Nykii ajaessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 22.5.2017.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    -40 luvun suora letukan kutonen, uusi kärjetön sytytys, ajoitus kohdallaan. Uusi Zenith kaasari.
    Tyhjäkäynti on ihan ok, ottaa todella ilosesti kierroksia paikoillaan mutta kun lähdet ajamaan niin nykii niin ettei vaan voi ajaa...

    Osaako joku sanoa mistä lähteä hakemaan vikaa ?
     
  2. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Ei saa riittävästi bensaa? Bensapinnat, bensapumppu tai tankki ei saa korvausilmaa?
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ainakin suodatinkuppi on täynnä bensaa ja bensapaine on tarkastettu.
    Bensanpinta... pitää tarkastaa.
     
  4. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Onko mahdollista seurata painetta ajon aikana? Ittellä kerran laite mikä nyki ajossa ihan hitosti ja siinä oli pa-pumpun nokka kulahtanut ja ei vaan pumpannut riittävästi ajossa.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    se onkin hankalampi homma. tarvii kehitellä jotain
     
  6. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Onko käsiryyppyä et vois ajossa heittää päälle kun nykii, ni selviis et onko bensapuolen vika...
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    joo, on. pitää huomenna kokeilla. eipä tullu tuo mieleen
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näistä nykimisistä on ollukin aika paljon puhetta nyt. Tosiaan varsin usein on ihan vaan syynä laiha seos, mikä ei paikallaan kaasutellessa paljastu. Siihen on sitten paljon mahdollisia syyllisiä alkaen ihan oikeasta säätöviasta, eli liian pienistä suuttimista johonkin ilmavuotoon. Liian pieni ennakkokin saattaa tehdä tuon, jos kaasari on kovin tarkalleen "säädöissä". Laiha seos kun palaa hitaammin.
     
    Joe Hunt ja KajS tykkäävät tästä.
  9. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Vähäinen mahdollisuus, mutta tarkista tämä myös:
    Kärjettömissä sytkissä paljon energiaa. Jos olet niputtanut tulpanjohdot pitkältä matkalta rinnakkain liian lähelle toisiaan, syntyy kondensaattorin tapainen tilanne jolloin kipinä saattaa hypätä viereiseen tulpanjohtoon. Sekoittaa käyntiä kun sytyttää väärässä pytyssä.
    Tarkista johdotus sytytystulpille.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä kyllä tapahdu ehjillä johdoilla.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Mörköilen yhden suoran kuutosen syvällä asiantuntemuksella: Imuvuodot.

    Onhan se uusi Zenith "hyvin" kiinni imusarjassa ja onhan imusarjan ja pakosarjan tiivistys kunnossa? Menee suora (voima)kuutonen aika polvillleen, jos esim. ykköspytyn imu/pakosarjatiivistyksessä on reikä eli 100% EGR. Imuvuotojen jäljittämisellä ja tukkimisella tuli slanttivanistakin lentokone. Hyvät sytkän ja kaasarin säädöt siihen päälle teki siitä raketin.:rotfl::rotfl::rotfl:...ihan tosi isolohkoäijät...pitäny viime aikoina panostaa alustaan voimavarojen kasvaessa...
     
    Jaakko Susimies tykkää tästä.
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Nykybensiini on syynä käyntihäiriöihin vanhoissa koneissa.
    Jos moottori on vuosia toiminut normaalisti samalla kaasuttimella ja suuttimilla, niin ei ne säädöt itsestään mihinkään muutu.
    Ainut mikä on muuttunut on bensiini.
     
  13. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kohtalotoverina voin sanoa,että oma "pro-pajan" laittama qjet oli aivan metsässä säädöiltään kun se minulle saapui. Piti olla Pontiac-säädetty,mutta omaan Ponuun aivan liian laihalla.
    Voisi olla Zenitkin liian pienillä suuttimilla .
    Epäilen myös tätä hienoa nyky-bensaa säätöhommien vaikeuttajana.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos bensa sen aiheuttaisi pelkästään, niin luulisi, että 1000:sta harrastajasta ainakin 600 raportoisi täällä nykimisestä?
    No ainakin talvisäilytyksessä muodostuu suuttimet tukkivaa hartsia jos ei käytä stabilisaattoria bensan seassa.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tai pienkonegasoo...
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    No niin näyttää naapurilla olevan samaa pulmaa.
    Tuolla mun topicissa (Käyntiongelmaa) tätä on puitu viikon verran mutta valmista ei oo vielä tullut, ihan samat oireet + muutama muu :confused: Lukaise sieltä, saattaa olla jotain suakin kiinnostavaa.
    Just sain sellaista infoa Amerikasta, että 235:ssa sopiva pääsuutin olis kokoa .056 - .058, mulla mielestäni .051, eli selkeästi liian pieni.
    Jussi289, Grantorino, Joe Hunt + muut ovat ohjeistaneet mua, kiitos heille.
    Lisäksi laturihuolia, falskaavia tulpanjohtoja jne.
    Voimia!
     
    KajS ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Itseasiassa vika olikin helppo.... Imuvuoto kaasarin liitoksessa mistä lähtee kupariputki jakajan ennakkosäädölle.

    Kiitos kuitenkin kaikille.
     
    KajS tykkää tästä.
  18. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Yleensä se vika löytyy ihan perus jutuista
     
  19. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Kuten palotiloiltaan kovin karstainen kone? Rasituksessa (ajossa) karsta alkaa hehkua sytyttäen ennen aikojaan.
    Tai väärät tulpan lämpöarvot, liian "kuumat" tulpat, röpöttää samoin.
     

Kerro tästä muillekin!