Löytyykö harrasteautostasi sammutin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja karhu01, 6.5.2017.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jauhesammutin ei ole hyvä juttu. Sillä kun sammuttaa esim. kaasaripalon konehuoneesta, niin siivoamisessa on isompi homma kuin palovaurion korjaamisessa. Vaahto/neste, on parempi, mutta se ei kestä pakkasta.
     
  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mä luin noista nestesammuttimista nii eivät oikee tykkää vaihtelevista keliistä. Jauhesammutin ei oo nii arka. Mut joo tuvasta löytyy nestesammutin nii ei mee koko kämppä remonttiin. Autos ny vois mennä tosiaan toi jauhemalli ku on etuuseeki ja eipä se siivuaminen nii haittaa paljoa ku se et on vaa pelkkä hiilikasa enää jäljellä.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juu anna palaa vaan, sammuu kyllä itekseen jossain vaiheessa...
     
  4. T.

    T. 3rd gear

    Joo, jauhe pilaa paikat jollei pääse nopeasti putsaamaan. Siitä huolimatta olen jauhetta pitänyt kun se taitaa kestää olosuhteita parhaiten. Olen ajatellut näin että jos sattuu huonosti käymään, niin maalia saa kaupasta.
     
    Skoll tykkää tästä.
  5. Martin460

    Martin460 Gearhead

    [​IMG]
     
    anssi1960, freetime-cruiser ja T. tykkäävät tästä.
  6. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Ei oo sammutinta Furyssa mutta pitäisi kyllä olla. Just tuossa viime vkl starttailin sen talven jälkeen käyntiin, hyvä että isäukko oli siinä tarkkailemassa keulan puolella. Kiihdytyspumppu vuoti aivan perkeleen hyvin, se oiskin kiva sitten kun tuprahtaa ajossa tuleen ja ei mitään millä sammuttaa.

    Ulkosäilytyksen "hyviä" puolia, viime kesänä oli lähes sama homma, pari bensaletkun pätkää oli päättänyt haurastua halki ja hyvinhän se sillonkin ruikki pihalle.
     
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Olen kanssa pyrkinyt bensa-autoissa (paitsi emännän Primerassa) pitämään mukana aina vähintään jotakin sammutinta. Coronetissa on 6kg jauhe tavaratilassa kiinnitettynä, yhdessä Mersussa alkuperäinen 2kg halonisammutin kuskin penkissä ja sen lisäksi yleensä heitän liikkelle lähtiessä kyytiin 6kg nestesammuttimen, jos sitä ei siellä jo valmiiksi ole. Vois oikeastaan tommosen 6-litraisen nestesammuttimen laittaa Coronetin kyytiinkin, sillä ne eivät lopulta niin paljoa maksa esim. Biltemassa, ja ei tuota autoa paljon pakkasessa tavata seisottaa. Jauhe kyllä sammuttaa tehokkaammin, mutta kuten monesti edellä todettua, niin nestesammutin on siistimpi. Halonit ovat kuulemma tosi tehokkaita ja tiettykin erittäin siistejä käyttää, kun niistä tulee vain kaasua, mutta niitä ei enää saa mistään ostettua, eikä vanhoja täytettyä, kun niiden kaasut ovat kasvihuoneilmiön edistäjiä. Yleisestihän sammuttimissa on ihan selkeät luokitukset, kun joku edellä pohdiskeli eri paikasta ostettujen jauheiden tehoja. Esim Glorian 6kg sammuttimia on paremmalla ja huonommalla luokituksella, ja hinnassa sitten jonkin verran eroa niiden välillä. Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että 2kg tai pienemmillä sammuttimilla jos meinaa sammuttaa, niin palon on joko syytä olla tosi pieni tai käyttäjän suunnilleen ammattilainen (eikä sekään auta, jos palo on vähänkään isompi).

    Joskus itse asiassa rupesin rakentamaan sellaista Mersun tavaratilaan näppärästi sopivaa laatikkoa, jossa olis ollut paikka 6kg sammuttimelle, sammutuspeitteelle, hitsaushanskoille, turvavyöleikkurille, ensiapulaukulle, varapolttimoille, taskulampulle, muutamalle pullolle (jäähdytinneste, lasinpesuneste, moottoriöljy, yleisvoitelyöljy, ...), hylsysarjalle ja muutamalle muulle työkalulle. Se jäi tosin sitten kesken, mutta se olisi ollut näppärä laittaa aina siihen Mersuun, jolla kulloinkin liikkuu, kun sopi sekä noihin käyttö- että harrastevehkeisiin. Voisi sen vieläkin tehdä joku kerta loppuun asti; ei se oikeastaan hullumpi olisi olla mukana. EA- laukku, hitsaushanskat, sammutuspeite ja jotain muuta rompetta kyllä nykyäänkin mulla on sellaisessa muoviboksissa, jota koitan aina muistaa ottaa mukaan siihen autoon, jolla liikun. Ja samoin sellainen työkalusalkku, mutta kun niitä ei saa mihinkään kiinni näppärästi, niin ovat vähän tympeät eri härveleiden tavaratiloissa lopulta.
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  8. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ei oo paljookaan aikaa, kun täällä joku kirjoitteli jossain ketjussa tyhjentäneensä muistaakseni lähes 10 sammutinta heikohkolla menestyksellä johonkin leimahtaneeseen purkuautoon palokuntaa odotellessa...
    Eli reilun kokoinen sammutin pitää olla ja todella nopeasti saatuvilla, jos sillä ajattelee saavansa edes muutaman hetken lisäaikaa...


    EDIT, sivun vika viesti: http://www.overdrive.fi/forum/threads/taas-palaa-jonkun-talli.162947/page-12
     
    Muokattu: 6.5.2017
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    6 kilosta sammutinta olen pitänyt mukana takaluukussa ns. ykkösharrasteautoissa viimeiset 10 vuotta. Pienempi 2 kilonen kabiinissa sähköpalon varalta.
    Muissa on sitten vaan se pelkkä 2 kilonen.
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Aikoinaan vuonna-99 kun sain tuon kuvan firebirdin valmiiksi,lähes heti sattui tulipalo konehuoneessa.
    Sain lainaksi Holleyn kaasarin joka oli koekäytössä,mutta jokin siinä sitten oli pielessä mitä en huomannut?
    Kiva tunne kun oltiin lähdössä ajoon ja tyttö(1.5v) oli turvakopassa etupenkillä,yhtäkkiä tajusin että kaikki ei ole kunnossa,just maalattu auto ja näin kun konepelti alkoi savuta ja maali kupruilla:confused:
    Kaasarissa oli joku juttu mitä en ollu huomannu vaikka jatkuvasti juuri noiden Hollikoiden kanssa pelasin.
    Jostain syystä sammuttimia meni yhteensä 15kg,onneksi sattui olemaan monta putelia jo itsellä ja naapurikin vielä yhden sammuttimen toi ihan tarpeeseen.
    Yritin sammuttaa niinkuin oikeaoppisesti pitäisi ,eli ei heti avata konepeltiä,vaan raosta suihkutetaan,mutta ei vaan sammunut ,joten kannattaa
    suhtautua noihin juttuihin ihan tosissaan,ei ole leikin asia kun tuli on irti.
    Sitten vielä jos sulla on sähköinen bensapumppu niin voi tulla lisäyllätyksiä tuollaisessa tilanteessa?
    [​IMG]
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olin sammutinkoulutuksessa joku aika takaperin jossa tommoseen puolen neliömetrin kokoiseen matalaan astiaan sytytettiin bensapalo ja siitä sit sammuttamaan. Ei mitenkään itsestään selvää että se sammuu 10kg sammuttimella!
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On sekin tyhjää parempi. Tulityökurssilla ohjeistivat katsomaan että mittari on alueella ja se riittää. Vanhuuttaan voi olla pulverit paakkuna, muttei ne tarkastajatkaan niitä ulos ota. Kopsauttavat kerran kumivasaralla ja ravistavat pytyn kertaalleen.

    Tulitöissä pitää olla 2kpl 12kg sammutinta (tai toisena vesiletku) ja ne sammuttimet vielä spekseiltään vakioita parempia. Ja ne saa loppumaan kesken, jos alkaa liekin latvoista sammuttamaan.
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Panteraan laitoin halonipullon ja suuttimet moottoritilaan ja kabiiniin, muissa 5kg jauhe .
    joo, on syttynyt puolenkymmentä paloo mutta isommilta tuhoilta kuitenkin säästytty
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tehokas sähköpumppu, jumiutunut /vuotava koho ja kaasari tulvii, siinä ainekset täystuhoon
     
  15. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    http://www.ita-savo.fi/uutiset/lahe...-seuranneessa-autopalossa-kuhakoskella-365812

    joo, esim tossa kohtaa ois ollut todella huono asia jos olis menty pilaamaan auto vaahtosammuttimella.

    Aika usein lähdetään siitä ajatuksesta liikkeelle, että sammutinta tarvitaan vain jos omassa autossa syttyy joku pieni sähköpalo, sit mietitään onko se sammutin hyvä vai huono juttu, ja vaikeessa paikassakin...
    Usein sillä sammuttimella kyllä oikeassa elämässä sammutetaan jonkun muun autoa kuin omaa. Siksi mun mielestä kaikilla pitäis joku sammutin ollakin mukana.




    Joo vähän pani silmään toi yks kirjoitus aikaisemmin että ostaa joka vuosi uuden sammuttimen ja tuhoaa vanhan.
    Silloin se melkeen kannattaakin, jos on joku homma missä oikeasti vaaditaan tarkastettu sammutin, koska ovat niin halpoja ja tarkastus maksaa abaut saman.

    Mutta ei ne vuodessa pilalle mene, ja se tarkistus ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Niinkuin sanoit, mittari kun on vihreellä ja kumivasaralla koputtelee niin kuulee onko jauhe pakkautunut jonnekin reunaan.

    Mulla on kaikissa harrastepeleissä sammuttimet, ja jokaisesta leimat ummessa. Ja palovakuutukset... mutta esim ton uutisen kohdalla ois varmaan ollut kiva jos jollain ois ollut sammutin..tuoreella leimalla tai ei.
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Öpaineanturin kautta bensapumppu niin ei käy niin usoayvahinkoa, ja sillon todnäk ei johdot voi sulaa niin yhteen että ohittuisi anturi. Toisin kuin jonkun kytkimen kanssa vois käydä.


    Chevyn tbin ainoa käyttökelponen osa tuo anturi :D Eli virta kulkee läpi kun öpainetta on, tukevamman olonen musta kuin se että pistäs virrat ja maadottavan anturin kautta pumppu.
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  17. T.

    T. 3rd gear

    Voisihan tuota vähän koputella jos se pysyisi parempana. Paineet on ainakin hyvät mittarin mukaan.
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Huollossa näyttivät sammutimen mittareita, jotka oli edelleen vihreällä vaikkei olleet kiinni missään...

    Mutta itellä yleensä uusi sammutin talon eteisessä, vanhat sitten kiertää verstaalle ja autoihin. Yhtään en ole ikinä tarkistuttanut tai heittänyt roskiin. Autossa ne ainakin ravistuu hyvästi.

    Jostain netistä luin juttua miten eri aineet palaa. Yllätys oli, että esimerkiksi jäähdytysneste voi olla pahempi kuin bensiini!

    Kyse oli siitä, että bensa ei juurikaan syty pelkästä lämmöstä, vaatii aina sen kipinän, muuten vaan haihtuu hetkessä. Itsekin olen pari kertaa kylvettänyt koko konehuoneen sähköpumpulla letkun irrottua.

    Mutta muut nesteet syttyy pelkästä lämmöstä ja jäähdytysneste syttyy vaikkapa todella kuumasta pakosarjasta.

    Oli mielenkiintoinen artikkeli.

    Sitä yhtä paloa koitin itekkin sammuttaa konepelti kiinni ja jäi fiilis, että se on väärin. Kun tosiaan lämpö oli niin kova ettei pulveri tehnyt mitään, lämpö sytytti heti uudestaan kun sammutin tyhjeni. Jos olisi avannut pellin olisi saanut lämpöä pois paremmin. Luultavasti ei olisi siltikään sammunut niillä sammuttimilla, olisi pitänyt olla vettä ja hiekkaa, kun oli muoviset sisälokasuojatkin tulessa.

    Autoja saa aina lisää, mutta vieläkin harmittaa. Yksi tuollainen on nyt nettiautossa ja myyjä epäilee suomen ainoaksi. No tiedän sentään kaksi muuta joista toinen itellä ja molemmat näistä rekisterissä.

    Ja se palanutkin on yhä olemassa. Melko heti palon jälkeen purin ja pesin sen, mutta menee kyl tosi karuun kuntoon, eikä pulveri ainakaan auta asiaa. Uusi omistaja ei ole 10 vuodessa saanut sitä kuntoon eikä ole nyt työn allakaan.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noita neste(vaahto)sammuttimia on pakkasenkestäviäkin tänä päivänä. Eikä maksa älyttömiä, minusta aika lailla paras vaihtoehto sekä talliin, takakonttiin että varikolle. Itselläkin pari moista käytössä, jauheella kun tekee melkoista tuhoa jos huono tuuri käy.
     
  20. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Asiahan ei mulle kuulu, eikä aiheeseenkaan liity, mutta kysynpä kuitenkin, että mikä auto se sitten oli? Villi veikkaus, että 130 coupe?
     

Kerro tästä muillekin!