Yhdistelmä hitsauskone vai 2 erillistä konetta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JuhoS, 27.4.2017.

  1. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Etsin uutta konetta talliin lähinnä peltihommin, mutta haluasin myös hommata tigin jos vaikka joskus tarvis.
    Tietenkin ainahan se kaikkien mielestä paras olisi upottaa 3 tonnia ja ostaa kaks erillistä Kemppiä :D
    Ja saahan noita vanhoja koneita tonnilla, mutta en ajatellu ostaa mitään isoa tornia ku pitää joskus liikutella ja lainailla.

    Mutta mitä mieltä ja onko kokemuksia tollasista yhdistelmä koneista?

    Tässä pari esimerkkiä

    Esabilta löytyy tollanen emp 215ic malli
    [​IMG]

    Stahlwerkillä on tollanen mig 200.
    Onko kokemuksia tästä merkistä muutenkaan?
    [​IMG]
     
    jenkula tykkää tästä.
  2. GBS

    GBS 3rd gear

    Toi Esab oli tarjouksessa Ahlsellillä. Kuolasin sitä omaan käyttöön mutta kokemuksia siitä jos jollain olis?
     
  3. jenkula

    jenkula Gearhead

    Keltanen sopis tallin sisustukseen hienosti.
     
  4. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mulla olisi myidä UUSI Walliuksen 238 mig hitsi. Täydellä kahden vuoden takuulla. Hinta 900 €.
    Ja löytyy UUSI Migatronicin 200 dc tig. Tässä taisi olla vuoden takuu. Hinta 1400 €.
    Tai molemmat yhdessä 2000 € kotiovelle toimitettuna.

    Nämä siis uusia paketissa olevi koneita EI OLE edes kokeiltu.
    p. o5o-65267
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mitä testannu ton esabin rebelin kaarta puikko ja lankapuolella niin on aivan loistava. Tig puolesta en osaa sanoa koska en ole itse kokeillu. Ko konetta oon 4kpl myynyt ja ei ainuttakaan huonoa palautetta ole tullut, yks viel semmonen paikka missä käyn melkein päivittäin. Palautetta olis kyllä tullu jos olis tullakseen. Yhtäkään huoltoa / korjausta en oo viel joutunut tekemään. Omasta mielestä ihan loistava pakettikone, ostasin itelle jos ei olis jo koneet hankittuna.
     
  6. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Mielestäni kaksi erillistä parempi. Nuo yhdistelmäkoneet esitellään kuvissa aina ilman kaapeleita ja liitäntöjä. Tuollaiseen kun lataa kaikki kiinni on kaapeleita ja letkua ristiin rastiin. Itse käytän MIG/MAG koneessa seoskaasua jolloin kaasun joutuisin vaihtamaan Argoniin kun vaihtaa TIG:iin.
     
  7. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Kahvathan on helppo vaihtaa ja kaasuletkukin laitetaan pikaliittimellä kiinni.

    Ne viee vähemmän tilaa ku saa roikkumaan seinälle eikä ole toista komenna missä ne on kiinni kokoajan.

    Se ei mulle ainakaan ole ongelma :)
     
  8. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Jees. Onko myymäsi koneet ollu kauan käytössä vai hiljattain vasta otettu käyttöön?

    Kyllä toi paketti tuntuis aika hyvältä tohon mun tarkoitukseen eli talli koneeksi.
     
  9. speedwheel

    speedwheel 1st gear

    Eikö siinä ole raapaisu tigi tossa yhdistelmälaitteessa. se on aina paha kompromissi mun mielestä.
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Lift arc tig kyseissä koneessa, eli kosketetaan ja nostetaan ylös. Ei tarvi varsinaisesti raapaista. Ei ole mikään "rehellinen" tig kone missä suurjaksot ja muut.
     
  11. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Juu lift tig toi esabbi on niinku VooDoo sanos.

    Mitä olen videoita kattonu tosta koneesta ja sen tig hitsistä ni ainakin hyvät arvostelut saanu.
    Varmasti mun hitsauksiin tarpeeksi hyvä tig jos sitä kerran vuodessa käyttää. :D Tosin ehkä tulis enemmän käytettyä ku sellanen olis tallissa..


    Sit tohon esabiin mainostettiin spool gunia alumiini hitsausta varten.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead




    Tuo herra arvostelee muutaman koneen
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on tuollainen Stalwerk ollu jo noin 5 vuotta. Vielä toimii....... Siinä on puikko, plasma, ja TIG jalkapolkimella.
    Jos on jatkuvaa tekemistä TIG:llä, ja plasmalla, niin letkuja ja kaapeleita joutuu vaihteleen jatkuvasti. ja sääteleen nappulat uusiksi. Siksi tuo plasma on jäänyt taka-alalle, kun on pikku palasteluihin muita vehkeitä. Mutta plasma siinä on, jos oikeesti sitä tarvii.
    Jos kaasuletkuille on pikaliittimiä, niin silloin olis vähän näppärämpää. Jossain vaiheessa saatan erillisen pikku plasman hankkia, jos joku alkaa jotain mulla teettämään.......
    Yhdistelmäkoneissa on se hyöty, että menee pienempään tilaan. Mullakin on nyppykone, ja tuo yhdistelmäkone päällekkäin samassa kärryssä (koska tein liian pienenhallin, lattiaa vain 82,5m2) vaikka ei niitä juuri samassa hommassa tarvitakkaan.
     

Kerro tästä muillekin!