Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. vette73

    vette73 Gearhead

    Aloittaja kyseli 90-luvun autoa, automaattina.
    Sen ikäisen firebirdin 0-60 mph on 5,6s. Saman ikäistä m3 penaria ei saa automaattina, mutta vähän uudemman saa ja sen 0-60 mph aika on 6,6s.
    Ja aika harvassa on tuohon firebirdin aikaan kiihtyvät dieselpenarit.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pärjääminen on lopuilleen yks vitun turhake. Kuka viittii ajella jollain pemarilla.
     
    ratrolla, Ässä., 1purehell ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    pärjää se 99% tän maan dieseleistä mikä sinällään on oleelista. Se 1% marginaaliryhmä ei ole oleellinen koska niille ei pärjää mikään.

    ne laiskimmat(ts. suomen autot) ei hirveemmin kovaa kulkenut ainakaan muutama vuos sitten kun työn puolesta milon miläkin joutu ajaan lenkin. Joku 316d varusteltuna oli ihan yhtä laiska mitä nämä pahimmat 307-fullsize saastelossit. Ykkössarjalaisten koneet tostakin aneemisempia, surkeimmissa ei tainnut olla edes sataa heppaa, back to seventies tunnelmaa korosti ne räminät, kolinat, rengasmelut mitä sillä kopissa oli. Vitossarjaakin taisi olla joku 516d, 518d tai joku ihan naurettava.

    330d ja vastaavat alko olemaan suorituskyvyltäänkin jo sitä tasoa että tunsi olevan 2010- luvun autossa eikä missään kasari sierrassa tai saastelossissa.

    Toivottavasti tämä nyt palautti maan pinalle siittä että täällä hurjan autoverotuksen, köyhien ja kateellisten ihmisten maassa ei niitä alle kuuteen sekkaan 0-100 nappaavia autoja ei niin hirveesti ole edelleenkään vaan ne on just noita 8-12 sekkaa saastekippoja.
     
  4. jrasi

    jrasi Gearhead

    R129:n takapenkki voi olla aika haastava turvaistuimen kanssa. Eikä kaikissa sitä edes ole.
    Myöskään matkustusmukavuus ei taida olla ihan parhaimmasta päästä, jos ei löydy tuuliverhoa, sen verran siellä pyörii ilma ilman kattoa ajellessa.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mikä modularissa on huonoa?
     
  6. jenkula

    jenkula Gearhead

     
  7. jenkula

    jenkula Gearhead

    Saastekippo? Ne alle 6 sec menevät vasta saastekippoja ovatkin.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Moniko Y-mottinen huussi menee 0-100 9 sekan pintaan ja kulkee suht keposeen sen 180-200 km/h? Tai 130 km/h 6 litran kulutuksella? Niinpä...

    Yo. ei tietenkään liity tähän keskusteluun taas millään tavalla. Jos hakusessa on V8-koneinen avo, ei BMW:llä taida olla oikein mitään tarjottavaa. e93-korinen on ollut tarjolla avona ja on veekasi, mutta luulen että menee asetetun hintahaarukan yli. Ja itse en kyllä M:ää ostaisi avona, yhden kokemuksen perusteella ei mielestäni ole riittävän jäykkä. Camarosta/Firebirdistä ei ole kokemusta avona, mutta ei se yllättäisi jos nekään ei ole kovin jäykkiä ja halpamuovinen sisusta saa nitinällään ja pärinällään kuljettajansa hulluuden partaalle :D
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuolla tien päällä kun katselee niin aika moni... Kovin se tuntuu joitakin närästävän :rotfl:
     
    12345678910 tykkää tästä.
  10. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Ei 4gen camaron takapenkki mikään iso ole, turvaistuimen kanssa tulee tiukkaa ja etupenkin joutuu ottamaan tosi eteen jolloin sinne ei oikein sovi istumaan. Lisäksi katto auki ajaessa ajoviima tekee tuskaa takana istuvalle taaperolle.

    Eli ei periaatteessa käytännöllisimpiä perheautoja, kuitenkin LT1 kone vetää vakionakin ihan mukavasti ja pienillä putkistomuutoksilla kasin äänetkin tulevat hyvin esille. Itse en tykännyt 4genin ohjauksesta , se oli jäykähkö ja muutenkin auto on leveillä renkailla uraherkähkö. Alustaltaan ja ohjaukseltaan auto ei ole yhtään jenkkimäinen, enemmän tulee joku euroauto itselleni siitä mieleen.

    2 ja 3 korisissa on vielä hyvä perinteinen kevyt ohjaus jolla on ilo cruisailla, eikä ole uratutkia.

    Mersun "takapenkki" on pieni sekin ja kasin ääniä mersussa ei oikein ole. Muuten kyllä mersu on hyvä ajaa ja kohtuullisen luotettava jos nuo moottorin sähköjohdot on uusittu.

    Kuitenkin teidän käyttöön ostaisin jonkun 60-luvun ison avon, sopisi kunnolla väki ja tavarat kyytiin, myös ne istuimet.

    Mielestäni avot on tehty cruisailuun ja niihin sopii alhaalta vääntävä kasi, nuo +4000rpm vetonsa aloittavat suorat kutoset johonkin muuhun kuin perheen cruisailuun.
     
    Muokattu: 12.6.2017
  11. 3964

    3964 3rd gear

    4 gen camaro kovakattoisena turvaistuin käy hyvin takapenkille,mutta huono selkäselle se taaperon sinne nostaminen on tuskaa,avossa varmaan helpottaa kun ei tartte kumartua niin syvään.

    Ameriikkalainen ei sitten osannut ainakaan 80-90 luvulla tehdä verryttely auton jousitusta.sileällä asfaltilla ok.

    Pinta kova mutta tosi ajossa pettää kumminkin.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei tollanen 316d ja vastaavat laiskimmat ykkössarjat mene kyllä mihinkään 9 sekunttiin 0-100......saati "keposesti" mitään 200 tai sitten meillä on eri käsitys siittä mitä keposesti meinaa. Mun mielestä noi keräili jo jossain 120 aika pahasti jos aatellaan että joku w140 600 ottaa sen 200 "keposesti". Jokonkin 11-12 sekunttiin ehkä menee ja sillon ollaan samalla alueella niiden yrjömosien kanssa.

    Kulutuksessa tietty voittaa reilusti mutta siittä ei tainnutkaan olla kyse vaan kulkupuolesta. Pointti oli se että suurin osa noista nykydiesel bemareista mistä joku puhu on aneemisia paskoja täällä, 330 on eka mikä tällä vuoskymmenellä tehoineen ja ainut mikä ehkä firebirdille pärjäisi mutta moniko vastaan tulevista on sellanen? ja firebirdillä pärjää noille kaikille huonommille hyvin. Siinä mielessä liittyy aiheeseen kun joku tollasta sontaa täällä suolsi ettei f-birdillä muka pärjäis enää millekkään.
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Täällähän on käyty virkeää keskustelua, mukava juttu :) R129 Mersun takapenkit näyttää tosi pieniltä, saattaa tulla turvaistuimen kanssa enemmän kuin ahdasta. Harmi, onhan se kovin klassinen korimalli. Tästä Oulusta löytyy myytävänä ainakin avo Mustang 5.0, R129 ja vähän matkan päästä gen3 ja 4 Camaroa/Firebirdiä. Pitää käydä noita sitten katsomassa, kun saa pyörän myytyä. Minä olen sillä tavalla vähän vanhanaikainen etten oikein viitsi lähteä auton myyjää vaivaamaan katselulla/koeajolla, ennen kuin on rahat taskussa. Toki jos tunnet omistavasi sopivan avoauton ja haluat palavasti ´07 Electra Gliden sarviin niin voithan laittaa yksityisviestiä tulemaan, vaikka liike tuota pyörän myyntiä virallisesti hoitaakin. Kisakireä bemari ei tosiaan ole nyt ihan sitä mitä haen, enemmänkin leppoisaa fiilistä, ääntä ja vääntöä kuten chevyjussi oli hyvin huomannutkin.
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Z28 Camaro, manuaalilla. Paljon autoa vähällä rahalla!
     
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Z28 Camaro kelpaisi, manuaalivaihteet ei :D
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Sehän tekee asiasta vaan helpomman - automaatteja on enemmän tarjolla.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ylänokat ja koko jakohärdelli. Mitään etua ei rakenteesta ole, mutta kosolti murhetta vanhemmiten, ja nyt puhutaan 20 vuotta vanhoista autoista. Ja nimenomaan puhun 90 luvun modulaareista.

    Chevyn koneesta ei tartte ikinä murehtia.
     
    Muokattu: 12.6.2017
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Jaguar XJS:
    Se olis auto, joka toki voi olla riski, jos itse ei mitään halua/pysty tekemään, mutta 90-luvun facelift-malleissa ja Fordin omistuksessa laatukin oli parempaa kuin ennen ja on yleensäkin livenä paremman näköinen, kuin valokuvissa. Niin ja 4,0 -litrainen ehkä mieluummin kuin sinänsä hieno v12.. Mutta sellainen vaatii silti pientä riskinottokykyä. Jaguar XK on hieno, aina kun sellaisen näkee. En tiedä, onko laatu mitä. Mutta näitä saksalaisia on kyllä nähty, eivätkä minun silmään oikein enää 90-luvun jenkitkään avoina olleet ihan sitä, mitä ne olivat aiemmin olleet.. noin näöltään liikenteestä bongattuna.. Mutta jos haluat välttää riskejä, ostat jonkun avo-Audin tai Mersun tai tuollaisen Camaron. Jenkeistä minä ostaisin Ford Mustangin, jos pitäisi valita. Aikanaan omistamani '89 fox-Mustang oli luotettava ja olihan siinä toki v8-äänet.

    Miksi sen kesä-avon toisaalta väkisin pitää olla 90-luvulta? Onhan turvavöitä takana vanhemmissakin autoissa ja vaikka MITÄ hoetaan turvallisuudesta, niin kai nyt jumaliste joku 72 avo-Eldorado, jossa on ne turvavyöt ja esim. niskatuet, nippanappa pärjää jollekin Yarikselle kolarissa, eikä kukaan niitä Yariksiakaan käske tosissaan vetää markkinoilta. Meinaan, että joku 500 cid Caddyn peruskone ym. niin eihän sellainen auto välttämättä vaadi mitään valtavia huoltoja ja korjauksia, jos ostaa riittävän hyväkuntoisen yksilön! Budjetissa pysyy nippanappa, kyllä niitä siistejä alkuperäiskuntoisia saa jollain 15 tuhannellakin. Mitä tuohon bensankulutukseen taas tulee, niin avoautolla harva vetää 12 kk putkeen kaikkia ajojaan, joten onko se sitten sen bensankulutuksenkaan kanssa ihan niin jetsulleen? Ellet käy Rautaa Rajalle -tapahtumassa ensteks ja jossain Maarianhaminassa heti perään ja kolmantena vkl jossain Sodankylän elokuvajuhlilla...
     
  19. bathory

    bathory Gearhead

    Miksi välilevynpullistuma prätkällä ajon estää? Vai kipeytyykö selkä vai mitenkä? Itsellä meinaan sama ongelma ja olin vuosi sitten leikkauksessa ja eipä se ajoa ole häirinnyt itsellä. Tosin kilometrejä ei älyttömästi tule. Rupes vaan pelottaa, että ei kai itellä ole sama edessä.
     
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Älä huoli, selkävaivat ovat kaikilla erilaisia. Leikkaus on pelastanut sinut :) Luulen että harrikan tärinällä ja alaselkää painavalla istuimen muodolla on vaikutusta. Yritin ajaa keväällä vähän kyykympiä pyöriä, nyt on pirunmoinen polvitulehdus päällä. Iskiashermo tässä on syypää, ja vanhat jalkapallo/sählyvammat polvissa. Minä oon ajanut suunnilleen 8000 km kesässä ja aina pitkää matkaa. Viime kesänä tuli 3000 km kun oli paikat niin kipeänä. Toukokuussa ajelin 1000 km erilaisia pyöriä, ja se riitti :)
     

Kerro tästä muillekin!