oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tyypillisesti ongelmat veivien laakereiden kestämisessä on voitelun puute, siis joko ei voidetta tule tarpeeksi ylipäätään tai se on liian kuumaa, tai öljyn sijasta on toimitettu laakereille ilmaa, ts. pikuppi on horinut ilmaa josain ajotilanteessa. Ilman horimisessa tulee kyseeseen lähinnä se että onko öljytilavuus riittävä, onko kansista/nostajalaaksosta öljyn paluureitit riittävät, ja onko pikuppi kunnossa, ja millainen windage tray on käytössä.

    Monesti sitä voitelun määrää lisätään vakioo isommilla laakerivälyksellä, ja se taas mahdollistaa paksumman öljyn käytön jolloin ainakin teoriassa voitelukalvo on vahvempi kuin valmistajan suosittelema ohut öljy.

    Niin hurjia laitteita on tehty ilman suurempia modeja laakerointiin(ahdetut motit ym.) hyvällä menestyksellä että sanoisin yleisimmäksi syyksi laakerivaurioon öljyn saantiongelmaa, tai että välykset on liian pienet kys. kombinaatiolle. Välyksellähän säädetään sitä litramäärää joka jäähdyttää laakeria, eli mikä sieltä virtaa lävitse.

    Tuossa muutamia ajatuksia, voihan vaikka veivien pesät olla soikeat tai jotain muuta....
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Jeppistä, vahvisti omaa näkemystä. Jännästi tuossakin vaan toisesta laakerin puolikkaasta, pieni osa tummunut. Jos ei välystä/jotain öljyvähyyttä olis, niin tummuis molemmat liuskat.
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    omassa motissa oon vetäny arpin pultit 10w30 öljyllä tehtaan spekseihin eikä ongelmia ole ollut. jos käyttää arpin rasvaa kitkapinnoilla niin vaadittava momentti saattaa olla pienempi, ite taisin vetää omat runkostudit molyn kanssa alkuperäiseen momenttiin kuitenkin.

    mutta nyt on lopultakin niitä ajokokemuksia uudesta moottorista. kovat puristukset ja "iso" nokka odotetusti on tuonut omia pieniä haasteita arkeen kun kone tykkää todella reilusta perusennakosta mutta starttimottori taas ei.. nyt mennään 30 perusennakolla ja enempikin vielä kelpaisi, keskipakoa olen rajoittanut neljään asteeseen ettei kokonaisennakko karkaile kun testailen vielä suurempia perusennakkoja. tuolla ennakolla vielä juuri ja juuri saan auton käyntiin kuumanakin mutta silloin tällöin joutuu kontista apuakun kaivamaan esille (joulupukille vinkkiä että ohjelmoitava sytkäboksi uudella jakajalla olis kiva) tai sitten avaan keskipakoa niin paljon että motti lähtee vaivatta käyntiin ja kärsin huonohkosta tyhjäkäynnistä

    tuolla 30 ennakolla motti jaksaa käydä hyvin vaihde päällä tyhjäkäyntiä. 25 ennakoilla vähän huonommin ja alle 20 jaksaa vain vapaalla käydä. YKK merkki on heittokellolla varmistettu omateko

    kaasutin vaatisi varmaan isomman kiihdytyspumpun ensiö puolelle kun lähes aina kaasua painaessa hieman rötää ja seosmittarikin käy samaanaikaan laihalla, 80kmh cruisatessa lambda pyörii 0,9-0,85 välillä. se on kai ihan ok? puhtaalla e85 polttoaineella mennään

    täyskaasulla en ole ehtinyt vielä seosmittaria seuraamaan kun huomio keskittyy aikalailla ajamiseen.. vetää viiteen tonniin asti todella puhtaasti ja siinä loota kytkee jo kakkosta päälle joten sen yli ei ole kierrokset vielä juuri karanneet mutta hyytymistä ei vielä siinä vaiheessa esiinny. toisin kuin edellisellä motilla joka meni todnäk valve floattiin jo ennen viittä donaa(kuten täällä monesti asia jo todettiinkin parin nimimerkin toimesta)

    no 180kmh tulee mittariin todella vaivattomasti enkä kyllä uskalla vielä sen lujempaa tuolla mennäkkään,
    kumi palaa joskus ilman jarruakin ja jarrun kanssa saa komean savupilven aikaiseksi eikä moottori nosta lämpöjä missään tilanteessa, öljynpaineet kylmänä pyörii 55-65 psi välillä, kuumana reilulla 2K kierroksilla 52psi ja kuumana tyhjäkäynnillä karvan verran yli 40psi

    apulaitteita tietysti voisi vähän sihtailla paremmin kun sekä tehostaja että laturi on vähän sivussa tai vinossa, laturin hihna pariin kertaan jo irronnut mutta tuntuu nyt pysyvän toistaiseksi. vasta vaihdoin öljyt ja hieman vilkuilin sillä silmällä suodattimesta valuvaa tavaraa ja jotain siinä olikin, jotain kirkasta tai tummahkoa hippua joka varmaan on tullut niistä entisistä työntötangoista joten en vielä toistaiseksi stressaa asiasta. ei kuitenkaan laakeri tavaraa josta siitäkin on kokemusta kun se kimaltelee jo suodattimen kylkeä vasten ihan selkeästi kun sen auki kiertää :D 10w30 delvacilla + compin lisäaineella mennään ja uudet tönäritkin tuntuvat nyt kestävän, mihinkään ei ole tullut välyksiä eikä mitään naputuksia kuulu
     
    rane58, FeV-8, cutlass cruiser ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Achti

    Achti Gearhead

  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    achtilta hyvä linkki!

    vitut minä sen 30 perusennakon kanssa pärjännyt, tänään meni viimeinen sulake kun en saanut edes kylmänä käyntiin konetta. no, pelkällä persetuntumalla ennakkoa vähemmäksi ja kone käyntiin vaivatta. lamppu näytti 18 astetta.

    kaasuttimesta avasin sekä tyhjäkäyntisuuttimia sekä ilmaruuvia joka näissä on kurkkujen keskellä niin auttoi vähän tyhjäkäyntiä. sitten nappasin vielä jakajan ylös ja pistin moottorisahaviilan laulamaan vanhan metsurin lailla, vedin siitäkin ihan pers tuntumalla ja öögalla pari astetta lisää keskipakoa. homma menikin todella putkeen ja kun heitin tulpanjohdot paikoilleen + sopivan ennakon niin motti tärähti eka startilla ikkunan reiästä käyntiin :D miksei näin käy koskaan silloin kun uutta mottia starttaat ekan kerran..

    anyway taisin heiluttaa viilaa sopivasti kun nyt saan keskipakoa 12 astetta noin parin tonnin kiekoilla, eli nyt on perus 20 ja max 32, luulen että tällä tulen pärjäämään. kaasuttimen säätömahdollisuuksien ansiosta luulen että kakomisia ei tule vaihde päälläkään valoissa seistessä. huomenna sen varmaan näkee miten auto käyttäytyy kun väännyn kylille krapula pitsalle, jos sillä reissulla toimii niin toimii varmaan missä vaan

    alkaa 8 kaljan jälkeen olemaan aika zz top painotteiset fiilikset ja jätinkin auton jo huomista odottelemaan joten hyvää humalaa vaan mulle ja muillekin densoille jotka valvoo
     
    markoyt, Achti, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täällä kans päästy pari askelta eteenpäin. Kone+laatikko liitetty yhteen, välissä zoomin uusi asetelma ja kevlar levy.

    Porakoneella pyörittelin öljynpaineita tovin, ja ihmettelin miksei nouse keinuille asti. Sit vilkaisin lattialle ja about ainakin litra mildlandin 20w50 lattialla... unohdin laittaa ö-paine anturin ja sieltähän se kivasti ruikki:odrealmad:. Anturi paikalleen ja alkoi nousta ylös asti. Pari keinua oli, mistä ei alkanut valumaan. Keinu pois ja huomasin että tönärin sisällä näkyi öljyä. Ei vain pora ilmeisesti jaksa pyörittää tarpeeksi paineita.

    Keinuista joutuu työstämään pikku siivun pois, osuu tönäri vipan runkoon. Tämän huomasin kun olin pyörittänyt paineita ja nostajat täyttyneet. Aiemmin jäi n. millin väli, kun nostajat pohjasi kuivana ja jäi nosto pienmmäksi.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    SauliK tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika villin näköseen asentoon kääntyy vipat auki-asennossa, tai saattaahan tuo kuvakulmakin vähän hämätä...

    Ajattelin vaan että jos siinä olis korjaamisen paikka, niin voisko pre-loadia lisätä vai olisko peräti lyhyemmät työntötangot parempi idea.

    Katsoitko yhtään geometriaa miten ja millä kohtaa keinun rulla venttiilin päällä liikkuu?
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuo kuvakulma vähän vääristää, ei se ihan noin raju nostoinen nokka kumminkaan ole..:odcool:
    Tuosta alimmasta kuvasta näkee paremmin kun ykkösen ja seiskan vipat ovat aika lailla täydessä nostossa. Sekin vaikuttaa varmaan tuohon keinun ja tönärin osumaan, että on nuo paksummat 3/8" tikut. Jos joku muukin haluaa vaihtaa nämä paksummat tikut, niin kansista joutuu suurentamaan tönärin reikiä.

    Pre loadia ei ole kuin sormi kireys, ja sitä lisäämälla geometria huononee. Nyt geometria on lähes niin täydellinen kuin noilla keinuilla saa. Yhden illan tein prikka viritelmiä studien alle, ja nyt keinun rulla pysyy lähes koko noston ajan samalla kohtaa. Jos vielä yhdet prikat virittäisi studien alle, se olisi varman paras, mutta sitten rulla olisi jo niin lähellä venttiilin reunaa, että en uskalla sitä niin laittaa. Nytkään se ei ole venttiilin keskellä, vaan keskikohdan ja reunan puolivälissä, mutta kuitenkin ihan turvallisella alueella.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No joo, kun geometriat on kohdillaan niin silloinhan nuo on just hyvin.

    Sullahan on tollaset studin muttereilla säädettävät keinut, mulle ei oikein auennut miten studien alle lisättävät prikat vaikuttaa tässä tapauksessa geometriaan tai mihinkään?

    Kun nostat prikoilla studia ylöspäin, joudut säätämään mutteria täsmälleen saman verran alaspäin, ja vippa on aina samassa korkeudessa.
    Geometriaa muuttaa ainoastaan työntötangon (tai venttiilin) pituuden muuttaminen tai pre-loadin muuttaminen.
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Olet artsi täysin oikeassa. Selitin tuossa asian vähän vajaasti. Mulla oli siis säädettävä tönäri jolla hain parasta geometriaa, ja kun pidensin tönäriä, jouduin prikalla nostamaan studia, jotta sain keinun mutterille tarpeeksi jenkaa enen pre loadia. Ilman prikkoja oli vain reilu kierros ja sit alkoi pre load. Nyt ottaa melkein neljä kierrosta.

    Jos nostaisin pakopuolen studia vielä prikalla, ja pidentäisin tönäriä, olisi se varmaan täydellinen, mutta joka kerta kun säädettävää tönäria pidensi, siirtyi vipan rulla lähemmäksi venttiilin reunaa.

    Tällä tönärin mitalla ja lähes nolla pre loadilla rullan kosketus kohta venttiiliin muuttuu anoastaan pakoventtiilin noston loppuhetkillä. Imuventiilissä se pysyy koko ajan samana.
    T'ämä johtuu siitä että mulla on pakoventtiili pari milliä imua pidempi.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    mites jätkillä on isolohkot kesän pelannu/projektit edenneet?

    mulla on ehkä n.1500km ajettuna nyt tällä e85 moottorilla eikä valittamista juuri ole ollut, viimeisessä öljynvaihdossa en edes suodatinta aukaissut enkä ole koppiakaan käyttänyt auki kun yläkerrasta ei nakuttelua kuulu. oletan että magnum tönärit nyt ovat riittävän kestävät

    voisin ehkä kysyä tätä siinä varsinaisessa e85 topikissa mutta mitä mieltä olette pitkästä seisotuksesta?varmaan ensiviikon aikana otan auton pois liikenteestä ja jätän sen kylmään latoon talven ajaksi seisomaan, ainakin 6,5kk olisi varmaan seisotusaika. todennnäköisesti jotain käynnistelyjä siinä tulisi kun on pientä hommaa suunniteltuna nyt syksylle ja kevään ajalle. mulla olis helppo nyt ajaa tankki tyhjäksi ja heittää bensa holley paikalleen talven ajaksi, ainakin se varmaan mahdollisia kylmäkäynnistyksiä helpottaisi. todnäk sen teenkin ja otan tuon e85 holleyn lämpimään säilytykseen kun siihenkin pitäisi pari muutosta tehdä ensi kesää varten

    motti tuntuu muuten kyllä aivan eriluonteiselta kuin ennen, 5000rmp lähestyessä meno selvästi vain paranee kun taas edellisellä motilla se alkoi jo puutumaan.. juuri sen enempää ei ole tullut kierrätettyä kun loota vääntää kakkosta noissa kierroksissa jo päälle millä tahansa kepin asennolla. liekkö tuota tarpeekaan enempää jengoa. ensi kesänä taas lisää ajokokemuksia, ehkäpä jopa vartilta kun paikallisella lentokentällä järjestetään varttimaili ajoja
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hienoa kuulla että pelit rokkaa hyvin!

    Ei kannata jättää seisomaan pirtut tankissa, kertyy helposti kaikenlaista paskaa sinne.
     
  13. Achti

    Achti Gearhead

    Itsellä ei ollut n. 9kk seisottamisen jälkeen mitään ongelmia. Ainoa mitä tein kun vein sen seisoon, ni tyhjensin kohokammiot. Reilu ruikkaus ja kone tulille.
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]

    tuollaista liisteriä löytyi kaasarin alta, tosiaan liisteriä kun paperi tarttui samantien tuohon mömmöön.. olisko lie karstoittunutta etanolia kun se itse polttoainekin oli punertavaa tai ruskehtavaa millä on kesä ajettu

    tuota riitti noin puoleen väliin imukanavia, breikkari tuntui liottavan tuota mömmöä hyvin.

    eihän sieltä kaikkea pois saanut joten bensat tankkiin, bensa holley paikoilleen ja motti tärähti käyntiin toisella yrittämällä +3c lämmöissä.. e85 ei varmaan olis saanu edes käyntiin, todella iso ero

    auto jäi nyt määrittelemättömille talviunille, keleistä ja motivaatiosta riippuen noin vappuun mennessä pitää vaihtaa vaihteisto ja käytän tuon imusarjan irti kun tiivisteetkin valmiiksi löytyy. korkkasin jo päivällä tietysti oluen kun tuossa pari tuntia piti fiilistellä ison oldsin käyntiä joten hyvää rakentelukautta vaan muillekin hulluille
     
    rane58 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kesää kohti kun ollaan menossa, on aika alkaa kommentoida tähänkin ketjuun:odcool:

    Mites olette järjestäneet huohotuksen venakopilta? Mulla molemmissa kopissa tämmöiset mr gasketin huohottimet: https://www.uspartsperformance.fi/huohotin-pain-mop-type-w

    Konetta käytelty ja kummastakin puskee höyryä. Toinen kaasariin ja toinen ilmanputsariin? Vai yhdistääkkö molemmat T haaralla ja sit kaasariin tai ilmanputsariin.

    Tuota SauliK:n kuvaa töhriintyneestä imusarjasta kun katsoo, niin aloin miettiä mikä olisi fiksuin tapa toteuttaa tuo huohotus?

    Ennakon säätelyyn pitää minunkin tulevana keväänä käyttää aikaa. 18 asteen perus ennakolla käy n.800rpm tyhjää. Vanhalla akulla ja kuumalla koneella ei meinaa startti jaksaa pyörittää. Pienemmästä ennakosta ei taas tyhjäkäynti tykkää.

    Äänimaailma on upea. 2,5" putkisto X haaralla ja yhdet 23" pitkät glasspack vaimentimet per puoli. Komeasti jytisee:odcool:
     
    SauliK tykkää tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitat toisesta huohottimesta letkun ilmanputsarille, ja toisen tilalle pcv-venttiili ja siitä letku kaasarin isoon alipaineliitäntään. Loppuu höyryäminen.

    Käynnistyminen kuumana vaatii ainakin akun joka antaa kunnolla hetkellistä starttausvirtaa, ja jos tehostartti vielä olis ja kunnon kaapeleilla.
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    howdy folks!

    etanoli olssi on taas otettu ajoon viikonlopun aikana.

    tuo imusarjan ruskea liisteri muuten hävisi täysin kun ajelin vajaa 100km pelkällä bensalla. huomasin samalla että bensaa kului aikalailla vähemmän kuin tätä etanolia taas :D

    käytin silti imusarjan irti kun epäilin imuvuotoa ja uudet tiivisteet oli jo hankittuna, jotain ihme rapinoita olin kuuntelevinani myös. sieltähän löytyikin kolmos pytyltä jotenkin irtonaisena holkkaseva nostaja.. siltä nostajalta oli lukkosokka hävinnyt jonnekkin, no vähän aikaa ihmettelyä että mitähän vittua nyt. otin nostajan jämän ylös reiästään ja täysin ehjältä se muuten vaikutti niin otin vanhasta romusta uuden sokan, sillä kasaan ja takaisin reikäänsä öljyn kera. en tiedä mitä tässä on tapahtunut mutta osasta nostajista oli preloadi hävinnyt kokonaan. lisäksi osa nostajista tuntui aika löysiltä, osa taas oli kovia. moottori sammuksissa esim lähes kaikki venttiilit painuvat täysin kiinni kun nostaja antaa periksi.

    sivu huomiona vielä että ehkä noin 20s startin pyörityksellä ei tullut vielä keinuille yhtään öljyä, aika viileät kelit tosin että jäykkä olja voi ottaa oman aikansa. kyllä sitä kuumalla koneella kuitenkin parista tangosta ruutaa ihan vitusti

    no tästä sitten koeajolle, rapinat eivät hävinneet yhtään mihinkään. puoli kierrosta preloadia laitoin kaikkiin, olisko se liian vähän vai onko mulla jotenkin vialliset nostajat?

    kertauksena vielä mulla on compin xe294 nokka, compin high energy nostajat, compin tangot(liian lyhyet, menee uusiksi vielä), compin 995 jouset ja magnum rullanokka keinut. keinuissa ja tikuissa en huomannut mitään erikoista kuluneisuutta ja sitä rautasilppua ei kansiin enää tikkujen vaihdon jälkeen ole tullut lisää

    en tiedä heitänkö vaan uudet nostajat pidemmillä tangoilla ja toivon että vika oli niissä.. mitäs eroa muuten noissa magnum nostajissa on näihin perinteisiin high energyihin?

    käyntiin ja ajoon tuo venttiilikoneiston rapina ei tunnu vaikuttavan, ei kuulu ajossa hyttiin. parisataa kilsaa kävin eilen ajamassa silläkin uhalla että keinut ylimääräisiä ääniä pitelevät..

    melkosta kyytiä tämä mylly tuntuu antavan nyt kun on sellainen laatikko mikä kestää antaa runtua, yli 5K tuntuu vetohaluja olevan ja ykkösellä kun pito karkaa niin lähempänä kuutta tonnia taisi jengat käydä. pitää varmaan rajoitinkin hommata ettei käy vahinkoja.. sekin ollut työnalla tässä varmaan vasta pari vuotta

    mites äijillä muut isolohkot on lähteneet liikenteeseen
     
  18. Achti

    Achti Gearhead

    Hiljasta on autorintamalla ollut tän talven, 160m2 halliremontti vieny kaiken ajan+rahan. Mut ompahan tilat ens talvena/kesänä missä ruuvvata :cool:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead



    Tuossapa kevään ensimmäinen konetulivideo:odcool:
    Tyhjäkäynti asettui säätelyjen jälkeen n.850 rpm pintaan, tällöin öölipaineet n.25psi. 3000rpm ja paineet vähän vajaa 50psi. Sain käymään 600-700rpm tyhjääkin, mutta se oli jo melko rytkytystä, ja ö paineet oli silloin vain 10psi:n tuntumassa.

    Tyhjäkäynnillä ennakkoa nyt n.11 astetta ja kokonaisennakko 35 pinnassa. Kuumalla koneella jaksaa uusi akku juuri ja juuri veivata käyntiin. Kokeilin eri ennakoita, ja jossain 18 jälkeen alkoi tyhjäkäynnillä pitämään lievää nakutusta. Alle 10 asteen jos mennään ennakossa, tippuu alipaineet n. 7hg pintaan, ja kevyt kaasun näpäytys saa koneen stumppaamaan ja menee laihalle. Tuolla 11 ennakolla vinkaisee nätisti.

    Tyhjäkäynnillä afr n. 12,5 Vapaalla kierroksia nostaessa on 2000rpm molemmin puolin alue missä menee afr käy 15, siitä kun jatkaa kierrosten nostoa tasaisesti, paranee seos ja 2500+ rpm ollaan taas 12,5-13,5 afr. On tuo seosmittari vaan mahtava kampe:)

    Ajamaan omaa pihaa pidemmälle ei voi lähteä testailemaan, joten mahdollinen säätely jää myöhempään. Molemmat power valvet oli 6,5hg. Suuttimet 74 ja 84.

    Madalsin autoa liikaa:odcry:. Maavaraa kollektorien kohdalla vain 5-6cm. Jos jollakin on sopivia etujousia tähän niin saa tarjota.
    Takapenkkiin vaihdoin jo uudet päälliset. Etujakkarat odottavat jenkeistä uusia jousiasetelmia sekä fyllinkejä, tilasin ne thepartsplacelta 9.4 mutta eivät ole niitä vielä lähettäneet. Varmaan meksikossa Pablo niitä vielä viimeistelee...
     
    Achti, -Skeletor- ja J.J. tykkäävät tästä.
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuolleen se stumppaa, ja sammuisi jossei ota jalkaa kaasulta.


    Reilumpi kaasun näpäytys, ja kiekaisee heti 3000.
    Sytkän säädin nyt 14* ja alipaineet parani 12hg. Kokonaisennakko tällöin jotain 38*, mikä on varmaankin liikaa.

    Auttaisikohan jos vaihdan powervalvet vaikka 8,5hg versioihin nykyisten 6,5hg tilalle.

    Jostain syystä siis läppiä hitusen raottamalla kone stumppaa. Aivan kuin siirtymäpiiri ei ruokkisi.

    Pihatiellä ykkösellä testailin, ja kun raotti läppiä, yskäisee ja stumppaa, reilumpi kaasun näpäytys ja takanakit sutii.
    Olisko ideoita mitä tehdä?
     

Kerro tästä muillekin!