300c Käyttöautona

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Röllykkä, 21.5.2017.

  1. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Tiedän, ketjuja löytyy aiheesta, mutta jos aiheesta saisi kiteytetyn pointin.. =)

    Ulkonäöltään ja käyttötarkoitukseen sopivilta mitoiltaan tuo kulkine houkuttelisi kovasti.
    Olinkin jo päätynyt xc60 sijaan tuohon 300c:n farkkumalliin, ja ainoa puntarointi oli, että hemppa vai nokivasara.
    Erehdyin kuitenkin lukemaan tuota kokemusketjua ko. autosta, ja sieltä huokui kyllä tunnelma, että ostettaessa tuollaisen, saa koko rahalla harrastustoimintaa..

    Eli onko tuo ajokki tosiaan pelkkää vikaa, vai uskaltaako sillä lähteä stadista lappiin ilman varaosilla ja työkaluilla täytettyä peräkärryä?

    Jotenkin sitä on niin laiskistunut, että ei jaksaisi ennen joka ajoa tutkia erilaisia häiriövaloja tai öljyvuotoja tms.

    Mielellään kuulisin myös kantoja asiaan "hemi vs. crd"..

    Suurkiitos jo etukäteen!
     
  2. spede

    spede Gearhead

    Ostin tälläviikolla 300c vm.07 crd 135000km ajettu suomiauto. On maukas ajettava ja muutenkin hieno peli omasta mielestä. Apumiehen sähkölasi on jumissa ja sen lupasi autoliike maksaa. Viimeiseen katsastukseen oli etupään nieveliä paljon vaihdettu. Kyllä tähän rahaan saa parempaa autoa hakea eikä tarvitse perus kyrpätynnyrillä ajella. Paljon tuntuu olevan kapan tuotiautoja ilman huolto kirjoja yms.
     
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Se on ihan sama mistä autosta lueskelet kokemuksia niin jää fiilikset että täys paska ja pelkästään vikoja :D

    Mulla ollu 2010 CRD ja nyt on 2005 Hemi, jos ei kulutus ole ongelma niin aivan yksiselitteisesti Hemi vie 100-0 minun mielestä, luotettavin moottori 300C korissa. Hemissä ei oo mitään isompia insinöörien suunnittelemia kompastuskiviä moottorissa kuten on mersulta lähtösin olevassa CRD:ssä. Hemeissä on 2009-2012 vuosimalleissa olikohan se nokkaketjun/MDS kanssa ongelmia, eli jos sitä vikaa ei ole korjattu moottori on riskialtis vaurioille. Noita vanhempia Hemejä ei taida paljon muu riivata kuin se, että jos onnistut moottorin keittämään niin siinä saattaa venttiilinohjuri tms. tipahtaa männän päälle kun se murenee. No senhän tietää miten seuraavan kerran startatessa käy. Tuokin todella harvinainen, eli ei todellakaan kaikki ylikuumentuneet tuota tee mutta osalla käy huono tuuri.

    Ite oon ollu 100% tyytyväinen omaan Hemiin, toki ostin omani eka omistajalta joka oli viimesenpäälle huoltanu ja tuolla mun Hempalla ei oo nytkään ajettu ku 136tkm. Mahtava peli, saa kokeilla Suomesta samassa hintaluokassa löytää makiampaa käyttistä :cool:
     
  4. sirkus

    sirkus Gearhead

    Mulla on ollu kans 08 crd ja 05 hemi ja samoilla linjoilla, et hemi on kyl ainoo oikee kone näihin. Pa kulutuskaan ei mun mielestä ollu paha ja alle 20tkm vuosi ajoille ei edes kannata ajatella crd.tä
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Itse ostin ton crd:n pitkän matkan autoksi ja kärryn vetoon. Siinä se on aika omiaan. Kulutus 7 metrinen asuntovaunu perässä tai parin tonnin autotraileri 8-10 litran luokkaa ja massaa siellä perässä ei juurikaan huomaa. Hempalla saattaisi viedä snadisti enemmän. :)
     
  6. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo iteki laskeskelin ottaen huomioon CRD tyyppiviat että se 15-20tkm pittee vähintään ajjaa että kantsii se CRD pittää. Mulla on ajoja toki vaan 10tkm nykyään niin helppo valinta :)

    Vie se Hemi paljo enempi, mulla putkistot ja Diablon softat jne. niin matkassa menee minimissään ilman kuormaa 9.5l/100km mutta normisti painuu lukemat sinne 11-12l huiteille kun sitä Hemiä on mukava vähä härnätä :) Riskihän se CRD varsinki ohjelmoituna on, silleen mahtava motti.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu varmaan ihan kädentaidosta ja tai varallisuudesta. Mikä vaan vähän "erikoisempi" auto (mikä ei edusta luotettavuuden kärkikasia, ei silti tarkoita että olisi paska) tulee kalliiksi jos joka vian ja huollon teettää pajalla.
     
    VintageSpeed tykkää tästä.
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tuo on hyvin sanottu. Chrysleri on vähänkuin vanha omakotitalo. Jos et mitään osaa itse tehdä niin älä osta sellaista.
     
  9. sirkus

    sirkus Gearhead

    Ihan sama se on esim vähän vanhemman BMW tai Mb kanssa. Kalliiksi tulee jos kaikki pitää pajalla teettää.
     
  10. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Kiitokset kattavista mielipiteistä!

    Tuo on kyllä totta, että joka asian takia kun pajalla käyttää, saa rahaa palamaan, oli auto kun auto.

    Mietin vain itsekseni, että edellinen ns. parempi ajokki oli E60 koppanen bmw 525d, jonka ostin 136tkm ajettuna.
    Harmitti joskus aikanaan luopua siitä, kun se oli ihan rehellisesti hyvä auto:
    A) Järkyttävän hyvä ajaa
    B) Lähes täysin viaton, jollei huoltoja ja parkkitutkan antureita lasketa (omat ajokilsat 136tkm-320tkm)
    C) Minkäänlaisia nitinöitä ja natinoita ei kuulu kesällä eikä talvella verhoilusta tai kojelaudasta.

    Nyt olen käynyt 300C:n kanssa koeajolla, ja yllätys oli positiivinen. Jos Bemarista voi ajo-ominaisuudet parantua, niin kyllä, se tapahtui.
    300C oli todella hyvä ja vakaa ajettava, sekä hiljainen sisälle.

    Bemari saattoi olla jonkun muun päivän tuotantoa, kun maanantain, mutta tietty olisi kiva, että seuraavakaan käyttis ei nyt ihan joka viikko vaatisi käsiä konehuoneeseen, tai läppäriä OBD:hen.
    Siksi, vaikka tee-se-itse-mies olenkin, hieman arveluttaa, että riittääkö vapaa-aika chryslerin vaatimaan huomioon.. ;)

    Raadin puheiden kannustamana alan kallistua aavistuksen tuon hempan suuntaan.
    Nykyinen kotilo kun kuluttaa 98:a noin 10l/100km.
    Siirtyminen hemppaan ei oletettavasti muuta kulutuslukemaa ihan järkyttävästi. ..kait..
     
  11. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tuskin sun taloutta kaataa euron-parin heitto/100km suuntaan toiseen?Pääjuttu kai on et on sellanen peli joka itseä miellyttää.Täällä eletään vaan kerran ja se aika kannattaa käyttää harkiten hyväkseen.Naiset on juttu erikseen,mutta ei nyt niistä enempää.
     
    Rotten ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jos olet bemarin jo omistanut niin melkolailla huoletta voit ostaa 300C, todennäköisesti vähemmän joudut Hempan kanssa jumppaamaan kun bemarin :D Meinaan on mullaki ollu 14kpl bemareita ja kyllä 300C on ollu paljon helpompi auto, kuitenki 300C:täki kaksin kappalein ollut, tai siis toinen on edelleen vielä. Itse kattelisin vähä ajetun yksilön missä vähän omistajia, jos hyvin huollettu Hemi niin kaikki pitäs olla kunnossa. Jarruja ja alustan osia nuo syö, kuten mikä hyvänsä painavampi auto.

    Hemi menee vakiona matkassa 9 litran huitella, ite asiassa mulla on ollu 2006 Hemi Chargerikin niin se meni matkassa jopa 8.5 litran kulutuksella. Kaupungissa mulla kuluttaa tuo oma piristetty Hemi 17-18 litraa sataselle, mutta ajan semmosta 3-5km pätkäajoa sillä 80% ajasta. Minusta nuo on varsin kohtuullisia lukemia 2000kg painavalle tankille mikä liikahtaa sekä murahtaa välittömästi kun vähäkään oikean puolimmaista poljinta painaa :cool:
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämä ongelma ilmeni melkein yksinomaan Challengereissa 2009-2012. Nokkaketjun kiristäjä katkesi automaattiversioissa, joissa MDS. Asiasta on olemassa tehtaan recall, joten uudet palikat vaihdetaan valmistajan piikkiin.

    Ei se Mersun kiisseli suorituskyvyltään huono ole, mutta turboremontti odottaa 100-200 tkm välillä ja 300:ssa se on ymmärtääkseni suhteellisen vittumainen ja kallis homma.

    Hemi puolestaan on erittäin hyvä kiuas, eikä se suorituskykyynsä nähden ihan mahdottomia kuluta. Challengerilla olen päässy matka-ajossa öpaut 9 l/100 km ja nurkissa pyöriessä 11-12 l/100 km. Tosin raskaammalla poljintyöskentelyllä lukemat saa helposti suuremmiksikin...:)
     
  14. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kyllä taisi olla nimenomaan noin että pääasiassa Challengereissa oli tuo ongelma mutta en uskaltanut rajata siihen kun en enää varmalla muistanut.

    Mun edellinen 300C 2010 CRD SRT Design oli multa lähteissään 287tkm ajettu, mutta ei siihen ollut vielä turboa vaihdettu. Ja turbohan on moottorin takapäässä moottorin päällä, joten pitäisi itse asiassa olla helppo vaihtaa. Mutta CRD:ssähän on niitä vika alttiita kohteita, turbolle menevä ilmanotto tahtoo tihkua öljyä vaikka mitä teet moottorin päälle, se öljy sieltä kulkeutuu suoraan imusarjan läppämoottorin päälle ja tuoha on veemäinen homma korjata, korjaamoille noin 1500€ työ muistaakseni. Lisäksi moottorin keskellä imusarjan alapuolella on jokin öljyjäähdytin mistä tuppaa menemään yksi O-rengas tiiviste ja sitten se alkaa valuttelee öljyä kentälle, taas kyseessä valtava purkutyö että sinne pääsee käsiksi ja nelinumeroisen summan maksaa korjaamolla fixata. Aikasemmissa CRD malleissa puuttuu suojalevy laturin päältä, polttoaineputket alkaa noissa monesti vuotamaan (klemmariliitokset ja pehmenevät putket motin ja korin välisessä liitoksessa) ja tippasee dieselit suoraan laturin sisään ja laturi menee hyvin nopeasti rikki näin tapahtuessa. Myös öljynvaihdossa sen helposti tuhoat, moottorin öljyntäyttöaukko kun on suoraan laturin yläpuolella niin jos hieman lipsahtaa niin vuorostaan öljyt on laturin sisässä :D Lisäksi pakosarja tuppaa halkeamaan ja taas on kyseessä mukava pikkuremppa. Puhumattakaan tuosta laturin vaihdosta, se on päivän työ vaihtaa siihen plus laturi maksaa tonnin syslerin tiskillä ja jos löydät tarvikelaturin kuten itse löysin niin sekin maksaa silti noin 500€ kun lähetät sen vanhan rungon sinne, muuten tais olla 700€. Tuossa ne suurimmat tais olla, mersun insinööreiltä kyllä hävettävän huono suoritus se motti, melko paljon ihan turhia suunnittelumokia minkä seurauksena sitte kalliita remppoja. Se kun nuo tietää, niin toki osaa varoa ja seurata tilanteita niin suurelta osalta kyllä pystyy välttymään. Hirveät vedot siinä CRD:ssä on ohjelmoituna, omassa oli 300hv/600Nm, vääntöä ois saanu jopa 740Nm vaan rajotutin sen 600Nm ettei loota porsi. Sehän kulki lähes samalla tavalla varttimaililla mitä vakio Hemi. Itsellä alko hermostuttaa tuo moottori ja varsinkin kun ajot väheni 10tkm per vuosi niin ei tarvinut kahdesti miettiä jatkanko CRD:llä vai siirrynkö Hemiin. Ainoa mitä jäin kaipaamaan niin SRT penkit ja webasto mitkä oli edellisessä ja niitä ei nykysessä ole. Semmoselle joka ajaa sen 20-30tkm vuodessa ja kulutus on kynnyskysymys niin edelleen se CRD on varmasti oikea valinta.
     
  15. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Hitto kun tuo CRD taitaa olla juuri sitä mitä aavistelin, ja kuten Charger´69 kertoikin.. Insinöörityön helmi.

    Järjellä ajatellen CRD olisi ehkä oikea valinta. Kilsoja kuitenkin tulee 20tkm vuodessa.

    Mutta.. jos laskee dieselveron ohelle turbon vaihdon, öljyvuodot, läppämoottorirempat, hehkurempat ja talvella päivät, joina diesel auto ei käynnisty, niin hemi tulee halvemmaksi.
    Jopa kohtalaisella poljintyöskentelyllä.. :D

    Ja jos teoreettisesti lasken 25k maksavan XC60 ja 17k maksavan 300C:n välillä, niin tuolla 8000€ saa jo paljon bensaa. o_O
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Joo, mulla ei omakohtaisia kokemuksia CRD:n korjauksista, tuttavien remontteja vaan etäisesti seuraillut. Siitä olen kuitenkin varma, että erityisesti turboremontteja on esiintynyt välillä 100-200 tkm ja ne ovat maksaneet yleensä erittäin paljon...

    Mutta mun mielestä kysyjä edellisessä viestissään itse järjellä perusteli, minkä takia Hemi on oikea valinta ja CRD väärä.:D
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos se on järjellä perusteltavissa, niin sehän osoittaa valinnan vääräksi :odeek:
     
  18. spede

    spede Gearhead

    Mistä noita laturin suojia dieseliin muuten saa?
     
  19. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    No ainakin maahantuojan tiskiltä saa tilattua, mutta kaiketi semmosen löytää muualtakin (ehkä US Parts jne.). Oma oli vuosimallia 2010 niin siinä oli se suoja jo laitettu muutenkin, muistan vain että jostaki sen sai tilattuakin jos sellasta ei vielä ollut.
     
  20. jenkula

    jenkula Gearhead

    Olen kyllä joskus hommannu käyttis/harrasteen silläkin perusteella et mikä sen haluttavuus on jälleenmyytäessä.Mun valinta olis ehdottomasti penssa.
     

Kerro tästä muillekin!