tollaset yleismalliset "farmisäiliöt" ja sitten joku n. 700 litranen lasikuitu säiliö joka on ilmeisesti orkkis. Tuon lasikuitusäiliön pistän talteen jos vaikka iskee joskus entisöintikärpänen. Kaikki muu saa jäädä paikoilleen.

    Kyllähän tuossa kaikkea "pientä" näprättävää riittää jos joskus kilpien väliin meinaa saada. Pääpiirteittäin kuitenkin teknisesti kohtuu hyvässä kunnossa. Alusta massattu niin on sietänyt tuota ulkoilmaa hyvin. Aika rupinenhan tuo noin niinkuin ulkoisesti on mutta onpahan patinaa ja luonnetta ainakin. Ulkokuorelle ei ole aikomus tehdä mitään.

    Tuli tuossa käytyä mustaakseni seitsemää eri autoa katsomassa. F600 fordeja tuntuis olevan aika hyvin tarjolla. Olivat vaan melkein järjestään alustat niissä massaamatta ja runkoja myöten umpiruosteessa. Korirakenteet oli kuitenkin osassa siistissä kunnossa vaikka alusta olikin kuin painajaisesta. Isommalla rahalla toki saa siistejä sisällä säilöttyjä mutta ei niitä taas raaski hankkia pihalle seisotettavaksi ja lasten leikkipaikaksi.

    Minkäslaiset vakuutusmaksut sulla on tähän ollut?
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    On ollu tuota pientä näprättävää meilläkin. Sähköjä pitäs vielä laitella uusiksi, nuo aatamin aikuset sähköjohdot on aika rapsakoita, eristeet rapisee kun vähä taivuttelee. Ne nyt pelaa vielä kuitenkin, ni menköön toistaiseksi noin.

    Koripelleissä ois töitä meilläkin, tosin eipä nuo ruosteet ja pikku reiät pintapelleissä ei mitään haittaa, ku omalla rungolla ovat. Pelaapahan ilmanvaihto.. :D

    Huomenna ois muutoskatsastus (tai ainakin yritys) tuolle värkille. Saa nähdä miten käy. Just sain vinkkaritkin iskuun ja pissapojan toimimaan. Nuo siniset valot pitää vielä huputtaa.

    Tämä meidän vekotin on vielä erikoisauto/paloauto, ja siitä on jäänyt muutoskatsastus joskus kesken. Tarrakilpiä ollaan haettu aina tarpeen mukaan, tosin viime kesän lopulla alko jo konttorilla vähä huokailemaan että eikö teillä pitäs oikeesti katsastaa tää vehje.. :rolleyes:

    Vakuutusmaksuista ei vielä hajuakaan, kai ne tonnin luokkaa varmaan on, jos riittääkään. No meitä on kaks maksajaa ja kesän liikenteessä ni jospa niistä selviäs..
     
  13. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

  14. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

  15. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Läpi meni toisella yrityksellä. Eilen pomppasi jarruista. Vasen oli paljon heikompi (63% ero), yritettiin ilmailla sitä siellä vaan paskat se auttanu mitään.

    No eilen illalla purettiin vasen etujarru, ni olihan siellä ylemmän työsylkyn mäntä juminu uudestaan. No herkisteltiin se uusiksi. Tänään sitte menin näyttää konttorille, ni sama homma saakeli, tosin pienempi oli nyt ero mut säätöhommiksi meni taas siellä. Sain hieman säädettyä enempi iholle kenkiä ja ilmailin vielä lisää ni meni rimaa hipoen läpi.

    En ymmärrä mikä siellä vielä maksaa, epäilen että oisko se sittenkin oikea puoli se syyllinen vaikka tehokkaampi onkin..
    Peräöljyt ainakin on itelle tehnyt joskus niin että ovat tehostaneet takajarrujen toimintaa liiaksi asti, voisko jarrunesteet tehdä saman? Liukasta se kyllä on ku prkl että hieman epäilen, mut pitää kurkata sinne jossain välissä ku jaksaa. Nyt ei enää kiinnosta purkaa ja tutkia mitään, viimesen viikon melkeimpä asunu siellä fargossa..

    Viime kesänä ne jarrut kuitenkin toimi täydellisesti että hieman ihmetyttää.

    Nyt vaan toistaiseksi nautiskelua ja kovaa ajoa.. :cool:
     
    palontie tykkää tästä.
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Oli tullut nettiautoon international tulipaloauto joka on virossa.
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Katastus.. :D

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 27.9.2017
    Jape105, tooke, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Fargonautti

    Fargonautti 1st gear

    Onnittelut tuoreesta leimasta.
    Yritän tässä selvitellä mahdollisia paloautojen hamstraajia ja etsiä noita tuulilaseja. Kulmalan korisiin löytyisi laseja kyllä mutta toi Nummelan (mikä siis minulla on) kori on kuuleman mukaan vähän harvinaisempi. Kuitenkin joissain nettikuvissa noi Kulmalankin korittamien lasit näyttäisi aika samoilta.
    Olikos tämä teidän Fargo nyt sitten Kulmalan vai Nummelan korittama?
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kulmalan koritehtaan tää meidän on.
     

Kerro tästä muillekin!