Jenkkilotjalla mutkista? BB vs SB?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Sarkar, 27.5.2017.

  1. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Täältä ääni myös 5.7 Hemille. Noita motteja saa irtonaisenakin nykyään jo halvalla ja pelkällä softalla ja katittomalla putkistolla pääsee tuohon 400hv tehoihin. Se on vähä eri juttu haluaako noin modernia konetta laittaa noin vanhaan autoon, mutta jos ajettavuus ja teho menee vanhanliiton osien edelle niin ehdottomasti tuommonen 5.7 Hemi sitten vaan nokalle.

    On loistava moottori varsinkin softattuna, tehoa ja vääntöä tarjolla varsin mukavasti kaikilla kierrosluvuilla ja reagoi ihan välittömästi kaasun painallukseen.
     
  2. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Kyllä noilla "vanhanliiton" keinoillakin saa vempeleen mutkiin taittumaan. Vuosien varrella on omaan vempeleeseen tehty juuri noita perinteisiä muutoksia : Etu- takarungot yhdistetty, torque boxit, päälle tuumaset vääntösauvat, hyvät säädettävät iskarit, hyvät kombinaatioon sopivat vakaajat edessä ja takana, mono-leafit jousina. Ero lähtökohtaan on huomattava, toki pidemmällekin aina voi mennä...

    Suosittelen tuolla pyörimistä :
    http://www.lateral-g.net/forums/
    Suurin osa autoista, projekteista ja vinkeistä keskittyy GM tuotteisiin, mutta kyllä siellä porukalla on myös Mopareita ja niistäkin paljon kuvia mitä tehty ja miksi.
     
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Saa ehottomasti. Mutta jos tarkotus kaivaa tehoa 318 motista reilummin ja pitäs saada ajettavuuttakin paremmaksi niin mahtaa olla halvin reitti saada sekä teho että keulankevennys samalla iskulla laittamalla suoraan vaan tuollasen 5.7 Hemin. Se että tuon aikakauden autoonhan kuuluu taas vanhan liiton moottorikin, ite en yleisesti olisi puskemassa noita nykymotteja vanhuksiin, mutta jos tavoitteet on saada sekä tehoa että rataominaisuuksia parannettua niin tuo on se "hyväksyttävin" paikka käyttää nykyosia mielestäni :)
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Mitähän noiden painoero on todellisuudessa LA vs. New hemi,en itse löytänyt oikein luotettavan tuntuista tietoa.
     
  5. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Painaa se tuo 5.7 Hemiki näemmä 220kg vaikka alumiinimotti. 318 motti vissiin jotain 235-240kg, ei siinä nyt silti näemmä iso ero ole. Mutta tehot saa kaupan päälle 5.7 Hemissä, 318:sta kun tekee 400hv motin niin siihen palaa vähäsen rahhaakin.
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    400hv tehoihin ei vielä paljon rahaa pala. 500 yli kun mennään alkaa se jo jotain maksaa ja siitä jokainen satanen lisää vielä reilummin.
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Gen3 Hemi on rautalohkolla, että jos LA:n varustaa alukansilla niin paljonko on painoero? Painonsäätön takia en rupeis hemiä laittamaan, muita syitä kyllä keksin.
     
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Siis tuo on rautalohkoisen paino, mikä lie aivopieru oli kun kirjotin alumiinimotti, alumiinikannethan siinä vain on.

    Tuossa nuo tiedot:

    2004 Hemi specifications (courtesy Cole Quinnell)
    Bore x Stroke 3.92 x 3.58 in, 99.5 x 90.9 mm
    Valve System pushrod, 16-valve, hydraulic roller lifters
    Block Construction cast iron, deep skirt, cross-bolted main caps
    Centerline of crank to head deck face 9.3 inches
    Centerline of crank to centerline of cam 7.4 inches
    Centerline of crank to oil pan rail 2.6 inches
    Block maximum deck width at deck face 18.3 inches
    Block height, oil pan rail to top of water outlet 15.4 inches
    Overall engine length 21.1 inches
    Combustion chamber volume 84.9 cc
    Intake valve angle 18°
    Intake valve head diameter 50.8mm, 2.00 inches
    Exhaust valve angle 16.5°
    Exhaust valve head diameter 39.4mm, 1.55 inches
    Oil Capacity 7 quarts (6.6 liters)
    Weight (with induction, wiring, flexplate,
    and exhaust manifolds, but not accessories) 485 lbs


    Taas täältä jos katsoo 318 paino niin sanoo että 550lbs eli 250kg. Onhan tuossa 30kg eroa jos nuo tiedot nyt pitää paikkaansa vaan:
    https://www.novak-adapt.com/knowledge/engines/about/dodge/mopar-small-block/
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uudessa Hemissä on sit apulaitteet, koneen korvalliset yms mitä pitää muutella. Vaikka koneesta saa enemmän tehoja halvemmalla, niin onko kokonaiskustannus sit halvempi...
     
  10. Sarkar

    Sarkar Gearhead

    Fuselage osui naulan kantaan. Kovin kalliita kertaostoksia tässä ei oikein pysty tekemään, vähä kerrallaan sitä mukaa, kun lompsa antaa myöten. Tavoitteena tehokkaampi jenkki, jota olisi vähän viihdyttävämpi ajella syheröteilläkin.

    JariV:llä oli hyvä pointti katsoa joku taatusti toimiva geometria, ja apinoida siitä. Olen tosin jollain kierolla tavalla kiintynyt ajatukseen vääntöjousista, ja ne tuumin silti pitäväni. Jotenkin kuvittelisi, että vääntöjouset sinällään eivät tee suurta eroa kierrejousiin, muuten kuin että ovat koko käyttöalueeltaan about lineaarisia, mutta joku varmaan korjaa jos uumoilin väärin.

    Pallonivelten geometriaahan voisi tosiaan muuttaa tukivarsien hitsaushommina. Alatukivarret tosin paikallistuvat etu-taka-suunnassa niillä tangoilla (strut rod, en osaa alan terminologiaa juur yhtään suomeksi), ja niveltyvät vain yhdestä paikkaa, mikä lienee jonkunsortin heikkous. Tämä(kin) tosin olisi varmaan itse työstettävissä, mutta varmaan haastavammin. Täytyy lueskella tuota Kimmon vinkkaamaa foorumia, ja kaikkea muutakin mahdollista.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kun pohditte viritystä miksi ei joku 302 moottori ja siihen puhallin kaveriksi antaa varmasti viritys potentiaalia matallalla paineellakin.... 0,6 tai 0,8 paineella. Tai noh jos katsastus setä antaa sen hemin ahtaa niin miksikäs ei!
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vastaan ittelleni, et videon voorti on FE 427 Isolohko ja tarkotan sitä . et taipuu se isolohkokin mutkiin. Alunperin oli vissiin kyse siitä, et iso vai pikkulohko.

    Itte oon mopariukko ja toi video on vaan demo kaiffarin tekemistä FE Ford pannuista.

    Mopareista ei vastaavaa videota ainskaan mulla ole, mut kaiketi samanlaisen alustan voi mopariinkin kyhätä.
     
  13. JariV

    JariV 2nd gear

    Ehdottomasti ei 5.7 Hemi, ellei se ole taysin uudelleenrakennettu. Venttiiliseetit noissa moteissa vuosimalliin 2009 saakka on tehty vaarin ja seeteilla on taipumus tippua mannan paalle ja tuho on selva, kuten arvata saattaa. Talla hetkella minulla on pajalla yksi potilas lisaa, 2007 Chrysler Aspen 5.7 Hemi johon olen vaihtamassa toista konetta. Jos uus-Hemia haluaa niin joko vm 2009 tai uudempi tai vanhempien osalta ostaa vain aihion ja maksaa sen mukaan.
     
  14. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tuo vaan lienee aika harvinainen tapahtuma, ainaki normikäytössä olevissa Hemeissä. Tuohan tapahtuu siinä tapauksessa että kone ylikuumenee reilusti ja sammutat moottorin ennenkuin lämmöt tasaantunut. Tippuuko ne sitte raskaammassa ajossa jos motti ei ylikuumene niin siitäkin huolimatta? Ei nimittäin kovin montaa tarinaa ole maailmalla noista tippuneista venttiilien seeteistä ja jos olisi ollut niin olisi Mopar varmastikin vian korjannut ennemminkin kuin vasta 2009 jolloin motti ollu jo 7 vuotta tuotannossa.
     
  15. darpen

    darpen Gearhead

    Strut rodeja löytyy säädettävää mallia, kuten muitakin alustan "vakio-osia".
    Ei kannata hötkyillä, vaan tekee helvetisti tutkimusta eri vaihtoehdoista ja tekee sit kerralla lopullisen version. Sellaista ihmistä tulee tuskin koskaan vastaan, jonka kanssa oot täysin samaa mieltä ja sillä ei oo loppujen lopuks mitään merkitystä.

    Vielä sellanen maininta, että noissa säädettävissä ylätukivarsissa ja muissa on sitten kaikenlaista tekijää.
    Itte oon laittanu a-koppaan cap-auton(mancini myy noita) ylätukivarret ja jos olisin tiennyt niiden laatuongelmista, niin olisin ostanut RMS:n tekemät.
    Paikallaan noikin pysyi ja on varmaan vieläkin paikallaan, mutta jännitystä tuli väärästä osasta.
     
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mopareista en tiä mutta ruottissa hissekisoissa muutama isolohko chevy taipuu hienosti mutkarataa, ei oo pikkumoottoriautoilla paljon saumaa
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Täällä päässä tapauksia on ollut valitettavan paljon. Uudelleen rakennettuja 5.7 Hemeja on myynnissa paljon.
     

Kerro tästä muillekin!