kuorma auto & pakoputki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja bandit_1, 30.1.2008.

  1. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kuinkahan iso tuo saa olla halkaisijaltaan? muistaakseni henkilöautoissa oli 110-120 mm laillinen koko. kellään tietoa?

    onko 7 tuumaa liikaa? :lol:

    entäs desipelit?

    thanks !
     
  2. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Laitetaan vielä tähän samaan aiheeseen liittyvä kysymys että saako kuorma-autossa putki "puhaltaa" oikealle?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nykyään saa.
     
  4. skotikka

    skotikka 3rd gear

    pakoputkistosäännösten suntaukset ym. on kumottu ja laissa lukee vaan et täytettävä rakennesäännökset, mutta näitä ei pakoputkistolle ole. ainut vaikuttava tekijä on paloturvallisuus..
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mutta mikä on suurin halkaisija???, tiedän kyllä että saa olla suunnattuna joka suuntaan paitsi yläviistoon jalankulkijoita päin.

    tuossaha tuo
    N2- ja N3-luokan autossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sentulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

    tietoo desipeleistä?
     
  6. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mites, oliko se melumittaus ohiajomittaus, pystyputki on siinä varmaan "armollisempi", jos mitataan maanpinnasta?
     
  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    tiedän ainakin että joitakin suoraputkisia(tai "tyhjällä" pöntöllä olevia) v8 scanioista on valitettu poliisille, ja pian on kutsutta katsastukseen, ja on tarvinnut putki vaihtaa.

    virallista db-rajaa tuskin on?
     
  9. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Desibeleistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930530 -> §54


    Itse kun katsastin tuon -94 Powerstroken itse tehdyllä putkella (1 kpl KA:n yleisvaimennin, ontto) niin ei melusta ollut mitään puhetta, inssi kyllä puheli että "oot joutunu vähä sepittämään" mutta ei sen kummempaa, ja äänekkäämpi taatusti on kuin alkuperäinen.
    Etukäteen kun kävin toiselta konttorilta kyselemässä niin sanoivat että jos on itsetehty putki niin joutuvat mittaamaan melun ja se maksaa...
     
  10. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Mites saako putki tulla kylkeä pitkin ylös? Ei viittis lavan läpi laittaa tilaa viemään.

    edit. Siis onhan tossa lavalla mukavasti tilaa, mutta mopojen kuljetus hankaloituu jos lavan etulaidassa on tilpehööriä
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    "ulkoreunojen" tasalle mun mielest on kuorkki säännöksis....ei juur muuta. eli tyyliin vas.oik.taka. katon reuna.....ja miksei etupääkin :lol: ....mut alle se ei kuormaautos saa tulla.....tai sit ainakin takaakselin takapuolelle!! kuten spirtteri mersuissa on paljon......ja joissain ducatoissa. eikä näistä ole katsastus konttorilla tullu"pyyhkeitä"!!!!!

    desipeleistä en tiedä muuta kun firman eagle-diselissä oli suora pystytorvi alun alkaen ja siitä pomo sai nooottia tienpäällä polliisilta tyyliin:" et semmosest kapistuksest ole sattumoisin kuullu kun äänenvaimennin...."

    saundi oli kyl makee.....tolla orgineelilla KKK:n jalkapallo turbolla missä siiven kärjet on suorat..... :D

    foordiiin myydään jenkkilässä orggis putkia mitkä on lopun ylitykset/putket 7" ja alumiini-seosta....... on aika miehekäs ääni kun vaimenee tolla "pehmeällä"putkella jonninverran
     
  12. cam68

    cam68 1st gear

    saa se putki kuorkissakin loppua vaikka kopin alle tai etupuskurin alle.. ei sitä kukaan nykyään kiellä.. ainakin täälläpäin yksi entuudestaan tiukkanankin inssinä tunnettu katsastus mies kertoi n.2v sitten ja tarkisti silloin ihan varta vasten asian kun oli juuri silloin tulleet noi uudet säännökset pakoputkien osalta..
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    oiskos niis sit joku painoraja.....kosk niit spirtterei määkin tiedän ilman ylitystä........mut oikeen kuorkeissa(yli12t)maanssiirto kuorkeissa varsinkin kun on toi lavalämmitys venttiili ja ollaan siit jätetty "häntä"pois .....eli suoraan alle pakokaasut ni aina tulee noottia.......
     
  14. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    mulla on tässä perseen alla pian 10vuotta vanha väliteli volvo(26t) ja kyllä tässä on aina loppunut putki auton alle, hieman ennen teliä puhaltaa alaspäin.
     
  15. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    näin täälläkin kotimaisessa k-a:ssa, vuodelta -97. ja originaali on. ei vaan ole kiva jos halkeaa tuo vaimennin kun se päättyy tuonne alle :eek:
    earit korviin :rotfl:
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Paha mennä sanoon, mutta kun taannoin etsiskelin Sprintteriä, niin varsin monessa justiinsa katsastetussa pakussa pakoputki loppui käytännössä taka-akselin taakse, loppupää oli mädännyt pois joitakin kiinnikkeessä kiikkuvia mallirepaleita lukuunottamatta. Joistakin tuollaisista katselin katsastusraporttiakin ja vaikka siellä olis ollut merkintä "Toistaiseksi merkityksetöntä välystä pallonivelissä" ja "takaiskunvaimentimen kiinnikkeessä väljyyttä, joka on korjattava", niin putkesta ei ollut sanottu mitään. Vai liekö putken peräpää pudonnut matkalla konttorilta kotia?
     
  17. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    9 vuotta vanha keskustelu, mutta nyt olis kysyttävää samasta aiheesta.

    Käytin ton F350 vm. 2004 paripyörä Fordin leimalla 2 vuoden tauon jälkeen ja meni muuten leimasta läpi mutta katsuri kirjoitti otteeseen että äänenvaimennin puuttuu/korjattava.
    Noh, ongelma on se, että siinä ei ikinä ole ollut mitään äänenvaimenninta, ei edes maahantuontikatsastuksessa.

    Desibeliraja N2G kuorkissa on 82 DbA, jos koneen teho on yli 150kw ainakin noin asetuksen 530/1993 mukaan.

    Milläs tuon päätöksen nyt sitten kumoat?
     
  18. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Asiaa viistäen: Meillä on lähiössä rekkaparkki, jossa majailee jonkin verran raskasta kalustoa, ja bussikuskit viettävät siinä kahvipaussia. Eräänä aamuna ennen seiskaa heräsin helvetilliseen meteliin, jota aikani ihmettelin. Oli pakko mennä ulos katsomaan, olisko lentokone laskelutunut takapihalle. Kun menin ulos, muuttui ääni aivan siedettäväksi, mutta talomme soi kuin kitara. Ukko kelaa aamuisin jarrupaineita betoniautoon sen vartin verran, eikä sinä aikana meidän yhtiössä varmaan kukaan nuku. Nyttemmin käyttää vissiin erilaisia kierroksia, kun paikallisen omakotiyhdistyksen porukat olivat käyneet poliisin kanssa kuulostelemassa desipelipelleä, eikä mekkalaa enää kuulu, vaikka kapistus tuossa vielä yöpyy. Sanottakoon, että ikkunamme alla on paikallisbussin päättäri, josta kiusaa ei ole ollut.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaankin käyttänyt betoniauton katsastuksessa, jossa hylätty epäkuntoisen kompressorin takia...ei siinä varttia saa mennä vaikka olisi tyhjät säiliöt ja sillonkin siinä on jo pahasti vikaa, jos se kerran vuotaa ne yössä tyhjäksi.
    Kenties myös korjauttanut sen melunneen äänenvaimentimen...risoilla kuorma-autoilla kun ei saa mennä millekään työmaalle nykyään.
     
    hantta tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!