Kevät on uusien ja vanhojen vanteiden aikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kaarne, 25.4.2017.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ja täysin kadonneet on ne peltivanteet, jotka olivat koreita ihan ilman pölykapseliakin. Ja silloin ne tunnisti tietyiksi vanteiksi jo kaukaa, nyt samaan autoon saa jo tehtaalta 20 eri vannetta, niin eihän niistä tiedä irtotavarana onko pösöstä, huyndaista vai audista, kuten meiän kerholehden pääkirjoituksessa oivallisesti todettiin.
    Tuossa muutama peltivanne jotka joku voi tunnistaa:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    jknR tykkää tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä yleisimmät rengaskoot on tullu jo reilusti alas hinnoissa vaikka ois 17"setkin. Just itelle laitoin caminoon taakse 245/45/17" ni ko. Koko on isossa bemarissa ja mersussa yleinen 225/50sen ohella joten hinnat halvimmillaan 60e/kpl. En pidä pahana siihen nähden että saa mieleisen näköiset vanteet ja vieläpä alustakin pääsee oikeuksiinsa kun ei renkaat taitu alle :D
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tilasin 245/45/17 testeissäkin hyvin pärjänneet kumit kotiin kannettuna hintaan 65€/kpl. Vastaavaa leveyttä ei oikein saa 14" koossa ja jos saa niin hinta taitaa huidella nelinkertaisena 17" verrattuna.
     
  4. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Eikä maksa 18 sen enempää.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Apilat ja Festival-vanteet nyt tunnistaa kaikki aikamiehet.

    Noita Festivalejakin on kahta mallia, mulla oli kadetissa aikoinaan sellaiset yhdellä leveällä reiällä olevat.

    90-luvun alussa teininä kun ei ollut rahoja, niin peltivanteet piti pimpata kilikolilla, kehä hopealla ja keskiö mustalla.:cool:
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja vanhat yleiset vastaavasti nousseet. 165-15:sta joutuu maksamaan törkyhintoja, varsinkin jos talvikumia etsii. Mikäli rengasliikkeen lippispää löytää katalogista.
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei ihan täysin, Jeepeissä on aina ollut perusvanteina hyvännäköisiä peltivanteita. Osa vaan näyttää äkkikatsomalla tietämättömälle aluvanteilta, esim noi. Maastoautossa peltiset on kestävämmät jos siis ajelee maastossa

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riippuu keneltä kysytään ja missä asiayhteydessä.
    Edellisessä työpaikassa missä suunniteltiin ja valmistettiin vetureita oli vanhempi suunnittelija, jolle kaikki alle 50mm oli peltiä.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    pitää paikkansa, esmes joku 245/65 - 14 makso kivijalkakaupassa kymmenen vuotta sitten 300 euroa per sarja, nyt se on kappalehinta netissä, kivijalkakaupat myy eioota.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

  11. DX

    DX Double Gearhead


    halpa aluvanne on jopa tolkuttoman painava, just show, no go


    sitten kun mennään suurlujuusteräksiin ja/tai seostettuun alumiiniin, että saadaan aikaseksi todellinen kevytmetallivanne, puhutaan molempien osalta ihan eri painoluokista kuin yllä ja ovat keskenään lähes vastaavia,
    kalliita kun perkeleet.

    ittellä on käyttikamalassa jotku ihme U.S race supermagnatechin alu/magnesiumseosvanteet, jeesuksen aikaset slotit, eivät paina juuri mitään verrattuna vastaavaan tavalliseen peltivanteeseen, aitoja kilvanajovanteita

    hankinnan yhteydessä pyysin renkaspajaa pikkasen oikasemaan yhtä sisäkehää kun oli pari milliä soikeutta, kehui hän ettei ole ikinä tavannut yhtä jämäkkää aluvannetta, ei meinannut onnistua lainkaan hänen menetelmillään, ihmetteli sitä, että miten noin köykänen ja ohut valu voi olla noin jämäkkä.
     
    Muokattu: 26.4.2017
  12. kaarne

    kaarne Gearhead

    Käyttöautosi on melko uusi jos rekisteriotteessa mainitaan että 18-tuumaiset vanteet ovat yksi vaihtoehdoista.
     
  13. kaarne

    kaarne Gearhead


    Vain puntari kertoo totuuden.

    Ei kannata olettaa että alumiinivanteet olisivat automaattisesti kevyemmät kuin teräslevyvanteet.

    Kokemukseni mukaan kapeammat vakiorenkaat antavat paremman ajotuntuman kuin leveät formulatyyppiset joten taitaa olla se hulppea ulkonäkö ainoa positiivinen puoli joten kannattaa miettiä kahdesti ostaako isot kiekot vai ei.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    VAG orgis alut on varmaan tehty jostain lyijy-wolframi seoksesta kun painaa varmaan enemmän mitä peltivanne saati joku centerline mikä ei paina mitään ja umpinaisessa varmaan tavaraakin enemmän.
     
  15. kaarne

    kaarne Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä mä itsekseni ja nyt ääneen jeesustelen noita kaikenmaailman isoja vanteita. Sitten ymmärrän jos jarrujen takia ei mahdu mutta muuten en.


    Ja on totta että joku 2xx/45,40/17 on nykyään sellanen volyymikoko että pirun halvalla saa.


    On myös sellanen koko että kyyti on aika tanakkaa.:wc:


    Ohimennen melkei tekis mieli ehdottaa äänestystä jenkkipuolelle. Onko ne pallokumit ja pieni vanne vai iso vanne med ohut kumi?
     
  17. kaarne

    kaarne Gearhead


    Niin siis täytyy ottaa asioista selvää ennenkuin lähtee ostamaan mitään vannesarjoja.

    Vanteiden pitäisi olla huomattavasti kevyemmät kuin vakiovanteet koska väittävät että kevyemmällä rengas-satsilla auto pysähtyy nopeammin.

    Talvirenkaita tuskin kannattaa asentaa muihin kuin umpinaisiin malleihin.

    Alumiini materiaalina on melko heppoista joten kun käyttää liian paljon voimaa pulttien kiristyksessä voi pultti jopa rikkoa vanteen.
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead


    Itse olen sitä mieltä että pelti on sitä kamaa jota käytetään esimerkiksi kattojen päälystemateriaalina.
     
  19. T.

    T. 3rd gear

    Ite ostin vähän isommat 5-puolaiset ihan käytännön syistä. Ok, näyttää hyvältä, mutta on helppo pestä illalla kuravellit pois, niin ei aamulla täristä kun lähtee taas. Mahtuu harjakin väliin.
    Tottakai kiekot ja kumit auton mukaan. Johonkin 70-luvun kisa-camaroon pitää olla mielestäni ehdottomasti reilusti kumia, kun taas joku vm. 2017 bling-bling-tuunattu on sitten taas ihan eri ääripää.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin lähinnä just omaa mieltä kaihertaa tuo 17" trendi 60-90's amerikkalaisissa :poff:
     

Kerro tästä muillekin!