360 ei lataa??!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Eemeli.Stenstrom, 21.4.2017.

  1. Eemeli.Stenstrom

    Eemeli.Stenstrom 1st gear

    Kyseessä on siis 360 mopari (luultavasti jostain 70 luvun alusta) ja autona toimii 67 coronet. Ja vika on siis otsikon mukainen eli ei lataa akkua. Koneen käydessä akun jännite on noin 12.15 volttia jos ei käytä mitään sähkövehkeitä autossa, kun pistää valot ja puhaltimen päälle akku tyhjenee lopulta ajossa kokonaan. Pystyy kuitenki ajaan jos ei käytä valoja, puhallinta tai muita sähköä käyttäviä vehkeitä. Uuden laturinkin vaihdoin. Ihan boschin oman. Eikä mitään vaikutusta. Tässä on edellinen omistaja pistäny jonku bemarin kummallisen jännitteensäätimen minkä tilalle koitin moparin omaa vähän uudemmasta pelistä eikä mitään vaikutusta. Nyt alkaa tietotaito loppuun olisko kellään vinkkejä mistä vois lähtee vikaa ettiin? (En varmasti oo ainoo kellä tää vika vaivaa moparia...)
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oletko kokeillut tuleeko laturin persiistä mitä lukuja?
    Jos laturi lataa, mutta akulle saakka ei tule, niin sit on varmaan tulipellin läpivienti hapettunut, fusible link kyrvähtänyt tai sit amppeeri mittari oikosessa.
    Koita olla polttamatta koko autoa :)
     
    KajS tykkää tästä.
  3. makaro

    makaro 1st gear

    Eli säädin on varmaan laturissa jo ...luulen koska erillissäädin Posseja ei juuri ole tarjolla..Niin miksi ruuvaat moparin säädintä vielä kiinni? D + ja B+ ainoita mitä tarvii ladatakseen
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Mitkä on tuo D+ ja B+ nastat? Itellä on tossa yks 120A Boschi lattialla, jos sen laittas Fairlaneen... Siinä tais olla just nuo B+ ja D+ nastat, B+ oletettavasti akulle ja D+ joku heräte/merkkivalo?
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Juurikin näin
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Voisko Eemelin Coronettiin tehdä sellaisen modauksen, että vetäisi johdon suoraan laturilta akulle eikä sen fusible linkin kautta auton johdotukseen?

    Noin mulla slanttivanissa, kyllä lataa. Oli se fusible link kärvähtänyt. Korjattu sittemmin virityksellä, vaihdoin 16mm2 johtoon (ohut sanoi pojat tuolla toisaalla).
     
  7. Eemeli.Stenstrom

    Eemeli.Stenstrom 1st gear

    Vähän väliaika tietoja:
    Eli en tiiä mitä missä tapahtu mutta moparin säätimellä alko lataan mutta lataa tyhjäkäynnillä noin 15 volttia ja kierroksilla melkein 18 volttia mikä teki sen että sytytyspuola kuumeni aivan liikaa ja halkes, vaihdoin uuden mutta ei paljoo uskalla ajaa ettei halkee tääkin. Kuitenkin kävin pikku lenkin heittään minkä aikana lataus petti kokonaan taas eli ei lataa taas ollenkaan. Voiko toi liika lataus rikkoo jännitteensäätimen? Viikonloppu tulee ja cruisingit ja muuta kaikkee olis hieno saada tää vehje ees kerran toimiin kunnolla...
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Viisaammat korjatkoon kun en tästäkään mitään tiedä, mutta muistelisin että jos lataa noin poskettomasti, ni se jännitteensäädin on silloin paskana. Ja jos lakkas uudelleen lataamasta ni ettei ois laturi sanonu morientes...?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En tiiä, oonko joskus jo ennenkin sanonu... Jos ei yhtään niinku osaa, niin usein tulee halvemmaks viedä vehje sellaselle, joka osaa. Lähtötiedoista päätellen etäapu näin kirjoiteltuna ei enää riitä.
     
    KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Parin viikon päästä on halvalla myynnissä puoliksi palanut projekti... :D
     
  11. JTE3

    JTE3 Gearhead

    KajS tykkää tästä.
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Jussi289:n vinkki on paras...

    Mutta silti vielä pari seikkaa:

    1) Onko akku ns. hyvä? Eli näyttääkö jotain yli 12,5 V kun auto ei käy ja sähkövehkeitä ei ole käytössä?
    2) Onko akunnavat siistit ja kontakti akunkenkiin hyvä?
    3) Maadoitukset: akusta koriin/runkoon ja moottorista koriin/runkoon, ovatko kunnossa?

    Ooppelismi: meillä oli 1990-luvulla D-Kadett, joka latasi +20 V. Ammattiauttajatkin kylällä veikkasi säädintä. Vika oli akussa, joka oli seula. Ja akunnavat oli valkovihreän moson peitossa. Akun vaihto korjasi tilanteen.

    Ja sitten JTE3:n linkkaamia kaavioita seuraten pitää todeta, että yhteys laturilta akkuun on olemassa.
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Äkkisiltään...

    Kun siellä on Boschilainen, ilmeisesti sisäänrakennetulla säätimellä, MoParin omalla releellä vesilintua. Herätettä ei volttimittarin kautta, vaan virtalukon takaa lisättävälle merkkivalolle ja siitä laturin D+:aan. B+ suoraan akulle.

    http://oldholden.com/node/103868
     
  14. Eemeli.Stenstrom

    Eemeli.Stenstrom 1st gear

    Tuhannet kiitokset tästä kaaviosta!! Tein kokonaan uusista johdoista ton mukaan latauspiirin nii nyt lataa tyhjäkäynnillä noin. 13.7V ja kierroksilla 14.6V.

    Jussi289: Tää sun vinkkis olis varmaankin kaikista järkevin ja olin jo siihen kallistumassa mutta tekemättä ja koittamatta ei opi mitään. Taas ollaan vähän viisaampia kun ennen. Ja jos näitten kanssa peuhaa enemmänkin niin olis hyvä että tietoo löytys omastakin takaa...
     
    KajS tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvä et tuli kuntoon. Ja omin avuin vielä.
    Tuo alun selitys vaan kuulosti niin sekavalta, et siihen oli huono antaa järkevää neuvoa.
     
    Eemeli.Stenstrom tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tosihyvä. Roinat herätepiirissä saattoivat harhauttaa muuten terveen laturin ylilataukseen.
     

Kerro tästä muillekin!