'90 C1500 korikorotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja BenDilde, 30.5.2017.

  1. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon jos korottaa korin ja lavan? Valmiilla korotussarjalla ilmeisesti kaikkein helpoin. Tarviiko konehuoneesta korottaa muuta kuin syyläri ja jatkaa ohjausputkea? Manuaalilaatikolla, niin kepissä pitäis riittää vara korotukseen?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rattiakseli vanuu riittävän määrän ainakin 3 tuumaan asti. Jarruputkia pitää venytellä, ja tuulitunnelia muotoilla. Manuaalin kepin tilanteesta en osaa sanoa. Automaatissa tangon joutuu säätään uudestaan, samaten 4wd kepin tankoa. Tankin täyttöputki saattaa vaatia huomiota.
     
  3. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Ei kai sitä syylärii tarvi korottaa, vai meinasitko sen konepellin läpi tuoda näkyviin ;)
    Syyläri pidetään yleensä koneen kanssa samalla korkeudella ni ei tarvi niiden vesiletkujenkaan kanssa tapella.
     
  4. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    No nyt kun sanoit, niin yön pikkutunneilla ymmärsin joo väärin :p
    Ne kiinnikkeet mitä tuli niin ilmeisesti onkin syylärille sitä varten kun kiinnityspiste muuttuu kun kori nousee ylemmäs? Mutta mitenkäs se rattiputki ja vaihdekeppi o_O
     
  5. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Vai pääsiskö helpommalla jos korottaa alustaa?
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Syyläri pysyy korissa kiinni ja alapuoleista tuulitunnelin puolikasta pudotetaan alaspäin. Tuulitunnelin puolikkaitten väliin laitetaan riittävänpituiset holkit, sillää putoaa alaspäin. Alkuperäiset vesiletkut antaa periksi riittävästi, että onnistuu. Samoin jarruputket, edellyttää että on ylimääräistä kierrettä laitettu, niikun alkujaan tehtaalta tullessaan. Sähköjohdot riittää myös, pyyhkijöiden johto tulee aika tiukalle.
    Käsijarrun vaijerin kiinnikettä joutuu muuttamaan ja etupuskurin kiinnikkeet joutuu tekemään uudet.
    Ohjausakseli riittää max 3" korotukseen. Polttoaineen täyttöputkea joutuu jatkamaan.
    Työläin vaihe korotuksessa on saada kiinniruostuneet korin ja lavan ruuvit auki, että voi vaihtaa holkit väliin ja pidemmät ruuvit.

    Alustaa on helpompi korottaa, mutta pitää tyytyä vähempään. Koria voi korottaa max 3".

    Mutta eiks tää ollu takatuuppari.:eek: Kirjoittamaton ohjesääntöhän on , että nelikkoa korotetaan ja takatuuppari pudotetaan tontiin.:D
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kai tossa saa toimia oman uskontonsa mukaan?
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei pidä paikkaansa...madallettuja nyt tulee joka kadunkulmassa vastaan ja niitä on jo ennestään 2 kpl...viime aikoina alkanut kanssa kiinnostamaan todella paljon tuo C1500:n korottaminen.
    Erityisesti "PreRunnerin" tyyppiseksi rakentaminen kiinnostaisi...vielä yhtään sellaista ei ole tullut vastaan tässä maassa.

    Alustaa on helppo nostaa 4" kit:lla ja jos koria nostaisi lisäksi sellaset 2", niin kaipa se sallittu max. 6" alkaisi olla täynnä....leimarenkaiksi jotkut 33" ja muuten sitten 35"...no ehkei :lol:

    Konttorin kanssa täytyisi tietty jutella ensin että paljonko C1500 takavetoa yleensä saa korottaa ja millä ehdoin, vai saako ollenkaan, sillä voihan se olla ettei käy kun ei ole maastoauto...jos onnistuu niin sitten pitäisi etsiä sopiva aihio ja pistää vaan osia tilaukseen :odwink:
     
  9. Väne

    Väne Gearhead

    :DOstetaan k3500 vakiot pultit ja vaikka puslatkin, myydään korinkorotus satsi..
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Saa ja pitääkin toimia vain oman mieltymyksen mukaan.:)
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Madalluksesta sais muutenkin antaa sukkasaippuaa.
     
  12. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Eikös se ole tällaiselle urbaanille köröttelijälle aivan yksi ja sama että monestako nurkasta ne renkaat vetää :p Omaa silmää vaan nyt kiehtoo isompi ja korkeampi :D Meinasin tässä lähiaikoina hommata 275/60 15 renkaat alle jos se yhtään saisi silmää edes huijattua :rolleyes:
     
  13. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Katoppa rengaslaskurilla miten se renkaan koon muutos vaikuttaa siihen renkaan korkeuteen verrattuna siihen mitä sulla nyt on siellä autossa. 275/60 on aika matala rengas.
    Esim. tuolta: https://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#vaihtoehtoisen-rengaskoon-laskuri
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    275/60R15 on sellanen matala perusrengas katupikkariin ja lähinnä taakse...edessä tuokin kaipaa helposti jo levikettä yleisimmillä tarvikevanteilla kyseisessä C/K kopassa...orkkis Sport-mallin 6,5 x 15" vanteilla ne käy jo suosiolla eteenkin, onhan samat myös SS 454:ssa...mutta tietenkin siihen pitää hommata nelikon levikkeet, jos korottamaan alkaa ja mahdollisimman suuret renkaat jotka alle vaan saa :odwink:

    Nelikossa käytetty jotain 265/75R16 tai 31 x 10.5 R 15 tapaisia renkuloita, samoin raskaammassa C2500...auton orkkis koko lienee 235/75R15.

    Nopeusmittarin joutunee kalibroimaan uusiksi tai sitten täytyy hyväksyä vaan mittarivirhe.

    Ei takavetoisen korottamisessa ole minusta mitään ihmeellistä, ehkä täällä, mutta jenkeissä niitä on tehty aina ja niilla ajellaan hiekkaaavikoilla...siitä syystä syntyneet "PreRunner":t...oikeat kilpuritkin yleensä takavetoisia.

    Oma visio on lyhyt C1500 takaveto, alustan ja korin korotus, nelikon levikkeet, maastorenkaat alle, jymäkämpi alusta ja iskunvaimennus, takaluukku kokonaan pois + tail net, lavalle kaaret, varapyörä(t) lavalle tai yksi takaluukun kohdille kyljelleen, putkipuskurit etu/taka, eteen skidplate puskurista alle päin, mahdollisesti vinssi puskurin ja skid platen taakse jemmaan, luonnollisesti pohjan skid platet, taka-akselille kunnon lukko jne. jne...no joo tuskin toteutuu koskaan, mutta saahan sitä visioida :odroll:
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Noi uudemmat on sit vissiin kapeempia? Mulla oli -82 Fleetsidessa 33/12,5-15 kumit, eikä mit6ään levikkeitä tarvinnut. Pysyi kaaren sisällä kokonaan.
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Sitä mäkin ihmettelin kun eikös tollainen 275/60 15 mene esim. capriceen alle ihan kivuttomasti?
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juu mahtuu hyvin. Riippuu tietenkin vanteesta. Mulla oli Caprice farkussa tommoset 10" -44 ET vanteilla, niin ne ei ihan mahtunut. Renkaan kyljet raapi pahasti kaariin. Vaihtoehto olis ollut paukuttaa reunan kantti ylös, mutta ratkaisin ongelman nostamalla persettä sopivasti. (liikaa):D
     
  18. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Siis kyllä niihin pickachu-uppeihin mahtuu taakse 275/60 renkulat ihan helposti, mä vaan yritin tarkoittaa sitä aiemmin, että ne renkaat on niin matalat, leveys ei ole ongelma ku edessä. Oikealla vanteella taakse mahtuu 295.
    Ajattelin vaan, että jos korotat, niin laita mieluummin myös vähän korkeammat renkaat, niinku maastureihinkin yleensä laitetaan, esim 31/10,5-15 tai 32{11,5-15 jne.
     
  19. wilburi

    wilburi Gearhead

    Mulla omassa on 31/10.5r15 ja mun silmään täyttää just sopivasti normi korkeudessa olevan pyöränaukot jos nostaa ni sit isompaa alle
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla on 3" korotuksella kesällä 33x12,5R15 ja ne on aika sopivat. Talviset 265/70R16 näyttää vähän surkeilta. Toisaalta vannekin vaikuttaa siihen "näyttämiseen", nyt oli eri vanteella 245/70R16 viime talven, ja se taas ei ollu edes ihan niin pienen näkönen.
     

Kerro tästä muillekin!