yhdistys/x/H putken todelliset hyödyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 26.6.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tarkoitus tehdä uudet tuplaputket taakse saakka.
    Aiemmin on ollut muissa autoissa yhdistys putki putkistojen välissä.
    Onko tuolla väliputkella todellista hyötyä esim tehoon tai kulutukseen kuten aina puhuttu?
    Ajattelin että tulisiko paremmat höpinät ilman väliputkea, kun ei tässä huipputehoja haeta muutenkaan vaan enemmänkin hyviä kasin höpinöitä. Kone on vakio FE 390.
    Vai ravistaako tyhjäkäynnillä niin että putket murtuu tms muuta ongelmaa pidemmän päälle?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ääniä se pehmentää. Vakiossa varmaan aika minimaalinen hyöty ja isoin ero on äänipuolella.


    H kai tasais painetta ja lisäis alavääntöä? Varsinkin jos peltisarjat.


    X kai vähän fiinimpi versio.


    Eikai se tyhjäkäynnillä mitään täristä kun kone iskussa ja kannakkeet putkistossa ettei millään jäykällä raudalla pohjassa :)


    Ite en tekis.
     
    Muokattu: 26.6.2017
    twincam6 tykkää tästä.
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu kun kerta ei huipputehoa haeta vaan kasin höpinöitä niin ilmanmuuta ei väliputkea.
     
    Herje tykkää tästä.
  4. Mäöräkoera

    Mäöräkoera 2nd gear

    Engine mastersissa justiin testasivat tuota. Tehot oli erillaiset mutta ei niin paljon paremmat että kannattaa.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Viimeeksi kun joku linkitti Engine Mastersin videon asiasta taidettiin kinata 15 sivua... Silläkin uhalla:

    Edit: Mäöräkoera ehti eka, video pois...
     
    twincam6 tykkää tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Eipä se yhdysputki juurikaan lisää vakio moottorin tehoa, mutta ei alennakkaan.:D
    Se miten kasin pitäisi höpistä on jokaisen makuasia. Itte värkkäilin x putken, kun oli yhdet flowmaster pöntöt ja liian kovat äänet minun makuun. Äänimaailma pehmeni siedettäväksi. Ylimääräistä puuhastelua tuo yhdysputken rakentelu tuo. Itte laittelin pakoputken alkupäähän värinänvaimennus muffit, niin ei ole samaa rautatorvea pakoputki alusta loppuun.
     
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Onko tullut sit murtumaa/tärinää kun ei muffeja oo ollu, vai mitä haet noilla ristikudoshässäköillä?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla nyt testissä pakokaasuletkua pätkä tuon kudoksen tilalla, dieselissä vielä. Cadillacissa kesti kanssa jees.

    Tulee edullisemmaksi ainakin kun kudos.


    Eihän noissa vakionakaan ole mitään joustoja? Ainakin mitä vehkeitä mulla on ollut.

    Villi veikkaus että rasittaisko poikittaiskone enemmän putkia kuin pitkittäin oleva?
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Muffeilla sai vähän asennus toleranssia lisää, kun X putkea värkkäilin.
    Kyllä ne ristikudoshässäkät on ihan jees, riippuu tietenkin putkista yms.
    Vaaputtava koneen käynti ei niin vääntele ja rasita pakoputkistoa. Eikä kolise rakenteisiin, jos tilaa on niukasti.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joustot voi olla hyvä idea peltisarjojen kanssa, saattaa tiivisteet kestää pidempään eikä tartte kuunnella säksätystä...
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    just korjasin yhden pakoputkiston laipan mikä oli hakannut ittensä irti putkesta, ilmeisesti se jousto jotain tollasia estää?

    Aattelin seuraavan tarvikeputken kanssa pistää tollasen joustokohdan autooni kun ne tarvikeputket ei ikinä sovi ilman kauheeta vääntämistä kun joka kurvi heittää vähän johonkin.
     
  12. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kiitoksia asia kommenteista
    Teetin putket suosiolla ammattiäijällä, joka kyllä ensin sanoi että tee ite, risa käsikin oli eri mieltä
    Tossa Galaxiessa on vaan niin ahtaat taka akselin ylitykset kun käytiin Motonetin pihassa tarvike ylityksiä ramppien päällä sovittamassa. Mikään ei olisi käynyt. Aika paljon olisi joutunut muokkaamaan.
    Nyt suorat putket on ilman väliputkea taivutettu paikan päällä. Joka mutka on juuri kohdallaan eikä varmasti kolise tai vuoda. On niin siistin näköiset ja eivät alenna maavaraa ollenkaan. Kiinnikkeet just eikä melkein. Omatekoiset mätänetin pätkämutkista olisi pirun rumat noihin nähden. 350€ kuitin kanssa ei kuitenkaan stadin hinnoilla hirveä, motonetin tarpeet olisi maksanut 160-180€ ja kaverille maalla nosturista ja migistä ainakin 50 ettei ihan kerjuu meiningillä mennä, ja vähintään aamusta iltaan kahdestaan työtä. Kuukausi tullu tota autoa päivät päästään laitettua, ehkä kaikkee ei tartte itse tehdä. Meteli on kyllä kova, mut ajattelin sen säästävän bensaa kun ei tarvitse nyt lätkytyksen vuoksi pedaalia painaa, vaan joutuu ajelee pintakaasulla. Prätkässä kovat äänet mulla hillinneet hieman ylinopeutta, tässä pointtina saada kaupunkikulutus alle 30 litraa
     
    Muokattu: 27.6.2017
  13. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Jos putkisto vaan virtaa tarpeeks, ni tuskin noilla niin merkitystä on tehojen kannalta. Kisa-ukotkin saa viimeset kymmenykset irti pelkillä pakosarjoilla.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus mietiskelly, niin mitä tekee U-putki ton H;n sijaan

    Eli sellainen takaisin paluuttava kaari
     
  15. Max Wedgessa oli tosi omanlaatuiset peltisarjat H-putkella. Ei tainnut olla silti tehon kannalta paras mahdollinen, kun ei noita sen jälkeen näkynyt..

    [​IMG]
     
    Saetkae tykkää tästä.
  16. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Putket tehtiin kahdella kahden tuuman putkella alusta loppuun ilman vaimentimia ilman väliputkea tai exää. Lopputulos ei ollut tyydyttävä. Äänet muuttui läpätykseksi kuin rodissa. Yläkierrosten terävä veto katosi kokonaan. Aiemmin oli suora putki Y mallisena, autossa oli tosi terävä veto ja hyvä kaasuun vastaavuus ylemmillä kiekoilla. Nyt laitoin yksinkertaisesti putkien päihin supistusta niin se hieman paransi vetoa. Mutta nytkin tuntuu ettei yläkierroksilla ole oikein ketään kotona, huomaa esim ohituksissa. Ja moottorijarrutuksessa hirveä röpellys ja pauke. Aiemmin ei. Mitäs suosittelelette tehtäväksi että terävempää vetoa sais takaisin?. Läpivirtaus vaimentimet tuskin auttaa? Tuntuisi että kone tarvitsee jonkinlaista vastapainetta? Miten?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös tuo vaimennin auttais? Mutta ei ainakaan mikään motonetin pyöreä (tulee manki äänet).
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ...ettei nyt olis kaasunvaihtuvuus parantunu ja kaasutin ei pysyny mukana. Pauke kuulostaa laihalta seokselta..
     
    Weijari, Ratrod34 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan järetön ideahan se on tehdä putket ilman joustoja, täysin typerää. Joustot alkuun ni loppupätkät voi tehdä kiinteeks ja tiukoista väleistä ilman että kolisee. Tarpeeks monta kertaa joutunu myös lisäilee noita muitten putkiin kun ihmiset valittaa että peltisarjat löystyy...

    Kyllä ne joustopätkät kuuluu sinne alkuun kun tehdään HYVIN ne pakoputket. Vähän sama asia jättää pois ne kun vetää putket takasillan alite :poff: Parempi olla tekemättä ollenkaan jos ei äly riitä viemään niitä siitä takasillan ylite.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nuorena jannuna tein broncon alle väliaikaisputket leimalle just taka-akselin alta ja hyvin meni läpi :rotfl: rautalangalla oli akseliin sidonta.


    Inssi tuumas että voi olla että parempi ois yläkautta tehdä jatkossa :poff:
     
    Jussi289 ja Mäöräkoera tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!