Chevyn 4.3 V6 kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BenDilde, 30.4.2017.

  1. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Elikkäs eilen tuli hommattua tuollainen '90 vuotinen C1500 Fleetside otsikon mukaisella koneella ja keppivaihteilla. Ensimmäinen kyssäri olis moottorin nakutus. Tyhjäkäynnillä ja liikkeessä todella pienellä kaasulla kone nakuttaa aika terävästi, mutta veto päällä ei ollenkaan. Edellinen omistaja on tarkastanut että nokkaketju on ehjä ja kireällä ja nostajat on jonkun aikaa sitten vaihdettu. Epäilivät sytkähäikkää tai moottorin ohjausboksia. Myös katin tukkoisuus epäilytti mutta ainakin päästöt oli leimalla kohdillaan. Moottorin on tuota nakutusta on kuulemma jatkunut jo useamman vuoden ajan eikä se ole mitään rikkonut eikä ketään haitannut. Ajokilometreistä ei voi ollaa varma kun vaijeri on katkennut 215tkm kohdalle

    En nyt saa puhelimesta liitettyä kuvaa tänne, mutta ilmeisesti egr on se palikka mistä menee putki repsikan puolen pakosarjaan? Siitä on jokin sähköliitin pistokkeesta irti, voiko millään liittyä asiaan?
     
  2. Anza

    Anza Gearhead

    pieni rallatus kuuluu mullakin v6 1989 keulilta. Paikallistettiin se moniurahihnan kiristimeen, tai sen rullan laakeriin? Täytyy kokeilla vaihtaa se ja jatkaa kuulostelua.
     
  3. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    No moniurahihna menee mullakin vaihtoon, on aika kiilloittunut jo ja pientä hihnan vikinää kuuluu, pitää samalla tsekata kiristin. Mutta tää ääni on aikalailla niinkuin venttiilien nakutus, ehkä kuitenkin hieman terävämpi. Mekaaninen nakutus kuitenkin.
     
  4. santtuv

    santtuv Gearhead

    Hihna irti pyöräyttää ni tietää kuuluko moottorista.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ainakin s10 blazerissa osaa pakosarjojen/putkien lämpöpellit pitää todella vittumaista ääntä just pienellä vedätyksellä. Pitäs vissiin hitsata niitä vähän kiinni o_O
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Saattaisi olla vaikka nostajavikaa.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onko ne nostajat vaihdettu juuri sen rallatuksen takia vai muusta syystä ja tuliko rallatus sen jälkeen ?
    Voihan se olla että uudet nostajat/nokka kulunut pilalle...

    Matkamittarinvaijeriko...ei siellä mitään vaijeria ole, kun mittari on kokonaan sähköinen.

    EGR-venttiili on imusarjan päällä...tarkoitat varmaan ilmapumppua, jos siitä menee putket pakosarjoihin.
     
    Muokattu: 30.4.2017
  8. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Joo, sori, en mä mistään mitään tiedä Nyt toista päivää vasta laitteen omistan niin voin sanoa että pellin alla suihkumoottori ei toimi Mikäs virka sillä ilmapumpulla on? Sähköjohto tosiaan on liittimestä irti ja heiluu siinä vieressä.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se A.I.R Smog Pump on vanhanaikaisia saastevempeleitä, pumppaa ilmaa pakoputkistoon mm. kylmänä...sen voi aivan hyvin poistaakin jos se on rikki ja johto lienee A.I.R solenoidin johto.
    Autoa on tehty pumpulla ja ilman...riippuu vähän markkina-alueesta johon auto ollut uutena tarkoitettu, esim. California mallissa pumppu....pumputtomissa A.I.R johto irrallaan, muistaakseni jossain imusarjan päällä niputettuna.
    Moniurahihna on myös vaihdettava silloin lyhyempään, flektitunnelin päällä on tarra hihnankulusta pumpulla ja ilman.

    Kokeile käyttää hetki ilman hihnaa loppuuko naksutus...1/2" vääntimellä ja olikohan 15 - 16 mm hylsyllä kiristimen jousta vasten vääntäen lähtee hihna pois/päälle parissa minuutissa, helppo ja nopea kokeilla.

    Ilmastoinninkompurat ja niiden magneettikytkimet saattavat myös metelöidä laakereiden pettäessä.

    Itellä oli yksi 350 V8 versio ihan samasta koneesta, sekään ei kolissut yhtään ajossa, mutta käynnistäessä ja tyhjäkäynnillä naputti...syynä laakerivaurio.
    Kaikki runkolaakerit ja vissiin muutama kiertokangen laakeriki kulahtanut punametallille...annoin kaverille kun vaihdoin koneen.
    Kaveri purki ja myi osina pois, kun ei ollut kummallakaan tarvetta 200kg ankkurille.
     
  10. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Näin ymmärsin että nostajat on vaihdettu juurikin tuon nakutuksen takia mutta ei auttanut asiaan. Pitää vielä kokeilla napata hihna pois ja laittaa käyntiin onko eroa. Mutta esim. jossain satasen vauhdissa se nakutus tulee kun kaasulla just ja just antaa vetoa. Sitten kun linttaa pedaalin lattiaan niin kone käy todella nätisti.
     
  11. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    [​IMG]

    Tuossa nyt vielä kuva siitä mitä tarkoitin. Eli se irroitettu johto roikkuu tuossa öljytikun alapuolella.
     
  12. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Voiskohan nakutustunnistimella olla mitään tekemistä asian kanssa? Vai oireileeko sitten ihan eri tavalla jos se on pimeänä?
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei jatkoon! Joku enemmän mekaanisempi vika ;)
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Laakerit jos on lopussa niin just tuolla tavalla naputtelee.

    Toki kun ovat ihan loppu niin kolina on jatkuvaa ja pahenee vaan ennen sitä viimeistä kolausta.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nakutusanturin viallisuus voi aiheuttaa juuri kuvailemasi oireet.
    Tällaisia tapauksia on ollut.

    No nyt vasta luin tarkemmin aloituksen, ja siis tyhjäkäynnilläkin nakuttaa.
    Näinköhän se sittenkään voi nakutusanturista johtua...
     
    Muokattu: 1.5.2017
  16. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Se tyhjäkäynnillä nakutus on aikalailla vähäistä ja vaimeaa. Liikkeellä nakutus tulee aika voimakkaana kun päästää kaasun pois ja pedaalilla härnää ihan jollain millin liikkeellä ja se tulee aika kovana, mut sit kun antaa taas vetoa, niin ääni häviää ja mennään niin nätin kuuloisesti.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itselläni aikoinaan letukan kuutonen piti tuollaista ääntä, kun männän helma oli murtunut, ja oli ties kuinka kauan pitänyt, toivottavasti siitä ei ole kyse.
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kiertokangen laakereiden puolesta voisin lyödä vetoa tuon kuvauksen perusteella.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itse tekisin merkin jakajan juureen, kääntäisin pikkusen ja kokeilisin nakuttaako. Jos katoaa niin sit tutkii jakajaa ja jakopäätä. Toimiiko ennakon säätö ym. Vai kaikki yhdessä, venynyt ketju ja jakaja? Jostain se pitäs aloittaa karsimaan, ja toi olis helpoin aloitus. Mekaanista oikein voi korjata muuta kuin vaihtamalla.... eikä se pakosarja ole?
     
  20. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Niin sehän unohtuikin sanoa että aikaisempi omistaja sanoi että kun kääntää jakajan reilusti niin ääni häviää mutta sitten menee jo niin perseelleen että auto jaksaa kulkea vain kahdeksaakymppiä. Ja jakoketju oli tarkastettu ja todettu ehjäksi ja kireäksi ja nostimet on vaihdettu.
     

Kerro tästä muillekin!