1,47 mm poranterä, mistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja El C, 13.6.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Mistähän löytyisi tollasia poranteriä?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  3. El C

    El C 3rd gear

  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    osta kymmenen satsi kiinalaisia 1,5 mm teriä niin varmasti joku on sopiva!
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    :p No juu, toleranssit on varmaan kokolailla tota luokkaa.
     
  6. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Jos suuttimen poraus mielessä, niin kelloseppä hoitaa homman...
     
    El C tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hiot 3 satkua 1.5 mm terästä pois!:cool:
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Satasten heittoja löytyy ihan länsiteristäkin. Mä joskus hoonasin jonkun suuttimen poranterän nurjalla päällä seuraavaan kokoon. Tarpeeks kun koneella pyörittää, niin kyllä se suutin kasvaa kokoa. Koon kasvun/mittauksen tein valikoidulla poranterällä jonka olin mitannut sopivaksi.

    On kohtuullista viilata semmosesta poratusta suuttimesta numerot pois. Saa seuraava saman kaasarin kanssa pelaaja viilatusta numerosta viiden pisteen vinkin säätöhommiinsa.
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Juu, kilttiähän se on vanha numero poistaa...
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    No sehän se ja siinähän se!
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Ihan merkki terätkit on tönärillä mitattuna alimittaisia. Luokkaa parikolme satkua. Jos tarkkoja ollaan, niin tavallinen poranterä ei tee ihan absoluuttisen pyöreätä reikää.
     
    Skoll tykkää tästä.
  12. El C

    El C 3rd gear

    Niinhän se tahtoo vähän kolmioks mennä.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Suutin hommissa protsit on hyviä, mutta sadasosien tarkkuuden voi samoin tein unohtaa.

    Aivan kuten poratessakin..
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tai vie poraamoon.
     
  15. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Kyllä tuommoinen pitäs pyöröhionnalla oheta vaikka 2.00 terästä. Suutinhommaan menis ohennettu 1.50 jyrsintappikin. Silläkin voi porata. Ihan väljällä louskusorvilla ei ehkä onnistu sen reiän saaminen mitoilleen.
    Ja muuten 1.47 terä ei oo sen vaikeempi tehä ku 1.50. Jos ny ketä kiinnostaa moinen seikka.
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Tarve meni ohi jo, suutin porattu.
    Kuten joku totesikin, ei 1,5 mm terä ollut ihan 1,5 mm.
    Katotaan miten toimii.
     
  17. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Tämä, ja sitten se tosiasia ettei kuitenkaan pyöri kuluttajaluokan vehkeissä niin suorassa että tulisi just sen kokoinen reikä mikä on terän paksuus. Eniten ratkaisee se terän laatu, 'pyöritän' työkseni CNC-työstökeskusta eräässä julkisivufirmassa, työkaluräkissä tällä hetkellä 6mm jyrsinterä on tasoa "perus", ohjelmassa reikä X on ilmoitettu että siittä pitää tulla 8.2mm, sillä perus halpis jyrsinterällä siittä tulee 8mm jos se on just otettu rasiasta, 7.8xmm jos se on kulunut... Ja ne halpisterät on tyyliin 10-20e/kpl, italiaano oli kouluttamassa aikoinaan sen koneen käyttöä ja se kommentoi, että halvat terät vehkeessä kuin vehkeessä on sama asia kuin käyttäisi halvimpia renkaita Formula 1 autossa... elekieli oli muuten hieno tässä kohti :D

    Noh, sepä siitä offtopicista. Hyvä, että ketjun aloittaja sai ratkaistua hommansa, toivottavasti onnistuneesti :)
     

Kerro tästä muillekin!