boorien tekeminen itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tuomas k, 14.11.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Mitenkäs booreja voisi jatkaa itse kun pitäisi pidentää niitä akselissa eteenpäin? Onnistuuko millä keinolla? esim. onko tarjolla jotain sopivaa jyrsintä "siivilikäyttöön"? (Kyseessä ei ole karkaistu akseli)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vie koneistamoon jossa homma hoituu, itse pystyt myös tekemään kun ostat yleisjyrsinkoneen ja siihen jakopään sekä sopivan kiekkojyrsimen :rotfl:
     
  3. Pahis

    Pahis 1st gear

    Sorvissa voi jyrsiä kunhan käyttää mielikuvitusta. Ei tosin oikein hifiin kykene.
     
  4. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Paljonkohan ottaisivat koneistamossa kun pitäisi tehdä vetoakselin booreille jatkoa?
     
  5. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Jäi mieltäni vaivaamaan, että mitenkäs tämä tapahtuu?

    Entä paljonko sitten maksaisi ostaa tuohon boorien tekoon soveltuva jyrsin+terä :-?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    voihan hintaa tulla jos koneen meinasit ostaa...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oletko varma tuosta karkaisusta ? Yleensä noissa on rihlojen kohdalla pintakarkaisu joka ulottuu jonkun matkaa rihlojen ohi. Itse kavensin perän muutama vuosi sitten ja toinen vetari piti lyhentää reilu 12 cm. Vein sen Karpiolaan ohikulkiessani mutta eivät olleet tehneet rihloja koska akseli oli induktiokarkaistu pitkän matkaa ohi alkuperäisen rihloituksen. Hesan koneistuspalvelut oli aika surkeat mutta Nastolasta löytyi sitten kaveri jolla oli karkaistuun akseliin pystyvät terät.
     
  8. bbford

    bbford Gearhead


    Joskus kateltiin työmaalla about sopivan pikateräs kiekkoterän hintaa,tais olla n.85e ilman alvia.Se ei sitten pysty karkaistuun tavaraan.Vie ammattikouluun se.Siellä on ihan jees värkit yleensä ja hinta ei ole kallis.Sovit vaan opettajan kanssa ettei sitä tee kukaan ekaluokkalainen jolla hommat on täysin hakusessa vielä.Mieluiten jos ope tekis ite...
     
  9. Pahis

    Pahis 1st gear

    Jäi mieltäni vaivaamaan, että mitenkäs tämä tapahtuu?
    quote]

    JOskus on jyrsitty jotain tasoja ja uria sorvissa. Terä pyöriin sorvin pakkaan ja jyrsittävä kappale sorvinterän tilalle... Sitte vaan syötteleen terää kohti. Ei toimi ku pieniin osiin eikä oo mitenkään huiputakkaa.
     
  10. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Paikalliselle ammattikoululle en uskalla kyllä viedä, on pari kaveria siellä ja niiden juttuja kun kuuntelee niin :odroll: Toisaalta, en kyllä tiedä edes että onko niillä tarvittavia työkaluja edes siellä kun ei ollut mahdollista edes kuulapuhallukseen tai kuparin leikkaukseen

    Mutta taitaa jäädä sittenkin hitsattavaksi ne vetarit. Isän työkaveri lupasi tehdä pullakahvien hinnalla mutta en tiedä sitten sen kestävyydestä :(
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tahdo hitsijatketut kestää. Lyhennä mieluummin navan päästä; katkaise sopivalta hollilta ja napaan jääneeseen osaan reikä läpi asti; akseli sorvissa hieman yli reiän vahvuuden (sorvaajilla tietoa paljonko) ja sitten lämpösovitteella prässissä paikoilleen. Ei helppo homma mutta onnistuessaan kestää. Kaikilla akselityypeillä/navoilla ei onnistu.
     
  12. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    No ajattelin kiikuttaa nuo vetarit paikalliselle koneistamolle ehkä sitten mutta uhkailivat että 70-80€ maksaa kappaleelta noiden boorien jatkaminen :eek:

    Projektissa on yritetty pitää koko ajan sellaista linjaa että aivan joka asia tehdään itse kannen muutostöitä ja ruiskusysteemien sähköjen vetämistä myöten, ahto-ominaisuuksien järjestelystä nyt puhumattakaan, mutta nyt taidan joutua turvautumaan ulkopuoliseen apuun :(
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Hei pliis ... Onko toi toisiaan surkuttelun paikka? 70-80€ duunista jonka tekeminen vaatii ammattitaitoa ja hel.. kalliita koneita. Nykyään saa olla todella iloinen että ottavat koneistamossa edes työalle. Isoimmat koneet ohjelmoitu sarjoille joita ei ihan heti uudelleen aleta ohjelmoimaan.
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Muistaakseni maksoin 500 mk vuonna 1998 yhden vetarin rihloista. Muutaman viikon kun soittelee pajoja läpi niin olin tyytyväinen että sain homman teetettyä. Paskamainen on ajaa yhdellä vetarilla jos ei ole spoolia tai kemppilukkoa. Sitä paitsi tuohon saa kuitenkin laskea vähintään parin tunnin työt. Konepajat laskee lisäksi jonkin hinnan työkalun kulumiselle jne.

    Itse pyrin tekemään kaiken sen itse mikä on mahdollista mutta ihan kaikkeen ei sentään aika ja resurssit riitä. Välillä on pakko ulkoistaa ja se ei aina onnistu ilman euroja.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toissa talvena kyselin Specialty Engineeringistä ja sanoivat, etteivät enää tee, ei kuulemma kannata niillä hinnoilla, mitä ihmiset ovat valmiita maksaamaan.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    SAmoin kun ite kyselin aikoinaa monestakin paikasta, tarjottiin joko "ei tehdä", tai sitten sellasia hintoja, että Strangen vetarit tuntu oikeestaan aika edullisilta. Kyseliln vaan tästä lähiseudulta, mutta joissain kaseleita ja hammaspyöriä tekevässä lafkassa olis ehkä onnistunut paremmin. Joka tapauksessa, jos toi 80€ tuntuu hommasta kalliilta, niin sitte kannattaa ottaa rälläkkä käteen ja pidentää ne spoorit vapaalla kädellä ite. Kyllä se tollasesta summasta sen verran vakaana pysyy, että yhet spoorit saa aikaseks :rotfl:
     
  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Yhden ohjausaskelin olen rihloittanut rautasahalla ja kolmioviilalla, vetaria varten suunnittelin jo omatekoista jakopäätä sorviin ja rälläkälle telinettä. Tekemisen iloa jos ei muuta ?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    koneistus on halpaa, itekkin apuna koneella jonka tuntihinta on reilu 160€, mut sillä ei tehdäkkään mitään yli 3 kpl sarjoja. että kanannattaa aina miettiä että mistä sitä maksaa, nykyään kun mikään ei ole enä ä halpaa...
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Me "harrastajat" itse ollaan kyllä pilattu tolla hinnan itkemisellä niin monet "virapelisuhteet" ... Useempi kromaamo,sorvaamo,metallitukku,puhaltamo tms..

    Eli nykyään saa lähteä pääkaupunki seudulta kauemmas. Aikoinaan oli ilo ja kunnia tuntea eräs koneistaja taiteiliaguru joka sittemmin vaihtoi firmaa. Kaveri puhalsi,jyrsi,sorvas,cnc ohjelmoi tms aivan mitä tahansa keskikokoisessa koneistamossa ja sillä riitti hermoa joka kerta mun auttamiseen . Sain lainaksi vielä usein erikoisia kierrepakkoja tms . En koskaa uskaltanut suositella ko herraa kavereilleni etteivät olisi pilanneet ainutlaatuista motivaatiota ja suhdetta. Iso sääli että vaihtoi toisenlaisiin duuneihin. Jos sattuisit Pete lukemaan tätä nin ISO KIITOS kaikesta avusta!!
     
  20. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    No, kai se on käytävä kiikuttamassa ne vetarit sitten koneistamolle, kun samalla pitäisi käyttää kansikin vielä tasohiottavana samassa paikassa niin tulee sitten samantien hoidettua molemmat hommat. Ja varmasti on tuo booreja jatkamalla tehty vetarin lyhennys kestävämpi kuin hitsattu akseli :lol:
     

Kerro tästä muillekin!