-67 Fairlaneen tehostin mistä/miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja xarper, 25.4.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mites helpoiten? Tää on ollu kirjanmerkeissä jo pitkään: http://www.fordmuscleforums.com/fairlane-pages/481283-fairlane-opel-omega-powersteering-box.html

    Ja nyt ois pihalla sopivasti MV6 Omega purettavakskin...

    Lähinnä mietityttää tuo boorien koneistus, tiedä osaako täälläpäin lähellä kukaan edes sellasta kun pitäis saada 1mm varmaan päältä ja boorien urien pohjalta pois?

    Muita hyviä ideoita kuunnellaa, ei oo tonneja varaa pistää johonkin hammastankoon vaikka oishan se varmaan paras.

    Nykyinen helvetin väljä tehostamaton ohjaus rupee pikkuhiljaa jo vituttamaan...
     
  2. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Googlaapas vaikka Borgeson.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä tein ton jo aikaa sitten mussukkaan, jonka tekniikka oli kotosin -67 Faikusta. Onhan siinä vähän puuhaa, mutta hyvä tuli. Pitman arm on käännettynä muistaakseni -66 Chevy pikkarin tehostamattoman. Centerlinkin pään nivelkartio piti suurentaa seuraavaan kokoon.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Niin siis onko tuo juurikin ZF simpukka Omegasta vai joku muu?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Omegasta, Senator on kans sama.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jää siinä vielä pikkulohkon valusarjaankin pieni välys. Muuten tilaa on ihan hyvin. Kiinnityspultinpaikat pitää rakennella uusiksi, ja hyvin toki. Kallistus tulee väkisin vähän eri kun orkkiksella (ainakin -69 Mussen korissa), joten apusimpukan kallistusta pitää vähän kans muuttaa. Mutta se menee orkkisreikien muotoilulla. Sitten kun halusin bump-steer efektin kokonaan pois, niin menin pikkasen luvattomalle alueelle. Sekin saattoi olla kiinni kori-ohjausvarsi setupin pienistä geometriaeroista, mutta todennäköisempää on, ettei sitä ole koskaan tehtaalla hierottu nollaan alkujaankaan, tai on haluttu tietty pieni ohjausliike tapahtuvankin jouston yhteydessä.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Saa nährä miten se istuu noitten tilarohmujen pitkien peltisarjojen kaa, tai sit ostan lyhyt tilalle jos tarttee...

    Onko tuo A Omegan boxi?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En mä tunne Opeleita. Sellanen vähän pyöreempi 80/90-luvun malli.
     
  9. FF62

    FF62 3rd gear

    meillä 62 faikussa opelista otettu tehostin. pitman pooreja syvennetty ihan viilalla .käy kaupasta hakeen kunnon viilat niin koneistukseen ei mene kun puoltuntia.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Eli käytän ooppelin simpukan ja siihen faikun oma pitman arm pienellä viilauksella? (tyhmiä kysymyksiä tiedän)
     
  11. FF62

    FF62 3rd gear

    no sillai mää ainakin laitoin.voi kai siihen olla joku muukin systeemi?
     
    xarper tykkää tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei taida kuusseiskassa osua orkkis varren muoto noin korkeussunnassa. Ainakaan siis ton hyväksi osoittautuneen Omegan ZF simpukan kanssa. Sitä simpukkaa ei voi nostaa niin ylös, kuin orkkisvarren muoto vaatisi. Jos käyttää orkkisvarren ja ettii siihen sopivalle korkeudelle asettuvan apusimpukan, niin centerlink jää niin alas, et on aika villiä ohjausta luvassa joustoliikkeessä. Mulla ainakin Faikun varsi oli varsin alaspäin vievä, kuvassa alla.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Kiitos tästäkin viisaudesta, pitää varmaan se -66 Chevyn pitman arm ehtiä sit jostai, tai joku vastaava.

    Eli tuo pikkarin pitman arm käy siihen simpukkaan suoraan ja toinen pää vaatii vähän viilausta sit?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä sitäkin tarvi vähän muokata, kun se pitää asentaa orkkisasentoon nähden ylösalasin. Mut se poorikartio on niin loiva, et jo mainitulla kolmioviilalla se kääntyy helposti toisinpäin. Ja sit tosiaan se niveltappi joka menee centerlinkin päähän on pykälää isompi. Alkumuokkauksen tein kivellä ja suorahiomakoneella, loppusiistiminen vanhan samankokosen nivelen karalla ja venttiilinhiomatahnalla akkuporalla pyörittämällä. Tuli niin hyvä, et eka sovitus piti irrottaa ulosvetäjällä, vaikka vaan painoin kädellä kii.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Piti tohon vielä lisätä, et maailmassa on ihan varmasti suoraankin sopivia kääntövarsia, mutta kun ei niitä ole missään mittojen mukaan listattu... Ton yhdenkin kanssa piti koetella USpartsin myyjän kärsivällisyys loppurajalle, kun ei sitä meinannu saada lähtemään edes katteleen niitä. Vaikka myymälä oli sillä hetkellä tyhjä.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh vknloppuna pääsee jo ihmettelee noita kääntövarsia muutamastakin GM tuotteesta, hyvä kun on nuo mitat tossa ni tietää suurinpiirtein mitä ehtiä.
     

Kerro tästä muillekin!